Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Vilken Synology?

Hej,
Jag har en Synology DS218+ med 2,0Hz och utökat minne till 6GB, om man är mer än 1 som vill se filmer från NAS:en får man upp meddelande om att processorn inte är tillräckligt kraftig. Vilken Synology behöver man komma upp i om man är mer än en som skall stream filmer?

//Micke

Permalänk
Vila i frid

Det finns två lösningar. Billigaste är att se till att Plex inte behöver konverta on-the-fly utan strömmar utan konvertering. Alternativ två är dyrare, möjligen att en DS718+ klarar av det.

Du har gigabit-nätverk hemma så att du inte har någon flaskhals med 100 Mbit?

Permalänk
Medlem

Inte ett svar men en tanke. Vad sägs om att köra via en Raspberry Pi eller annat dator? Synology verkar ta väldigt bra betalt för processorkraft.

Permalänk

@hasenfrasen: Hur ser jag till att Plex inte behöver konverta on-the-fly utan strömmar utan konvertering?

Tyvärr kört jag 100/100 i nätverk hemma, kan det ha sådan betydelse?

//Micke

Permalänk
Medlem

@Mickemoller84:
Nej det räcker mer än väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det finns två lösningar. Billigaste är att se till att Plex inte behöver konverta on-the-fly utan strömmar utan konvertering. Alternativ två är dyrare, möjligen att en DS718+ klarar av det.

Du har gigabit-nätverk hemma så att du inte har någon flaskhals med 100 Mbit?

Finns en hybrid också, dvs 1,5
Köp in hårdvara som bara står för konverteringen (typ en NUC) och nyttja NASen som lagringsyta.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mickemoller84:

@hasenfrasen: Hur ser jag till att Plex inte behöver konverta on-the-fly utan strömmar utan konvertering?

Tyvärr kört jag 100/100 i nätverk hemma, kan det ha sådan betydelse?

//Micke

Se till att ställa in i klienten på ”Direktuppspelning” (Aka. ”DirectPlay”)
Tänk på att vissa klienter inte kan spela upp direkt utan måste ha transcode på antingen video eller ljud, eller både och.

Skrivet av Bakteria:

@Mickemoller84:
Nej det räcker mer än väl.

Så kan du ju inte säg...
Beror helt på material.
Är det blu-ray muxar tex så räcker inte 100mbit.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mr_Lazy:

Finns en hybrid också, dvs 1,5
Köp in hårdvara som bara står för konverteringen (typ en NUC) och nyttja NASen som lagringsyta.

Precis så kör jag.
Synology’n som diskyta och en Intel i3 NUC som Plex server.
Klarar även lite transcodeing om det behövs ~ 1st 1080p eller 2st 720p skulle jag dock vilja dra gränsen vid, även om spec’en för cpu’n säkert säger 2st 1080p och 3-4st 720p.
Har man Windows som OS (vilket i alla fall jag har) så äter det upp mycket prestanda i dessa små strömsnåla cpu’ern som NUC’arna ofta baseras på.

I övrigt så funkar det kalasbra

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock:

Vet inte hur stor andel människor som är ute efter att streama remuxar via plex men oavsett så brukar bitraten ligga på runt 30000kbs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

@andreas_dock:

Vet inte hur stor andel människor som är ute efter att streama remuxar via plex men oavsett så brukar bitraten ligga på runt 30000kbs.

Är inte det hela syftet med Plex? att spela upp något slags media på massa olika plattformar utan att bry sig om ursprungsformatet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:

Nej. Direct play fungerar enbart om klienten och enheten du spelar upp filen på stödjer formatet.
Stöds inte formatet så transcodar servern. Är det en tung fil så kommer din server jobba hårt vilket är väldigt inte är speciell effektivt plus att du tappar kvalitet.
Har du sen en klen server så kommer inte servern hinna med.
En klen server är inga problem om din klient stödjer formaten, då behöver den inte jobba.

Det är fördelaktigt att kurera sin media med format som har bra stöd och som inte är allt för tunga dels för servern men också för klienten.

Själv har jag tex. ett 4k/HDR-bibliotek som jag inte delar med mina användare på grund av att det bara skapar problem för användaren om klienten inte stödjer formatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Nej. Direct play fungerar enbart om klienten och enheten du spelar upp filen på stödjer formatet.
Stöds inte formatet så transcodar servern. Är det en tung fil så kommer din server jobba hårt vilket är väldigt inte är speciell effektivt plus att du tappar kvalitet.

Ja var det inte det jag skrev? (indirekt)

Skrivet av Bakteria:

Det är fördelaktigt att kurera sin media med format som har bra stöd och som inte är allt för tunga dels för servern men också för klienten.

Men då behöver du inte använda dig av Plex längre om du kurerar allt ditt material så att de passar dina enheter då kan du streama dem direkt till enheten från en fileshare mha Kodi eller liknande spelare.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:

Ju fler direktströmmar du kan leverera ju mindre behöver din server jobba.
Finns ingen poäng i att göra det svårare för sig själv.
Och om man sen serverar ett tiotal användare så lönar det sig.

Sen är hela grejen med plex är flexibiliteten. Stödet för airplay, CC, smart-tvs etc samt synkroniserat bibliotek över flera enheter.
Det är bra mycket smidigare att öppna plex på mobilen, rota igenom biblioteket och casta det man vill se på än att fibbla runt i massa menyer med en fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

"Lånar tråden lite" om de inte gör något.

Har ännu inte skaffat någon NAS ännu men sneglat på vissa i några år.
Någon som har en aning om Synology kommer att lansera någon NAS framöver(strax). Så att de befintliga kanske sjunker i pris alt. bättre prestanda på de nya för samma peng som de som finns nu. (det priset som är nu för 6000 är rätt avtändande, men samtidigt antar jag att man får se det som en investering, då den håller länge får man hoppas.)

Har kollat lite på DS918+
Men vet inte om den står upp för de ändamålen som är tänkt.
Såsom;
Plex (har PLEX-pass så kan då använda hårdvarukonverteringen) (med 1080p/några 4K-filmer)
Webbserver
Vanlig bildlagring

Dessa som docker-containers;
PiHole
Octoprint
NextCloud(osäker om man de är docker man kör med det)
Handbrake

Ni som lagrar material till Plex, kör ni det på enskild/enkel disk eller ihop med allt annat?
Tänkte om man ska skaffa 2 likadana för allt utan Plex och sen en lite större för Plex-material.

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

"Lånar tråden lite" om de inte gör något.

Har ännu inte skaffat någon NAS ännu men sneglat på vissa i några år.
Någon som har en aning om Synology kommer att lansera någon NAS framöver(strax). Så att de befintliga kanske sjunker i pris alt. bättre prestanda på de nya för samma peng som de som finns nu. (det priset som är nu för 6000 är rätt avtändande, men samtidigt antar jag att man får se det som en investering, då den håller länge får man hoppas.)

Har kollat lite på DS918+
Men vet inte om den står upp för de ändamålen som är tänkt.
Såsom;
Plex (har PLEX-pass så kan då använda hårdvarukonverteringen) (med 1080p/några 4K-filmer)
Webbserver
Vanlig bildlagring

Dessa som docker-containers;
PiHole
Octoprint
NextCloud(osäker om man de är docker man kör med det)
Handbrake

Ni som lagrar material till Plex, kör ni det på enskild/enkel disk eller ihop med allt annat?
Tänkte om man ska skaffa 2 likadana för allt utan Plex och sen en lite större för Plex-material.

Tack på förhand!

Jag vidhåller ff att det är mer flexibelt att ha en lagringspryl och sen en pryl där du har Plex snurrande. Då kan du byta ut den ena utan att det påverkar den andra (om du ändå tänkt ha två olika enheter). Kravet på högre upplösning mm kommer ändras snabbare vilket gör att du behöver byta ut den enheten tidigare än lagringsenheten. Lagringsenheten kan du utöka med större/fler diskar men hårdvaran i sig kommer antagligen hålla längre.
De Docker containers du specar kan nog snurra på en Synology NAS utan problem
Handbrake (om det är den där man konverterar format på media) skulle jag nog stoppa på något biffigare.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickemoller84:

Hej,
Jag har en Synology DS218+ med 2,0Hz och utökat minne till 6GB, om man är mer än 1 som vill se filmer från NAS:en får man upp meddelande om att processorn inte är tillräckligt kraftig. Vilken Synology behöver man komma upp i om man är mer än en som skall stream filmer?

//Micke

Rekommenderar dig att skaffa en eller flera raspberry pi och köra kodi för då behöver du inte fundera på om Nas.en klarar det eller inte.
Innan jag uppgradera min Nas så körde jag med en Qnap TS-212 med fyra raspberry pi som streamde film och bilder samtidigt utan problem.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Kör på en Synology 1019+ klarar av allt med HW transcode. Inga problem med flertalet 4K transcode samtidigt.

Har ca 15 användare som kör via min Synology.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop