Hjälp med hur jag rippar CD på lagligt sätt

Permalänk
Inaktiv

Högtalare är nog de som gör mest i anläggningen, jag har lagt mest pengar på dom, ca 30 tusen med stativ och dom kommer jag nog aldrig att sälja eller byta bort, tog drygt ett år att spela in dom men oj vad dom låter bra.
Skivspelaren jag har är en Rega RP3 som är uppgraderad med bättre nål och jag har bytt ut centrumplattan till en i aluminium och jag har en RIAA från Lejonklou, totalt för allt ca 15 tusen och den kommer jag behålla, är mer en nöjd med den, har H80 just nu men är sugen på byte, får se i framtiden, är ändå nöjd med de jag har nu.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Låter som jag får försöka testa plextools, jag har aldrig kört winxp ens på tiden få det begav sig. Synd att det inte funkar på win 10, inte ens i xp-mode?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Helt okomprimerat är de ju inte men jag kör på den lägsta komprimeringen som finns alltså 0.
Filerna är på 1412kbps för att vara exakt.

Okej, men varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

@mrqaffe: Låter som jag får försöka testa plextools, jag har aldrig kört winxp ens på tiden få det begav sig. Synd att det inte funkar på win 10, inte ens i xp-mode?

Drivrutiner för xp fungerar inte i win 10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

@mrqaffe: Låter som jag får försöka testa plextools, jag har aldrig kört winxp ens på tiden få det begav sig. Synd att det inte funkar på win 10, inte ens i xp-mode?

Du måste ha en kompatibel Plextordrive också för det är ingen allmän mjukvara utan knutet till hårdvaran för att nå signaler som annars är oåtkomliga, man kan se det som att man låter mjukvaran ta kontroll närmare hårdvaran än den vanliga firmwaren i enheten.
https://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=PlexTools

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

EAC för rip och winLAME för encoding fungerar utmärkt och har gjort i över ett decennium för mig

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Högtalare är nog de som gör mest i anläggningen, jag har lagt mest pengar på dom, ca 30 tusen med stativ och dom kommer jag nog aldrig att sälja eller byta bort, tog drygt ett år att spela in dom men oj vad dom låter bra.
Skivspelaren jag har är en Rega RP3 som är uppgraderad med bättre nål och jag har bytt ut centrumplattan till en i aluminium och jag har en RIAA från Lejonklou, totalt för allt ca 15 tusen och den kommer jag behålla, är mer en nöjd med den, har H80 just nu men är sugen på byte, får se i framtiden, är ändå nöjd med de jag har nu.

Problemet är bara den att väldigt få högtalare passar ens smak. Har hört dyrt till äckligt dyrt. Också annars rätt nöjd. Vill gärna ha ett lite mindre effektsteg. Det kostar lite för mycket bara. Får se senare när jag får tid över hur bra det hela blir. Alla säger EAC så det blir det programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag har flera plextorenheter och jag har nog den där plextools xl versionen som bundlad till en 40x ide enhet som jag köpte för många år sedan. Men Windowsprogramvara var ju inte så intressant då tyckte jag så den ligger någonstans i en flyttkartong oöppnad.

Ang högtalardiskutionen här så har jag aldrig hört små stativare låta riktigt bra, de får så låg känslighet när lådan blir liten och då krävs det en kraftig förstärkare för att de ska låta okej. Vilket alla kanske inte har tillgång till. Skulle jag själv få välja högtalare helt fritt så blir det nog stora 3 vägshögtalare med banddiskanter. Kika på Troel Gravesens designer, de finns även som byggsats med högtalarelement och ritning.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

@mrqaffe: Jag har flera plextorenheter och jag har nog den där plextools xl versionen som bundlad till en 40x ide enhet som jag köpte för många år sedan. Men Windowsprogramvara var ju inte så intressant då tyckte jag så den ligger någonstans i en flyttkartong oöppnad.

Ang högtalardiskutionen här så har jag aldrig hört små stativare låta riktigt bra, de får så låg känslighet när lådan blir liten och då krävs det en kraftig förstärkare för att de ska låta okej. Vilket alla kanske inte har tillgång till. Skulle jag själv få välja högtalare helt fritt så blir det nog stora 3 vägshögtalare med banddiskanter. Kika på Troel Gravesens designer, de finns även som byggsats med högtalarelement och ritning.

Effekt har blivit billigt idag och man kan få kilowattsteg som låter bra för överkomliga pengar men små högtalare kan inte återge bas vid korrekt ljudtryck, det är i princip fysiskt omöjligt att lyckas med det oavsett effekttålighet och elementens slaglängd för även om man löser slaglängden så får man hög distorsion i själva lådan om den inte är tung nog, den kommer att röra sig pga reaktionskrafterna från elementet så det räcker inte med att lådan är styv utan den måste även vara tung eller sättas fast så att hela husets vikt fixerar lådan men det är det ju få som gör och sätter man fast lådan så kan man ju även diskutera vad "lådan" är, den lilla elementhållaren eller hela byggnaden.
Man kan väl generellt säga att en basmodul eller fullregisterhögtalare som inte är minst 30 kilo tung inte kan spela bas på ett bra sätt, 30 kilo är verkligen smärtgränsen i lätthet om det ska finans förutsättningar för låg distorsion i basen.
Carvers Sunfire sub var spännande när den kom, den brukade flyta runt på golvet och det gick inte att fokusera blicken på den när man spelade lite starkare för den vibrerade så fruktansvärt mycket, en del spännde fast den med takstöttor för att den inte skulle flyga runt i rummet.
Den var först av minisubbarna och de har blivit bättre idag men de är fortfarande lång ifrån bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Effekt har blivit billigt idag och man kan få kilowattsteg som låter bra för överkomliga pengar men små högtalare kan inte återge bas vid korrekt ljudtryck, det är i princip fysiskt omöjligt att lyckas med det oavsett effekttålighet och elementens slaglängd för även om man löser slaglängden så får man hög distorsion i själva lådan om den inte är tung nog, den kommer att röra sig pga reaktionskrafterna från elementet så det räcker inte med att lådan är styv utan den måste även vara tung eller sättas fast så att hela husets vikt fixerar lådan men det är det ju få som gör och sätter man fast lådan så kan man ju även diskutera vad "lådan" är, den lilla elementhållaren eller hela byggnaden.
Man kan väl generellt säga att en basmodul eller fullregisterhögtalare som inte är minst 30 kilo tung inte kan spela bas på ett bra sätt, 30 kilo är verkligen smärtgränsen i lätthet om det ska finans förutsättningar för låg distorsion i basen.
Carvers Sunfire sub var spännande när den kom, den brukade flyta runt på golvet och det gick inte att fokusera blicken på den när man spelade lite starkare för den vibrerade så fruktansvärt mycket, en del spännde fast den med takstöttor för att den inte skulle flyga runt i rummet.
Den var först av minisubbarna och de har blivit bättre idag men de är fortfarande lång ifrån bra.

Finns det inte basar med motriktade element av precis den här anledningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Finns det inte basar med motriktade element av precis den här anledningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men inga små som fungerar bra, det brukar bli rejält olinjära system om det sitter 2 långslagiga element i en låda och lådan blir också i sig bökig för den behöver byggas med mycket kraftiga väggar för att inta variera i mått vilket då gör den tung...
Det är otroligt svårt att bygga en basmodul som är lätt hur man än gör, bara 2 element med lång slaglängd är ganska tunga även om kondiametern är liten, långslagiga element är dessutom ofta i sig ganska djupa så de blir svåra att montera med magneterna mot varandra, hur man än gör så är det en massa problem som uppträder som gör det närmast omöjligt att lyckas bygga nått litet som är bra på att spela bas, den som lyckas bygga en seriöst bra basmodul med en volym kring säg 10 liter lär kunna bli rik, ingen har hittills lyckats med nått som är i närheten av bra utan bara nått som bullrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Okej, men varför?

För att de går snabbast att kopiera eftersom de blir minst komprimering och utrymme har jag gott om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

@mrqaffe: Jag har flera plextorenheter och jag har nog den där plextools xl versionen som bundlad till en 40x ide enhet som jag köpte för många år sedan. Men Windowsprogramvara var ju inte så intressant då tyckte jag så den ligger någonstans i en flyttkartong oöppnad.

Ang högtalardiskutionen här så har jag aldrig hört små stativare låta riktigt bra, de får så låg känslighet när lådan blir liten och då krävs det en kraftig förstärkare för att de ska låta okej. Vilket alla kanske inte har tillgång till. Skulle jag själv få välja högtalare helt fritt så blir det nog stora 3 vägshögtalare med banddiskanter. Kika på Troel Gravesens designer, de finns även som byggsats med högtalarelement och ritning.

De enda Plextor som klarar analysera fullt ut är deras egenkonstruerade 716, 755 och 760 med Sanyo chipset. De har även Auto Strategy så brännaren kan provskriva en bit längst in på skivan och bränner sedan optimalt utifrån det även om skivmärket inte finns i firmware.

Edit: Kan ha varit 708 och/eller 712 som började med extrafunktionerna men möjligen inte alla, minns inte nu.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe_83:

@mrqaffe: Jag har flera plextorenheter och jag har nog den där plextools xl versionen som bundlad till en 40x ide enhet som jag köpte för många år sedan. Men Windowsprogramvara var ju inte så intressant då tyckte jag så den ligger någonstans i en flyttkartong oöppnad.

Ang högtalardiskutionen här så har jag aldrig hört små stativare låta riktigt bra, de får så låg känslighet när lådan blir liten och då krävs det en kraftig förstärkare för att de ska låta okej. Vilket alla kanske inte har tillgång till. Skulle jag själv få välja högtalare helt fritt så blir det nog stora 3 vägshögtalare med banddiskanter. Kika på Troel Gravesens designer, de finns även som byggsats med högtalarelement och ritning.

Då har du missat en hel del, finns flera stativare som låter otroligt bra, mina Acoustic Energy Reference 1 är nog bland dom bästa stativare som finns under 30 tusen, i flera tester är dom klassade som en av dom bästa stativaren oavsett pris.

Första gången jag hörde på dom i butiken trodde jag säljaren körde med en aktiv sub och de var de första jag kollade efter men när jag sedan insåg att de faktiskt bara var högtalarna som lät så bra så blev jag såld och köpte dom ganska omgående, jag har haft flera olika golvhögtalare som kostat runt 10-15 tusen men dom går inte att jämföra med AE högtalarna jag har nu, är en helt annan nivå på ljud, otroligt rent ljud men framförallt bas i mängder, om jag skulle gå över till ett par golvhögtalare som låter bättre blir de dyrt, har en kompis som var på väg att köpa dom men han valde ett par golv högtalare som kostade runt 50 tusen och den stora skillnaden var att dom lät bättre på högre volymer och han ville spela högt men på låg volym så tyckte han att AE högtalarna lät lika bra, jag är då otroligt nöjd med mina och de krävs ingen kraftig förstärkare för att dom ska låta bra, min är bara på 80w och de räcker och blir över.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon301768:

Då har du missat en hel del, finns flera stativare som låter otroligt bra, mina Acoustic Energy Reference 1 är nog bland dom bästa stativare som finns under 30 tusen, i flera tester är dom klassade som en av dom bästa stativaren oavsett pris.

Första gången jag hörde på dom i butiken trodde jag säljaren körde med en aktiv sub och de var de första jag kollade efter men när jag sedan insåg att de faktiskt bara var högtalarna som lät så bra så blev jag såld och köpte dom ganska omgående, jag har haft flera olika golvhögtalare som kostat runt 10-15 tusen men dom går inte att jämföra med AE högtalarna jag har nu, är en helt annan nivå på ljud, otroligt rent ljud men framförallt bas i mängder, om jag skulle gå över till ett par golvhögtalare som låter bättre blir de dyrt, har en kompis som var på väg att köpa dom men han valde ett par golv högtalare som kostade runt 50 tusen och den stora skillnaden var att dom lät bättre på högre volymer och han ville spela högt men på låg volym så tyckte han att AE högtalarna lät lika bra, jag är då otroligt nöjd med mina och de krävs ingen kraftig förstärkare för att dom ska låta bra, min är bara på 80w och de räcker och blir över.

Jag har haft AE, har spelat mycket på AE 1 men hemma blev det ett par AE 3, i princip samma högtalare och dessutom med en bas, AE 1 orna låter väldigt bra men de går inte så djupt i basen-

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har haft AE, har spelat mycket på AE 1 men hemma blev det ett par AE 3, i princip samma högtalare och dessutom med en bas, AE 1 orna låter väldigt bra men de går inte så djupt i basen-

Får jag fråga. Varför skriver du hela tiden att allt handlar om bas. Musik är mer en bara bas. Små högtalare klarar också av det hela. Mina högtalare har mer än tillräckligt för mitt rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Får jag fråga. Varför skriver du hela tiden att allt handlar om bas. Musik är mer en bara bas. Små högtalare klarar också av det hela. Mina högtalare har mer än tillräckligt för mitt rum.

Skickades från m.sweclockers.com

För att små högtalare kan klara allt utom bas på ett bra sätt, observera nu att jag inte är nån som gillar mycket bas utan korrekt återgivning, akustisk musik är oerhört krävande i djupbasen för att man ska få med lokalens karaktär, nöjer man sig med instrumenten är det mycket enklare då de flesta inte går så djupt med undantag för orglar och stora flyglar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Får jag fråga. Varför skriver du hela tiden att allt handlar om bas. Musik är mer en bara bas. Små högtalare klarar också av det hela. Mina högtalare har mer än tillräckligt för mitt rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, jag har otroligt mycket djupbas i mina högtalare, bor i en liten lgh på 48kvm och jag har mer en vad rummet klarar, sitter jag i soffan låter de bra, går jag längst bort till köket så har jag ännu bättre ljud och mera djupbas, AE1 kräver nog ett större rum en de lilla jag har.
Den klarar sig förvånansvärt bra även i jämförelse med fullvuxna golvhögtalare i motsvarande liga, hade ett par fullstora golvhögtalare före som inte alls lät lika bra, dom var 3 gånger så stora men de fanns inte den fina tunga basen som AE1 ger men dom var i och för sig inte i samma prisklass.

Från Engelska What Hifi där dom fick max betyg.

They’re immensely solid in the bass, and deliver transients with precision and punch. Your sofa won’t shake, but the 1s deliver satisfying musical punch.

They’re also unforced and refined through the higher frequencies; feed them an edgy recording and they’ll make the most of things rather than sounding hard.

Add a good sense of timing, a nicely judged tonal balance and the ability to work well at low levels, and you have a terrific pair of small speakers.

Permalänk

Var och köpte extern läsare igår och fick lite tips hos Kjell. Tydligen bättre med att ha en form utav My Book kopplad till USB på streamer än att köpa en dyr NAS.
Provade lite lätt med dpoweramp, gick ok. Gillade inte att det kostade pengar för full version. Hämtade ner EAC istället. Hittade inte vilken knapp som startade rip. Gick ut på Youtube och hittade guide så nu förstår jag. Tog enkel version på EAC och inte expert. Tydligen hittades inte min skiva i Accurate. Stod något att det fanns flera pressningar. Det gick ok när jag provade i dpoweramp. Blir EAC framöver. Skall prova sedan i EAC. Hämtade även hem Foobar. Han inte testa. Mest för att se att det fungerar att spelas upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

foobar2000 har jag använt i dryga tio år för att rippa till FLAC. Fungerar utmärkt att även konvertera många olika filformat med. Har foobar i min note 9 dessutom.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har rippat skivor i många år då jag fortfarande köper nya skivor.

EAC har varit min vän i alla år och rätt inställd så får du färdig filstruktur som du själv vill ha det.

Några klick blir det för varje rip, i med skivan, sök efter albumart, välj rätt albumart, välj rätt genre (brukar sällan stämma), kolla att årtalet är ifyllt (är det inte alltid då en del inte skriver in den) tryck på Shift F6 (check och rip), surfa lite medans du väntar på att cdn skall matas ut då rippen är klar.

Idag när både läsare och datorer är vansinnigt snabba så finns det ingen anledning att inte köra på max komprimering då tiden är marginellt längre på ett album än utan komprimering alls (man har ju ändå en processor i datorn som kan köra flera trådar samtidigt...). När jag började rippa runt år tvåtusen så gick det inte fort men idag går det betydligt fortare än att lyssna igenom ett album även när man kör med både check och rip och max komprimering.

Det enda man behöver fundera på innan man börjar med EAC är vilken filstruktur man vill ha.

Jag kör med Artist/[Album Compilation EP Remix Singel]/Årtal - Albumnamn/disc nummer*/Låtnummer - Låttitel
[En av de uppräknade beroende på vad för typ av skiva]
* bara på album med flera skivor.
Då får jag dom som jag har dom sorterade rent fysiskt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

foobar2000 har jag använt i dryga tio år för att rippa till FLAC. Fungerar utmärkt att även konvertera många olika filformat med. Har foobar i min note 9 dessutom.

Kommer bara använda foobar till att lyssna så det fungerar. Sedan skall jag gå och fråga hos Kjell om vad som är bäst lösning när det gäller själva styrning utav lagring. NAS med det jag vill ha kostar lite för mycket. Fick rekommendation att köpa en My Book eller liknande. Har USB port på streamer. Letar efter något som kan kopplas externt och med bra drift utan att det är allt för dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Har rippat skivor i många år då jag fortfarande köper nya skivor.

EAC har varit min vän i alla år och rätt inställd så får du färdig filstruktur som du själv vill ha det.

Några klick blir det för varje rip, i med skivan, sök efter albumart, välj rätt albumart, välj rätt genre (brukar sällan stämma), kolla att årtalet är ifyllt (är det inte alltid då en del inte skriver in den) tryck på Shift F6 (check och rip), surfa lite medans du väntar på att cdn skall matas ut då rippen är klar.

Idag när både läsare och datorer är vansinnigt snabba så finns det ingen anledning att inte köra på max komprimering då tiden är marginellt längre på ett album än utan komprimering alls (man har ju ändå en processor i datorn som kan köra flera trådar samtidigt...). När jag började rippa runt år tvåtusen så gick det inte fort men idag går det betydligt fortare än att lyssna igenom ett album även när man kör med både check och rip och max komprimering.

Det enda man behöver fundera på innan man börjar med EAC är vilken filstruktur man vill ha.

Jag kör med Artist/[Album Compilation EP Remix Singel]/Årtal - Albumnamn/disc nummer*/Låtnummer - Låttitel
[En av de uppräknade beroende på vad för typ av skiva]
* bara på album med flera skivor.
Då får jag dom som jag har dom sorterade rent fysiskt.

Valde default på struktur. Är en laptop med AMD APU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vilken spelare kan man använda till Android.
Finns det Foobar där också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Vilken spelare kan man använda till Android.
Finns det Foobar där också.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör med Poweramp till mobilen, haft den i många år, även då jag hade iPhone, är gjord för att spela FLAC och högupplöst, tycker den är riktigt bra, kostar dock en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Vilken spelare kan man använda till Android.
Finns det Foobar där också.

Ja:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.foobar2000....

Permalänk

Hittade Fiio player. Fungerar utmärkt.
Det jag funderar över är bitrate. Vad jag läste så spelar det inte så mycket roll så länge det är flac i själva filen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Hittade Fiio player. Fungerar utmärkt.
Det jag funderar över är bitrate. Vad jag läste så spelar det inte så mycket roll så länge det är flac i själva filen.

Skickades från m.sweclockers.com

Flac påverkar inte bitraten eftersom det är icke-förstörande komprimering, flackodar du en cd är det exakt -bit för bit samma ljudinformation när filen dekodats så dacen matas med exakt samma information som om du spelat upp cdn direkt, du har alltså ingen bitrate som påverkar ljudkvaliten att ta hänsyn till utan det är en perfekt återskapning av ljudfilen med flac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Flac påverkar inte bitraten eftersom det är icke-förstörande komprimering, flackodar du en cd är det exakt -bit för bit samma ljudinformation när filen dekodats så dacen matas med exakt samma information som om du spelat upp cdn direkt, du har alltså ingen bitrate som påverkar ljudkvaliten att ta hänsyn till utan det är en perfekt återskapning av ljudfilen med flac.

Det är vad jag också förstod efter lite läsande. Filerna blir godkända utav EAC i loggen.
Kör enkelt läge. Jag har inte ställt in något speciellt. Tyckte det var svårt att förstå om det blev FLAC. Fick söka och förstod sedan att ligger codec inne så är det default. Databas taggar går inte med freedb utan väljer de andra och då hittar jag. Kunde varit bättre med hur man lägger mappar. Där var Poweramp bättre. Störde mig på att det kostade för mycket.
Sedan att föra över filer på Samsung telefon var inte bara att kopiera. Löste sig.
Sedan se på extern lagring. Letar efter en bra HD som kan vara igång med hjälp utav USB. Skall kopplas till min streamer. Fick tips om My Book hos Kjell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Det är vad jag också förstod efter lite läsande. Filerna blir godkända utav EAC i loggen.
Kör enkelt läge. Jag har inte ställt in något speciellt. Tyckte det var svårt att förstå om det blev FLAC. Fick söka och förstod sedan att ligger codec inne så är det default. Databas taggar går inte med freedb utan väljer de andra och då hittar jag. Kunde varit bättre med hur man lägger mappar. Där var Poweramp bättre. Störde mig på att det kostade för mycket.
Sedan att föra över filer på Samsung telefon var inte bara att kopiera. Löste sig.
Sedan se på extern lagring. Letar efter en bra HD som kan vara igång med hjälp utav USB. Skall kopplas till min streamer. Fick tips om My Book hos Kjell.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle inte köpa någon sån, haft flera och alla har gått sönder efter bara några år, jag kör med en NAS och de är en betydligt bättre lösning eftersom du kan byta ut diskar som går sönder utan att förlora data väldigt enkelt.
Jag försökte byta disk på den sista My Book jag hade men dom var lödda direkt på kretskortet så de gick inte och de var ett elände att försöka ta isär.