Internet skall vara 40/40 men är 0,1/1

Permalänk
Medlem

Internet skall vara 40/40 men är 0,1/1

Hej, jag har inte så nyligen haft problem med min internetuppkoppling hemma, har ej fiber men det ligger en mast väldigt nära. Betalar för 40mb/40mb/s men det är i vissa stunder omöjligt att ens kolla på en enda youtube-klipp osv. sedan går det tillbaka till en högre hastighet.
Under det senaste året cirka har bredbandskollen aldrig visat över 20mb/20mb/s en enda gång, och när det är som värst kan det ligga på 0,1mb/1mb/s. Det måste vara något problem med där jag bor eller något för router har jag bytt 2 gånger och det är fortfarande samma sak. Leverantör är Telia. Bor strax utanför Huddinge om det hjälper. Det kan vara någon viktig information som jag missat så det är bara fråga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vyve:

Hej, jag har inte så nyligen haft problem med min internetuppkoppling hemma, har ej fiber men det ligger en mast väldigt nära. Betalar för 40mb/40mb/s men det är i vissa stunder omöjligt att ens kolla på en enda youtube-klipp osv. sedan går det tillbaka till en högre hastighet.
Under det senaste året cirka har bredbandskollen aldrig visat över 20mb/20mb/s en enda gång, och när det är som värst kan det ligga på 0,1mb/1mb/s. Det måste vara något problem med där jag bor eller något för router har jag bytt 2 gånger och det är fortfarande samma sak. Leverantör är Telia. Bor strax utanför Huddinge om det hjälper. Det kan vara någon viktig information som jag missat så det är bara fråga på.

Viktigt är att få reda på om testerna du gjorde var på wifi eller med kabel?
Sedan skulle inte jag använda bredbandskollen. Den har en tendens att sätta mätserver Sundsvall när man bor i Stockholm osv.
Kör speedtest.

Kör du någon streamingtjänst samtidigt. Netflix på tvn etc?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar alltså om mobilt bredband ?
hur ansluter du till ditt mobilmodem ?
Vad mäter du med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det är en 4G anslutning så kan masten vara överbelastad vissa tider på dygnet. Mitt förslag skulle vara att mäta och grafa hastigheten under en vecka eller två och se om du ser något mönster.
Radio är ett begränsat spektrum och passar sig inte alltid för att använda för bredband.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Viktigt är att få reda på om testerna du gjorde var på wifi eller med kabel?
Sedan skulle inte jag använda bredbandskollen. Den har en tendens att sätta mätserver Sundsvall när man bor i Stockholm osv.
Kör speedtest.

Kör du någon streamingtjänst samtidigt. Netflix på tvn etc?

Har gjort mätningar med kabel och med wifi, båda visar liknande resultat. Har testat att stänga av alla andra enheter som är uppkopplade men brukar oftast ej göra stor skillnad