Serier med övermänskligt smarta huvudkaraktärer

Permalänk
Medlem

Serier med övermänskligt smarta huvudkaraktärer

Tjena!

Jag har en fallenhet för serier där huvudkaraktären är sådär övermänskligt smart/duktiga på något. Lista på serier jag älskat i denna kategori.
- Elementary
- Sherlock holmes
- Limitless
- White Collar
- Suits
- Log horizon

Det finns massor med fler som inte dyker upp i minnet just nu. Har ni några bra förslag =)?

Edit: Det finns smarta/duktiga människor i de flesta serier, men det är ofta en egenskap de karaktärerna har, inte grunden till hela plot-linen. Jämför man "välj valfri sjukhus-serie" med t.ex House så handlar ju båda om att rädda liv, absolut. Men House hela koncept handlar ju om att han är övernaturligt bra på att diagnostisera sjukdomar som andra inte lyckas med. He is the smartest guy in the room. Gärna ifall ni har några bra förslag på "Smartest guy in the room" serier med kvinnliga huvudkaraktärer.

Permalänk
Medlem

Dexter är onaturligt bra på att mörda?

Bra serie om du inte kollat på den.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Mindhunter är grymt bra. Vet inte om huvudpersonen är "onaturligt" duktig, men ändå.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Walter Bishop i Fringe.

Permalänk
Hedersmedlem

MacGyver också så klart! Onaturligt duktig på att fixa kreativa lösningar på 80-talsproblem.

Breaking Bad, Walter White är ju också osannolikt bra på det där med kemi (i alla fall jämfört med andra i branschen...)

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Det blir en lång lista det där.

Typiska med en mer eller mindre genialisk protagonist:

Dr House
Bones
Scorpion
Psych
Chuck
Monk
Numbers

Ska du sen räkna med "duktiga på något" så räknas väl i princip.. alla? jag vet inte hur många tv-serier som handlar om folk som suger på sitt jobb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gustenrocks:

Ska du sen räkna med "duktiga på något" så räknas väl i princip.. alla? jag vet inte hur många tv-serier som handlar om folk som suger på sitt jobb

Simpsons!

Permalänk
Medlem

House är ju den uppenbara. Lång är den också, och håller stilen riktigt bra förutom precis på slutet.

Mad Men fantastisk och har lite av detta i sin huvudperson. Går dessutom att se på många streamingstjänster just nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Att ingen har nämnt Sheldon Cooper i Big Bang Theory är otroligt

Annars skulle jag vilja nämna Walter Bishop från Fringe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Goong:

Att ingen har nämnt Sheldon Cooper i Big Bang Theory är otroligt

Annars skulle jag vilja nämna Walter Bishop från Fringe

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade honom i mina tankar, men Sheldon är ju inte seriens huvudperson på något sätt. Det får nog ändå diskvalificera den serien.

Men visst, vi kan ju utöka definitionen till "serier som innehåller en karaktär som är ovanligt bra på vad hen gör".

Stargate SG-1 har du ju två av karaktärerna som är lite extra smarta på deras område. Daniel Jackson på språk, och Samantha Carter på astrofysik och allmänt vetenskapande.

The Expanse har vi också, där kommer jag på flera karaktärer (dock inte huvudkaraktärer) som alla är riktigt bra på det de gör.

Men då hamnar vi ju i ett läge att nästan alla TV-serier är med i listan...

Permalänk
Medlem

Michael i The Office är duktig på att vara chef

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

MacGyver också så klart! Onaturligt duktig på att fixa kreativa lösningar på 80-talsproblem.

Finns en ny serie med som är ganska bra och har uppdaterade problem som ska lösas

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Dr.who är ju riktigt grym på att ta sig ur knipor och lösa problem som hotar att förstöra världen på ett eller annat sätt.

Ang. TBBT så är väl Sheldon och Leonard huvudpersoner? serien handlar ju om de 2 och deras sociala umgänge.
Visst det handlar även om Amy, Penny, Raj, Bernadette och Howard, men största delen kretsar runt sheldons liv.
För övrigt är ju alla killarna i TBBT smarta nog för att kvala in, Raj skulle väl vara undantaget, då han inte har doktorerat

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tjena!

Jag har en fallenhet för serier där huvudkaraktären är sådär onaturligt smart/duktig på något. Lista på serier jag älskat i denna kategori.
- Elementary
- Sherlock holmes
- Limitless
- White Collar
- Suits

Det finns massor med fler som inte dyker upp i minnet just nu. Har ni några bra förslag =)?

Justified, the Good doctor, jag älskar samma serier som du! Har inte sett Sherlock Holmes dock, de övriga är några av mina absoluta favoriter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Justified, the Good doctor, jag älskar samma serier som du! Har inte sett Sherlock Holmes dock, de övriga är några av mina absoluta favoriter.

Justified?
Menar du Boyd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:
Skrivet av pv2b:
Skrivet av kokkojambo:

Mindhunter

Skrivet av GuuFi:
Skrivet av Gustenrocks:

Dr House
Bones
Scorpion
Psych
Chuck
Monk
Numbers

Skrivet av mpat:

Skrivet av Mordekai:

Justified
The Good doctor

Tack för tipsen. Har sett de flesta redan, men ett par av dem var länge sedan och kan absolut vara värda att ses om!

Permalänk
Medlem

När det gäller serier som The Big bang theory och annat så är det inte riktigt det jag letar efter även att de har hög intelligens etc. Kärnan i de serierna jag letar efter är ju att huvudpersonen använder sin extraordinära förmåga för att uppnå ett visst mål. Oftast så handlar det ju om att lösa/begå brott, men inte uteslutande. Jag tror att har man sett serierna som jag beskrev här ovan så är det ganska tydligt vad temat är. Redigerar huvudposten för att göra det lite mindre förvirrande.

Permalänk
Medlem

The Good doctor är riktigt bra. Grymt skådespeleri!

Permalänk
Medlem

Burn Notice har en rätt skicklig huvudperson.

https://www.imdb.com/title/tt0810788/?ref_=fn_al_tt_1

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Hannibal -med mads mikkelsen

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Lägger till ett par själv.
- Log horizon
- Sword Art Online
- Bones
- Lie to me
- Prison Break

Permalänk
Medlem

Death note? L är ju en underbar karaktär

Edit: The mentalist! Hustle, leverage och taboo (2017) kanske med?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Justified?
Menar du Boyd?

Och Raylan, han är ju inte klassiskt nörd-smart men på ett annat sätt, lika med Boyd.

Permalänk
Medlem

Lie To Me glömde jag, en av mina absoluta favoriter.

Permalänk
Medlem

Tre till;
Quantico
Person of Interest
Mr Robot

Permalänk
Medlem

Homeland tycker jag är ett exempel på en ursmart kvinnlig karaktär.

Permalänk

Tänkte genast på Rick and morty när jag såg tråd-titeln haha, så är animerat något för dig kanske den går hem.

Permalänk
Medlem

En gammal serie är Kyle XY. Kolla in den.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

@Mikazu: Tänkte precis skriva det, bra serie :>

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ