Wolcen: Lords of Mayhem – Hack n' slash i Diablo-anda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu har jag inte läst igenom hela tråden så kanske har missat men för mig som fortfarande vill ha ett nytt D2, hur bra passar Wolcen in i det? Är det mer D3 eller PoE?
Ni som har testat, vad tycker ni (trots lite online-problem)?

Spelet är mitt i mellan D3 och PoE. Jag gillar det än så länge, kört till lvl 45 i offline läget, och testat online läget lite nu, laggar en hel del när vi kör multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu har jag inte läst igenom hela tråden så kanske har missat men för mig som fortfarande vill ha ett nytt D2, hur bra passar Wolcen in i det? Är det mer D3 eller PoE?
Ni som har testat, vad tycker ni (trots lite online-problem)?

Set beror på vilken del av D2 du saknar, vill du ha den mörka och kusliga atmosfären så är Wolcen inte rätt spel. Tvärt emot känns all dialog och story fruktansvärt ostig och den första NPCn man möter ser ut som en kvinnlig karaktär stulen direkt ur Dead or Alive fast något mer påklädd.

Gameplaymässigt är Wolcen mer likt D2 än D3, har aldrig spelat PoE, med mindre cooldowns och mer köttande. Vad jag sett av endgame ser det ut som att man kan använda spells likt teleport i D2 för att ta sig runt lättare. Svårighetsgraden är högre än i D3, man dör rätt lätt om man inte är uppmärksam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Set beror på vilken del av D2 du saknar, vill du ha den mörka och kusliga atmosfären så är Wolcen inte rätt spel. Tvärt emot känns all dialog och story fruktansvärt ostig och den första NPCn man möter ser ut som en kvinnlig karaktär stulen direkt ur Dead or Alive fast något mer påklädd.

Gameplaymässigt är Wolcen mer likt D2 än D3, har aldrig spelat PoE, med mindre cooldowns och mer köttande. Vad jag sett av endgame ser det ut som att man kan använda spells likt teleport i D2 för att ta sig runt lättare. Svårighetsgraden är högre än i D3, man dör rätt lätt om man inte är uppmärksam.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt med om dialogen Trodde knappt jag skulle komma över den i början och kunna njuta av spelet men fan va roligt det är. Kan knappt sluta spela, älskar designen och combaten. Sjukt bra tycker jag det är overall!

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Bara jag som upplever tämligen mycket micro-stutter, även i offline läge? Sitter på lätt klockat 2080Ti och 3900X - 60Hz skärm så har testat att dels köra FPS-lås vid 60/59 vilket blir ännu mer stutter, dels helt upplåst FPS utan vsync vilket heller inte funkar och vanlig v-sync funkar bäst men får ändå en del stutter.

Det hackar till ibland o droppar ~3FPS från 60 med vsync på men även när det inte gör det småhackar det liksom fram. Kör jag utan vsync eller låst fps ligger jag mellan 80-110.

EDIT såg tidigare i tråden detta

Citat:

Stormfall har en minnesläcka bugg så spelat kommer ha stuttering som tusan under fighten och sen efter.

och va väl som mest påtagligt där efter inser jag nu när jag tänker efter.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Bara jag som upplever tämligen mycket micro-stutter, även i offline läge? Sitter på lätt klockat 2080Ti och 3900X - 60Hz skärm så har testat att dels köra FPS-lås vid 60/59 vilket blir ännu mer stutter, dels helt upplåst FPS utan vsync vilket heller inte funkar och vanlig v-sync funkar bäst men får ändå en del stutter.

Det hackar till ibland o droppar ~3FPS från 60 med vsync på men även när det inte gör det småhackar det liksom fram. Kör jag utan vsync eller låst fps ligger jag mellan 80-110.

EDIT såg tidigare i tråden detta
och va väl som mest påtagligt där efter inser jag nu när jag tänker efter.

Har inte något microstutter men däremot crashar spelet i stort sett konstant för mig.. ibland efter 5 sekunder, ibland efter 30, ibland efter 5 minuter... helt ospelbart verkar vara många som har problem med krascher men inga lösningar... senaste drivare, Windows uppdaterat osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions

Har inte haft några prestandaproblem, som tur är, det flyter på bra. Gillar dialogen och story:n som helt klart är bättre än både D3 och PoE, men det är väldigt tydligt att de influerats från D3, i allt från miljöer till monster. Lite tråkigt också att samma monster repeteras i varje zon, fast med olika färger (i princip).

Varvade spelet offline igår, nu blir det en ny karaktär i online när servrarna äntligen kommit igång igen. Väldigt beroendeframkallande, helt klart

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har inte haft några prestandaproblem, som tur är, det flyter på bra. Gillar dialogen och story:n som helt klart är bättre än både D3 och PoE, men det är väldigt tydligt att de influerats från D3, i allt från miljöer till monster. Lite tråkigt också att samma monster repeteras i varje zon, fast med olika färger (i princip).

Varvade spelet offline igår, nu blir det en ny karaktär i online när servrarna äntligen kommit igång igen. Väldigt beroendeframkallande, helt klart

Finns väl ingen anledning att spela online förutom co-op?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Jaxione:

Finns väl ingen anledning att spela online förutom co-op?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, antar det. Vill själv ha en karaktär man kan spela multiplayer med, tror jag tröttnar ganska snabbt på att enbart köra singleplayer.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Bara jag som upplever tämligen mycket micro-stutter, även i offline läge? Sitter på lätt klockat 2080Ti och 3900X - 60Hz skärm så har testat att dels köra FPS-lås vid 60/59 vilket blir ännu mer stutter, dels helt upplåst FPS utan vsync vilket heller inte funkar och vanlig v-sync funkar bäst men får ändå en del stutter.

Det hackar till ibland o droppar ~3FPS från 60 med vsync på men även när det inte gör det småhackar det liksom fram. Kör jag utan vsync eller låst fps ligger jag mellan 80-110.

EDIT såg tidigare i tråden detta
och va väl som mest påtagligt där efter inser jag nu när jag tänker efter.

Efter att jag gick ut från Stormfall och mötte det stora monstret så fick jag extrem stutter när den var död. Räckte alltså att bara springa runt i området bland soldaterna för att se FPSen störtdyka och frame time spika. När jag stod stilla var det okej men hickade fortfarande till då och då. Jag startade om spelet och då var allt okej igen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Kenneth: D3 inte mkt likt poe alls

Helt okej

Permalänk
Medlem

Spelet är kul men det finns en hel del de måste jobba på så jag rekommenderar folk att vänta i någon månad och se hur mycket de hinner reda ut. Finns rätt mycket buggar och dåliga designval att läsa om på Reddit.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av lille7:

Spelet är mitt i mellan D3 och PoE. Jag gillar det än så länge, kört till lvl 45 i offline läget, och testat online läget lite nu, laggar en hel del när vi kör multiplayer.

Skrivet av klirre:

Set beror på vilken del av D2 du saknar, vill du ha den mörka och kusliga atmosfären så är Wolcen inte rätt spel. Tvärt emot känns all dialog och story fruktansvärt ostig och den första NPCn man möter ser ut som en kvinnlig karaktär stulen direkt ur Dead or Alive fast något mer påklädd.

Gameplaymässigt är Wolcen mer likt D2 än D3, har aldrig spelat PoE, med mindre cooldowns och mer köttande. Vad jag sett av endgame ser det ut som att man kan använda spells likt teleport i D2 för att ta sig runt lättare. Svårighetsgraden är högre än i D3, man dör rätt lätt om man inte är uppmärksam.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av zkin:

@Kenneth: D3 inte mkt likt poe alls

Helt okej

Hmm... känns som att jag måste ge det ett försök i alla fall, men inte gå in med inställningen att det ska vara en ersättare till D2. Kanske kan bli något tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Hmm... känns som att jag måste ge det ett försök i alla fall, men inte gå in med inställningen att det ska vara en ersättare till D2. Kanske kan bli något tillslut.

Det känns som ett väldigt bra spel i grunden, så när dem fått bort lite prestandaproblem (som vissa verkar ha, jag har klarat mig) och buggar/krascher så är det imo definitivt värt ett köp.

Om du ger det en chans, kolla gameplay settings också. Default är det inte med siffrorna du gör i skada, sifforna hur mycket hp en fiende har kvar, vilken itemlevel det är osv.

Jag gillar när man ser så mycket info som möjligt, för mig höjer det spelvärdet en gnutta tbh.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det fick bli solo för mig igår. Jag och en kompis snackade ihop på discord och tänkte lira ihop. Iaf hann jag bli lvl 12, och spelet är väldigt intressant så här långt. Fungerar multiplayet idag? Jag lyckades skapa en karaktär i multiplayer igår men det var så långt jag kom som längst. Jag vill inte köra för mycket solo eftersom att jag kommer att behöva köra om allt sen i multiplayer.

Grafiken är jädrigt snygg och då har jag på typ lägsta inställningarna. Jag vågar inte ändra än för spelet ballade ur en gång och fps sjunk ner till 7-30fps vid en bossfight. Jag tror att det var någon bugg i spelet, för det flöt på fint igen efter att jag hade startat om det.

Jag vågar nog säga ja på den frågan och då har jag inte testat multiplayer ännu. Jag är också diablofan, har lirat alla diablo spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Då väntar jag några dagar eller nåt så får det bli ett köp sedan när dom fixat så att servrar och annat är stabilt så får det nog bli ett köp kanske till helgen tror jag har lite mer tid att spela då.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Keeper of Traditions

Har ni problem att komma in på servrarna, byt till de amerikanska servrarna. Jag kom in direkt där.

Inte helt optimalt dock, pingen åker upp till ~110 istället för ~30...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: Eller byt till Europe. Det funkade för mig.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Avstängd

Jag får mer WoW-vibbar än Diablo-vibbar. Utrustningarna är överdimensionerade (precis som i WoW). Exempelvis skulder-rustningen som är 10 meter lång och 5 meter bred...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Verkar fett! Som om D3 fått barn med PoE.
De har tagit lite från varje och gjort sitt eget.
Ska köra hela helgen och hoppas det är lika bra som det verkar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av martak:

@Dunder: Eller byt till Europe. Det funkade för mig.

Jag var på EU när det inte fungerade Det kanske helt enkelt är bytet av server i sig självt som hjälper med problemet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Finns en del buggar men mest finlir som behöver ordnas till. Dock MP delen behöver ordnas upp. Mycket problem med den delen just nu där det kan ta upp till 1 timme innan man ens lyckas logga in på online läget. Utöver det tycker jag spelet har artat sig riktigt bra. Är lite nyfiken på vem som dom samarbetar med kring server hostingen. Är det någon av de större drakarna? MS, Amazon eller är det någon mindre aktör?

Permalänk
Sötast

Hack 'n Crash

Permalänk

Hur likt är det Grim Dawn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv

Tycker om detta, kom aldrig in i PoE och D3 sög.

Det här kliar min D2 itch utav någon anlednin..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Tycker om detta, kom aldrig in i PoE och D3 sög.

Det här kliar min D2 itch utav någon anlednin..

Håller med.

Fö, har inte märkt något lägg alls med 1080ti / 8700k på högsta grafik. Spelar online, men bara solo än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Deras servrar är helt värdelösa när det kommer till stabilitet, väldigt tråkigt.

Permalänk
Medlem

Jag måste ha tur, inget stutter eller kraschar utan flyter på mjukt och fint.
Kör på i7 3770, GTX 1080 Ti, 16 GB ddr3 på en 144hz skärm med Gsync i 1440p, snittar runt 90-100fps med allt utan skuggor och AA på max.

EDIT: Området där jag är nu, ACT 2 Incubation Chambers 1, ligger jag på 100-150fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Deras servrar är helt värdelösa när det kommer till stabilitet, väldigt tråkigt.

Spelet för övrigt är ju riktigt bra enligt mig sen att det finns buggar och att servrarna är dåliga just nu är ju inte så konstigt med en indie studio. Fast å andra sidan så finns det fler spel som funkar som skit och dem är ju AAA titlar .
Bara kolla på Retail WoW, spela pvp är rena skiten enligt mig just nu, laggar satan och folk klagar i Battlegroundsen på att Blizzard är ett indie företag och kan fan inte ens fixa servrar när en privat personer kunde med en Privat server
Så ge Wolcen lite tid så löser det nog sig, jag tycker det är kul

Permalänk
Avstängd

D3 är hjärndöd grind för +5str/lvl i all oändlighet så det är mer likt tetris än D2.

Frågan är väl om de lyckats kopiera PoE och faktiskt gjort ett spel utav det med riktigt endgame etc men kanske för tidigt för att säga ännu ?

Permalänk
Medlem

Några frågor till er som är lite mer insatta
Jag har ett par tusen timmar i D3, mestadels HC-ladder tid. Finns det något liknande i detta spel sett till spelläge och möjlighet till endgame-grind?
Är levlingen rolig med en känsla av att ens karaktär utvecklas och blir starkare utan att överdriva? Känner man av power spikes vid vissa levlar/skills? Är gameplay snabb eller långsam? Är multiplayer ett måste?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

+ Grafiken

- Fiender som poppar upp ur marken... i oändlighet
- Tråkiga fiender
- Tråkig dialog/quests
- Tråkiga platta miljöer
- Tråkigt gear
- Tråkiga spells
- Tråkigt skill tree
- Inget mörker/ondska