Vi får ju också komma ihåg att dessa ombud inte är Postnords personal, det är snabbköpens (eller dylikt). Nu vet jag inte exakt hur det ser ut rent avtalsmässigt med dessa ombud. Men jag är ganska övertygad om att Postnord inte betalar per timme, utan snarare per paket in/ut. Vidare så är det fel att det "endast kostar pengar om det innebär att vissa kunder inte får hjälp". De som står vid paket in-/utlämningen har rimligtvis mer och andra arbetsuppgifter än att bara hantera kunder som ska hämta/lämna paket. De står inte och rullar tummarna ifall det inte är någon som ska posta. På många ställen är det en "förbutik" som utför posthanteringen, en förbutik som ofta gör mer än bara utför posttjänster. Exempelvis brukar man sälja spel, mat, tobak, etc. och det är inte ovanligt att det är flera som jobbar där samtidigt.
Ditt förslag innebär dels att postombuden behöver utbilda sin personal mer än vad de gör idag, vilket kostar pengar, samt dels att de ska lägga "mer tid" per inlämnat paket, vilket också kostar pengar. Exakt hur mycket det kostar beror på de lokala förutsättningarna, exempelvis hur nära "tröskeln" man ligger för att behöva ta in ytterligare personal för att kunna hantera posttjänsten. Jag tror grundproblemet är att detta ligger mer i Postnords intresse än de enskilda ombuden. Därför blir det konstigt om det är ombuden som ska bekosta det...