Överföring av Dolby Atmos till nytt hemmabioanläggning?

Permalänk

Överföring av Dolby Atmos till nytt hemmabioanläggning?

Hej

Jag har en 10 år gammal Sony hemmabioanläggning där nu surround-enheterna slutat fungera. Är i begrepp att köpa nytt och tror det blir någon slags 7.1.2 soundbar med sub och kanske rear speakers. Har kikat lite på Samsung HW-Q90R och Sony HT-ST5000. Så är frågan om hur man kan få ut optimalt ljud i systemet med befintliga enheter? Jag har idag en LG Oled 65E8 och kör i princip allt på den från Apple TV 4K. Den sistnämnda har ju bara en HDMI-utgång, så jag får ju antingen ta ljud/video först till TV:-n och sedan ljudet vidare till de externa ljudenheterna, eller ljud/video först till soundbaren och sedan videon vidare till TV:n. Jag tänkte slippa köpa en A/V receiver:-)

Någon som har erfarenhet av hur man sätter upp detta med optimal bild-/ljudkvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yungaburra:

Hej

Jag har en 10 år gammal Sony hemmabioanläggning där nu surround-enheterna slutat fungera. Är i begrepp att köpa nytt och tror det blir någon slags 7.1.2 soundbar med sub och kanske rear speakers. Har kikat lite på Samsung HW-Q90R och Sony HT-ST5000. Så är frågan om hur man kan få ut optimalt ljud i systemet med befintliga enheter? Jag har idag en LG Oled 65E8 och kör i princip allt på den från Apple TV 4K. Den sistnämnda har ju bara en HDMI-utgång, så jag får ju antingen ta ljud/video först till TV:-n och sedan ljudet vidare till de externa ljudenheterna, eller ljud/video först till soundbaren och sedan videon vidare till TV:n. Jag tänkte slippa köpa en A/V receiver:-)

Någon som har erfarenhet av hur man sätter upp detta med optimal bild-/ljudkvalitet?

Du kopplar bara soundbaren till HDMI ARC på TVn, sen stoppar du in apple TV i soundbarens ena HDMI-uttag så är det klart. Ändra inställning till bitstream på TVns ljudinställningar. Trixar du till HDMI CEC sen så räcker det att styra allt med apple tvns kontroll. Då startar du tV, soundbar och apple tv med samma fjärr.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem

Det måste vara e-arc för att det ska fungera med "arc", om inte måste du koppla ljudkällan i ljudsystemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: OK, tack för väsentlig info:-)

Enligt tech spec för min TV LG Oled 65E8, så är HDMI-ingången med ARC bara vanlig ARC. Oklart om LG har kommit med någon firmware update som gör att det skapats stöd för e-ARC. Men om man kör Apple-TV:n till Soundbaren och sedan connectar den till TV:n för bilden, så kan det funka?

Permalänk
Medlem

Jag har endast ARC till min Samsung TV och kör med Samsungs Soundbar HW-N950 och jag får ut Atmosljud från Apple TV och Nvidia Shield så sätt.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

ARC stödjer Atmos med Dolby Digital Plus, för full Atmos med Dolby TrueHD krävs eARC

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk

Vilket bra forum det här är. Så mkt kunskap:-)