Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny Acer Nitro 5 ssd hittas inte i Bios UEFI, Windows kraschar och svårt att starta.

Permalänk
Medlem

Ny Acer Nitro 5 ssd hittas inte i Bios UEFI, Windows kraschar och svårt att starta.

Köpte en Nitro 5 Acer laptop och har haft den i en vecka, nu har jag svårt att starta datorn, står hittar ingen bootdisk?

När jag tittar i windows så finns ssd där och har gjort felsökning utan problem. Har inte installerat annat än Office 2013.

Går inte att välja Legacy mode i Bios, hittar inte SATA i Bios, väldigt konstigt.

Tror boot-loadern försvunnit eller blivit knas? Vad kan man göra? räcker det att installera om Windows? Har uppdaterat bios utan resultat, ändrat de flesta inställningar i bios jag googlat kan lösa problemet. Inget hjälper.

Funderar på att lämna tillbaka den och få en ny, kanske ssd:n? eller moderkortet? Tänker att jag inte ska behöva hålla på och felsöka i flera dagar på en helt ny dator.

Har ni något tips på vad som kan vara orsaken? hårdvara eller mjukvara? eller hur man löser det.

Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den ser ingen bootdisk men Windows startar? Hur gå det ihop?
Om du inte ser deni UEFI skulle jag ta ur disken och ansluta den till en annan dator för att se om den faktiskt fungerar alls.

Om datorn inte startar och du inte ser den i UEFI är disken troligen död och behöver bytas.

Permalänk
Medlem

Håller med, väldigt konstigt.

Kanske är jag som är ringrostig? om Windows är installerad som UEFI så kanske man inte kan se SATA eller SSD i biosen?

Men har fått blåskärm där det kom upp att startdisken inte hittades några ggr.

Nu kan jag inte heller ansluta hörlurar, de finns inte att välja som utenhet för ljud. Tidigare så plingade det till och det stod att hörlurar anslutna, har testat att ansluta flera olika lurar och inga fungerar.

Vågar nog inte lita på denna dator, ska försöka att byta ut den om det går? Vill ju slippa få den lagad då det säkert tar flera veckor?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo, hårdvaran ska synas i BIOS/UEFI.
Om du hara haft den i en vecka kommer den troligen bytas ut direkt om ett exemplar finns inne.

Har du exakta felmeddelanden? Jag skulle oavsett kontakta butiken

Permalänk
Medlem

Windows 10: Microsoft drar tillbaka uppdatering efter mystiska problem.

Microsoft drar tillbaka uppdateringen KB4524244 för Windows 10 och Server efter problem med frysningar, uppstarter och installationer. De som upplever problemen bör avinstallera uppdateringen.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.730694/windows-uppdatering-...

Permalänk
Medlem

@dabman: Har inte den uppdateringen, så inte det felet.