Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Skärm/GPU/WIN10 skalar utan skalning

Tjena!
Insåg igår att jag har en ungefär 1cm ram på min AOC CQ32G1 i Windows och likaså spel.
Ramen är på vänster, höger och den övre sidan men ingenting i nederkant.

Jag använder mig utav Windows 10, displayport, Nvidia GTX 1080 samt en AOC CQ32G1 och en BenQ XL2720Z som extra skärm.

Jag har pillat på det mesta inom Nvidia kontrollpanel och googlat efter lösningar men inte hittat något som hjälpt.
Jag har prövat 1440p,1080p och 720p ingen utav dem fixar problemet.
Har prövat med skalning, utan skalning, försökt storleks ändra manuellt via Nvidia kontrollpanel men där är allting på max och det går inte ändra mer.
Provat utvidgning av bägge skärmar, duplicering och att bara köra på AOC32 skärmen.

Har den senaste drivrutinen från Nvidia.

Med andra ord får jag ut ca 95% av bildens yta. Och skulle självfallet vilja ha 100%.

https://imgur.com/a/pKCrk4Z
Bild på problemet.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

har du kollat i skärmens meny?

vissa skärmar har alternativ för skalning på skärmen och oftast står de per default på "aspect ratio" eller liknande dvs har du en upplösning som inte stämmer med skärmens formfaktor eller upplösning fyller den ut med black borders.

märligt dock att den bara har kanter upptill och sidorna men kanske designval från aoc att bara fylla ut på dessa sidor.

när du säger 1440p (vilket skärmen ska stödja) menar du då 2560 × 1440? finns så du inte försökte köra någon typ 21:9 upplösning eller liknande som skärmen inte stödjer vilket också ibland även det kallas "1440p".

se även till att skärmen är ställd till 144Hz eller lägre att "överklocka" panelen om du gjort det kan också ge konstiga fel ibland.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du kollat i skärmens meny?

vissa skärmar har alternativ för skalning på skärmen och oftast står de per default på "aspect ratio" eller liknande dvs har du en upplösning som inte stämmer med skärmens formfaktor eller upplösning fyller den ut med black borders.

märligt dock att den bara har kanter upptill och sidorna men kanske designval från aoc att bara fylla ut på dessa sidor.

när du säger 1440p (vilket skärmen ska stödja) menar du då 2560 × 1440? finns så du inte försökte köra någon typ 21:9 upplösning eller liknande som skärmen inte stödjer vilket också ibland även det kallas "1440p".

se även till att skärmen är ställd till 144Hz eller lägre att "överklocka" panelen om du gjort det kan också ge konstiga fel ibland.

Har även kollat alla skärminställningar på skärmens knappar. Ingenting som verkar konstigt där.
Och ja det är 2560 x 1440 jag kör på, ser att jag missade det när jag skrev inlägget nu
Skärmen är inställd på 144hz och har alltid varit.

Jag har googlat mig till att fler har likadana problem dock med olika skärmar och olika grafikkort.
Deras lösningar, löser heller inte mitt problem.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Bildexpert 📺

@ImTheMeaN: Du menar den sista helt svarta centimeterbreda biten innan själv plastlisten på kanten? Den är normal. Alla skärmar med "kantlös" design ser ut så. Under finns struktur och lysdioder. Man kan (eller vill inte) utveckla skärmar som går hela vägen ut i kanten.

Får du inte full 2560x1440 att skala 100% så får du tydliga artefakter på grafiken från skalningen. Av bilden att döma är det inte ett problem, utan detta ser ut som en en-gång-om-halvåret-fråga om just "kantlös" design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@donniedarko: Du menar den sista helt svarta centimeterbreda biten innan själv plastlisten på kanten? Den är normal. Alla skärmar med "kantlös" design ser ut så. Under finns struktur och lysdioder. Man kan (eller vill inte) utveckla skärmar som går hela vägen ut i kanten.

Får du inte full 2560x1440 att skala 100% så får du tydliga artefakter på grafiken från skalningen. Av bilden att döma är det inte ett problem, utan detta ser ut som en en-gång-om-halvåret-fråga om just "kantlös" design.

Allright. Det förklarar ju saken.
Dock finns det ingen "kantlös design" i underkant av skärmen/bilden?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Tittar jag på bilden så tror jag inte panelen är större än så, de flesta skärmar har ungefär den tjockleken på den svarta yta som går utanför panelen innan själva yttre ramen.
Har nog inte sett någon skärm där panelen går hela vägen ut i kanten ännu.
Många tillverkar "luras" på sina pressbilder med detta och får det att se ut som att bilden går hela vägen ut men i verkligheten gör den inte det.

Permalänk
Medlem

@ImTheMeaN: Kanterna du har ser helt normala ut, se t.ex. AOC:s egna bilder. Det är väldigt ovanligt att bilden faktiskt går hela vägen ut till kanten av skärmen.

Var uppmärksam på att det inte är helt ovanligt med marknadsföringsbilder som inte återspeglar verkligheten, där "bilden" på skärmen lagts på i efterhand av någon som inte haft koll (eller brytt sig) på hur stora kanterna egentligen är. D.v.s. om du sett någon bild på skärmen där kanterna saknas så är det troligtvis en felaktig avbildning av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@donniedarko: Kanterna du har ser helt normala ut, se t.ex. AOC:s egna bilder. Det är väldigt ovanligt att bilden faktiskt går hela vägen ut till kanten av skärmen.

Var uppmärksam på att det inte är helt ovanligt med marknadsföringsbilder som inte återspeglar verkligheten, där "bilden" på skärmen lagts på i efterhand av någon som inte haft koll (eller brytt sig) på hur stora kanterna egentligen är. D.v.s. om du sett någon bild på skärmen där kanterna saknas så är det troligtvis en felaktig avbildning av skärmen.

Tack , du & ni andra som nämnt samma sak har helt rätt. Det är likadant på AOC's koncept bilder
Ack vad det stört mig sen jag kom att tänka på det.
Min gamla BenQ xl2720z fyller ju ut kanterna nästan helt...

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Min gamla BenQ xl2720z fyller ju ut kanterna nästan helt...

Ja, eftersom den har betydligt tjockare "skärm"-kanter att gömma kanterna på panelen under. Räknar man avståndet från kanten på skärmen till kanten på bilden så kommer du nog finna att din nya skärm trots allt har betydligt smalare kanter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis, gamla skärmar har en kantlist ovanpå som täcker den där döda ytan av panelen. Med "kantlös" design tar man bort den listen och blottar panelens döda yta som en svart ram. Förutom i underkant oftast.

Nackdelen med den gamla designen är att det inte var helt perfekt passning och man fick ofta en eller ett par millimetrar död yta. Eller värre när kanten täckte precis en eller två rader av subpixlarna så att man fick en färgad kant precis mot listen.