Permalänk
Medlem

Ny lägenhet, datorn startar ej

Hej,

Flyttat in i en lägenhet där det endast finns jordade uttag i kök och badrum, jordfelsbrytare i elcentralen. Kopplade in datorn, efter flytt, i ett av sovrummen där det är ojordade uttag, kopplade in skärmar och dator i en jordad förgreningsdosa. Datorn klickar bara till och alla fläktar snurrar ett halvt varv och dör direkt. Skärmarna verkar det inte vara några problem med.

Kan det hänt något när jag kopplade in datorn i de ojordade uttagen? Ingen säkring har löst ut och uttagen samt skärmarna fungerar som sagt. Eller är det mer sannolikt att nånting gått sönder under flytten?

Finns det någon risk med att använda t.ex. SSDs, HDDs samt externt trådlöst nätverksskort i en ny dator? Behöver jag vara orolig att den nya datorn kan gå sönder om jag kopplar in den i ett ojordat uttag?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Skulle ju snarare tro på att någon kabel eller så lossnat eller någon komponent kanske gått sönder under frakten än att det skulle vara fel på elen.

Har du testat andra uttag i lägenheten på en annan säkring bara för att se om det är någon skillnad?

Det är absolut inget farligt att ha en dator kopplad i ojordad uttag och i lägenheter byggda på 20-70 talet är det vanligt att det bara är kök och badrum som är jordat och att resterande uttag är ojordade.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voff89:

Hej,

Flyttat in i en lägenhet där det endast finns jordade uttag i kök och badrum, jordfelsbrytare i elcentralen. Kopplade in datorn, efter flytt, i ett av sovrummen där det är ojordade uttag, kopplade in skärmar och dator i en jordad förgreningsdosa. Datorn klickar bara till och alla fläktar snurrar ett halvt varv och dör direkt. Skärmarna verkar det inte vara några problem med.

Kan det hänt något när jag kopplade in datorn i de ojordade uttagen? Ingen säkring har löst ut och uttagen samt skärmarna fungerar som sagt. Eller är det mer sannolikt att nånting gått sönder under flytten?

Finns det någon risk med att använda t.ex. SSDs, HDDs samt externt trådlöst nätverksskort i en ny dator? Behöver jag vara orolig att den nya datorn kan gå sönder om jag kopplar in den i ett ojordat uttag?

Tacksam för svar.

Kontrollera att alla kablar sitter som de ska i datorn.

Det rimligaste är väl att något börjat glappa under flytten, så kontrollera att *allt* sitter som det ska T.ex. kontrollera grafikkortet, strömkablar och att CPU-kylaren sitter som den ska.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte har stängt av nätagget med flip-kontakten som sitter bredvid kabeln i nätagget

Permalänk
Medlem

Jag har provat att använda andra uttag.

Kontrollerade alla kablar igår. Provade även att starta utan några skärmar, tillbehör och endast med CPU och minnen inkopplat, resultatet blev densamma, att datorn "klickar till", CPU-fläkten får en skjuts och snurrar ett varv, men datorn stängs av i princip direkt.

Jag är lite inne på trasigt moderkort / nätaggregat.

Kommer att lämna in datorn, försäkringsbolaget har sagt att dom tar undersökningskostnaden. Vid två år värderar dom prylarna 80%. Men jag har en hel del grejer som är äldre än två år i datorn så tror att jag kommer att köpa en ny.

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa med clear cmos på MK, samt testa starta datorn med endast det nödvändiga inkopplat!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Det kan vara klokt att använda samma vägguttag till all utrustning. Enkelt med en sladdbräda med flera uttag. Om de olika vägguttagen sitter på olika faser blir det 400V mellan faserna. Detta skall inte göra något om allt är rätt kopplat. I samma rum skall vägguttagen sitta på samma fas. Men man vet ju aldrig utan att ha kollat. Men när problemen kvarstår när bara datorn är inkopplad så lär felet vara i datorn. Du kunde ju koppla ur nätaggregatet helt från moderkortet och sedan prova att starta nätaggregatet med att koppla ihop den gröna sladden med en av dom svarta på den mångpoliga kontakten. Det är ju så man startar nätaggregatet när det är anslutet i datorn. Då kan Du se hur nätaggregatet beter sig. Här är jag osäker för det var längesedan jag labbade med detta. Kanske någon annan kan hjälpa till?

Permalänk
Medlem

@Voff89: Datorn klickar bara till och alla fläktar snurrar ett halvt varv och dör direkt.

Låter som ett typisk fel med Nätaggregatet.
Låt bli att ha extra utrustning på och testa:
Om du kan få igång det om du först gör det helt strömlöst (dra ur kontakten) vänta 10sek och prova igen.
Testa några gånger...
Troligen får du byta du byta PowerSupply.

Permalänk
Medlem

Försök starta datorn med 1st ram-sticka, inga hårddiskar, ingen GPU och bara CPU-Fläkt.
Dvs. Mobo, processor, mobo-kylare 1 ramsticka.
Händer samma igen så försök låna ett nätaggregat du testat med.

Vågar du, kan du även testa att tjuvkoppla nätaggregatet enligt guide på nätet med en fläkt inkopplad, snurrar inte fläkten så är nätagg sönder.

Här har du en guide.
https://www.dvhardware.net/modules.php?name=Sections&sop=view...

Ska du ändå bygga en ny dator kan du ju köpa nytt nätaggregat som du ändå har i den nya datorn.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Vågar du, kan du även testa att tjuvkoppla nätaggregatet enligt guide på nätet med en fläkt inkopplad, snurrar inte fläkten så är nätagg sönder.

Tänk på att många nätaggregat idag automatiskt stänger av sig om lasten är för låg. Så tjuvkopplingar fungerar inte jättebra på såna nätaggregat om man inte har något som drar lite ström inkopplade på dem och det är tveksamt om en fläkt räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Tänk på att många nätaggregat idag automatiskt stänger av sig om lasten är för låg. Så tjuvkopplingar fungerar inte jättebra på såna nätaggregat om man inte har något som drar lite ström inkopplade på dem och det är tveksamt om en fläkt räcker.

Om nätagget är av nyare variant (mitt Focus har det i varje fall) från Seasonic medföljer ett testkit som är tänkt att användas innan installation eller vid såna här situationer. Kan vara bra att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voff89:

Jag har provat att använda andra uttag.

Kontrollerade alla kablar igår. Provade även att starta utan några skärmar, tillbehör och endast med CPU och minnen inkopplat, resultatet blev densamma, att datorn "klickar till", CPU-fläkten får en skjuts och snurrar ett varv, men datorn stängs av i princip direkt.

Jag är lite inne på trasigt moderkort / nätaggregat.

Kommer att lämna in datorn, försäkringsbolaget har sagt att dom tar undersökningskostnaden. Vid två år värderar dom prylarna 80%. Men jag har en hel del grejer som är äldre än två år i datorn så tror att jag kommer att köpa en ny.

Skulle rekommendera steget längre, ta även ut cpu och minnen och sätt sedan tillbaka.
Prova först med att ta ur minnen, och sedan cpu.
Jag skulle även rekommendera att faktiskt ta loss strömkablarna på moderkortet och sätta tillbaka dem, det ska inte göra någon skillnad sålänge det inte finns någon defekt i dem.

Att nätagget skulle ha gått sönder i flytt är mindre troligt, såvida det inte kommit in något skit som kortsluter någon krets. Du kan ju alltid ta ut det och snurra runt och skaka lite för lyssna om det finns något löst i den. Det ska inte höras något då det inte finns några rörliga komponenter i den förutom fläkten.

Att koppla in över SSD/HDD + andra instickskort i en ny dator ska inte vara något problem, såvida inte dessa är defekta.

Permalänk
Medlem

Problemet är löst: Nätaggregatet felade trots att det verkade fungera och startade via "tjuvstart". Inet testade precis som jag när jag lämnade in burken, men återkom nu och sa att den funkade med ett nytt nätaggregat.

Skickades från m.sweclockers.com