Mega-bit i Örebro inställt på grund av feldraget nätverk

Permalänk
Musikälskare

Undrar vems felet var

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tror inte det hade spelat någon roll om internett hade petats in i riktig garderob. Här luktar det, Oj då, måste vi betala för det också?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoK:

Ett LAN utan internet är svårt idag, förr satt vi och pressade counter-strike som Half-life mod, bara starta dc++ och dela hl & cstrike! Helt finemang när man inte körde mot internet, utan cdkey! (innan Steam)

Vi hade en CD med Delta Force och skulle installera på 16 datorer. Lösning: dela ut CDROMen i en dator till nätverket (16 portars hub, detta var innan switchens tid) och installera samtidigt på alla maskiner. Briljant, och det gick sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fått en liknande händelse via STOKAB på en av våra svartfiberordrar till "adress 80". Visade sig att det fanns 80A och 80B (serverhall vs nerlagt lager). Självklart drogs det in till nerlagda lagerlokalen. I bland undrar man om de gjorde det med flit.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Men vad säger offerten/kontraktet? Ingen leverantör skulle ta ett jobb utan att speca DEMARC?

Jag har ganska lång erfarenhet av att båda köpa och sälja fiber hos och till stadsnät/Skanova och kortfattat brukar det se ut ungefär såhär:

- Förfrågan ställs på svartfiber mellan adress A och adress B
- Stadsnät/Skanova svarar på förfrågan (automatiskt i Skanovas system)
- Beställning läggs
- Information om vart ÖP finns på adresserna meddelas av Stadsnät/Skanova efter lagd beställning

Skanova har i många fall gångvägsbeskrivningar till vart ÖP finns redan i sin beställningsportal vid förfrågan men av stadsnät får man som regel alltid den informationen först efter lagd beställning om den inte specifikt efterfrågas, det finns helt enkelt inget bra stöd för det i CESAR2 (SSNFs portal för fiberbeställningar).

Misstänker att någon, antingen från Mega Bit eller Internetleverantören helt enkelt ställt förfrågan till fel adress eller endast specificerat Conventum Örebro vid förfrågan. Conventum Kongress ligger i en fastighet över gatan och baserat på informationen gissar jag att det är dit det levererats.

Osäker på vem som kan vara fiberleverantör åt Internetleverantören i det här fallet men misstänker att det är Skanova, KumBro stadsnät har historiskt sett varit riktigt bra och brukar kunna vara flexibla nog att lösa sånt här ganska snabbt när det uppdagar sig. Det kan också varit så att leverantören uppfattat Conventum Kongress och haft befintliga fiber dit de tänkt sig att de ska leverera över.

Skrivet av medbor:

Om det är en ’intilligande’ lokal är det väl bara att skarva vidare med en fiberförlängare? Visst lite mer jobb med de har ju flera dagar på sig...

Skickades från m.sweclockers.com

Baserat på informationen verkar det antingen vara Conventum Kongress eller Conventum Konferens det har dragits till istället som inte är en direkt intilliggande byggnad. Man vill också väldigt sällan dra fiber tillfälligt på backen, framförallt inte för ett sånt här event. Man behöver då dessutom lägga skydd över kabeln och det kan också behövas tillstånd för att få göra det. Det är inte helt lätt.

Enda räddningen hade nog varit om fiberleverantören hade kunnat koppla om till rätt adress, men med vad som verkar vara för få sålda biljetter om man läser här i tråden så kanske det ekonomiska incitamentet helt enkelt inte fanns för att betala för det om det är så att beställningen lagts fel.

Permalänk
Avstängd

Värsta jag har hört, man behöver inte internet för att lana.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Värsta jag har hört, man behöver inte internet för att lana.

2020 gör man det. Det skulle vara en väldigt besviken publik om de inte kan spela ranked online.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Men vad säger offerten/kontraktet? Ingen leverantör skulle ta ett jobb utan att speca DEMARC?

Problemet jag ser många gånger är att beställaren inte alltid är med på vad det innebär/betyder eller hur man ska ta reda på informationen osv.

Och med beställare menar jag den som fyller i blanketten som ska till ISP.

Sen är det ju tyvärr minst lika många hos ISP som inte inser att det är galet och ber om komplettering och för att inte tala om den som sedan utför arbetet.

Har fått en länk feldragen i den datahall där varje odf och nodrum var med i beskrivningen för att vi skulle få det draget som vi önskade och till den plats vi skulle ha den på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

LAN idag borde helt enkelt heta heta WAN

Permalänk
Medlem

Hela poängen med LAN är väl att man ska kunna spela m.m UTAN internet.
Det är lite som att gå ut på puben, för att sitta med sina kompisar och leka med mobiltelefonerna; eller parkera en lastbil med släp, i den mest trafikerade korsningen man kan hitta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

På den tiden man lanade själv så hade man inget internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

Problemet jag ser många gånger är att beställaren inte alltid är med på vad det innebär/betyder eller hur man ska ta reda på informationen osv.

Och med beställare menar jag den som fyller i blanketten som ska till ISP.

Sen är det ju tyvärr minst lika många hos ISP som inte inser att det är galet och ber om komplettering och för att inte tala om den som sedan utför arbetet.

Har fått en länk feldragen i den datahall där varje odf och nodrum var med i beskrivningen för att vi skulle få det draget som vi önskade och till den plats vi skulle ha den på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var tvungen att kolla upp det här lite mer och slår man i en av de potentiella fiberleverantörers system på Fabriksgatan 26 som är adressen till Conventum Arena så talar gångvägsbeskrivningen om att ÖPn finns i en annan fastighet över gatan ca 100m bort. Känner man inte till området som leverantör är det nog ganska lätt att man råkar gå bort sig här.

Permalänk
Inaktiv

Jävlar vad mycket boomers som ska kika in och säga samma sak i tråden. Det hade varit mer relevant att skriva att man inte behöver internet på ett LAN innan ca 2005 men idag behöver 83.2% av spelen internetanslutning för att starta så det blir svårt. Tror inte det var WC3 och CS 1.5 de tänkt LANa men vadvet jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Det hade varit mer relevant att skriva att man inte behöver internet på ett LAN innan ca 2005
Skickades från m.sweclockers.com

Skulle säga att det va lika viktigt då som nu, allra helst innan ADSL började bli normen runt 2002-2003. Folk med 56K kunde åka långväga för att få sina "säkerhetskopior" osv ;p

Minns att runt 2000~ var det inte ovanligt att vi ominstallerade allt och installerade nya drivrutiner när man dök upp på ett lan och hade tillgång till nät. Folk som säger att "det va bättre förr" får sitta med 56K och försöka dra hem ett service pack till windows och sedan återkomma.

Permalänk
Medlem

När jag och vännerna kör LAN ungefär fyra gånger per år så har vi inget Internet kopplat alls så jag ser inte problemet.

Ahh, det var ett WAN-party de skulle anordna. Då tar jag tillbaka det

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

När jag och vännerna kör LAN ungefär fyra gånger per år så har vi inget Internet kopplat alls så jag ser inte problemet.

Ahh, det var ett WAN-party de skulle anordna. Då tar jag tillbaka det

Oj, nu har du verkligen unik och rolig! Hahaha

Permalänk
Medlem

Trist att läsa. Det handlar ju trots allt om barn! Och om deras fritidsintressen.

Permalänk
Medlem

Bra projektledning

Tycker förövrigt dagens spel är svåra att ha med på LAN.
Dedikerade server mjukvara finns väl sällan för spelen?
Kräver ofta ett större sammarbete?

Permalänk

"LAN"-Minne

Jag minns när jag besökte det här "LAN":et i Örebro som ung.
Dataparty Örebro 1993 Jag hade med mig min Amiga 1200, en Tjock-Tv på 24" och en dröse disketter! Det var ju inget LAN i traditionell bemärkelse eftersom inga/väldigt få hade nätverkskort i sina datorer på den tiden.

Min dator 27 år senare kan alltså leverera Ca 50,000 gånger fler klockcykler och har 16,000 gånger mer minne.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Oj, nu har du verkligen unik och rolig! Hahaha

Äsch, född -80. Kan inte hjälpas.

Men jag håller med om att det är tråkigt för alla som skulle dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Arrangörens ansvar att dubbelkolla och även trippelkolla så att beställningen är rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jävlar vad mycket boomers som ska kika in och säga samma sak i tråden. Det hade varit mer relevant att skriva att man inte behöver internet på ett LAN innan ca 2005 men idag behöver 83.2% av spelen internetanslutning för att starta så det blir svårt. Tror inte det var WC3 och CS 1.5 de tänkt LANa men vadvet jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Ok zoomer.

Skämt åsido, det här är ett problem vi oroade oss för även för 15 år sedan. Först försvann menyn så att man behövde använda "/connect [IP]" till en session som man visste fanns, numera kan man ju i många fall inte ens lura spelet att sätta upp en lokal server.

Samma sak med DRM. Steam i sig fungerar offline tillräckligt länge för att spela en helg men när spelen lägger på eget DRM ovanpå det så fungerar inte det heller.

[I rösten av Sverker Olofsson] Idag behöver man hämta piratversioner av sina köpta spel för att kunna spela dem offline, ska det få vara så?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv

@Djhg2000: Haha millenial om jag får be (född 92). Men jag har en hel del erfarenhet av offline LANs från uppväxten när man satt i något garage med några polare och skickade runt en gammal extern hårddisk med diverse spel. Känner igen det du säger om att man ofta fick ansluta via ip

Permalänk
Medlem

Haha sjukaste jag hört! 😂

Vi får hoppas att Mega Bit har koll på entrepenadjuridiken och har skrivit in vite i förfrågningsunderlaget. Eller att de ens har skrivit ett avtal för installationen.
Oavsett så åker entrepenören på att betala kalaset om inte beställaren har skrivit in fel adress, men så klantig kan väl ingen vara?🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Han skulle gått till Specsavers!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

något problem att dra kablar till den närliggande byggnaden? på min tid fanns knappt internet men det blev lan endå

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindahlj:

Trist att läsa. Det handlar ju trots allt om barn! Och om deras fritidsintressen.

Den här MEME:n har aldrig passat så bra som nu

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hooloovoo:

Jag minns när jag besökte det här "LAN":et i Örebro som ung.
Dataparty Örebro 1993 Jag hade med mig min Amiga 1200, en Tjock-Tv på 24" och en dröse disketter! Det var ju inget LAN i traditionell bemärkelse eftersom inga/väldigt få hade nätverkskort i sina datorer på den tiden.

Min dator 27 år senare kan alltså leverera Ca 50,000 gånger fler klockcykler och har 16,000 gånger mer minne.

93, när typ 2400kbps var hett. Var runt då jag gick från mitt gigantiska 300bps till ett 2400kbps, vilken jäkla boost, man kunde ju ladda text snabbare än man läste den... 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst hade det nog gått att lira något offline också men det gäller ju att alla sitter på spelen och att de är patchade till samma version. Lite trist att så pass mycket idag kräver en relativt snabb och stabil internetanslutning, samt att servrarna inte går att starta lokalt längre.

Permalänk
Medlem

Är väl bara att kasta upp en lokal server med en bunt klassiska spel? Inte exakt vad folk hoppade på men lär ju vara bättre än att boka av allt några dagar innan iaf. Gemenskapen får man ju uppleva oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com