Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ont nacken efter knäböj

Hej doktor sweclockers!

I går var jag iväg på lunchen och gymmade i vanlig ordning. Skulle köra knäböj och i själva stadiet av att lyfta stången från ställningen så knakade det till ordentligt i nacken. Jag var lite stressad(skulle tillbaks till jobbet.)och hade råkat lägga stången för långt upp.

Hur som helst, sen dess har jag ofantligt ont i en av kotorna i nacken, den nedersta närmast ryggen. Får som spasmer av vissa armrörelser också. Inget hjälper, har provat hästliniment och ipren var 6e timme.

Min stora fråga: avvakta och hoppas det går över? Eller söka sjukvård på måndag...?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hej doktor sweclockers!

I går var jag iväg på lunchen och gymmade i vanlig ordning. Skulle köra knäböj och i själva stadiet av att lyfta stången från ställningen så knakade det till ordentligt i nacken. Jag var lite stressad(skulle tillbaks till jobbet.)och hade råkat lägga stången för långt upp.

Hur som helst, sen dess har jag ofantligt ont i en av kotorna i nacken, den nedersta närmast ryggen. Får som spasmer av vissa armrörelser också. Inget hjälper, har provat hästliniment och ipren var 6e timme.

Min stora fråga: avvakta och hoppas det går över? Eller söka sjukvård på måndag...?

Gå och kolla upp det. Låter som att du kanske kan behöva en justering för att få till det där. Låt det inte gå för länge.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hör med en fysioterapeut på måndag.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@NisseG91:
Kanske inte mitt område att svara på, men 11717 kan säkert ge viss hjälp.
Om man får spasmer tycker jag annars det låter allvarligt.
Att gå runt med ont är också onödigt.

Permalänk
Medlem

Jag kan ytterst lite of tyngdlyftning, men det låter på din beskrivning som att du redan vet att något är fel. Uppsök en vårdcentral.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Du har skadat ryggen/nacken har fruktansvärt ont, o funderar vad du ska göra ? seriöst ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Du har skadat ryggen/nacken har fruktansvärt ont, o funderar vad du ska göra ? seriöst ?

Haha, ja!

Eller nä,

Jag vet att jag borde söka sjukvård. Men det är så jävligt omständligt och tar sån jävla tid, så tänkte(hoppades lite naivt) att alla skulle säga: "nej men fyfan, det där är ingen fara"

Nåja, tack för snabba svar allihop! Jag har väl inget annat val än att söka och se vad de säger

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Ta dig till en närakut om det fortfarande gör fruktansvärt ont (eller ring vårdupplysningen). Är du säker på att en kota som gör ont? Brukar finnas mängder av nerver som man kan klämma stången mot? Använde du en sånn där mjuk runt kudde runt stången?

Permalänk
Avstängd

När jag bröt ryggen på 4 ställen sa de att jag sträckt mig och rekommenderade panodil.

Har du som "strålningar" ut i armarna eller andra ställen tyder det på att nerv kommit i kläm men det kanske kan leda till "spasmer" också.

Mitt råd är att undvika tunga rörelser och som jag förstår det är det vanligt att man inte får ont direkt utan att problemen kommer några veckor senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Ta dig till en närakut om det fortfarande gör fruktansvärt ont (eller ring vårdupplysningen). Är du säker på att en kota som gör ont? Brukar finnas mängder av nerver som man kan klämma stången mot? Använde du en sånn där mjuk runt kudde runt stången?

Gör ont när jag trycker på själva skelettet, itne bredvid. Annars är smärtan ganska "diffus" och är mer över hela skulderpartiet och hela nacken. Men bara en punkt mitt på kotan som gör ont att trycka på.

Slutat använda kudde för ett tag sedan, med tunga vinter blev det så instabilt med kudden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

När jag bröt ryggen på 4 ställen sa de att jag sträckt mig och rekommenderade panodil.

Har du som "strålningar" ut i armarna eller andra ställen tyder det på att nerv kommit i kläm men det kanske kan leda till "spasmer" också.

Mitt råd är att undvika tunga rörelser och som jag förstår det är det vanligt att man inte får ont direkt utan att problemen kommer några veckor senare.

Näpp, inga strålningar. Vissa axelrörelser gör att hela skuldrorna/nacken spasmar och låser sig plus att det hugger som en kniv där i nacken. Sjukt diffust allting, svårt att förklara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag vet att jag borde söka sjukvård. Men det är så jävligt omständligt och tar sån jävla tid, så tänkte(hoppades lite naivt) att alla skulle säga: "nej men fyfan, det där är ingen fara"

Jag gick (eller låg mest) för några år sedan hemma i fyra dagar med vad jag redan från dag två var rätt säker på var en blindtarmsinflammation. Tänkte att "det blir säkert bättre". Jävligt manligt och kunde, med tanke på hurpass långt gången inflammationen väl var när jag landade på akuten blivit min sista manliga handling här i livet.
När kroppen säger till att något är fel skall man lyssna på den, inte komma med ursäkter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Gör ont när jag trycker på själva skelettet, itne bredvid. Annars är smärtan ganska "diffus" och är mer över hela skulderpartiet och hela nacken. Men bara en punkt mitt på kotan som gör ont att trycka på.

Slutat använda kudde för ett tag sedan, med tunga vinter blev det så instabilt med kudden.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter ju som att du pajat kotan isåfall, kommer behövas röntgas gissar jag på. Men slå en pling till vårdupplysningen för en korrekt gissning. Framför allt så kan dom gissa bättre om röntgen är ett krav, vilket gör att du måste till en akut/närakut. Är du som jag och hatar att sitta i väntrum några timmar så biter du ihop och far till akuten imorgon vid 07-08 tiden, garanterat lugn tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hej doktor sweclockers!

I går var jag iväg på lunchen och gymmade i vanlig ordning. Skulle köra knäböj och i själva stadiet av att lyfta stången från ställningen så knakade det till ordentligt i nacken. Jag var lite stressad(skulle tillbaks till jobbet.)och hade råkat lägga stången för långt upp.

Hur som helst, sen dess har jag ofantligt ont i en av kotorna i nacken, den nedersta närmast ryggen. Får som spasmer av vissa armrörelser också. Inget hjälper, har provat hästliniment och ipren var 6e timme.

Min stora fråga: avvakta och hoppas det går över? Eller söka sjukvård på måndag...?

Gå till kiropraktor. Du har antagligen fått en låsning och det kan göra jävligt ont. De fixar det där snabbt om du kommer till någon som är duktig. Vet några riktigt bra om du bor i Stockholmsområdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Låter ju som att du pajat kotan isåfall, kommer behövas röntgas gissar jag på. Men slå en pling till vårdupplysningen för en korrekt gissning. Framför allt så kan dom gissa bättre om röntgen är ett krav, vilket gör att du måste till en akut/närakut. Är du som jag och hatar att sitta i väntrum några timmar så biter du ihop och far till akuten imorgon vid 07-08 tiden, garanterat lugn tid.

Jag är precis som du, tänkte se om jag kan hitta en bekväm ställning att sova i nu och åka direkt imorn istället.

Åter igen, tack för att ni står ut med mitt "hellre död än röd" - beteende. Och tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag är precis som du, tänkte se om jag kan hitta en bekväm ställning att sova i nu och åka direkt imorn istället.

Åter igen, tack för att ni står ut med mitt "hellre död än röd" - beteende. Och tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Betonar dock att ringa vårdupplysningen innan. Det är ingen höjdare att gå upp kl 7 på en söndag med ryggont och komma till akuten med kommentaren "Vi kan låta en läkare kolla på det men i normalfallet så gör man inget vid dessa skador". Särskilt inte om man måste vänta en timme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NisseG91:

Näpp, inga strålningar. Vissa axelrörelser gör att hela skuldrorna/nacken spasmar och låser sig plus att det hugger som en kniv där i nacken. Sjukt diffust allting, svårt att förklara.

Skickades från m.sweclockers.com

Testa om du märker något när du sitter ner och drar upp och ut armarna eller när du står upp.
Om du bor i Sverige kommer du förmodligen få en tid hos sjukgymnast först och de kanske kan känna om kotan är bruten.

Det är väldigt viktigt att få skadorna dokumenterade kanske med för ev försäkringsärenden sedan kommer din snåla läkare inte skicka dig till magnetröntgen i första taget för det kostar pengar för sjukhuset med remiss och då får läkaren skit av sina chefer.

Har du tur så hugger det för du brutit någon kota och återgår till normalt när det läkt.

Permalänk
Medlem

Nu när jag läst alla kommentarer, så blir jag nyfiken - hur har det gått? Har du sökt vård?

Jag råkade släppa ner stången ordentligt på första kotan i nacken en gång (tränar tyngdlyftning). Gjorde svinont och var öm ett tag, men det gick över. Till skillnad mot vad det verkar göra på dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0bi:

Nu när jag läst alla kommentarer, så blir jag nyfiken - hur har det gått? Har du sökt vård?

Jag råkade släppa ner stången ordentligt på första kotan i nacken en gång (tränar tyngdlyftning). Gjorde svinont och var öm ett tag, men det gick över. Till skillnad mot vad det verkar göra på dig?

Hallå,

Det blev ingen resa till akuten. Kändes lite bättre redan dagen efter så struntade i det. Har en vän som är naprapat som kände och klämde lite så nu är jag mer eller mindre återställd. Låser sig fortfarande i vissa vinklar dock.

Så, ja, jag får vara mer försiktig och o-stressad i framtiden helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hallå,

Det blev ingen resa till akuten. Kändes lite bättre redan dagen efter så struntade i det. Har en vän som är naprapat som kände och klämde lite så nu är jag mer eller mindre återställd. Låser sig fortfarande i vissa vinklar dock.

Så, ja, jag får vara mer försiktig och o-stressad i framtiden helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Ja teknik i lyft är A&O. Har lyft vikter i snart åtta år och sträckningar, smärtor händer då och då, oftast när man slarvat med tekniken eller kört lite för tungt. Det var nog helt enkelt så att du överbelastade nacken när du körde med stången för långt upp så den kom i kontakt med en ryggkota och hamnade fel, alternativt klämde en nerv. Det är lätt hänt.

Om du hade gått till en hälsocentral eller liknande hade du nog fått samma svar som jag ger dig nu: ta en värktablett tre gånger om dagen och vila så släpper det snart. Om inte sök vård

Ha det gött och lyft med måtta!

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hallå,

Det blev ingen resa till akuten. Kändes lite bättre redan dagen efter så struntade i det. Har en vän som är naprapat som kände och klämde lite så nu är jag mer eller mindre återställd. Låser sig fortfarande i vissa vinklar dock.

Så, ja, jag får vara mer försiktig och o-stressad i framtiden helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte rekommendera det, kiropraktor eller naprapat.
Men du har redan varit på en behandling

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Avstängd

Tänkte precis säga det men läste att du hittat en lösning.

Min lösning hade varit att ge det tid att läka sig själv.

Tänk realistiskt, får du orimligt ont av något som inte borde göra speciellt ont så är det ingen skada, det är 99% nerver som spelar.

Man ska vara försiktigt med att gå till kiropraktor/naprapat för fort, oftast skapar det en negativ spiral och det tar helt plötsligt längre tid att bli frisk.

Var själv på en 40-50 besök till nämnt, för 2 år sedan. Jag avslutade sedan det och efter 3 veckor försvann samtliga problem med min rygg/nacke/skuldror m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Man ska vara försiktigt med att gå till kiropraktor/naprapat för fort, oftast skapar det en negativ spiral och det tar helt plötsligt längre tid att bli frisk.

Var själv på en 40-50 besök till nämnt, för 2 år sedan. Jag avslutade sedan det och efter 3 veckor försvann samtliga problem med min rygg/nacke/skuldror m.m.

90% av ryggbesvär försvinner inom 2 veckor utan behandling.

Sedan även för att kiropraktik och naprapati, liksom osteopati, inte har någon grund i vetenskapen och kan ha gjort det värre.
Sök upp akutvård i första hand vid olyckor eller eventuellt fysioterapeut med så långvariga besvär.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hej doktor sweclockers!

I går var jag iväg på lunchen och gymmade i vanlig ordning. Skulle köra knäböj och i själva stadiet av att lyfta stången från ställningen så knakade det till ordentligt i nacken. Jag var lite stressad(skulle tillbaks till jobbet.)och hade råkat lägga stången för långt upp.

Hur som helst, sen dess har jag ofantligt ont i en av kotorna i nacken, den nedersta närmast ryggen. Får som spasmer av vissa armrörelser också. Inget hjälper, har provat hästliniment och ipren var 6e timme.

Min stora fråga: avvakta och hoppas det går över? Eller söka sjukvård på måndag...?

Det låter som att du har racket för högt uppsatt så att du måste spänna nacken för att komma upp till det. När stången vilar på racket ska stången vara typ i mitten på ditt bröst. En annan sak jag kan rekommendera är att köra low-bar istället för high-bar. Där är du inte ens i närheten av nack-kotorna. Det kommer kännas som att du ska tappa stången för att den ligger så långt ner, men det är en känsla som du blir van vid/försvinner efter ett tag.

Ring 1177 för råd om sjukvård, sweclockers är fel ställe för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FZL:

90% av ryggbesvär försvinner inom 2 veckor utan behandling.

Sedan även för att kiropraktik och naprapati, liksom osteopati, inte har någon grund i vetenskapen och kan ha gjort det värre.
Sök upp akutvård i första hand vid olyckor eller eventuellt fysioterapeut med så långvariga besvär.

Det enda bra var väl att jag lyckades få en magnetröntgen via min kiropraktor jag hade då. Visade sig vara lite problem i ryggen, som dock löstes av att göra just ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Sedan även för att kiropraktik och naprapati, liksom osteopati, inte har någon grund i vetenskapen och kan ha gjort det värre.

Det är faktiskt lite skrämmande hur accepterat det är med ovetenskapligt "nonsens" i det här landet. Men ja vi är väl inte ensamma, nere i Europa är ju homeopatmedicin en storindustri i vissa länder så ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Det är faktiskt lite skrämmande hur accepterat det är med ovetenskapligt "nonsens" i det här landet. Men ja vi är väl inte ensamma, nere i Europa är ju homeopatmedicin en storindustri i vissa länder så ¯\_(ツ)_/¯

När jag bodde i Solna tyckte min läkare på vårdcentralen att jag skulle gå till naprapat och/eller sjukgymnastik när jag hade ont i ländryggen. Jag blev helt paff att han rekommenderade naprapat. Men tydligen är det ok i den regionen (det landsstinget). Om läkare ordinerar naprapat och de får legitimation av socialstyrelsen så är det inte så konstigt att folk tror att det är legit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hallå,

Det blev ingen resa till akuten. Kändes lite bättre redan dagen efter så struntade i det. Har en vän som är naprapat som kände och klämde lite så nu är jag mer eller mindre återställd. Låser sig fortfarande i vissa vinklar dock.

Så, ja, jag får vara mer försiktig och o-stressad i framtiden helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

När jag bodde i Solna tyckte min läkare på vårdcentralen att jag skulle gå till naprapat och/eller sjukgymnastik när jag hade ont i ländryggen. Jag blev helt paff att han rekommenderade naprapat. Men tydligen är det ok i den regionen (det landsstinget). Om läkare ordinerar naprapat och de får legitimation av socialstyrelsen så är det inte så konstigt att folk tror att det är legit.

Kan tänka mig att det faktum att naprapathögskolan ligger i Stockholm spelar roll.