Välja mobil som håller länge - riktigt länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeCorbusier:

Hur är det med nya telefoner i Androidvärlden, går det att byta batteri utan att anstränga sig? Eller är det lika omständligt som på en iPhone?

Nu vet jag inte hur det är på de nya modellerna men så värst omständigt var det inte att byta batteri på min 6S. En hårfön, försiktighet och en kvart eller två så gick det som på räls. Om man gör det själv så blir den däremot mindre tålig mot väta.
Tycker man det är jobbigt så kostar det inte så väldans mycket att lämna in telefonen.

Skrivet av anon42512:

Iphones blir slöa efter 5 år av uppdateringar.

Njaä, det vet vi inte numera. Det är sant att mina 4:a blev väldans seg efter fem år men när den släpptes så gjordes fortfarande stora framsteg i operativssystemet som krävde mycket mer resurser (plus att apparna blev mer krävande). Idag finns det mer ”head room” på prestandan samt att os inte får lika resurskrävande uppdateringar. (Ska dock erkänna att allt detta bara är kvalificerade gissningar.)

Med andra ord tror jag att dagens telefoner kommer hålla längre innan de blir sega.

Skrivet av LeCorbusier:

Huawei känns lite osäkert givet att Trump tror att de är spioner...

Av alla hundratusentals människor som säger att de vet/tror att de spionerar så väljer du att lyssna på den tomten?

Skrivet av Petterk:

Vad det gäller att stödja telefoner i 5-7 år och miljön, så innebär det ju massor batteribyten, glas/skärmbyten o.s.v. Piratdelarna produceras inte alltid särskilt etiskt och miljövänligt heller. Krävs lite mer än programvaruuppdateringar för att lösa den saken.

Normalanvändaren (exklusive ungdomar) behöver i regel inte byta glas på sin telefon under den tidsperioden, men för sakens skull kan vi säga att man ändå gör det. Batteriet behöver inte heller det bytas mer än en gång, för normalanvändaren.

Hur är det miljövänligare att köp ny telefon istället för att köpa ett batteri och eventuellt ett glas? Den nya mobilen har mängder med mer miljöpåverkande faktorer.
Och litar man inte på piratdelarna så kan man lägga till en hundralapp eller tre för att få original, det blir fortfarande billigare än att köpa my telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Banken driver inte BankID, så jag vet inte varför de skulle ha tillgång till sånt eller varför de skulle titta på det. Finns massor standarddata som sparas vid legitimeringar och underskrifter.

Bankid är ett privat samarbete mellan sveriges banker. För varje signatur och inloggning som görs skickas metadata med om vilken telefon och id som gjorde signaturen, inbakat i den informationen finns massa saker, bland annat os är jag övertygad om. Om de tittar på det är en annan fråga, men utställande bank har definitivt tillgång och kan begränsa åtkomst eller utställande baserat på den datan appen skickar tillbaka. Den utställande banken har ju ett ansvar att id-handlingen ska vara giltig och att den har id-växlats korrekt mot ett annat giltigt id etc. Sen exakt vad de kollar på eller om de bara sparar datan för att se marknadsandelar och sånt låter jag vara osagt, det är alldeles omöjligt för mig som utomstående att veta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bankid är ett privat samarbete mellan sveriges banker. För varje signatur och inloggning som görs skickas metadata med om vilken telefon och id som gjorde signaturen, inbakat i den informationen finns massa saker, bland annat os är jag övertygad om. Om de tittar på det är en annan fråga, men utställande bank har definitivt tillgång och kan begränsa åtkomst eller utställande baserat på den datan appen skickar tillbaka. Den utställande banken har ju ett ansvar att id-handlingen ska vara giltig och att den har id-växlats korrekt mot ett annat giltigt id etc. Sen exakt vad de kollar på eller om de bara sparar datan för att se marknadsandelar och sånt låter jag vara osagt, det är alldeles omöjligt för mig som utomstående att veta...

De som integrerar BankID ser inte mer än det som finns specificerat i APIerna, och där är inte OS med i bilden. Inget som sparas ihop med med signeringar och legitimeringar, och loggdata på sånt som OS används inte av bankerna direkt utan för BankID internt.

De kan möjligen titta på om något nytt BankID har skapats, men vet du vad det är ju det som folk inte går ersättningsfria från eftersom det är vad de själva godkänner och ger bedragarna i dessa fall.

Det är förmodligen större risk att bli kapad om du sitter på en gammal stock-rom än en custom-rom hur som helst, och är det något man är orolig för så är det ju bara att köra på en annan enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Normalanvändaren (exklusive ungdomar) behöver i regel inte byta glas på sin telefon under den tidsperioden, men för sakens skull kan vi säga att man ändå gör det. Batteriet behöver inte heller det bytas mer än en gång, för normalanvändaren.

Hur är det miljövänligare att köp ny telefon istället för att köpa ett batteri och eventuellt ett glas? Den nya mobilen har mängder med mer miljöpåverkande faktorer.
Och litar man inte på piratdelarna så kan man lägga till en hundralapp eller tre för att få original, det blir fortfarande billigare än att köpa my telefon

Det är då en gång för mycket.

Hur miljövänlig är en gammal iPhone efter du bytt chassit mot pirattillverkat, batteri mot ett bättre begagnat och skärm som är nytillverkad? Batteri kanske redan bytts på garantin en eller två gånger innan dess.

Permalänk
Medlem

@LeCorbusier: Om du vill gå på Android istället för iOS, välj en telefon du gillar här. De vanliga uppdateringarna lär inte hålla länge, men Lineage lär uppdateras längre.

"LineageOS is a free and open-source operating system for smartphones, tablet computers, and set-top boxes, based on the Android mobile platform. It is the successor to the custom ROM CyanogenMod, from which it was forked in December 2016 when Cyanogen Inc. announced it was discontinuing development and shut down the infrastructure behind the project.[5][6] Since Cyanogen Inc. retained the rights to the Cyanogen name, the project rebranded its fork as LineageOS."

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kör man inte rootat (eller med magisk root hide) så ska bankid fungera i lineage. Bara att installera googles appar och services sen har du fungerande android precis som vanligt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan säga att även om man rootar så klagar inte Bank-ID. Bank-ID appen har ALDRIG klagat på root och har alltid fungerat med root fram tills när jag skriver detta. Jag har haft mina telefoner rootade och det har fungerat bra, även innan Magisk kom, samt att jag inte använder Magisk Hide till Bank-ID, man måste markera i Magisk Hide vilka appar man vill att den ska hide root.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag min iPhone 4S i fem år. Min främsta anledning att välja iPhone är att det finns en verkstad nära mig. Jag bytte skärm ett par gånger när jag tappat den på fyllan och så bytte jag batteri sista året för den laddade ur under dagen. Min andra anledning var att det fanns mer tillbehör till iphone just då än för android. Nu har det såklart ändrats och samsung har ett rätt bra utbud.

Bytte först när iOS inte ville köra vissa spel. Med det sagt kolla upp om det finns telefonverkstäder nära dig som reparerar din modell.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är då en gång för mycket.

Hur miljövänlig är en gammal iPhone efter du bytt chassit mot pirattillverkat, batteri mot ett bättre begagnat och skärm som är nytillverkad? Batteri kanske redan bytts på garantin en eller två gånger innan dess.

Trots att du lite smått famlar efter halmstrån med dina konstiga scenarion och antaganden så förstår jag inte hur du lyckas övertala dig själv att det är mer miljövänligt att köpa ny mobil än att laga den gamla.

För att göra det väldigt enkelt för oss så kan vi utgå från två scenarion:
1. Du har en telefon i sex år, under den tiden så byter du batteri, glas och skärm en gång.
2. Du köper en telefon och efter tre år så köper du en ny.

Då ser man tydligt att det går åt betydligt mer material i scenario två, så jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Menar du att att miljöpåverkan från produkter som producerats av tredje part verkligen är så mycket värre att det väger upp att köpa en helt ny mobil med allt vad det innebär (utvinning, tillverkning, frakt m.m.)?
Jag törs påstå att det är fullkomligt hittepå från din sida men du får gärna motbevisa mig. Även om tredjepartstillverkare är smutsigare så det nog en droppe i Mälaren jämfört med att köpa en helt ny telefon.

Dessutom så är det ett väldigt enkelt problem att lösa, om man nu ser det som ett problem. Det är ju bara att man köper originaldelarna.

Edit: Vad syftar du på med ”det är då en gång för mycket”?

Permalänk
Medlem

Iphone för längre officiella uppdateringar.
Android kommer dock stödjas i många fall flera flera år, men då får du köra en custom rom och installera den själv. Inte svårt men det är heller inte officiella nedladdningar.

Som liknelse så har ex Samsung S5 Android 9 via Lineage, och det jobbas även på Android 10 lineage.
S5 släpptes 2014.

Vill du ha Android och officiella uppdateringar så är det bäst o kolla track record.
OnePlus ex har visat sig stödja deras längre än många andra.
Google Pixels egna mobiler också ett val (Hade dock hellre kört oneplus än pixel men smaksak)

Permalänk

Länge sedan jag köpte "ny" telefon. Refurbad Pixel 3 kan du köpa hem för 2-3000 sek på ebay. Det finns så mycket bra begagnat att det finns ingen anledning att köpa nytt idag. Spara pengar och miljö framförallt. Det är inte så att jag inte skulle ha råd att köpa en ny, men jag ser verkligen ingen anledning. Pixel kommer hålla sig uppdaterad längst av androiderna!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Länge sedan jag köpte "ny" telefon. Refurbad Pixel 3 kan du köpa hem för 2-3000 sek på ebay. Det finns så mycket bra begagnat att det finns ingen anledning att köpa nytt idag. Spara pengar och miljö framförallt. Det är inte så att jag inte skulle ha råd att köpa en ny, men jag ser verkligen ingen anledning. Pixel kommer hålla sig uppdaterad längst av androiderna!

Dom har ju redan droppat support för första pixel telefonerna så jag tror du inbillar dig saker. En begagnad 3 idag kan nog inte räkna med support längre än 2021 som längst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Trots att du lite smått famlar efter halmstrån med dina konstiga scenarion och antaganden så förstår jag inte hur du lyckas övertala dig själv att det är mer miljövänligt att köpa ny mobil än att laga den gamla.

För att göra det väldigt enkelt för oss så kan vi utgå från två scenarion:
1. Du har en telefon i sex år, under den tiden så byter du batteri, glas och skärm en gång.
2. Du köper en telefon och efter tre år så köper du en ny.

Då ser man tydligt att det går åt betydligt mer material i scenario två, så jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Menar du att att miljöpåverkan från produkter som producerats av tredje part verkligen är så mycket värre att det väger upp att köpa en helt ny mobil med allt vad det innebär (utvinning, tillverkning, frakt m.m.)?
Jag törs påstå att det är fullkomligt hittepå från din sida men du får gärna motbevisa mig. Även om tredjepartstillverkare är smutsigare så det nog en droppe i Mälaren jämfört med att köpa en helt ny telefon.

Dessutom så är det ett väldigt enkelt problem att lösa, om man nu ser det som ett problem. Det är ju bara att man köper originaldelarna.

Edit: Vad syftar du på med ”det är då en gång för mycket”?

Problemet blir att vi diskuterar olika hypoteser. För att dra någon slutsats så måste man titta på hela leverantörskedjan och hur många enheter som faktiskt överlever.

Den äldsta iPhone som stödjer senaste operativsystemet är 4 år och 4 månader gammal när vi räknar med säljstarten i Sverige. Det är där tillverkaren som gör att det är rationellt att köpa nytt efter 4-5 år, även för de som inte lyckats döda sina prylar eller tröttnat efter tredje batteribytet. Reparationer kan förbruka mer resurser än en nytillverkad telefon efter några gånger, inte bara de nytillverkade delarna tar resurser utan också alla rekonditionerade delar som skeppas fram och tillbaka över haven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Problemet blir att vi diskuterar olika hypoteser. För att dra någon slutsats så måste man titta på hela leverantörskedjan och hur många enheter som faktiskt överlever.

Den äldsta iPhone som stödjer senaste operativsystemet är 4 år och 4 månader gammal när vi räknar med säljstarten i Sverige. Det är där tillverkaren som gör att det är rationellt att köpa nytt efter 4-5 år, även för de som inte lyckats döda sina prylar eller tröttnat efter tredje batteribytet.

Ja, problemet är att vi utgår från olika scenarion men i mina ögon har det scenario du målar upp ingen anknytning till verkligheten, om vi ser till den genomsnittlige användaren.

När jag läser vad du skriver får jag intrycket att du tror att man på en femårsperiod byter batteri tre gånger och skickar in den på reperation ”några gånger”. Vem i hela friden gör så?

Även om det skulle vara normen så förstår jag fortfarande inte hur du tänker. Du hintar om att man lika gärna ska köpa en my mobil när batteriet blir dåligt, vilket betyder att man under en femårs period ska köpa fyra mobiler. Det finns absolut ingen logik i att det ens skulle vara i närheten av lika miljövänligt som att endast byta ut batteriet (och t.ex. skärm om man lyckas ta sönder den).

Skrivet av Petterk:

Reparationer kan förbruka mer resurser än en nytillverkad telefon efter några gånger, inte bara de nytillverkade delarna tar resurser utan också alla rekonditionerade delar som skeppas fram och tillbaka över haven.

Javisst, om man byter ut kretskortet, batteriet, skärmen, glaset, höljet, antennen, bluetoothgrejen, gyroskopgrejen och annat smått och gott så är det nog bättre att köpa en ny mobil. Men som sagt, om någon gör det så är det ett undantagsfall.

Hur tror du att en ny mobil tillverkas? Materialiseras alla delarna i någon kinafabrik lagom att pusslas ihop för att sedan teleporteras till kunden? Nej, tusentals delar skickas till höger och vänster.

Nä du... jag brukar gardera mig ganska ofta genom att tänka att allt inte är svartvitt och att personen jag argumenterar emot har vissa poänger. Men i det här fallet står jag fast vid att du har fel i frågan. Men jag är villig att ändra mig men då måste du antingen länka till någon källa som stödjer det du säger eller argumentera för din sak genom att använda exempel som är realistiska.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Dom har ju redan droppat support för första pixel telefonerna så jag tror du inbillar dig saker. En begagnad 3 idag kan nog inte räkna med support längre än 2021 som längst

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer, oktober 2021. Tror inte att någon androidtillverkare garanterar längre support än så. Men å andra sidan har man köpt något som annars skulle slängts. Och den blir ju inte värdelös oktober 2021.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom hela tråden och kolla vad det redan tipsats om, men spontant ploppar två telefonfamiljer upp i skallen;

1) Google Pixel. Supportas hyfsat länge av tillverkaren, med vanilj-Android i senaste version, utan kopiösa mängder förinstallerad skitprogramvara och hemkokta launchers som inte på något sätt är bättre än vaniljlaunchern. Googles egna enheter är säkra kort om man är road av customroms också, som exempel på detta kan Nexus 7 nämnas, en padda från 2013 som det fortfarande utvecklas dylika aktivt för.

2) Iphone. Vågar inte säga att de är populära för att de är bra, eller för att många Apple-fans verkar vara i det närmaste religiösa, men man kan ju nånstans tänka sig att det inte är helt åt helvete i alla fall om folk blir sådär fanatiska. Tycker mig se folk använda flera år gamla Iphones titt som oftast, de tål nog tidens tand bra relativt sett.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, problemet är att vi utgår från olika scenarion men i mina ögon har det scenario du målar upp ingen anknytning till verkligheten, om vi ser till den genomsnittlige användaren.

När jag läser vad du skriver får jag intrycket att du tror att man på en femårsperiod byter batteri tre gånger och skickar in den på reperation ”några gånger”. Vem i hela friden gör så?

Även om det skulle vara normen så förstår jag fortfarande inte hur du tänker. Du hintar om att man lika gärna ska köpa en my mobil när batteriet blir dåligt, vilket betyder att man under en femårs period ska köpa fyra mobiler. Det finns absolut ingen logik i att det ens skulle vara i närheten av lika miljövänligt som att endast byta ut batteriet (och t.ex. skärm om man lyckas ta sönder den).

Javisst, om man byter ut kretskortet, batteriet, skärmen, glaset, höljet, antennen, bluetoothgrejen, gyroskopgrejen och annat smått och gott så är det nog bättre att köpa en ny mobil. Men som sagt, om någon gör det så är det ett undantagsfall.

Hur tror du att en ny mobil tillverkas? Materialiseras alla delarna i någon kinafabrik lagom att pusslas ihop för att sedan teleporteras till kunden? Nej, tusentals delar skickas till höger och vänster.

Nä du... jag brukar gardera mig ganska ofta genom att tänka att allt inte är svartvitt och att personen jag argumenterar emot har vissa poänger. Men i det här fallet står jag fast vid att du har fel i frågan. Men jag är villig att ändra mig men då måste du antingen länka till någon källa som stödjer det du säger eller argumentera för din sak genom att använda exempel som är realistiska.

Tja, man får ju utgå från verkligheten här också. iPhone 6S hade t.ex. problem med batteriet på de enheter som såldes de första månaderna. En av dessa har förmodligen både haft batteriet bytt av Apple avgiftsfritt så väl som efter programmet. Lägg till några andra fel och du har snart förbrukat mer resurser än en ny telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tja, man får ju utgå från verkligheten här också. iPhone 6S hade t.ex. problem med batteriet på de enheter som såldes de första månaderna. En av dessa har förmodligen både haft batteriet bytt av Apple avgiftsfritt så väl som efter programmet. Lägg till några andra fel och du har snart förbrukat mer resurser än en ny telefon.

Jag tror dock inte heller att detta är rätt, vissa byter och reparerar, vissa lever med dåligt batteri och har med sig laddare vart de går. Sen får man inte glömma vart resurserna går åt heller, ett batteri på några tusen mAh tar långt från samma resurser som moderkortet eller chippen, för att inte tala om skärmen som på billiga androider ofta är över halva kostnaden (vilket tyder på resursåtgång).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tja, man får ju utgå från verkligheten här också. iPhone 6S hade t.ex. problem med batteriet på de enheter som såldes de första månaderna. En av dessa har förmodligen både haft batteriet bytt av Apple avgiftsfritt så väl som efter programmet. Lägg till några andra fel och du har snart förbrukat mer resurser än en ny telefon.

Återigen känns det som att du sätter på dig skygglapparna och lyfter fram specifika fall som skiljer sig från normalfallet, och trots det misslyckas du med att pricka rätt.

Till att börja med löste sig problemet efter ett(!) batteribyte (som dessutom var gratis) och fortfarande så är det mycket mer miljövänligt att byta batteri än att köpa ny telefon.

Det här blir mitt sista inlägg rörande detta för antingen försöker du trolla eller så är du inte man nog att erkänna att du har fel, vet inte vilket som är värst.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Ingen har fortfarande inte tagit upp något statiskt relevant när det gäller äldre telefoner, och diskuterar vi olika saker blir det såklart knas. Att en enskild person använder en telefon i fyra eller sju år är ju i det stora hela ointressant. Det säljs betydligt fler telefoner än att beroende på hur det ser ut med programvaran köpa nytt efter 2-4 år vore att förespråka slit och släng.

Edit: För att förtydliga 2-4 år var för att uppfylla TS krav, många andra har inga problem att använda telefonerna utan regelbundna säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem

En iPhone 5/5C klarar t.ex. inte TS krav, där har du inte fått säkerhetsuppdateringar sedan 2017 och fick den sista säkerhetsrelaterade uppdateringen 19 juli 2017. Med samma krav vid den tiden hade en 5C inte ens klarat sig 4 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Iphone för längre officiella uppdateringar.
Android kommer dock stödjas i många fall flera flera år, men då får du köra en custom rom och installera den själv. Inte svårt men det är heller inte officiella nedladdningar.

Som liknelse så har ex Samsung S5 Android 9 via Lineage, och det jobbas även på Android 10 lineage.
S5 släpptes 2014.

Vill du ha Android och officiella uppdateringar så är det bäst o kolla track record.
OnePlus ex har visat sig stödja deras längre än många andra.
Google Pixels egna mobiler också ett val (Hade dock hellre kört oneplus än pixel men smaksak)

iPhone 5S från sep 2014 kör på senaste iOS från January 28, 2020

Och det är officiellt stöd.

Givetvis som du skriver i början av ditt inlägg. Men skillnaden är ju närmast brutal. När androidlaget nästan eventuellt kan nå upp till samma, och då inofficiellt och på ett starkt begränsat antal enheter...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

iPhone 5S från sep 2014 kör på senaste iOS från January 28, 2020

Och det är officiellt stöd.

Givetvis som du skriver i början av ditt inlägg. Men skillnaden är ju närmast brutal. När androidlaget nästan eventuellt kan nå upp till samma, och då inofficiellt och på ett starkt begränsat antal enheter...

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp.

För mig spelar det inte så stor roll. Jag skulle aldrig sitta på en Iphone 5S eller en S5a idag som huvud device.

Men man hade ju gärna velat ha iaf 3-4 år officiellt stöd med nya os versioner ifrån alla på Android sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

iPhone 5S från sep 2014 kör på senaste iOS från January 28, 2020

Och det är officiellt stöd.

Givetvis som du skriver i början av ditt inlägg. Men skillnaden är ju närmast brutal. När androidlaget nästan eventuellt kan nå upp till samma, och då inofficiellt och på ett starkt begränsat antal enheter...

Skrivet av Nivity:

Jepp.

För mig spelar det inte så stor roll. Jag skulle aldrig sitta på en Iphone 5S eller en S5a idag som huvud device.

Men man hade ju gärna velat ha iaf 3-4 år officiellt stöd med nya os versioner ifrån alla på Android sidan.

Fast sen kör inte 5S senaste operativsystemet heller. Äldsta enheten som gör det är 6S. Så länge de inte gör ett undantag så kommer inte 5S få en enda uppdatering till.

Permalänk
Medlem

Hmm.
Som vissa är inne skulle jag satsat på en billigare telefon och byta ut den när den inte längre duger.

https://www.inet.se/produkt/2000213/xiaomi-mi-9-64gb-svart?ut...

Denna telefonen är GRYMT bra. Har testat kameran jämfört med nyaste iPhone, och kan säga att denna var bättre i många fall. Bra batteritid, snabb, bra skärm osv osv.

Worst-case-scenario håller denna inte riktigt lika länge som senaste iPhone -> men då har du istället 7000 kronor "sparat" som du kan lägga på en ny telefon.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Skulle förresten inte Google frikoppla säkerhetspatchandet till att gå via butiken istället för att vara en del av systemuppgraderingar från tillverkaren? Det kommer ju förändra just den frågan.

Men AOS"x" hysterin lär det ju inte påverka i vilket fall.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint