Hur mycket ska man tåla i en lgh?

Permalänk
Medlem

Gör nu det enda rätta; en riktigt stor arg lapp i porten. Undertecknad med en annan grannes namn.

Permalänk
Medlem

Hur är detta ens ett problem? Störs du? Gör något åt det. "Vågar man väl inte själv blabla", kom igen....

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Du kan nog inte göra så mycket, man har väl rätt att leva i sin lägenhet? låter som att det är pappväggar, skyll på dom som byggde huset. trodde när bygger hus idag är dom mer isolerade än tidigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wenro:

Hur är detta ens ett problem? Störs du? Gör något åt det. "Vågar man väl inte själv blabla", kom igen....

Man kan ju tycka att fiolspel inte bör vara något att hänga upp sig över. Men det kanske är... hårgalåten!

Klart OP kan känna oro om det skulle vara den onde (gode?) själv som spelar!

Permalänk
Medlem

Ett trumset är lösningen. Trumpet utan ljuddämpare är nog också effektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Antar att det är ett hus på landet eller i skogen med minst några hundra meter till närmaste granne?

Haha så enskilt är det inte, Men jag brukar inte spela 150db 😅
Det funkar bra och har inte hört vare sig oljud eller klagomål från grannarna 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Det finns saker man kan köpa på en fiol så den blir tyst fast man fortfarande kan spela. Tjejen har det till sin, hon kan fan öva när jag sover i samma rum.

Så kanske värt att skriva ut info om det och sätta i trappa?

Kan hitta namn och länkar om det är intressant.

Om det nu är Cello så nått likt >

+

Man kan kanske dra stråken lite långt åt det elektriska hållet men lurar lär gå fint att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det nu är Cello så nått likt >

Ah fast vi kan nog anta att personen inte har 10-20k(?) att lägga på ett nytt intrument. Klämman som dämpar en fiol kostar typ 100kr (kanske finns liknande till andra instrument, kan kolla med tjejen när hon är online).

Men för 100kr+frakt så blev hennes fiol typ helt tyst även fast hon kan öva i full styrka. Skaffade en sån för att slippa vara personen OP klagar på (för hon bor i lägenhet och har inga andra ställen att öva på). Men att dessa saker finns verkar vara lite hemligt, hon lärde sig nyss fast hon spelat i 20år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man kan ju tycka att fiolspel inte bör vara något att hänga upp sig över. Men det kanske är... hårgalåten!

https://www.youtube.com/watch?v=IfHjk_xEPo4

Klart OP kan känna oro om det skulle vara den onde (gode?) själv som spelar!

Så jäkla bra! :D

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ah fast vi kan nog anta att personen inte har 10-20k(?) att lägga på ett nytt intrument. Klämman som dämpar en fiol kostar typ 100kr (kanske finns liknande till andra instrument, kan kolla med tjejen när hon är online).

Men för 100kr+frakt så blev hennes fiol typ helt tyst även fast hon kan öva i full styrka. Skaffade en sån för att slippa vara personen OP klagar på (för hon bor i lägenhet och har inga andra ställen att öva på). Men att dessa saker finns verkar vara lite hemligt, hon lärde sig nyss fast hon spelat i 20år.

Sordin heter det, här finns några att välja på: https://www.fiolaffaren.se/tillbehor/sordiner

Permalänk
Medlem

Så här är det: man kan spela musik, ha fest eller dylikt NÄRSOMHELST, men man får ALDRIG störa.

Sedan ska man definiera vad en störning är. Objektivt.
Om grannen spelar musik nån timme per dag innan det är för sent på kvällen, så ska man visa acceptans för detta.

Om Grannarna har högljutt sex i en kvart-20 minuter likaså.
Om grannarna har högljutt sex i mer än 20 minuter ska man bli något avundsjuk och fundera om man vill knacka på och be om att få vara med

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

För att vara konkret så tror jag inte du har något annat alternativ än att direkt prata med grannen. Låt denne veta att du hör "allt" och att du skulle uppskatta om hen försöker spela tystare, en annan tid, eller kanske bara lite mindre. Visa (spelad) entusiasm för att hen spelar ett instrument men var bestämd på punkten att visst får man spela i en lägenhet, men måttligt. Kanske 20-30 minuter om dagen? Ha en idé om vilken förändring du kan få till stånd. Att bli osams kommer högst troligen inte funka.

Själv hade jag bara svurit tyst för mig själv och inte sagt ett ord till grannen

Permalänk
Medlem

Dær jag bor ska det vara tyst efter kl 23.00.
Mitt problem ær att jag kliver upp kl 02:15 och går dærfør och lægger mig ca kl 18. 5 timmar innan det ska vara tyst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Man kan ju instinktivt känna att det bästa vore att försöka prata med grannen men det kan straffa sig, så håller med dig om att man ska vara försiktig med att berätta öppet att man störs, tyvärr... Dvs om inte grannen inte är en snäll gammal cello farbror som inte hör när mindre kultiverade grannar dunkar i väggen? Då är det kanske en annan femma. Cello låter ju förhållandevis bildat värre om det var nån slags "smurf-techno" eller nån annan skit.

Klaga till fastighetsägare (i saklig ton) dom kan nog skicka ut en allmän varning. Du kan ju också nämna att du inte vill att det ska komma fram att det är du som klagat.

Så jävla dundersvenskt Vaffan gå och prata med grannen som en vanlig människa. Är väl inte svårare än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Just det här fallet med instrument är extremt lätt att svara på. Kl 19 är gränsen enligt HD-praxis kring instrument i bostad, som också råkar vara det typ mest vägledande rättsfallet på området störningar.

Enda anledningen att gränsen går så sent är för att vi som samhälle måste kunna tolerera att profesionella musiker också behöver träna hemma.

Kan plocka fram mer vid senare tillfälle när jag inte sitter med bara mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Just det här fallet med instrument är extremt lätt att svara på. Kl 19 är gränsen enligt HD-praxis kring instrument i bostad, som också råkar vara det typ mest vägledande rättsfallet på området störningar.

Enda anledningen att gränsen går så sent är för att vi som samhälle måste kunna tolerera att profesionella musiker också behöver träna hemma.

Kan plocka fram mer vid senare tillfälle när jag inte sitter med bara mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får allt ta och referera till den domen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Det är ju helt sjukt om en en domstol har jurisdiktion över en dispyt av det här slaget. Problemet torde ha två "instanser", kommunikation grannar sinsemellan, och därefter är det en fråga för föreningen/hyresvärden om båda parterna inte är vuxna nog att kunna kompromissa. Slutstation.

Rent hypotetiskt, om jag hade spelat ett intrsument och en grinig granne direkt kommit och lämnat krav med hänvisning till en dom så är chansen att jag skulle vara tillmötesgående nära noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Du får allt ta och referera till den domen.

Sa att jag kan göra det senare. Sitter och spelar brädspel just nu och har bara telefonen.

Men utan att hinna läsa om det verkligen stämmer verkar det vara det här https://lagen.nu/dom/nja/1991s574

Korrigerar sen om det är fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle störa mig betydligt mer på grannar som tycker det är okej att dunka i väggar/tak/golv.

I övrigt finns det säkert replokaler – om de inte vill köra övningsinstrument (öva på el-instrument) som inte stör grannar då.

Permalänk
Medlem

@Laffe:

ja och vad säger den domen?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Laffe:

ja och vad säger den domen?

Precis vad jag sa förut? Har du någon poäng eller vad är du vill? Vill du veta vad som står i NJA:t exakt så är det bara att läsa själv. Vill du ha en rättsutredning med exakt hur allt ska tolkas och vart det hänvisats till i andra NJA så är det lite mer arbete än jag tänker lägga här. Jag påpekade vad som faktiskt gäller enligt praxis och doktrin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Oljud dag/kvällstid fram till 21-22 på söndagar och vardagar och 3-4 timmar senare på fredag och lördag tycker inte jag man kan gnälla på. Vill man slippa grannar får man bo ute i skogen.

Sen är det ju skillnad på oljud och oljud, är det nån som konstant har fylleslag med skrik, bankande i väggarna och alldeles för hög musik får man så klart lacka ur. Men att hindra nån från att spela fiol låter lite väl strikt.

Inte för att vara sån här men oljud är mer än mobilljud, och kan du inte hantera mer än en veckas mobilljud så gissar jag att du bor ute i skogen själv och hade knappats accepterat TS granne: #18269150

Man måste få leva normalt i sin lägenhet dygnet runt/inkl natt folk jobbar olika tider, samtidigt ska man visa respekt och inte föra "oljud" , går det så långt att man stör sig på en granne så rör det sig antagligen inte om enstaka tillfällen utan dagligen/på rutin dom hade nog själva inte accepterat sig själva som grannar.

Skrivet av Bussović:

Så om jag ska upp klockan 4 på lördag/söndag morgon för att jobba så är det okej att grannen dunkar musik till 2 på natten menar du?

Permalänk

Upplevs det som störande spelar det ingen roll vilket tid det är, en granne kan t.ex inte luta sig mot att han är tyst vid 22.00 men har högljödda alkispartyn hela dagarna, prata med grannen, funkar det inte prata med hyresvärden.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

många har redan skrivit om elektroniskt instrument men jag tar det ett steg längre och säger att du skall köpa det till han/henne.
glöm inte ett par matchande lurar

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@crew seven: hahaha detta gav mig ett gott skratt, för jag tänkte på mina gamla grannar som blev vräkta, som spelade sina ritualer på trummor o skit klockan 3 på natten JA 3 på natten!!!!!!!!!!!! hahaha fyfan där snackar vi om grannar. Asså det lät verkligen som jag hade en konsert under mig. Det var verkligen sådana "djungeltrummor" kan inte beskriva. Men sova gick det inte

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

@Laffe:

Dusägeratt det stödjer ensak, bland annat 19. Jag ser bara att man avslår? Därav av min fråga

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@lappen81: Just nu bor jag i lägenhet, jag har grannar som ibland har fest men annars är det lugnt. Visst kan det verka konstigt att jag stör mig mer på plingande telefoner, men det handlar mer om respekt mot kollegor och vänner än nåt annat. De personer jag syftar på är såna som avbryter en konversation för att stirra ner i telefonen så fort de får en notifikation. Jag är fullt medveten om att jag själv skulle bete mig på samma sätt om jag hade ljud på min telefon, därav kommentaren att jag inte skulle stå ut en vecka.

Att grannarna har fest ser jag inte som lika respektlöst, folk får göra vad de vill på fritiden. Som du skriver beror det så klart på hur ofta det sker. Har man en hobby, vare sig det är festa, spela fiol eller nåt annat som för oljud, tycker jag att grannarna får acceptera det till en viss gräns. TS har fått många bra tips här i tråden och jag hoppas han tar tag i det om det nu stör honom, jag kan väl hålla med om att mitt inlägg inte var lika konstruktivt som de som skrivits efteråt.

Din kommentar om att bo i skogen är inte fel. Om jag hade möjlighet skulle jag bo ute på landsbygden, inte för att jag vantrivs med mina grannar men 50m² känns rätt smått när man är uppvuxen med 50ha att vistas på.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Prata om saken är närmast lotto eller kontraproduktivt i de flesta fall, då det bara finns två sorters folk som står för ordningsstörningar.

1. De som inte fattar hur mycket de stör. Kan ju finnas fysiologiskt acceptabla skäl till det.

2. De som inte bryr sig hur mycket de stör. Det är helt enkelt deras jävla rättighet att breda ut sig på omgivningens bekostnad, precis som att sitta bredbent på bussen och skrikprata i telefon. Säkert såna som tyckte luften är fri för alla var den roligaste leken i småskolan.

För variant ett är det ändå långsiktigt meningslöst. Om det alls går fram är nivån ändå snart återställd.

På variant två kommer kommer naturligtvis inte bara ha noll verkan, det kommer mest sannolikt istället att göra att de eskalerar störljuden. Eftersom de garanterat även är obotliga trotsmuppar. Lika bra alltså att de får tjafsa med värd eller myndighet direkt. Det biter såklart inte heller det minsta, men kan ju åtminstone resultera i någon form av reell konsekvens på lång sikt.

Skrivet av mrqaffe:

Det är synd att man inte har krav på bättre lägenheter och frivillighet funkar inte för då prioriterar man bara skit som syns och inte tillför nån funktion. Det går alldeles utmärkt att bygga med bra ljudisolering mellan lägenheter men det är oerhört svårt att fixa det i efterhand, om det är en gammal byggnad så är det ju så klart svårare men man prioriterar det inte så högt i dag heller även om det ör lite bättre.
Man får hoppas att grannen spelar bra så det är trevligt att lyssna.

Skrivet av mrqaffe:

Det är inte särskilt dyrt att bygga mer ljudisolerat men man vill inte för folk betalar inte för det men dyra ytskikt som ofta är tekniskt sämre än billigare och folk är ofta dumma nog att betala extra för sånt.

Det finns dock faktiskt flera problem med det.

Dels så är det faktiskt dyrt att att bygga ljudisolerat eftersom det oundvikligen tar väldigt mycket mer plats än några tjusiga stenplattor här och där. Och eftersom M2 är det främsta som säljs in då det är det lättaste att uppskatta av kunden (inledningsvis) så blir det så av sig själv. Att många säkert önskat att de valde efter akustik istället går såklart upp först efter köpet/inflytten. Varje gång.

Sen har vi det ekonomiska/politiska, som naturligtvis dock främst gäller hyreslägenheter. Och det är helt enkelt att det inte ska vara för god standard enligt nyliberal ideologi. Lugn och ro är en lyxprodukt likt andra som du ska ha som mål att uppnå. Flykten från slummen ska vara en drivkraft. Även du kan uppnå den svenska drömmen om villan med havsutsikt byggd trots strandskydd och runstenar i grunden!

Det är liksom hela anledningen till att främst Jan Björklund med en papegojas precision malt på de senaste åren om att sänka standarden i nybyggen ännu mer, och särskilt betonat just detta gällande ljudmiljö varje gång.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Laffe:

Just det här fallet med instrument är extremt lätt att svara på. Kl 19 är gränsen enligt HD-praxis kring instrument i bostad, som också råkar vara det typ mest vägledande rättsfallet på området störningar.

Enda anledningen att gränsen går så sent är för att vi som samhälle måste kunna tolerera att profesionella musiker också behöver träna hemma.

Skrivet av Laffe:

Sa att jag kan göra det senare. Sitter och spelar brädspel just nu och har bara telefonen.

Men utan att hinna läsa om det verkligen stämmer verkar det vara det här https://lagen.nu/dom/nja/1991s574

Intressant fall, men käromålet ifråga har ogillats i samtliga instanser. Vad gäller tiden anförs detta aldrig som någon form av allmän gräns och etableras inte som praxis, utan det är både kärandes och svarandes uppgifter om vilka tider pianospelandet fortgått - rent faktamässigt underlag för målet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Intressant fall, men käromålet ifråga har ogillats i samtliga instanser. Vad gäller tiden anförs detta aldrig som någon form av allmän gräns och etableras inte som praxis, utan det är både kärandes och svarandes uppgifter om vilka tider pianospelandet fortgått - rent faktamässigt underlag för målet.

Hur tänker du när du påpekar att käromålet ogillades? Det får man ju verkligen hoppas eftersom kärande var föreningen och inte pianospelaren. Hade käromålet inte ogillats hade vi pratat om något helt annat.

Du blandar ihop prejudikat och praxis. Medans de oftast kan användas utbytbart och förmedla samma sak så har du hittat typ-fallet där man inte kan göra det. En dom kan vara prejudicerande och utgör en del av praxis. Men praxis kan också växa fram som ett lapptäcke där ingen enskild dom har någon tydlig rättsregel.

Jag har definitivt förenklat innebörden av NJA:t, men att göra något annat när man beskriver en rättsregel för ickejurister är bara dumt. HD-avgörandet utgör grundpelaren i den praxis som vuxit fram. Kort förklarat sker hänvisningar oftast med ordalydelser som "Man får i vart fall acceptera... [plus en hänvisning till omfattningen i domen]".

Anledningen att det ses som yttre gränsen är för att det är en ovanligt tillåtande inställning från HD och inga andra fall sedan dess (till min vetskap, som är några år ouppdaterad) har sträckt på den alls. Det blir alltså rimligt att anta att det för närvarande är det som mest kan anses vara tillåtet, det är iaf så det framställs i doktrinen jag läst. Få rättsregler är 100% och kan alltid visa sig inte gälla om HD säger att de inte gäller i ett nytt prejudikat.