Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Värt att uppgradera en 1 års gammal dator?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera en 1 års gammal dator?

Värt att uppgradera gammal dator?
Är det värt att uppgradera denna dator i så fall med vad?

Den är cirka 1 år gammal. Den har börjat låta mer och mer

CPU: Ryzen 5 2600x

GPU: Nvidia GeForce GTX 1060 6gb

Moderkort: B450M DS3H

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxini:

Värt att uppgradera gammal dator?
Är det värt att uppgradera denna dator i så fall med vad?

Den är cirka 1 år gammal. Den har börjat låta mer och mer

CPU: Ryzen 5 2600x

GPU: Nvidia GeForce GTX 1060 6gb

Moderkort: B450M DS3H

Tack på förhand!

Vad är ditt mål med att uppgradera? Är det ljudnivå du är ute efter? Isf kan det absolut vara värt att se över vilka fläktar du har och eventuellt byta ut någon som är högljudd mot en bättre variant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är någon av komponenternas kylning som låter. Helt omöjligt för oss här i forumet att veta vilken. Har du nån billig standard cpu kylning? Antagligen den. Går GPU varm som fan, antagligen den. Etc.

För övrigt är din CPU bra. Kanske byta CPU kylning eller byta ut GPU som är aktuellt för dig. Går även att undervolta GPU och sätta custom fläktkurva.

Permalänk
Medlem

skrev bara att den låter som att den låter som alla datorer. men alltså min dator e ju ganska outdated. borde jag uppgradera något

Permalänk
Viking

@Maxini: Du borde bara uppgradera om du känner att du behöver det

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxini:

skrev bara att den låter som att den låter som alla datorer. men alltså min dator e ju ganska outdated. borde jag uppgradera något

Ganska outdated vet jag väl inte. Men det är ju inte något i toppsegmentet idag direkt, men det var det ju inte heller från början, mid range dator som bör duga för normal 1080p gaming idag. Vad har du annars för mål med en uppgradering? och vad har du för budget? Klart du kan byta ut allt för 30k och få en bättre dator men svårt att veta riktigt vart du vill komma?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxini:

skrev bara att den låter som att den låter som alla datorer. men alltså min dator e ju ganska outdated. borde jag uppgradera något

Ja du har helt rätt! och den datorn är så pass gammal och värdelös att det du måste göra är att köpa följande delar!

cpu
https://www.inet.se/produkt/5302841/amd-ryzen-threadripper-39...
moderkort
https://www.inet.se/produkt/1903105/asus-prime-trx40-pro
minne
https://www.inet.se/produkt/5301537/corsair-128gb-8x16gb-ddr4...
samt två av dessa
https://www.inet.se/produkt/5410180/evga-geforce-rtx-2080-ti-...

grafikkorten har du då sparat in lite på då RTX titan hade vart de bättre valet men är ändå en besparing på ca 20000kr

Lycka till btw vad använder du datorn till ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

"Den är cirka 1 år gammal. Den har börjat låta mer och mer".
Låter som reklamation. Exakt detta hände mig precis när garantitiden gick ut. Jag reklamerade och fick uppgradering av BIOS och ny fläkt, därefter var problemet borta!

Permalänk
Medlem

Om din dator inte ger dig några problem, behöver du inte uppgradera.
Samma sak om du har en bil, och den tar dig från A till B. Är du nöjd så är du nöjd.
Men visst, har du införskaffat en högupplös skärm och vill driva dina spel i 144fps.
Ja du kan du tänka dig att skaffa en lite bättre GPU. men du kan också bara sänka dina grafikiställningar lite, från Ultra till high, så klarar du dig fint ändå.

Så med andra ord. Det beror helt på hur höga krav du har. Men ju mer du investerar ju mindre får du tillbaka när du spenderar över den nivå du har nu.

och ditt system är inte så himla gammalt, bara Last Gen. Med andra ord kan du använda den i 4 år till utan problem. beroende på dina krav och lust att köpa nytt bara för att.

Permalänk
Medlem

okej tack grabbs and grillzzz

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk kan annars göra underverk
Bara stänga av, öppna, fixera alla fläktar så de inte snurrar runt, och blåsa rent.
Har du 5 000 kr över så byt GPU om du nu har stora krav.
Om du inte har en SSD är det dags att skaffa en.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]