Alla hjärtans dag... på tight budget

Permalänk

Alla hjärtans dag... på tight budget

Vill hitta på nåt för min sambo speciellt när vi haft ett otroligt tufft 2019.

Tyvärr har jag en väldigt begränsad budget så ut och äta och sånt går bort.

Tänkte typ laga nån god mat köpa en ros och nån efterrätt .

Är helt tom på idéer ... behöver tips på allt från mat till ... ja nåt. Som är billigt men ändå mysigt.

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

@AntecNisse:

Köp nån massageolja så ger ni varandra 15min massage följt av en gemensam dusch och avsluta med te.x laxbitar i ugn med kokt potatis och romsås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntecNisse:

Tänkte typ laga nån god mat köpa en ros och nån efterrätt .

Låter väll jättebra? Ordna "Gå ut och äta, sen bio" hemma! Laga något speciellt ni annars inte äter, fixa sedan lite snax och ljus framför tvn med nån bra film. Köp babyolja och massera hennes kropp, sånt går alltid hem också

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

@AntecNisse:

Köp nån massageolja så ger ni varandra 15min massage följt av en gemensam dusch och avsluta med te.x laxbitar i ugn med kokt potatis och romsås.

vi tänker lika du och jag hehe, men du var liiiiite snabbare

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Personligen kan jag tycka att det är mer "kraft" i att kommunicera sin kärlek för partnern någon dag som inte är "rutinlagd".

Att fixa en ros och något gott käk hemma en annan dag än Alla Hjärtans Dag tycker jag personligen skulle säga mer än att göra något under Alla Hjärtans Dag.

Men det är jag, och jag är singel (av kanske den anledningen, haha).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ta en skogspromenad. Ta med liggunderlag, en filt och en termos med något varmt så kan ni titta på stjärnorna och lyssna på skogen.

edit: såg att ni skulle äta något också.

Laga hemgjord ärtsoppa på gröna ärtor och ha i termos, baka lite bröd (Eller köp en färdig baugette) och ta med er.

Recept på ärtsoppa

https://www.ica.se/recept/gron-artsoppa-med-kramigt-agg-och-k...

skit i krutongerna om ni tar med er bröd

Grammatik under all kritik + recept
Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Personligen kan jag tycka att det är mer "kraft" i att kommunicera sin kärlek för partnern någon dag som inte är "rutin lagd".
Att fixa en ros och något gott käk hemma en annan dag än Alla Hjärtans Dag tycker jag personligen skulle säga mer än att göra något under Alla Hjärtans Dag. Men det är jag, och jag är singel (av kanske den anledningen, haha).

Precis så här tycker jag också. Varför måste man göra något på kanelbullens-dag, Alla hjärtans-dag osv.

Det blir mer speciellt om man gör det "så där" bara. Självklart ska man ha tid men va vet jag, jag är singel haha

Skrivet av AntecNisse:

Vill hitta på nåt för min sambo speciellt när vi haft ett otroligt tufft 2019, Som är billigt men ändå mysigt.

Nu skriver jag ner allt jag kan komma på.

Baka, gå promenad, Netflix, Måla, Träna tillsammans, Yoga, chokladmassage, Ölprovning, Vinprovning, Mugg (med namn eller bild), något från "vuxenspel" eller vad dom nu heter (för roligare aktiviteter på kvällarna), Antikrundan (gå ditt själva). Spela spel tillsammans (battlefield, Sims, Crysis, CS, VR-chat är riktigt roligt osv.), Spela sällskapsspel tillsammans, Bygga något tillsammans (titta på Youtube kanaler så som: Ernst kirchsteiger, mandelmans gård, Äntligen hemma osv som din partner kanske gillar att göra)

Viktigast av allt, är väl att du vet vad din partner gillar och utgår ifrån det

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntecNisse:

Vill hitta på nåt för min sambo...

Köp tryckluft på burk, gör rent grundligt, plocka ur damm försiktigt som fastnat på moderkortet, skäm bort henne med något onödigt expansionskort, rensa hennes hårddisk.

Finns ju massor romantiska aktiviteter som inte behöver kosta mycket pengar!

Ps. Jag är singel.

Permalänk
Medlem

Överraska dagen innan.

Permalänk
Medlem

Föreslår inomhus-picnic, lägg ut en filt på golvet i vardagsrummet, sätt på en bras-slinga på tv'n och tänd lite ljus och släck ner.

Förslag på mat beror helt på smak, vissa duger en hemmagjord pizza och andra kanske vill överraska lite men kan ge två förslag:

1. Chark/ost & frukt, gå till nån bra butik med deli och få hjälp men höjer ett varningens finger att det kan springa iväg så va noga att fråga efter priser och till två personer behövs sällan mer än 30-40g och satsa på många olika varianter, bra frukt är melon/päron osv

2. https://www.tasteline.com/recept/jamie-olivers-spaghetti-med-... enda dyra här är vilka räkor (färska/frysta) du väljer och tänk på timingen när du tillagar rätten, vitlöken får färg snabbt ifall du har för varmt och räkorna blir snabbt klara med.

Fråga på bolaget efter ett bra vin ifall också ifall det är intressant.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem

Vad är din budget på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av eatme@live:

te.x laxbitar i ugn med kokt potatis och romsås.

Eller Ugnsstekt lax med mango chutney. Nytänkande och jättegott!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Köp durumvete och ägg och släng ihop lite färsk pasta tillsammans, kan bli ganska romantiskt.
Har ni ingen pastamaskin fungerar det lika bra att kavla ut degen och sedan stansa ut cirklar om ni vill göra hemmagjord ravioli, bara fylla med kalvfärs, ricotta och annat gott. Annars bara skära i långa strimlor för "spaghetti" sedan koka en god tomatsås om budgeten är tight, annars göra någon annan god pasta med t.ex oxfile, rödvin mm.

Bara ett litet tips på middag som kan vara romantisk utan att behöva vara dyrt.

Permalänk

Tack så otroligt mycke för era svar och idéer, har fått en del saker att tänka på, man låser sig i sina tankar ibland.

Och för minälskling är alla hjärtans dag viktig, fast man kan juvhitta på nåt speciellt andra dagar påbåret oxo!

Skickades från m.sweclockers.com

Auto corecct 🤪
Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Skrivet av kaptengrek:

Köp tryckluft på burk, gör rent grundligt, plocka ur damm försiktigt som fastnat på moderkortet, skäm bort henne med något onödigt expansionskort, rensa hennes hårddisk.

Finns ju massor romantiska aktiviteter som inte behöver kosta mycket pengar!

Ps. Jag är singel.

underbar <3

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Fria?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bröllop är rätt dyrt tror jag

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Bröllop är rätt dyrt tror jag

Beror ju såklart på hur stort man ska ha det men det är det som är det fina med att fria man behöver inte ha bröllopet på en gång utan kan ta sin tid innan det händer. Att gifta sig borgerligt behöver inte bli jätte dyrt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Två och en halv rätters med italienskt upplägg! Farsan hjälper dig hela vägen, och svingott är det också!

Förrätt:
Bruscetta på en bädd av ruccola:

1pkt färdigpreppade baguetter (eldorado/ica basic)
1 burk inlagda vitlöksklyftor
1 tomat
1 halv gullök
1-2 vitlöksklyftor (beroende på intensitet)
1 påse ruccola alternativt 100-150gram

Börja med att dela baguetterna till jämntjocka bitar, dela i längden så det blir som "båthalvor".
Finhacka vitlöksklyftorna (ej de inlagda) och blanda in lite vanliga franska/italienska örter ihop med lite smör, tillsätt pyttelite olivolja, förhindrar så det bränns i ugn.

Häll i inlagda vitlöksklyftor i en skål, sila bort oljan. Finhacka gullöken och häll i i samma skål. Hacka tomaten i tärningar, ungefär pyttipanna storlek. Blanda ihop detta.

Ta baguetten och pänsla/bred över tjockt med vitlökssmöret och in i ugnen enligt frp. anvisningarna.
Ta sedan ut när de är bruna enl. tycke eller enl. anvisningarnas tid.
Lägg en bädd av ruccola på vardera baguett och lägg därefter på blandningen av vitlök/lök/tomater som en liten hög ovanför. Har du persilja i bakfickan kan du ju avsluta med lite grönska på toppen.

Voilá, förrätten serverad.

Huvudrätt:

Valfri fläskfile
Valfria rotfrukter 500-750g
Valfri bearneise (inte italienskt men vem bryr sig va?)
En rågad tesked dijonsenap
"italienska örter"

Börja med att trimma fläskfilen från onödiga bitar som ger överdrivet tuggmotstånd.
Torka av filén med en papperstrasa och lämna inga pappersbitar kvar.
Pensla sedan in dijonsenapen och försök dryga ut så det räcker till hela filén. In med den i kylen i ca 20 minuter så den formar till sig lite.

Börja nu skala rotfrukterna och dela dem i lika stora delar så de tillagas samtidigt i ugnen.
Använd en pensel eller nävarna till att olja in formen med olivolja och smör.
Salta och peppra enligt tycke - in i ugnen 180-200grader, känn efter då och då om de är klara, riktmärke ca 25-30 minuter.

Ta ut filén och ta fram din "italienska örter" blandning från valfri matbutik. Har du en kvist rosmarin i bakfickan så är det ju ett plus.
Dryrubba den rätt så generöst ihop med både salt och peppar. Är den "italienska örter"- blandningen med salt så försök att kontrollera saltandet så det inte går över styr!

Värm upp en panna, helst gjutgärn. Har du lite ister i bakfickan så är det ett plus, annars räcke det med olivolja, blandat med lite smör - Bränn på filén i alla riktningar så du får en god och fin yta. Avsluta med att du tar i ett par seriösa klick med smör och "badar" filén. Uppskattningsvis i pannan i ca 2-3 minuter. In med den i ugnen ca 150-170 grader (15-25 minuter) / 70 grader.
Ta sedan ut, låt vila i 10 minuter, skär upp och njut.

Vad är då halvan? Ja det är maten som är halva, tvåan står ni två för!

Hoppas 2020 är trevligare mot er!

OBS! Uppskattat utlägg mellan 150-250:-. Dryck tillkommer beroende på krav från på er själva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

@AntecNisse:

Köp nån massageolja så ger ni varandra 15min massage följt av en gemensam dusch och avsluta med te.x laxbitar i ugn med kokt potatis och romsås.

Massage med efterföljande dusch och därefter vill du att de ska käka mat? Näe... Ett besök till sovrummet låter roligare, massagen och gemensam dusch kan ju vara lite som ett enda långt förspel.

Äta mat tycker jag man gör innan, gärna med ett glas vin eller tre så man blir avslappnad och god

Permalänk
Medlem

Rita en teckning och bjud på biltemakörv.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av e1m1:

Bröllop är rätt dyrt tror jag

Nej då, en hindersprövning och ett besök till rådhuset och en klapp på rumpan, klart!

Kostar nästan ingenting

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Städa lägenhet/hus, tvätta någon maskin, plocka ur diskmaskinen, laga middag och ta en promenad tillsammans efter middagen!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Beroende på lite vad ni/du är i för ålder och hur mycket barnasinne ni har kvar så kan man ju göra väldigt mycket roligt utan att det kostar pengar. Bygg upp en kudd-borg hemma med lite mysiga lampor och ljusslingor etc (låna någons julgransbelysning eller dyl). Bjud in henne i denna magiska värld där du har dukat upp det med lite smått och gott.

Jag tror helhjärtat på att det vettiga människor bryr sig om på Alla<3 Dag inte mycket man spenderar utan att man visar att man tänker på personen. Har du något minne som du kan återkoppla till under alla hjärtans dag för att visa henne att du kommer ihåg? Jag och mitt ex åt en baguette med köttbullar, rödbetssallad och drack fanta dagen efter vår första natt tillsammans. Det blev liksom vår "thing" där vi åt just precis detta ibland för att fira vår relation. Har du något liknande minne som du kan upprepa i samband med dagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Nej då, en hindersprövning och ett besök till rådhuset och en klapp på rumpan, klart!

Kostar nästan ingenting

Tar dock mer än 4 dagar att få ihop allt.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Städa lägenhet/hus, tvätta någon maskin, plocka ur diskmaskinen, laga middag och ta en promenad tillsammans efter middagen!

Som en vanlig helg alltså? 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av mickeko:

Tar dock mer än 4 dagar att få ihop allt.

Nejdå,
https://digitaliseringsinitiativet.se/hindersprovning?gclid=E...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Från och med att ni postar ansökan tar det vanligtvis 14 dagar tills ni får hem intygen."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av mickeko:

"Från och med att ni postar ansökan tar det vanligtvis 14 dagar tills ni får hem intygen."

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, men papper för påskrift kanske man kan sticka under näsan på käresta vid själva frieriet, ganska ”rakt på” och lite roligt om du frågar mig.

Är det inte på tal om frieri så med en tunn budget så gör något som man inte brukar göra om det är viktigt med alla hjärtans dag.
Oftast är det nog tanken och visad uppmärksamhet som faktiskt betyder något. Inte dyraste presenten.

Några förslag
Bädda med latexlakan och ladda med babyoljan kan räcka långt
En blomma och choklad (tråkig men funkar)
Promenad, med en vinpaus med gött snack
En biltur/busstur till något som uppskattas

Listan kan ju bli hur lång som helst

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon186265:

Precis så här tycker jag också. Varför måste man göra något på kanelbullens-dag, Alla hjärtans-dag osv.

Det blir mer speciellt om man gör det "så där" bara. Självklart ska man ha tid men va vet jag, jag är singel haha

Klockrent!

Jag har också resonerat sådär. Men så kommer aldrig den där andra dagen. Sedan skilde vi oss.

När jag nu fick förmånen att prova igen så kommer de där dagarna hela tiden, inklusive på Alla hjärtans dag. Hon kommer att gilla det oavsett om det är Alla hjärtans dag eller ej, men varför ge henne chansen att tvivla?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!