ansluta tv till receiver högtalare inget ljud

Permalänk

ansluta tv till receiver högtalare inget ljud

tv:https://www.lg.com/se/support/support-product/lg-50PZ550N
receiver SONY STR-DH800

har införskaffat en "ny" tv på blocket och går inte få ljudet att köra genom receivern. vet att allting fungerar har testat genom min gamla tv.
är väldigt oteknisk så har läst igenom handböcker testat varje inställning, fortf inget ljud.
har alltid tagit ljudet från tv till receivern med optisk sladd.
troligt är det någon inställning jag inte förstår i tvn, eller så är inte tvn och receivern kompatibla?
på tvns inställningar har jag stängt av tvns högtalare ställt in
digital ljudutgång: PCM.( finns alternativ auto/pcm) även testat auto
ljudiställning DTV: auto.
på receivern kopplat optisk sladd till SAT alternativen är hdmi 4 st en out, sat, dmport, testat alla portar.

väldigt tacksam för hjälp men tänk på att skriver till ngn som inte förstår tekniskt språk

Flyttar tråden till ljuddelen av forumet/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@snowpatrol888: Så gott som omöjligt att skriva "gör så här 1-2-3. Klart". Finns tusentals gamla prylar som fungerar på sitt sätt och har sina inställningar.

Principen du är ute efter – om jag tolkar din text rätt – är att du ska få ljudet från TV:ns optiska UTgång till förstärkarens optisk INgång.

För TV:n måste du antagligen någonstans ställa in att den optiska utgången ska användas.

För förstärkaren måste du (oftast) knyta en ingångsval likt "SAT" till att ta ljud från den optiska ingången du valt. Samt välja att det är just den ingången den ska ta för ljud och inte någon annan ljudingång likt HDMI. För att ändra sådant måste du komma åt förstärkarens menyer.

Välkommen till forumet!

Permalänk

@Laxpudding: tack för svar.
ja det är ju en djungel med alla apparater. hade vart lättare att kunna lägga in bilder
men jag har dem inställningarna du skrev dvs optisk ut från tv- inga hdmi sladdar anslutna.
in SAT på receivern inga andra sladdar där heller.
på tvn inställningar finns bara auto/pcm det borde väl vara pcm inställning?
stängt av tvns högtalare så de inte tar över.
men får inget ljud ur förstärkaren börjar undra om jag köpt en trasig tv :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snowpatrol888:

tv:https://www.lg.com/se/support/support-product/lg-50PZ550N
receiver SONY STR-DH800
på receivern kopplat optisk sladd till SAT alternativen är hdmi 4 st en out, sat, dmport, testat alla portar.

Jag sitter och läser manualen och enligt den så är det en toslinkport som heter tv, den är väl mer logisk att använda så att den stämmer med namnet på vald ingång ?

Välj sedan tv som ingång med ingångsväljaren och välj att ingången ska anvädna toslink genom att trycka på input mode, det borde indikera att input mode är auto eftersom alternativet på tv annars är analogt.

Sidan 93 i manualen >
Switching between digital and analog audio(INPUT MODE)When you connect components to both digital and analog input jacks on the receiver, you can fix the audio input mode to either of them, or switch from one to the other, depending on the type of material you intend to watch. 1Turn INPUT SELECTOR on the receiver to select the input.You can also use the input buttons on the remote.
2Press INPUT MODE repeatedly on the receiver to select the audio input mode.The selected audio input mode appears on the display.Audio input modesxAUTOGives priority to digital audio signals when there are both digital and analog connections.If there are no digital audio signals, analog audio signals are selected.

Det går att koppla om ingångarna och skriva egna namn också men varför strula så koplla tv till tv och välj auto på ingången,.
Tvn bör stå i pcm eller DD/raw beroende på vad du har för insignal till den, om du använder tvns mottagare så får den matat ut surroundljud (DD) men matar du den via hdmi får den inte mata ut DD via toslink så då stängs utgången av (det är krav på det via hdcp i hdmi)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: tack för svar
har nu testat att ta input mode tv
sätter in auto men iget ljud samt verkar gå tillbaka till analog av sig själv.
känner mig helt clueless.

testat ansluta en blueray spelare med hdmi kabel ut från receivern till tv samt då fungerar ljudet
så verkar ju som det optiska inte funkar

undrar även om hdmi om man skulle försöka ansluta på det sättet för att få tv-ljud men står inte ngn arc på tvn
receivern har en ut men står inte arc. hur fungerar det då? om det fungrerar dvs

så tacksam för hjälp

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snowpatrol888:

@mrqaffe: tack för svar
har nu testat att ta input mode tv
sätter in auto men iget ljud samt verkar gå tillbaka till analog av sig själv.
känner mig helt clueless.

testat ansluta en blueray spelare med hdmi kabel ut från receivern till tv samt då fungerar ljudet
så verkar ju som det optiska inte funkar

undrar även om hdmi om man skulle försöka ansluta på det sättet för att få tv-ljud men står inte ngn arc på tvn
receivern har en ut men står inte arc. hur fungerar det då? om det fungrerar dvs

så tacksam för hjälp

Det verkar ju som att ingången går över till analog om den inte tar emot nån synksignal på digitalingången.
Lyser det i änden på fibern du stoppar in i receivern ?
Hur har du ställt in tvn och vad har du för signalkälla och vilket signalformat försöker du mata ut från tvn, har du ljud i tvn ?

Har du inte toslink ut på BD spelaren eller en dator eller nån annan apparat typ en spelkonsol som du kan testa med ?
Om inte både tv och receivern stödjer arc så kan du inte köra ut ljud från tvn via hdmi, receivern stödjer i vart fall inte arc så redan där faller just den biten, men det går ju att koppla rätt väg dvs BD spelaren (och alla övriga signalkällor) i receivern och så skicka bilden till tvn och så ansluter du tvn analogt i stereo till receivern.
Läser lite i tv manualen och den har helt klart stöd för att stänga av ljudutgångarna om hdcp
säger det.

. How to connect
1 Connect one end of the optical cable to the TV port of OPTICAL DIGITAL AUDIO OUT.
2 Connect the other end of the optical cable to the digital audio input on the audio equipment.
3 Set the “TV Speaker option - Off” in the AUDIO menu. (►p.150).

Audio with ACP (Audio Copy Protection) function may block digital audio output.

Hittade faktiskt inget om att man kan välja mellan pcm eller DD från tvn så det kanske är nån hl/halv -automatisk historia där eller att det bara går att göra genom att välja dd ljuspåret på kanalen och om det inte finns ett dd ljudspår på sändningen så väljer den automatiskt att skicka ut pcm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: fibern lyser även provat med gamla tvn så inget fel på den.
lyser även i tvns optiska uttag så det borde ju fungera.
finns bara digitalutgång auto/pcm ställt in pcm även provat auto
tvns egna högtalare funkar. stängt av dem vid inkoppling till receiver då instruktionsboken sa att det behövdes.

analog anslutning är det kablar de brukar va vita röda va? rca?
testat det men fattar inte vad receivern ska stå på då som ljudkälla.
jag är ett totalt ufo med teknik :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snowpatrol888:

@mrqaffe: fibern lyser även provat med gamla tvn så inget fel på den.
lyser även i tvns optiska uttag så det borde ju fungera.
finns bara digitalutgång auto/pcm ställt in pcm även provat auto
tvns egna högtalare funkar. stängt av dem vid inkoppling till receiver då instruktionsboken sa att det behövdes.

analog anslutning är det kablar de brukar va vita röda va? rca?
testat det men fattar inte vad receivern ska stå på då som ljudkälla.
jag är ett totalt ufo med teknik :/

Ingångsväljaren på receivern ska stå på rätt ingång, lämpligen tv om det är tvn du ska koppla inmoch lyssna på, koppla bara in tv på tv för att göra det enklare oavsett om du använder analog eller digitala ingångarna, om input mode sedan står på auto så kommer den att prioritera digitala ingången före den analoga så om tvn skickar ut digitalsignal som receivern kan synka på så väljer den den signalen och om inte växlar den till den analoga ingången.
Vad har du för signal in i tvn och vilka ljudformat har kanalen du försöker lyssna på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
står såhär på tvns inställningar
digital ljudutgång: pcm/ auto
högtalare: av/på
ljudinställning dtv: auto/he-aac/dolby digital+/dolbydigital/mpeg

det är de inställningarna som finns på tvn

Permalänk

@mrqaffe: på receivern har jag ställt in tv auto, som inte verkar vilja hålla sig där...trycker jag display för att se inställningarna så visar den analog trots att jag precis ställt in auto.
signal in i tvn och ljudformat? förstår inte riktigt vad du menar med det

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snowpatrol888:

@mrqaffe: på receivern har jag ställt in tv auto, som inte verkar vilja hålla sig där...trycker jag display för att se inställningarna så visar den analog trots att jag precis ställt in auto.
signal in i tvn och ljudformat? förstår inte riktigt vad du menar med det

Att den växlar till analog betyder att den inte känner nån signal att synka digitalingången på, då kommer den att växla till "tv analog" om input mode är på auto.

Jag syftar på vad du har för källmaterial/insignal till tvn, eftersom du försöker få ut ljud ur den så antar jag att det är tunern i tvn som används men vilket/vilka ljudformat har kanalen du kollar på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ok.

oj hur ser man sånna inställningar?
om du kan ge ngt exempel så kanske jag kan förstå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snowpatrol888:

ok.

oj hur ser man sånna inställningar?
om du kan ge ngt exempel så kanske jag kan förstå

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du för tvkanalerna så brukar det finnas nån info om hur de sänds och nån funktion där man kan växla ljudspår om de har flera olika. Jag tycker sånt är enklast att leta fram i tvmenyerna samtidigt som man sitter och lär sig manualen, brukar ju inte var aså svårt att hitta i kanalmenyerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: om jag förstått vad du menar ser jag att sändningen är dtv comhem kabel
om jag tittar info på en kanal jag ser på mpeg sd står det. hur jag ändrar det vet jag inte
finns ju inställningarna dtv ljudutgång: auto/he-aac/dolby digital+/dolby digital/mpeg
men även om jag ställer in ex dd så ändras inte det i kanalinfon.
vet inte om det var det du menade

testade gamla tvn och där ser jag nu att den ansluter optisk dvs aut direkt.
och nya står analog

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowpatrol888:

@mrqaffe: fibern lyser även provat med gamla tvn så inget fel på den.
lyser även i tvns optiska uttag så det borde ju fungera.

Ja om fibern lyser så kan man la anta att det lyser i utgången, annars vore det en intressant självlysande fiber.

Du har alltså eventuellt inte råkat koppla den till en utgång på förstärkaren också?

Skrivet av snowpatrol888:

inställningarna dtv ljudutgång: auto/he-aac/dolby digital+/dolby digital/mpeg
men även om jag ställer in ex dd så ändras inte det i kanalinfon.

TVn kan oftast inte konvertera en kodning till en annan utöver PCM. Det är alltså bara en preferens om kanalen sänder flera olika ljudströmmar.

Vill du ha något som nästan garanterat funkar både att mata ut via optisk och accepteras av förstärkaren så välj PCM eller DD(vanlig).

MPEG är tex något som mest fanns på idag väldigt gamla förstärkare, och som ofta dessutom krävde att aktiveras manuellt även om signalen gick fram.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snowpatrol888:

@mrqaffe: om jag förstått vad du menar ser jag att sändningen är dtv comhem kabel
om jag tittar info på en kanal jag ser på mpeg sd står det. hur jag ändrar det vet jag inte
finns ju inställningarna dtv ljudutgång: auto/he-aac/dolby digital+/dolby digital/mpeg
men även om jag ställer in ex dd så ändras inte det i kanalinfon.
vet inte om det var det du menade

testade gamla tvn och där ser jag nu att den ansluter optisk dvs aut direkt.
och nya står analog

Det är alltså nån inställning i tvn som inte är rätt eftersom du får ljudsignal från din gamla tv, dolby digital är det som borde fungera från tunern och receivern klara att dekoda det men den signalen kommer alltså inte ut ur tvn pga nån inställning i den, jag vet inte vad mer su ska prova i tvn eftersom jag själv inte har tillgång den modellen för att kunna testa olika inställningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

precis, nä jag har lixom provat allting som går att justera.och lusläst manualen och det finns ingen info hur man ändrar till dd.
tror du tvn är defekt?
tänkte sälja vidare den då det inte är ngn idé att bråka med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snowpatrol888:

precis, nä jag har lixom provat allting som går att justera.och lusläst manualen och det finns ingen info hur man ändrar till dd.
tror du tvn är defekt?
tänkte sälja vidare den då det inte är ngn idé att bråka med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är svårt att veta om den är trasig utan att själv känna på den, det är å andra sidan många som inte behöver funktionen heller men det är ju bra om ljudet fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Många äldre TV skicka vidare DD5.1 och ibland endast PCM 2.0-ljud men då enbart från inbyggda TV-mottagaren. HDMI-enheter som är anslutna får inte alltid sitt ljud den här vägen.

Permalänk

@mrqaffe: jag får sälja till ngn som inte bryr sig om det helt enkelt.
tusen tusen tack för att du orkat hjälpa mig. supergulligt

Permalänk
Medlem

Har du kollat att kabeln fungerar efter att du tog bort den gamla TV:n?
De där kablarna kan vara riktigt känsliga och jag har varit med om en kabel som gått sönder av att jag endast bytte förstärkare. Den lös sådär fint som de gör men inte kom det något ljud. Med en ny kabel så fungerade det.