Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Välja mobil som håller länge - riktigt länge

Permalänk

Välja mobil som håller länge - riktigt länge

Hej!

Efter något decennium där arbetsgivaren tillhandahållit telefon behöver jag nu en privat. Budget 6000-9000. Jag vill ha en telefon som håller länge, i det avseendet att den får uppdateringar/går att uppdatera. Jag brukar inte tappa eller tvätta telefoner, så de fysiska egenskaperna kan vi bortse ifrån. Samtidigt vill jag inte lägga mer pengar än nödvändigt. Total Cost of Ownership ska minimeras.

Ska man tro detta så är det ju Apple som gäller:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.698417/mobiler-os-livslangd

Men å andra sidan så kanske det för många andra Androidtelefoner finns "icke officiella uppdateringar"/androidversioner? Jag har dock begränsat intresse av att lägga tid på detta, ska jag installera något icke-officiellt ska det ändå varit stabilt och välfungerande.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Jag kör själv Android och kan nog aldrig tänka mig byta "läger" men i det här fallet segrar iPhone. Av alla jag mött brukar de som har Apple använda sina mobiler längst

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@LeCorbusier: Pixel brukar få uppdateringar länge.
Pixel 3A är en bra telefon för bara 5000 kronor.

Sen behöver man ju inte köra senaste OS heller.
Klarar mig utmärkt på Android Marshmallow (6).

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@LeCorbusier:
Även om jag själv kör Android så är jag beredd att hålla med @Superolle och PC för alla artikeln. Apple verkar ha bättre uppdateringar i längden. Själv har jag Android One som supportas en längre tid, men när det är slut så får man se vad som händer.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Pixeltelefonerna uppdateras ju officiellt rätt länge som redan nämnts. Dock skulle väl oneplus vara bättre då den dels uppdateras relativt länge och då de inte hindrar användarna från att låsa upp bootloader osv så går det ju uppdatera de i oändlighet i princip med hjälp av lineage os tex.
Samsung galaxy s2 fick väl android 10 nyligen till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeCorbusier:

Hej!

Efter något decennium där arbetsgivaren tillhandahållit telefon behöver jag nu en privat. Budget 6000-9000. Jag vill ha en telefon som håller länge, i det avseendet att den får uppdateringar/går att uppdatera. Jag brukar inte tappa eller tvätta telefoner, så de fysiska egenskaperna kan vi bortse ifrån. Samtidigt vill jag inte lägga mer pengar än nödvändigt. Total Cost of Ownership ska minimeras.

Ska man tro detta så är det ju Apple som gäller:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.698417/mobiler-os-livslangd

Men å andra sidan så kanske det för många andra Androidtelefoner finns "icke officiella uppdateringar"/androidversioner? Jag har dock begränsat intresse av att lägga tid på detta, ska jag installera något icke-officiellt ska det ändå varit stabilt och välfungerande.

Vad tycker ni?

Huawei har hittills kört in uppdateringar inkl nya Android nästan 4år, jag har en budget lur kostade 1999, Android 7, 8 och 9 till p9 lite får se om 10 kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det gäller "longevity" skulle jag satsat på en iPhone 11 alt. iPhone 11 Pro men den är lite över din budget.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk

3 år på Pixel tycker jag inte är särskilt länge, jo jämfört med vissa av konkurrenterna är det ju länge, men jag vill helst kunna använda telefonen 5 år och då vara säker på att telefon inte har stora säkerhetsluckor som inte patchas.

Än så länge lutar jag nog åt iPhone, även om jag gillar Android.

Hur är det med nya telefoner i Androidvärlden, går det att byta batteri utan att anstränga sig? Eller är det lika omständligt som på en iPhone?

Permalänk
Medlem

Nu är ju jag apple fanboy men det andra lägret brukar droppa sina telefoner relativt snabbt så om du kör på något med android så fundera 2-3 ggr på vad du köper.
Med apple prylarna är batteri och golvet de enda sakerna du behöver fundera på de närmaste 10 åren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeCorbusier:

3 år på Pixel tycker jag inte är särskilt länge, jo jämfört med vissa av konkurrenterna är det ju länge, men jag vill helst kunna använda telefonen 5 år och då vara säker på att telefon inte har stora säkerhetsluckor som inte patchas.

Än så länge lutar jag nog åt iPhone, även om jag gillar Android.

Hur är det med nya telefoner i Androidvärlden, går det att byta batteri utan att anstränga sig? Eller är det lika omständligt som på en iPhone?

Finns ingen telefon som kommer uppdateras så länge (ingen android iaf, å andra sidan kan man lägga in nyare android själv om man orkar pilla lite ).
Iphones blir slöa efter 5 år av uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Kör Android själv men skulle utan tvekan säga, köp en iphone. Allt annat är dåliga råd.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Varför är det inte ett alternativ att uppgradera efter 3 år? Tror du kan spara pengar på att välja den rutten.

Se till att köpa ’årets’ iphone med senaste processorn, annars får du dra av år av support på totalen. Kollar man t.ex på iphone 7/8 som fortfarande säljs nya kommer inte supporten på dom räcka till 2024 troligen, utan bara på 11 serien.

En tre-fyra år gammal iphone brukar batteriet bli dåligt, men framförallt tycker jag kameran var dålig senast jag var i den situationen (relativt frugans fräschare telefon på den stunden alltså), men den är ju oftast bättre än från början för bättre bildbehandling uppdateras i med nyare mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är djupt besviken på Samsung och allt vad Android heter.

Kör normalt med en telefon som bara kostade 99kr. Den duger till vardags.

Men jag funderar på att köpa ny Ipad som kan kombineras med verkligt mobilt bredband som jag redan har (batteridrivet). De kan jag ta med om jag behöver kartor, navigering eller andra appar när jag är ute. Det blir mycket billigare än en "smart" mobil med svindyrt abonnemang.

Permalänk

Om villkoret: Total Cost of Ownership ska minimeras gäller så finns det många intressanta förslag. En telefon som inte är i närheten billigast men ändå bra är Nokia 3310 Mobil för runt 699kr.

TS pratar dock om en betydligt dyrare telefon och då är frågan varför? Jo för att TS inte anser att denna Nokia duger. Då bör rada upp de krav man har på telefon. Maxkostnad kan självklart vara en parameter, men knappast minkostnad.

För budgeten 6000-9000kr är hög och man får då en väldigt bra telefon, men det måste vara något speciellt man efterfrågar när man är beredd på att offra så otroligt mycket prisvärdighet.

Angående Andriod vs Apple så är Apple bättre på att uppdatera sina telefoner. Androidtelefonerna är dock inte obrukbara för det och man använda Android 5 från 2014 än idag med det mesta som bankid. Men man kanske tänker på säkerhet och vill betala extra för det, ja då är Apple inte ett dumt val.

Men för att ge exempel på en riktig grym telefon för den stora skaran:

Samsung Galaxy A51 för 4990kr
6.5” FHD+ Super AMOLED pekskärm
Android 10 + One UI 2.0
Fyrdubbel bakre kamerauppsättning
Dual SIM
etc

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Det är en robust telefon som lär få uppdateringar länge, det är nog kört att hitta en 9000kr telefon som är mer prisvärd. Men det kan vara så att man inte tycker kameran duger eller något?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Varför är det inte ett alternativ att uppgradera efter 3 år? Tror du kan spara pengar på att välja den rutten.

Se till att köpa ’årets’ iphone med senaste processorn, annars får du dra av år av support på totalen. Kollar man t.ex på iphone 7/8 som fortfarande säljs nya kommer inte supporten på dom räcka till 2024 troligen, utan bara på 11 serien.

En tre-fyra år gammal iphone brukar batteriet bli dåligt, men framförallt tycker jag kameran var dålig senast jag var i den situationen (relativt frugans fräschare telefon på den stunden alltså), men den är ju oftast bättre än från början för bättre bildbehandling uppdateras i med nyare mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

iPhone 5s supportades i 6 år, 2013-2019. Det är mkt bra. Jag hade en sådan i jobbet och batteriet höll tre-fyra år. Den blev aldrig seg givet min användning. Ska jag istället köra Android spåret och byta efter tre år, så måste priset på telefonen vara hälften av motsv iphone. Riktigt så stor skillnad är det väl inte mellan jämförbar Apple och Androidlur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeCorbusier:

iPhone 5s supportades i 6 år, 2013-2019. Det är mkt bra. Jag hade en sådan i jobbet och batteriet höll tre-fyra år. Den blev aldrig seg givet min användning. Ska jag istället köra Android spåret och byta efter tre år, så måste priset på telefonen vara hälften av motsv iphone. Riktigt så stor skillnad är det väl inte mellan jämförbar Apple och Androidlur?

Ser man till iPhone 11 som börjar på 9000:- och jämför man med en Pixel 3a som går att köpa på tyska Google Store relativt enkelt, så kostar den 4000:- (399 euro) så jag skulle vilja säga att det är hälften

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av LeCorbusier:

iPhone 5s supportades i 6 år, 2013-2019. Det är mkt bra. Jag hade en sådan i jobbet och batteriet höll tre-fyra år. Den blev aldrig seg givet min användning. Ska jag istället köra Android spåret och byta efter tre år, så måste priset på telefonen vara hälften av motsv iphone. Riktigt så stor skillnad är det väl inte mellan jämförbar Apple och Androidlur?

Varför måste du byta Android telefon efter 3år? Android telefoner från runt 2013 går att använda med de flesta tjänster som bankid, switch och liknande än idag. Det stora problemet är dock att de är superslöa och man kanske prioriterar bättre säkerhet.

Permalänk
Medlem

Oneplus är väldigt bra på att uppdatera sina telefoner tycker jag, skulle det sedan vara så som jag satt i situationen med en oneplus 2 som inte fick uppdateringar längre, ja då är de många andra "entusiaster" i samma sits så då kan man bara ladda ner lineage os och installera och vips så har man android 9 eller 10 så min oneplus 2 köpte jag 2015 och använder än idag.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att köpa något midrange var 2-4 år. 1000-4000 kr-klassen.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför måste du byta Android telefon efter 3år? Android telefoner från runt 2013 går att använda med de flesta tjänster som bankid, switch och liknande än idag. Det stora problemet är dock att de är superslöa och man kanske prioriterar bättre säkerhet.

Jag vill ha säkerhetspatchar levererade utan alltför mycket trubbel...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av BaZZe:

Oneplus är väldigt bra på att uppdatera sina telefoner tycker jag, skulle det sedan vara så som jag satt i situationen med en oneplus 2 som inte fick uppdateringar längre, ja då är de många andra "entusiaster" i samma sits så då kan man bara ladda ner lineage os och installera och vips så har man android 9 eller 10 så min oneplus 2 köpte jag 2015 och använder än idag.

Eller så sitter man kvar på Android 6 men med Mobilt Bank-ID kvar, som jag.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är ju bara att köpa något midrange var 2-4 år. 1000-4000 kr-klassen.

Enligt min åsikt är det inte riktigt miljövänligt att slita/slänga i det tempot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeCorbusier:

Jag vill ha säkerhetspatchar levererade utan alltför mycket trubbel...

Kom dock ihåg att hos Google uppdateras mycket av sakerna i bakgrunden, och t.ex Google Play Services (Google Play tjänster på svenska) uppdateras via Play Store till skillnad från iOS där man måste uppdatera hela systemet. Så hos Android kan man oftast få nya funktioner även fast man inte får en ny Android version

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Jag kör själv Android och kan nog aldrig tänka mig byta "läger" men i det här fallet segrar iPhone. Av alla jag mött brukar de som har Apple använda sina mobiler längst

Det är väl för att dom är så jävla dyra att köpa?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Både xiaomi och huawei har faktist varit riktigt bra med uppdateringar, min fru hade en telefon som var 4 år efter release med fortsatta uppdateringar och senaste android (någon redmi note hade hon). Kanske opopulärt att rekommendera någon av dessa nu för tiden men just långtidssupport har de varit okej med iaf. Framförallt xiaomi har ju fokus på användning av telefonerna (tjänster och sånt de vill tjäna pengar på, inte hårdvaran), därför långvarig support för att hålla användaren kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeCorbusier:

Enligt min åsikt är det inte riktigt miljövänligt att slita/slänga i det tempot.

Du kan använda längre, men då utan säkerhetsuppdateringar.

Permalänk

Huawei känns lite osäkert givet att Trump tror att de är spioner...

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:
Ja självfallet kan man göra det också, Bankid stöjder ju ända bak till android 5.0 vilket lanserades 2014 men om man känner att det finns funktioner man är ute efter och systemet är stabilt så finns de ju ingen specifik anledning att sitta kvar på android 6.0.

Tror inte heller många vet om att Lineage os(cyanogenmod) existerar och kan vara bra att lyfta fram så att folk kan uppdatera sina äldre telefoner eller plattor som är android till en nyare version om behovet och möjligheten finns.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeCorbusier:

Enligt min åsikt är det inte riktigt miljövänligt att slita/slänga i det tempot.

Släng inte, sälj. Finns alltid någon som har användning för den

Skrivet av Jerban:

Det är väl för att dom är så jävla dyra att köpa?

Nja... Motsvarande flaggskepp ifrån Android är inte mycket billigare. Rör sig max om någon tusenlapp hit eller dit.
iPhone presterar generellt sätt mycket bra i de flesta aspekter och har idag alla funktioner (hårdvarumässigt) som en high end android har.

Återigen så kör jag själv android och min avsikt är inte att bidra till "iPhone vs Android"-debatten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeCorbusier:

Huawei känns lite osäkert givet att Trump tror att de är spioner...

Säkerhetsuppdateringar kommer ändå. Jobbigare att vara utan google apps, dock. Min P30 Pro har dessa, men inte nyare modeller.