Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@Tdoll, inte alla aktier som har 20-30% blankning

Edit: Hur rik är en lagom svenssonrik?

Skrivet av Savage_Gray:

Såg nyligen en studie (hittar inte källan) att var 3e svensk inte hår råd med en oförutsedd utgift på 5000sek.
Sedan har vi ju Lyxfällan som går säsong efter säsong.

Antar att benämningen Svenssonrik kan tillämpas alla som har överskott på bankkontot den 24 varje given månad.

Kanske skulle formulerat mig lite annorlunda; ”om jag bara haft en Svenssonlön”. Såväl medel- som medianlönen ligger på över 30.000 kr och om jag hade haft en sådan hade jag garanterat haft betydligt mer sparat än vad jag har idag. (Att jag dessutom är vuxen student som äter upp besparingarna gör förstås ingenting bättre.)

Jag är dock lite billigare i drift än medelsvensson

För övrigt sålde jag resten av mitt Teslainnehav för ~780 USD så nu hoppas jag på en rejäl dipp väldigt snart så jag kan få köpa på mig igen.

Ganska kul att logga in på Avanza just nu. Plus 16 % på kontot sedan årsskiftet, men i antal kronor är det som sagt inte jättemycket att hurra för. Måste fortfarande pallra mig till praktiken i helgen

Permalänk
Medlem

Trump köper 10% i Eriksson och Nokia?
Detta för att förhindra att Kina köper bolagen?
Intressant för oss som chansat på dessa bolag.

Edit: Jag lade order före börsöppning och köpte för 80,58kr nu ligger kursen på 83,12kr. Det lönar sig att vara vaken ibland.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irre:

Trump köper 10% i Eriksson och Nokia?
Detta för att förhindra att Kina köper bolagen?
Intressant för oss som chansat på dessa bolag.

Edit: Jag lade order före börsöppning och köpte för 80,58kr nu ligger kursen på 83,12kr. Det lönar sig att vara vaken ibland.

Jag slog till på ett par när de släppte rapporten förrförra veckan eller när det nu var. Väldigt små summor men med dagens uppgång blir det ganska trevlig rörelse. Inga aktier jag tänkt behålla någon längre tid så blir troligen att sälja under dagen, beroende på fortsatt utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag börjar känna mig illa till mods avseende Kina. Jag skrev ovan att jag satsade mycket på fonder i Kina, men virusskandalen är fruktansvärd. Den unge läkare som ville varna för utbrottet i december kastades i fängelse. Han dog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag börjar känna mig illa till mods avseende Kina. Jag skrev ovan att jag satsade mycket på fonder i Kina, men virusskandalen är fruktansvärd. Den unge läkare som ville varna för utbrottet i december kastades i fängelse. Han dog!

Som jag hade redan kommenterat på ett utav dina inlägg - Kina och Ryssland är extrema högriskmarknader, där den politiska styret kan ställa till det ordentligt.
"...Vad var det jag sa..."

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Som jag hade redan kommenterat på ett utav dina inlägg - Kina och Ryssland är extrema högriskmarknader, där den politiska styret kan ställa till det ordentligt.
"...Vad var det jag sa..."

Jag sålde för att jag blev illamående, inte för att jag hade fel, vilket jag inte hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag sålde för att jag blev illamående, inte för att jag hade fel, vilket jag inte hade.

Inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om SPP Aktiefond USA som indexfond?

https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/2481...
https://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perf...

USA har gått bättre än världsindex sen 1970. Sitter och klurar på att spara 100% i den. USA är här för att stanna o de har alla coola bolag. Alternativet är kanske Avanza Global med 60% USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Vad tror ni om SPP Aktiefond USA som indexfond?

https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/2481...
https://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perf...

USA har gått bättre än världsindex sen 1970. Sitter och klurar på att spara 100% i den. USA är här för att stanna o de har alla coola bolag. Alternativet är kanske Avanza Global med 60% USA.

Eller AVANZA USA kanske...

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Vexo:
Precis som du säger så finns det redan ca 60% USA i alla globala fonder.
Pratar vi riskspridning så skulle jag inte lägga allt på endast USA.
Ja, de är världens största ekonomi, de har de flesta inovativa företagen, men tänk om något händer.

Själv har jag ca
30% i svenska aktier (högrisk, men lite kul att leka med dem)
40% i Avanza Global
30% i Lysa (100% aktiefonder, bred)

Jag har en invändig vilja att ha amerikanska aktier: Google, Microsoft, Apple, Tesla, Visa, AMD, Qualcomm, Micron mm
Men dessa finns egentligen redan representerade inom Lysa och inom Avanza Global.
Förnuftet säger - fortsätt med fonderna och öka portföljens andel i just fonder, samt ha flera olika fonder för riskspridningens skull.
Girigheten vill ju ha Tesla för 200USD/aktie

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Eller AVANZA USA kanske...

De är så nya, placerar inte i lika många papper som SPP. Men det är ett bra tips, låg avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@gymmarn:
Precis som du säger så finns det redan ca 60% USA i alla globala fonder.
Pratar vi riskspridning så skulle jag inte lägga allt på endast USA.
Ja, de är världens största ekonomi, de har de flesta inovativa företagen, men tänk om något händer.

Själv har jag ca
30% i svenska aktier (högrisk, men lite kul att leka med dem)
40% i Avanza Global
30% i Lysa (100% aktiefonder, bred)

Jag har en invändig vilja att ha amerikanska aktier: Google, Microsoft, Apple, Tesla, Visa, AMD, Qualcomm, Micron mm
Men dessa finns egentligen redan representerade inom Lysa och inom Avanza Global.
Förnuftet säger - fortsätt med fonderna och öka portföljens andel i just fonder, samt ha flera olika fonder för riskspridningens skull.
Girigheten vill ju ha Tesla för 200USD/aktie

Mmm jag hade också velat ha Tesla, eller köpt AMD när jag kollade på den vid 11 USD. Eller behållt mina Bitcoin, men men... heh man är sämst på investeringar bara. Så därför har jag beslutat mig för en el flera indexfonder.

Jo, förstår att risken ökar med bara USA, men om USA brakar så far alla globalfonder också. Lite så jag klurar. Kanske är dumt men tänkte iaf testa det här året.

Tänkte pröva Länsförsäkringar Fastighetsfond på PPMen eftersom man får hyggligt avgift där. Det måste ju byggas för allt vad smöret håller eftersom vi blir >100k fler per år. Så känns som att jag har med Sverige i sparandet.

Har kört Lysa 2019 och tyvärr avkastade ju Avanza Global mer mot lägre avgift och USA indexfonder ännu bättre.

Permalänk
Medlem

@Vexo:

Investerarens regel nr 1:
Det spelar inte hur mycket du vinner, se bara till att inte förlora.

Alltså. Bättre riskspridning är viktigare än avkastning ett givet år.
Ska du gå in i det långa loppet så spelar ett år väldigt lite i helheten.
Jag resonerar utifrån den info jag får från rikatilsammans podden.
De säger ju ganska vettiga saker, trots att de blir sponsrade av tex Lysa/Avanza/Nordnet.

Bästa valet för pensionen - AP7
Bästa passiva sparandet - Lysa
Bästa globala indexfonden - Avanza Global

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har gått lite i banorna den senaste tiden och funderat lite på det
där med portföljbelåning.
Jag är i nuläget 23 år och sparar i snitt 10.000 kr varje månad in på Nordnet,
bor i hyreslägenhet och har ingen familj eller partner.

Den portföljen som jag har varit sugen på att belåna är RikaTillsammans-portföljen vilket
är en "All Weather Portfolio" vilket är en portfölj som inte ska röra sig allt för mycket oavsett
vad som händer på börsen.

Jag sitter i nuläget med 160.000 kr i den portföljen och mina tankebanor i huvudet
är att jag ska belåna hela värdet på 500.000 kr genom Nordnets portföljbelåning
vilket bör ge en ränta på 0,89%.

Då börsen är ganska högt värderad och vi är eventuellt på väg in i en lågkonjunktur så
tänkte jag höra lite om vad ni övriga tycker? Känns det farligt?
Jag kan sitta kvar länge med portföljen då räntan är så förmånlig och jag inte direkt
behöver pengarna i nuläget.

Mitt sparande kommer att fortsätta i samma takt oavsett vad som händer på börsen.

Jag har ju själv suttit och räknat en del på det hela och det känns ju som att det är klart
mycket mera fördelar än nackdelar.

Kom jättegärna med input

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem

@Koffe_93:

Skulle inte ta lån för att investera.
Går det bra, så får du lite högre avkastning, men samtidigt ska du betala ränta på lånet.
Går det dåligt, urholkas värdet av dina investeringar och du ska dessutom betala ränta på lånet OCH amortera lånet.

Alltså en win och två lose

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Koffe_93:

Det känns som du redan bestämt dig, men här kommer lite statiskt på hur portföljen har gått sedan den teoretiserades.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/10/09/sa-byg...

Skrivet av Koffe_93:

Då börsen är ganska högt värderad och vi är eventuellt på väg in i en lågkonjunktur så
tänkte jag höra lite om vad ni övriga tycker? Känns det farligt?

Ska det vara en "riktig evighetsportfölj" så skall endast 25% vara i aktier, just av den anledningen att den inte skall vara känslig mot börsens svängningar. Så de gånger den gått back ett år har det oftast krävts något speciellt. Med det i åtanke så kommer du inte bli lika "rik" på den, då börsen har mer potential att öka än de andra delarna.

Så kör på om du känner dig säker på att du kan slå räntan och kan sova gått om nätterna.

Själv kör jag på i mitt privata sparande:

  • 50% Aktier

  • 16,67% Långa räntor

  • 16,67% Korta räntor räntor

  • 16,67% Guld

Detta för att få lite fart i den. Ju närmare pension desto mer kommer jag gå mot "original fördelningen".

Pension kör jag AP7 och tjänstepensionen i de billigaste globalfonderna. Så allt som allt har jag högre risk, men pensionspengarna kommer gå i några cyklar innan jag kan se dem, så det spelar ingen roll.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Hej!
Jag har gått lite i banorna den senaste tiden och funderat lite på det
där med portföljbelåning.
Jag är i nuläget 23 år och sparar i snitt 10.000 kr varje månad in på Nordnet,
bor i hyreslägenhet och har ingen familj eller partner.

Den portföljen som jag har varit sugen på att belåna är RikaTillsammans-portföljen vilket
är en "All Weather Portfolio" vilket är en portfölj som inte ska röra sig allt för mycket oavsett
vad som händer på börsen.

Jag sitter i nuläget med 160.000 kr i den portföljen och mina tankebanor i huvudet
är att jag ska belåna hela värdet på 500.000 kr genom Nordnets portföljbelåning
vilket bör ge en ränta på 0,89%.

Då börsen är ganska högt värderad och vi är eventuellt på väg in i en lågkonjunktur så
tänkte jag höra lite om vad ni övriga tycker? Känns det farligt?
Jag kan sitta kvar länge med portföljen då räntan är så förmånlig och jag inte direkt
behöver pengarna i nuläget.

Mitt sparande kommer att fortsätta i samma takt oavsett vad som händer på börsen.

Jag har ju själv suttit och räknat en del på det hela och det känns ju som att det är klart
mycket mera fördelar än nackdelar.

Kom jättegärna med input

Tänk för det första på att verkligen kolla så att du tänkt rätt innan de ens funderar på det. Jag skrev ett långt inlägg tidigare i tråden om Nordnets portföljbelåning. Det fanns i alla fall då brytpunkter då räntan sticker kraftigt som inte låses statiskt när du tecknar lånet. Om värdeförändringen får till följd att lånebeloppet motsvarar en större andel av din portfölj kan räntan sticka iväg.

Här: #18050190

Citat:

Kollat Nordnet också? Om portföljen uppfyller vissa krav, max 20% av beloppet i en enskild aktie eller max 60% i en enskild fond så kan man belåna portföljen till 40% av dess värde för 1,19% ränta.
Jan Bolmeson (rikatillsammans.se) hävdar ju till och med att han belånat sin "rikatillsammans-portfölj" (kidnappat koncept han döpt om) på Nordnet då den bara gått back ett par år av typ 40.

Avanzas Superlån:
- 0% ränta (finns det andra avgifter, typ årsavgifter m.m?)
- Max 10% av portföljvärdet, dvs 1,1 ggr hävstång
- Du är begränsad till vissa värdepapper Avanza godkänner för "superränta" genom att du måste ha minst 3 av dessa i portföljen.

Nordnets Knockout-lån:
- 1,19% ränta
- Max 40% av portföljvärdet, dvs 1,4 ggr hävstång
- Så vitt jag kan se valfria värdepapper på Nordnets marknad

För 1,74% ränta kan du belåna 50% av portföljens värde via Avanzas Superlån, men med samma värdepappersbegränsning.

Fördel Nordnet tycker jag. Om portföljen ska behållas 20-30-40 år och avkasta i snitt 7-8% årligen gör det mycket mer för slutbeloppet att ha en hävstång på 1,4 istället för 1,1 än det gör att betala 1,19% extra i "avgift".

Varför jag står över:
- För feg
- Äger inte mitt boende. Skulle jag vilja/ behöva köpa ett boende vill jag inte ha detta lån på min UC.

- Du är inte likvid. Vill jag lägga en kontantinsats till ett boende t ex kan jag inte enkelt sälja ur portföljen och ta ut. Då uppfyller jag sannolikt inte längre ett eller flera villkor och får "SMS-låneränta" på 6,10%.

- Vad händer om portföljens värde sjunker 15-20% som förra hösten? Min tolkning är att du får 2,69% ränta då lånebeloppet nu är 40-60% av portföljvärdet. Om den sjunker ännu mer så att du går över 60% är räntan plötsligt 6,10%. Då i en miljö då portföljen inte avkastar utan sjunker som en sten. Det blir inte bara 1,4 ggr hävstång rätt ned i avgrunden, det blir nästan SMS-låneränta också.

- Om ett innehav går bra kan du få högre ränta. T ex att du börjar med 15% av innehavet i en aktie (eller flera). Den rusar sedan så att du ligger på 22% av innehavet i denna aktie. Då blir räntan 2,69% på hela lånet. Rusar den till 27% blir räntan 6,10%. Och man kanske tvingas sälja en aktie för tidigt eller skyffla in mer pengar för att ta ned andelen i portföljen. Tänk om man hade haft Powercell förra sommaren för 25 kr, sedan blivit tvungen att sälja på 50 för att slippa hög ränta. Nu står den i 86,90.

Inte otänkbart i en lågkonjunktur att t ex indexfonddelen i portföljen tappar 10-20% medan eventuellt guld ökar 10%, och så sitter man med dyr ränta.

- Om min horisont är 30 år, finns denna låneform med samma relativa ränta kvar? Finns Nordnet kvar? Vad händer om tjänsten avvecklas? Avvecklas den efter en lågkonjunktur kanske det enda resultatet blev att jag tappade 20% av portföljvärdet med en 1,4 ggr hävstång.

Det känns lite för bökigt att lägga upp ett lån på Avanza för räntefonder om det var föregående postares idé.

Exempel:

Portföljvärde 1 MSEK.
Lånar 100k och lägger i Spiltan Räntefond Sverige (i praktiken måste du ha minst tre olika "säkra" kort för att uppfylla villkoren)
Ex 1,5% avkastning.
Då har man fått 1 500 spänn extra för att vara belastad med ett extra lån på 100k i sin UC.
Även här gäller att övriga portföljen inte får minska i värde, då räntefonderna då går över 10%. Räntan blir då 0,99%
0,99% till Avanza, ca 0,5% till staten och så var all avkastning borta. I praktiken vanskligt att låna hela 10%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Koffe_93:

Skulle inte ta lån för att investera.
Går det bra, så får du lite högre avkastning, men samtidigt ska du betala ränta på lånet.
Går det dåligt, urholkas värdet av dina investeringar och du ska dessutom betala ränta på lånet OCH amortera lånet.

Alltså en win och två lose

Det är ju alltid en farlig strategi med att belåna sin portfölj då fördelarna kommer med risker.

Vad jag förstått utav Nordnets villkor för portföljbelåning är att så länge
min insats inte går ned till 0 (från 160.000) och de belånade pengarna börjar urholkas vilket
skulle betyda att portföljen i stort skulle behöva gå ned cirka 25% vilket
resulterar i att jag blir överbelånad och Nordnets säkerhet försvinner.

Att en portfölj med endast 25% aktier skulle backa så pass mycket är i mitt tycke orimligt, men såklart
inte omöjligt och ska såklart ligga med i räkningen.

Skrivet av stenharl:

@Koffe_93:

Det känns som du redan bestämt dig, men här kommer lite statiskt på hur portföljen har gått sedan den teoretiserades.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/10/09/sa-byg...

Ska det vara en "riktig evighetsportfölj" så skall endast 25% vara i aktier, just av den anledningen att den inte skall vara känslig mot börsens svängningar. Så de gånger den gått back ett år har det oftast krävts något speciellt. Med det i åtanke så kommer du inte bli lika "rik" på den, då börsen har mer potential att öka än de andra delarna.

Så kör på om du känner dig säker på att du kan slå räntan och kan sova gått om nätterna.

Själv kör jag på i mitt privata sparande:

  • 50% Aktier

  • 16,67% Långa räntor

  • 16,67% Korta räntor räntor

  • 16,67% Guld

Detta för att få lite fart i den. Ju närmare pension desto mer kommer jag gå mot "original fördelningen".

Pension kör jag AP7 och tjänstepensionen i de billigaste globalfonderna. Så allt som allt har jag högre risk, men pensionspengarna kommer gå i några cyklar innan jag kan se dem, så det spelar ingen roll.

Yes det lutar en del åt belånings hållet från min del och det
ska jag inte sticka under stolen med, men vill ändå höra lite med de
mer erfarna.

Evighetsportföljen är ju inte den mest optimala såklart för maximal avkastning
men i längden så skall det förlora minimalt vilket känns som en ganska bra motivation
då hävstången går åt båda hållen under belåning.

I snitt så skall den generera cirka 3-5% på årsbasis vilket känns som att risken ändå är motiverad.

Sen det där med sömnen är väl ett frågetecken fortfarande från min del då jag inte än
varit med om någon större nedgång än, men tycker att jag byggt upp en mogen bild utav
marknaden och att efter nedgång kommer uppgång och dem som säljer när det blir nedgång
på börsen är dem som förlorar pengar.

Jag har ofta i bakhuvudet att som ung så ska man statistiskt sett ta mer risker än någon
som har byggt upp ett liv med mer än bara än själv att tänka på, och för min egen del
känns det spännande med belåning.

Gillar förövrigt din fördelning i portföljen och är nog eventuellt något jag kommer pröva mig på
längre framåt

Minns jag inte fel så har jag mina fikapengar i form av pension i AP7 också.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Tänk för det första på att verkligen kolla så att du tänkt rätt innan de ens funderar på det. Jag skrev ett långt inlägg tidigare i tråden om Nordnets portföljbelåning. Det fanns i alla fall då brytpunkter då räntan sticker kraftigt som inte låses statiskt när du tecknar lånet. Om värdeförändringen får till följd att lånebeloppet motsvarar en större andel av din portfölj kan räntan sticka iväg.

Här: #18050190

Ja då det blir bekymmer är ju när det börja röra sig en hel del på börsen då
fördelningen blir sne.
Räntan som erbjuds vid 0,89% är då inget innehav är större än 20%.
1 fond räknas som 3 innehav vilket resulterar i att ett innehav på 15% i valfri fond resulterar
i ett innehav på 5% enligt Nordnets kalkyl vilket hjälper lite såklart när det
spårar på börsen.

Förövrigt ett oerhört bra inlägg från din sida som du länkade med.
Fick en riktigt funderare nu angående det du skrev angående UC då jag planerar inom
3-5 år att eventuellt köpa en bostadsrätt och kommer såklart behöva ta ett lån
genom banken och som du sa, kanske inte ser att för positivt angående att man har lånat genom Nordnet
under ett par år.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Hej!
Jag har gått lite i banorna den senaste tiden och funderat lite på det
där med portföljbelåning.
Jag är i nuläget 23 år och sparar i snitt 10.000 kr varje månad in på Nordnet,
bor i hyreslägenhet och har ingen familj eller partner.

Den portföljen som jag har varit sugen på att belåna är RikaTillsammans-portföljen vilket
är en "All Weather Portfolio" vilket är en portfölj som inte ska röra sig allt för mycket oavsett
vad som händer på börsen.

Jag sitter i nuläget med 160.000 kr i den portföljen och mina tankebanor i huvudet
är att jag ska belåna hela värdet på 500.000 kr genom Nordnets portföljbelåning
vilket bör ge en ränta på 0,89%.

Då börsen är ganska högt värderad och vi är eventuellt på väg in i en lågkonjunktur så
tänkte jag höra lite om vad ni övriga tycker? Känns det farligt?
Jag kan sitta kvar länge med portföljen då räntan är så förmånlig och jag inte direkt
behöver pengarna i nuläget.

Mitt sparande kommer att fortsätta i samma takt oavsett vad som händer på börsen.

Jag har ju själv suttit och räknat en del på det hela och det känns ju som att det är klart
mycket mera fördelar än nackdelar.

Kom jättegärna med input

Låna absolut inte nu. Tvärtom. Börserna befinner sig i All Time High samtidigt som vinstutveclingen är synnerligen tveksam nu. Tyska bilindustrin krisar och det drabbar oss också. Svenska regeringen är kraftlös och så impopulär att de inte vågar utlysa något extraval.
Det går inte bra för Sverige, Tyskland och halva EU. USA tror jag inte heller på. Och Kina sjönk i mina ögon efter Coronaskandalen!
Nästa vecka sitter jag på en stor hög med pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Låna absolut inte nu. Tvärtom. Börserna befinner sig i All Time High samtidigt som vinstutveclingen är synnerligen tveksam nu. Tyska bilindustrin krisar och det drabbar oss också. Svenska regeringen är kraftlös och så impopulär att de inte vågar utlysa något extraval.
Det går inte bra för Sverige, Tyskland och halva EU. USA tror jag inte heller på. Och Kina sjönk i mina ögon efter Coronaskandalen!
Nästa vecka sitter jag på en stor hög med pengar...

Kan du sluta sprida onödig dynga om och om igen om dina spåkulor? Ingen kan förutspå en börskrasch. Det är fullt möjligt att det händer imorgon. Det har varit lika möjligt varje dag de senaste 10 åren. Men, det är ett faktum att börsen gått bättre än någonsin år efter år nu. 2020 ser hittills ut att gå minst lika bra som 2019.

Sen tycker även jag att det är lite väl riskfyllt att låna pengar för att investera, även om jag i praktiken redan gör det, då jag skulle kunna använda pengarna till att amortera mitt bolån, men investerar dem istället.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Låna absolut inte nu. Tvärtom. Börserna befinner sig i All Time High samtidigt som vinstutveclingen är synnerligen tveksam nu. Tyska bilindustrin krisar och det drabbar oss också. Svenska regeringen är kraftlös och så impopulär att de inte vågar utlysa något extraval.
Det går inte bra för Sverige, Tyskland och halva EU. USA tror jag inte heller på. Och Kina sjönk i mina ögon efter Coronaskandalen!
Nästa vecka sitter jag på en stor hög med pengar...

Kan du göra något annat än slå på stora trumman? Om du läst hans inlägg så har han tänkt köra 25% i aktier dessutom.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Låna absolut inte nu. Tvärtom. Börserna befinner sig i All Time High samtidigt som vinstutveclingen är synnerligen tveksam nu. Tyska bilindustrin krisar och det drabbar oss också. Svenska regeringen är kraftlös och så impopulär att de inte vågar utlysa något extraval.
Det går inte bra för Sverige, Tyskland och halva EU. USA tror jag inte heller på. Och Kina sjönk i mina ögon efter Coronaskandalen!
Nästa vecka sitter jag på en stor hög med pengar...

Jag håller med om att man absolut inte ska låna något. Även om det är för att jag är såpass gammalmodig att jag ser all belåning som idioti så länge det inte är för husköp eller om något väldigt extremt inträffat. Att köpa bil, värdepapper eller liknande är inte något jag skulle rekommendera.

Med det sagt... Det du säger har man sagt sedan förra kraschen i stort sett. Ingen vet om vi kommer backa nästa vecka eller om fem år. Men för mig är det självklart, om ens investering gör att man känner oro så är det bättre att lägga de på ett räntekonto eller dyl.

Vad är det för coronaskandal du syftar på?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Irre:

Låna absolut inte nu. Tvärtom. Börserna befinner sig i All Time High samtidigt som vinstutveclingen är synnerligen tveksam nu. Tyska bilindustrin krisar och det drabbar oss också. Svenska regeringen är kraftlös och så impopulär att de inte vågar utlysa något extraval.
Det går inte bra för Sverige, Tyskland och halva EU. USA tror jag inte heller på. Och Kina sjönk i mina ögon efter Coronaskandalen!
Nästa vecka sitter jag på en stor hög med pengar...

Istället för att bara emotionellt skriva vad du subjektvit tycker bör du istället ge kvalitativ och kvantitativ information.

Skrivet av Koffe_93:

Ja då det blir bekymmer är ju när det börja röra sig en hel del på börsen då
fördelningen blir sne.
Räntan som erbjuds vid 0,89% är då inget innehav är större än 20%.
1 fond räknas som 3 innehav vilket resulterar i att ett innehav på 15% i valfri fond resulterar
i ett innehav på 5% enligt Nordnets kalkyl vilket hjälper lite såklart när det
spårar på börsen.

Förövrigt ett oerhört bra inlägg från din sida som du länkade med.
Fick en riktigt funderare nu angående det du skrev angående UC då jag planerar inom
3-5 år att eventuellt köpa en bostadsrätt och kommer såklart behöva ta ett lån
genom banken och som du sa, kanske inte ser att för positivt angående att man har lånat genom Nordnet
under ett par år.

Det här med lån är inte självklart hur man ska göra. Som ung, och med lång sparhorisont är det rent matematiskt fördelaktigt att låna. Precis som det är fördelaktigt att gå in med alla pengar samtidigt så är punkten du lånar inte så pass allvarlig. Det viktigaste är att ha stop-loss på plats så att du inte får close-calls på dina positioner pga lån.

Att ha några få aktier (koncentration) är inte säkrare än att ha en väldiversifierad portfölj med lån. Det är det dock inte så många som faktiskt förstår.

Själv använder jag i dagsläget inte lån, och att göra så bör man gå långt längre än att bara prata med ett par stollar på ett forum. Mitt tips är att börja med Ben Felix korta video och längre podcast. Sedan tar du och letar mer information och räknar lite på vad utfallen för din portfölj kan tänkas ha.

Jag hade inte oroat mig för UC, vid banklån kan du gott visa tillgångar vs skulder. Eventuellt är du inte tillräckligt riskavert för banken och måste lösa lånen. Att du historiskt har lån för investeringar har jag svårt att tänka mig kan dra ner ett bolån förutsatt du kan lösa skulderna om de ber om detta.

Om du vet att du ska köpa bostad om 3-5 år så bör du starkt överväga huruvida du ska investera i aktiemarknaden eller lägga fokus på att bara spara till bostaden. Att spara till bostad på aktiemarknaden skulle jag avråda från då risken mot utfall är högre än alternativkostnaden oftast. Kan du bo billigt under tiden du sparar, och inte har någon fast tidslinje du måste köpa bostad vid så har du såklart inte samma behov av att vara riskavert.

Länkar till:

Podcast om investering med lån:
https://rationalreminder.libsyn.com/new-year-new-strategy-unp...

Det stycket som du är intresserad av är 42:47 till 50 minuter in cirka.

Personligen använder jag i dag inte lån som hävstång, och hur du bör agera bör du själv undersöka, lita inte på att få rätt svar i ett forum på nätet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag håller med om att man absolut inte ska låna något. Även om det är för att jag är såpass gammalmodig att jag ser all belåning som idioti så länge det inte är för husköp eller om något väldigt extremt inträffat. Att köpa bil, värdepapper eller liknande är inte något jag skulle rekommendera.

Jag har länge blivit överraskad angående just den punkten med att man säger att det är idiotiskt att låna
pengar så länge det inte är till för att köpa hus.

Bankerna anser ju att det är högre risk för banken att låna ut pengar i form av bolån då räntan är högre än
vad exempel Nordnet ger vid belåning i form av väldiversifierad portfölj.

Ett bolån är ju i regel att investera fullt ut i bostadsmarknaden med en potentiell ökning
som går längs inflationen på 2% vilket inte heller är en naturlag.

Men allt handla ju såklart om vad som anses vara ett bra och dåligt lån och vad som gör en
rikare i vardagen.

Finns ett enligt mitt tycke ett väldigt bra avsnitt från RikaTillsammans angående just detta:
https://youtu.be/VBYBk_37LV8?t=1

Skrivet av DavidtheDoom:

Istället för att bara emotionellt skriva vad du subjektvit tycker bör du istället ge kvalitativ och kvantitativ information.

Det här med lån är inte självklart hur man ska göra. Som ung, och med lång sparhorisont är det rent matematiskt fördelaktigt att låna. Precis som det är fördelaktigt att gå in med alla pengar samtidigt så är punkten du lånar inte så pass allvarlig. Det viktigaste är att ha stop-loss på plats så att du inte får close-calls på dina positioner pga lån.

Att ha några få aktier (koncentration) är inte säkrare än att ha en väldiversifierad portfölj med lån. Det är det dock inte så många som faktiskt förstår.

Själv använder jag i dagsläget inte lån, och att göra så bör man gå långt längre än att bara prata med ett par stollar på ett forum. Mitt tips är att börja med Ben Felix korta video och längre podcast. Sedan tar du och letar mer information och räknar lite på vad utfallen för din portfölj kan tänkas ha.

Jag hade inte oroat mig för UC, vid banklån kan du gott visa tillgångar vs skulder. Eventuellt är du inte tillräckligt riskavert för banken och måste lösa lånen. Att du historiskt har lån för investeringar har jag svårt att tänka mig kan dra ner ett bolån förutsatt du kan lösa skulderna om de ber om detta.

Om du vet att du ska köpa bostad om 3-5 år så bör du starkt överväga huruvida du ska investera i aktiemarknaden eller lägga fokus på att bara spara till bostaden. Att spara till bostad på aktiemarknaden skulle jag avråda från då risken mot utfall är högre än alternativkostnaden oftast. Kan du bo billigt under tiden du sparar, och inte har någon fast tidslinje du måste köpa bostad vid så har du såklart inte samma behov av att vara riskavert.

Länkar till:
https://www.youtube.com/watch?v=Ll3TCEz4g1k

Podcast om investering med lån:
https://rationalreminder.libsyn.com/new-year-new-strategy-unp...

Det stycket som du är intresserad av är 42:47 till 50 minuter in cirka.

Personligen använder jag i dag inte lån som hävstång, och hur du bör agera bör du själv undersöka, lita inte på att få rätt svar i ett forum på nätet.

Tackar och bockar för ett välskrivet samt välformulerat svar.

Saltkaret sitter nära dem gångerna jag är inne och läser på forum och speciellt
inom ekonomiska rubriker.

Anledningen som sagt till att jag skriver här från första början är eftersom jag vill
få ett bredare perspektiv och läsa om vad folk har för synpunkter och ibland så kommer
guldkornen inramlande.

Att köpa boende är egentligen ingen högprioritet och min tankebana är att bygga upp ett
starkt kapital inför framtiden och sedan dela upp det för kontantinsats inför att köpa ett boende ifall det känns rätt
även då.
Sen om det dröjer 10 år är egentligen mindre viktigt för min del.

Ska kolla igenom videon och skriva i mitt lilla block och se ifall jag kommer fram till något.

Tack åter igen.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Koffe_93:

Tackar och bockar för ett välskrivet samt välformulerat svar.

Saltkaret sitter nära dem gångerna jag är inne och läser på forum och speciellt
inom ekonomiska rubriker.

Bra att höra, glad avkastning på dig!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har knappt fått ett enda "pluspoäng" för det jag skrivit trots att jag alltid försökt motivera min investeringsplan, medan de som svarat på mina inlägg genast fått flera "plus".

Nu hoppas jag att jag kan förmå mig att sluta skriva här och irritera er med min pessimism!

Permalänk
Medlem

@Trunk: "Vad är det för coronaskandal du syftar på?"
Att Kina försökte dölja utbrottet och straffade läkaren som varnade för epidemin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Jag har länge blivit överraskad angående just den punkten med att man säger att det är idiotiskt att låna
pengar så länge det inte är till för att köpa hus.

Bankerna anser ju att det är högre risk för banken att låna ut pengar i form av bolån då räntan är högre än
vad exempel Nordnet ger vid belåning i form av väldiversifierad portfölj.

Ett bolån är ju i regel att investera fullt ut i bostadsmarknaden med en potentiell ökning
som går längs inflationen på 2% vilket inte heller är en naturlag.

Jag var nog lite väl trångsynt när jag skrev att det är ren idioti, men jag håller fast vid att det i mina ögon är dumt.

Många liv har bokstavligt och bildligt talat förstörts av lån som de inte kan betala tillbaka. Är risken stor att du kommer sumpa allting ifall du lånar för att investera på börsen? Nej, mycket liten risk för det. Historiskt sett till och med obefintlig, om man inte investerar i fel aktier. Men det är fortfarande en risk och i mina ögon är det inte värt det bara för att mer pengar om xx år. Men visst, tycker man det är värt risken så är det ju bara att tuta och köra.

Att jag tycker det är ok med lån till bostad är helt enkelt för att man behöver någonstans att bo

Skrivet av Irre:

Jag har knappt fått ett enda "pluspoäng" för det jag skrivit trots att jag alltid försökt motivera min investeringsplan, medan de som svarat på mina inlägg genast fått flera "plus".

Nu hoppas jag att jag kan förmå mig att sluta skriva här och irritera er med min pessimism!

Är oftast så att replikerna får mer uppröster än originalinläggen. Skulle tro att det beror på att ingen bemödar att ge poäng till alla inlägg de håller med om men om man däremot ser en replik de håller med om är det mer troligt att trycka på knappen.

Och om jag ska vara bitter så vill jag minnas att åtminstone några av dina inlägg är lite åt det elitistiska hållet, d.v.s. att du har rätt och alla andra har fel. Jag kan dock minnas fel och även om jag skulle minnas rätt så säger jag inte att du är så som person, men det du skriver är så.

Skrivet av Irre:

@Tdoll: "Vad är det för coronaskandal du syftar på?"
Att Kina försökte dölja utbrottet och straffade läkaren som varnade för epidemin!

ok, då hänger jag med. Däremot är det inte direkt det värsta Kina gjort i historien. Det är nog inte det värsta de gjort ens det här året. Frågan är om det är det ens är det värsta de gjort den här veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag har knappt fått ett enda "pluspoäng" för det jag skrivit trots att jag alltid försökt motivera min investeringsplan, medan de som svarat på mina inlägg genast fått flera "plus".

Nu hoppas jag att jag kan förmå mig att sluta skriva här och irritera er med min pessimism!

Nu är detta OT så får se om detta får vara kvar...men om du verkligen är intresserad så beror antagligen på att du skriver i absoluta termer, gärna med utropstecken på slutet av meningar. Du bidrar inte heller med någon form av underlag till dina påståenden vilket gör att man inte kan värdera det som gör att du fått den uppfattning du har. Det är ganska lätt att formulera sig så att det tydligt framgår att det är ens egen åsikt och inget faktum man delar med sig av...

Så för att justera ditt inlägg en aning:

Original

Citat:

"Låna absolut inte nu. Tvärtom. Börserna befinner sig i All Time High samtidigt som vinstutveclingen är synnerligen tveksam nu. Tyska bilindustrin krisar och det drabbar oss också. Svenska regeringen är kraftlös och så impopulär att de inte vågar utlysa något extraval.
Det går inte bra för Sverige, Tyskland och halva EU. USA tror jag inte heller på. Och Kina sjönk i mina ögon efter Coronaskandalen!
Nästa vecka sitter jag på en stor hög med pengar..."

Omgjord med kommentarer:

Citat:

Jag skulle absolut inte låna nu, tvärt om. Som jag uppfattar det så befinner sig börserna i All Time High samtidigt som vinstutvecklingen är synnerligen tveksam nu (***ett påstående så det behövs en länk till källa***).

Tyska bilindustrin krisar och det drabbar oss också (***samma här, ett påstående som behöver backas upp med länk till källa***).

Svenska regeringen är kraftlös och så impopulär att de inte vågar utlysa något extraval (***skulle antagligen skippat detta helt så slipper man blanda in politik i det hela...***).

Det går inte bra för Sverige, Tyskland och halva EU (***påstående, länka till källa***).

Och Kina sjönk i mina ögon efter Coronaskandalen att man fängslade läkaren som larmade om coronaviruset (***ifs så är detta inte direkt något som bör förvåna, Kina är inte kända för att respektera individens rättigheter...***)

Nästa vecka sitter jag på en stor hög med pengar... (***skulle skippa detta, låter bara drygt...***)

Sådär, en omgjord och mindre aggressiv text med samma innebörd som har betydligt större odds att generera pluspoäng om det är något man är intresserad av

Så åter On Topic:

Generellt är tanken oftast att man ska investera långsiktigt, det är möjligt att börserna dyker på någon eller alla av de anledningar du skriver om, men historiskt sett så har den återhämtat sig även efter rätt djupa svackor. Det är väldigt få som faktiskt lyckas tajma börsens svängningar så väl att de säljer på toppen och köper på botten, den stora majoriteten tajmar fel och hade gått mer plus om de inte gjort något alls.