Permalänk
Medlem

först speldator 15_19k

Hej jag vill vända mig till er här på swec för att kunna få lite hjälp har tänkt mig att ge mig in i pc spelandet. och där med skulle behöva lite tips å råd över min första gaming pc. har läst kollat runt på olika delar och har kommit fram till detta bygget. men är lite osäker om alla delar passar bra in med varandra för bra upplevelse. Tack i förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tibbzo:

Hej jag vill vända mig till er här på swec för att kunna få lite hjälp har tänkt mig att ge mig in i pc spelandet. och där med skulle behöva lite tips å råd över min första gaming pc. har läst kollat runt på olika delar och har kommit fram till detta bygget. men är lite osäker om alla delar passar bra in med varandra för bra upplevelse. Tack i förhand.
https://i.imgur.com/bAOAnXi.png

Vad kommer du att spela för upplösning?
Är du tvungen att ha ett x570 moderkort, du kan spara in pengar på att ta ett B450 Tomahawk MAX, de kortet är biosuppdaterat när man köper det samt att det har bra VRM. Beställde nämnligen ett sånt och en 3700x i förrgår @tibbzo

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@sINsen: Hej tack för ett svar. i spel upplösning eller skärm ? vill kunna spela i bra upplösning i spel=). okej det moderkortet har jag inte kikat på har bara läst å fått fram att x570 kortet skulle vara bra men kanske är lite overkill haha. jaså det låter Nice få ta mig en titt på det tack för respons. @sINsen

Permalänk
Viking

@tibbzo: Du spelar i samma upplösning som du har på skärmen. Så vad har du för skärm?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Hej aa okej nä har en msi skär med upplösning 1920x1080

Permalänk
Viking
Skrivet av tibbzo:

@Donnerstal: Hej aa okej nä har en msi skär med upplösning 1920x1080

Då är det inga problem

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@tibbzo Nej då kommer dom där grejerna fungera utmärkt, men har du ingen direkt användning av PCI-e 4 eller ha fler m.2 diskar än 1, så kan du lika gärna köra med ett MSI B450 Tomahawk MAX för mindre pengar.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Moderkort, gpu samt fläktar hade jag bytt förberett för 1440p istället..! byggde nyss dator för liknande summa Kan helt klart rekommendera den. dock är det priset utan windows och ej byggd, detta är dock super enkelt om man kikar lite youtube eller får hjälp av förälder/kompis som kanske gjort det tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Viking
Skrivet av Adnerhill:

Moderkort, gpu samt fläktar hade jag bytt förberett för 1440p istället..! byggde nyss dator för liknande summa Kan helt klart rekommendera den. dock är det priset utan windows och ej byggd, detta är dock super enkelt om man kikar lite youtube eller får hjälp av förälder/kompis som kanske gjort det tidigare.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/306972,304870,296373,305426,256271,302424

Som att ett rx 5700 xt inte är förberett för 1440p...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Som att ett rx 5700 xt inte är förberett för 1440p...

Där håller jag med. Jag gick över till 1440p i slutet av förra året, bytte skärm och gpu, spelupplevelsen var som natt och dag, så jag förespråkar ju 1440p alla dagar i veckan

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av sINsen:

Där håller jag med. Jag gick över till 1440p i slutet av förra året, bytte skärm och gpu, spelupplevelsen var som natt och dag, så jag förespråkar ju 1440p alla dagar i veckan

Då har din nya skärm mer än bara annan upplösning jämfört med din gamla, upplösning i sig ger inte mycket till förbättring i upplevelse. Kör skärmen med en annan panel och/eller frekvens gör betydligt större skillnad än bara tätare pixlar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@tibbzo: När det kommer till skärm så är de flesta "kontorsskärmar" 1080P och 60hz. Är det något sådant du har så kanske du skulle prioritera om pengarna lite.

1080p syfter på upplösningen, hur många pixlar som bilder är byggs upp av. Ju högre desto bättre bild får man. Men högre upplösning betyder också att det kräver mer av grafikkortet, så man måste anpassa dessa lite hand i hand.

60 hz handlar om hur ofta bilden uppdaterar. Antar att du vet att man pratar om FPS i spel, Hz är hur många FPS din skärm kan visa. Spelskärmar har ofta 120/144 hz för att få en snabbare bild och bättre flyt i spelet. Framför allt gör detta extra mycket i snabba spel som t.ex CS, battlefield, Overwatch etc.

Det är rimligt att bygga datorn kring skärmen, för det finns inte mycket mening att ha en dator som kan köra 200 FPS om din skärm ändå bara kan visa 60. Då är det isf bättre att du bygger en "lite sämre" dator men använder en del av budgeten du har till att också köpa en bättre skärm. Man kan få en helt okej skärm lite mer anpassad för gaming runt 3000kr. Hade rekommenderat att köra på det spåret istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Då har din nya skärm mer än bara annan upplösning jämfört med din gamla, upplösning i sig ger inte mycket till förbättring i upplevelse. Kör skärmen med en annan panel och/eller frekvens gör betydligt större skillnad än bara tätare pixlar.

Ja så är det ju, jag gick från en TN panel till VA panel @Vzano

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7