Göra hål i stål/aluminium för pass-throughs

Permalänk

Göra hål i stål/aluminium för pass-throughs

Hej,

Jag har ett Antec P110 Luce och tänkte göra några hål för pass-throughs i moderkortsplåten samt PSU-shrouden, dock osäker om dessa är i stål eller aluminium. Jag undrar därför om en hålpunch skulle fungera? Det går nämligen inte att få in en borrmaskin med stegborr på i det chassit för det är för trångt, så något manuellt verktyg behövs.

Btw, hålet ska vara 20mm (max!)

Tack på förhand!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodyVikings:

Hej,

Jag har ett Antec P110 Luce och tänkte göra några hål för pass-throughs i moderkortsplåten samt PSU-shrouden, dock osäker om dessa är i stål eller aluminium. Jag undrar därför om en hålpunch skulle fungera? Det går nämligen inte att få in en borrmaskin med stegborr på i det chassit för det är för trångt, så något manuellt verktyg behövs.

Btw, hålet ska vara 20mm (max!)

Tack på förhand!

En vanlig hålpunch(såndär man snurrar på med skiftnyckel) bör fungera då jag använder sådana då och då i jobbet i plåt och det funkar utan några problem. Plåten är som mest 4mm tjock. Vet inte hur tjockt ditt chassi är men troligen icke tjockare än så

Permalänk
Skrivet av Wasp:

En vanlig hålpunch(såndär man snurrar på med skiftnyckel) bör fungera då jag använder sådana då och då i jobbet i plåt och det funkar utan några problem. Plåten är som mest 4mm tjock. Vet inte hur tjockt ditt chassi är men troligen icke tjockare än så

Underbart! Plåten är definitivt inte 4mm utan tunnare.

Måste man förborra för att kunna sätta dit den? Tror du det går att köra en liten spik igenom istället och sedan arbeta sig uppåt i storlek med större spikar tills man kan skruva dit hålpunchen, eller ska man undvika spik mot plåt?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodyVikings:

Underbart! Plåten är definitivt inte 4mm utan tunnare.

Måste man förborra för att kunna sätta dit den? Tror du det går att köra en liten spik igenom istället och sedan arbeta sig uppåt i storlek med större spikar tills man kan skruva dit hålpunchen, eller ska man undvika spik mot plåt?

Ojdu! Det vågar jag icke svara på. Du måste ju förborra för att kunna få igenom gängan på punchen. Kanske en snedborr skulle funka?

Permalänk
Medlem

Jag har ofta gjort hål i 2 mm tjock aluminium. Det går utmärkt också att såga. Med en sticksåg. Blir snyggt om man är noggrann och filar efteråt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Irre:

Jag har ofta gjort hål i 2 mm tjock aluminium. Det går utmärkt också att såga. Med en sticksåg. Blir snyggt om man är noggrann och filar efteråt.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo, dock är ju sticksågar för stora. Iallafall för botten av chassit (locket för PSU:n) vilket inte går att skruva bort, så jag har trångt utrymme att arbeta i.

Jag kommer nog köra en liten spik igenom först och väldigt löst så att jag inte böjer plåten. Sedan blir det nog en större spik alt. skruv tills jag har 1cm att köra igenom hålpunchen. Hoppas jag inte sabbar något bara

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Permalänk

Hmm, det där skulle kunna vara något. Tyvärr så går nog frugan inte med på ytterligare verktyg i skåpet. Jag har liksom 3st verktygslådor fyllda så de knappt går att stänga igen locken på. Hehe!

Tackar för tipset dock! Jag känner mig väldigt sugen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BloodyVikings:

Underbart! Plåten är definitivt inte 4mm utan tunnare.

Måste man förborra för att kunna sätta dit den? Tror du det går att köra en liten spik igenom istället och sedan arbeta sig uppåt i storlek med större spikar tills man kan skruva dit hålpunchen, eller ska man undvika spik mot plåt?

Du måste inte borra men du måste ha ett hål men om du inte borrar så du får ett bra styrhål så är det tämligen svårt att placera det stora hålet på rätt position.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera den från wolfcraft/Jula. Finns även på Hornbach där även bra borrar finns. Behöver 1/4" fäste borrar/lämpliga adapters för 1/4 "bits" men fungerar utmärkt tillsammans med tex en slagskruvdragare, borrskruvdragare eller tom bitskruvmejsel. Har använt den en handfull gånger, även för små hål i mjuk betong (med rätt borr naturligtvis).

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du måste inte borra men du måste ha ett hål men om du inte borrar så du får ett bra styrhål så är det tämligen svårt att placera det stora hålet på rätt position.

Helt rätt och dumt att jag inte ens tänkte på det. Som tur var har de pass-throughs som jag har en "hatt" som är ca 5mm större än vad själva hålet behöver vara vilket innebär att det inte behöver vara helt perfekt, det kommer ändå inte att synas.

Jag börjar nästan fundera på att borra in snett i chassit istället och sedan köra pass-throughs rakt över snea hålen. "Hatten" som går över hålet är 25mm och hålet behöver vara kanske 20-22mm.

Det är sådana som ska in på 4 platser.
https://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/thumb...
https://www.ekwb.com/shop/ek-af-pass-through-g1-4-black

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BloodyVikings:

Hmm, det där skulle kunna vara något. Tyvärr så går nog frugan inte med på ytterligare verktyg i skåpet. Jag har liksom 3st verktygslådor fyllda så de knappt går att stänga igen locken på. Hehe!

Tackar för tipset dock! Jag känner mig väldigt sugen

Känner igen problematiken. Jag har fem verktygslådor. Svårt att klara sig på mindre. I det här läget är det verklighetsförskjutning som gäller. Insistera på att köpa ett nibblingsverktyg (ett måste för varje mekare ...):

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/...

https://www.byggmax.se/nibbler-p28003

Kompromissa sedan ner till den billigare vinkelväxeln. Påminn henne nogsamt om att i varje förhållande måste man ta och ge lite.