BeQuiet base 801, bra eller dåligt

Permalänk
Medlem

BeQuiet base 801, bra eller dåligt

Ska köpa nytt chassi då mitt fractal R6 har ett resonansljud ja inte får bukt på(har en tråd om detta).

Då ljuddämpat är väldigt viktigt för mig finns det inte så många o välja på och detta dök upp. "problemet" är att det finns knappt några recensioner eller trådar nånstans om detta så är lite orolig att det är något fel o ingen köper det.

Tänkte då att ja gör en tråd här o kollar om det är någon som sitter inne på chassit och till o med kan jämföra ljudet med det o ett R6. Lite orolig över att det är alldeles för dämpat o har svårt med kylningsförmågan som 601:an verkar ha.

Permalänk
Medlem

Menar du Silent Base 801?

Mitt är då väldigt tyst, men jag har å andra sidan inte jämfört med nåt annat med samma komponenter.

Luftflödet är inte så bra med frontpanelen på, men den är jättelätt att ta av (tar nån sekund) och då har du en väldigt öppen meshfront, och luftflödet då är sannolikt i samma klass som vanliga meshchassin i liknande storlek. Fläktljuden blir lite högre, men jag har min i stort sett permanent utan frontpanelen, och den är i stort sett ljudlös på en meters avstånd. Ett mycket svagt surr kan skönjas, men om man kommer in i rummet utan att aktivt lyssna efter det, skulle man tro att datorn är avstängd, och då snurrar ändå sju fläktar inne i lådan. Tre 140 mm i fronten, en 135 och en 120 mm på processorkylaren, en 140 mm bak, och en 92 mm som blåser mot chipset-delen för att inte moderkortsfläkten ska starta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Menar du Silent Base 801?

Mitt är då väldigt tyst, men jag har å andra sidan inte jämfört med nåt annat med samma komponenter.

Luftflödet är inte så bra med frontpanelen på, men den är jättelätt att ta av (tar nån sekund) och då har du en väldigt öppen meshfront, och luftflödet då är sannolikt i samma klass som vanliga meshchassin i liknande storlek. Fläktljuden blir lite högre, men jag har min i stort sett permanent utan frontpanelen, och den är i stort sett ljudlös på en meters avstånd. Ett mycket svagt surr kan skönjas, men om man kommer in i rummet utan att aktivt lyssna efter det, skulle man tro att datorn är avstängd, och då snurrar ändå sju fläktar inne i lådan. Tre 140 mm i fronten, en 135 och en 120 mm på processorkylaren, en 140 mm bak, och en 92 mm som blåser mot chipset-delen för att inte moderkortsfläkten ska starta.

Vart datorn för varm om fronten va på? Mitt fractal r6 kyler ju redigt bra även med fronten på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Vart datorn för varm om fronten va på? Mitt fractal r6 kyler ju redigt bra även med fronten på.

Egentligen inte, utan fläktarna får varva lite högre för att kompensera. Men när datorn är hårt belastad under en längre period tycker jag det känns bättre att den får bättre luftföde. Mer marginal liksom.

Sätter jag på fronten och datorn bara används för surf och sånt, och jag sätter på "eco mode" på nätagget, då går det nästan inte att höra att datorn är igång, ens när man står intill den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/produkt/6903754/phanteks-enthoo-719-svart

Min erfarenhet är att ljudisolering är bra men luftflöde är prio 1, och denna bör ha både flöde och inga direkta utgångar för ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

https://www.inet.se/produkt/6903754/phanteks-enthoo-719-svart

Min erfarenhet är att ljudisolering är bra men luftflöde är prio 1, och denna bör ha både flöde och inga direkta utgångar för ljudet.

Har kört med ett Lian Li utan dämpning för något år sen med noctua fläktar. Det va för jäkligt högljudda. Har datorn i ett ljud behandlat rum så enda som låter är då datorn. Vilket i sin tur gör att den kanske låter mer än va andra uppfattar det som med ljud ikring.

Därför måste ja nu ha ett dämpat chassi.

Skickades från m.sweclockers.com