Vodafone rensar 3G- och 4G-nät från Huawei-utrustning

Permalänk
Melding Plague

Vodafone rensar 3G- och 4G-nät från Huawei-utrustning

Huaweis bekymmer stannar inte vid 5G, då telekomoperatören Vodafone meddelar att all Huawei-utrustning ska bort från företagets nätverk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra gjort Vodafone. Hoppas fler operatörer hakar på.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kanske dags att köpa aktier från ett multinationellt telekomföretag med rötter i Sverige?

Permalänk
Musikälskare

Bra jubb!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara visa vart problemet är?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom igen Ericsson, ta affärerna nu för sjutton! Heja

Permalänk
Avstängd

Helt rätt. Det är dock inte Huaweis fel utan styrelseskicket i landet där de härstammar ifrån.

Huawei är barnet som tvingas sälja droger till andra barn på skolan för att dennes föräldrar bedriver Knark AB hemma i källaren bredvid tvättmaskinen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Helt rätt. Det är dock inte Huaweis fel utan styrelseskicket i landet där de härstammar ifrån.

Huawei är barnet som tvingas sälja droger till andra barn på skolan för att dennes föräldrar bedriver Knark AB hemma i källaren bredvid tvättmaskinen.

Värt att nämna är väl att ägarna av Huawei är Kinesiska staten. Visserligen på ett lite invecklat sätt.
Men ägandefrågan är något Huawei inte riktigt vill prata om ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Helt rätt. Det är dock inte Huaweis fel utan styrelseskicket i landet där de härstammar ifrån.

Huawei är barnet som tvingas sälja droger till andra barn på skolan för att dennes föräldrar bedriver Knark AB hemma i källaren bredvid tvättmaskinen.

Eventuellt kan man snarare se det som att Huawei och Kinesiska staten är kusiner som råkar leka nakenlekar med varandra men inte vill att någon ska få reda på det, huruvida Huawei och Kina har intressegemenskap eller inte är inte självklart.

@Söderbäck var 1 minut sen på bollen såg jag...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kanske dags att köpa aktier från ett multinationellt telekomföretag med rötter i Sverige?

Vänta tills ögonen riktas mot Ericsson och folk äntligen börjar ifrågasätta vad det kan tänkas finnas för bakdörrar hos dem.
Ett vänligt tips.

Permalänk

Tycker det är lite löjligt om jag ska vara ärlig.

Visst, ingen kan tvinga någon att köpa in nytt. Men att byta ut beprövad teknik för en sån stor summa? Alla vet ju vem kostnaden hamnar på i slutändan, och det är inte VDns bonus .

Sen kan jag tycka att all denna anti Kina och anti Ryssland propaganda är lite tröttsam. Stora företag i väst har knappast mer rent mjöl i påsen, även om vi kanske har nååååågot mer insyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tycker det är lite löjligt om jag ska vara ärlig.

Visst, ingen kan tvinga någon att köpa in nytt. Men att byta ut beprövad teknik för en sån stor summa? Alla vet ju vem kostnaden hamnar på i slutändan, och det är inte VDns bonus .

Sen kan jag tycka att all denna anti Kina och anti Ryssland propaganda är lite tröttsam. Stora företag i väst har knappast mer rent mjöl i påsen, även om vi kanske har nååååågot mer insyn.

Ja det är lite ironiskt.
När det talas om att amerikanska myndigheter vill ha bakdörrar till ditten och datten är det knappast någon i väst som överväger att bojkotta de företagen eller ifrågasätta hur många bakdörrar de faktiskt fått igenom i andra tillverkares produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Tog inte lång tid innan prokineserna hittade hit som vanligt.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tycker det är lite löjligt om jag ska vara ärlig.

Visst, ingen kan tvinga någon att köpa in nytt. Men att byta ut beprövad teknik för en sån stor summa? Alla vet ju vem kostnaden hamnar på i slutändan, och det är inte VDns bonus .

Sen kan jag tycka att all denna anti Kina och anti Ryssland propaganda är lite tröttsam. Stora företag i väst har knappast mer rent mjöl i påsen, även om vi kanske har nååååågot mer insyn.

Skrivet av SpaceMan:

Ja det är lite ironiskt.
När det talas om att amerikanska myndigheter vill ha bakdörrar till ditten och datten är det knappast någon i väst som överväger att bojkotta de företagen eller ifrågasätta hur många bakdörrar de faktiskt fått igenom i andra tillverkares produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det ju i och för sig den kinesiska regeringen man vill hindra, snarare än Huawei som företag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kanske dags att köpa aktier från ett multinationellt telekomföretag med rötter i Sverige?

Med rötter i Sverige?!

Du menar det Brittiska företag som köpte Svenska Europolitan?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iller:

Med rötter i Sverige?!

Du menar det Brittiska företag som köpte Svenska Europolitan?

Hmm. Kanske.
Vet inte om deras aktie kommer gå upp nå vidare av att de behöver köpa in massa extra hårdvara.
Men det finns väl en annan möjlig kandidat här tror jag ;).
Ett svensk företag som faktiskt tillverkar den telekomutrustningen som vidafone tänkt köpa in som ersättning till all huawei-hårdvara.

Kan det vara Ericcson som ThomasLidstrom tänker på månne?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det som alla är oroliga för är att det finns bakdörrar med ett statligt syfte i utrustningen som inte går att upptäcka i normalfallet men som kan få hela nätet att ändra karaktär för de som vet.

Sedan finns det bakdörrar i nästan all mjukvara oavsett leverantör, men i de flesta fall så är det rester som lämnats kvar efter testning och inte tagits bort. Och den som lade in den kanske inte ens minns den eller så är den helt oanvändbar ändå i produktionssammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kanske dags att köpa aktier från ett multinationellt telekomföretag med rötter i Sverige?

Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Kanske.
Vet inte om deras aktie kommer gå upp nå vidare av att de behöver köpa in massa extra hårdvara.
Men det finns väl en annan möjlig kandidat här tror jag ;).
Ett svensk företag som faktiskt tillverkar den telekomutrustningen som vidafone tänkt köpa in som ersättning till all huawei-hårdvara.

Kan det vara Ericcson som ThomasLidstrom tänker på månne?

Nej vad jag är dum och missförstår vad som menades.
Tack för förtydligandet @Söderbäck!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Tog inte lång tid innan prokineserna hittade hit som vanligt.....

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte pro Kina, jag är anti integritetskränkning.
Oavsett flagga.
Tycker det är märkligt att det inte reageras hårdare på all form av avlyssning av medborgare, speciellt av främmande makt.
Hade det varit en fysisk person i Sverige som hade sprungit runt och åsiktsregistrerat hade det blivit diplomati av det, men bara för att det sker via internet så tillåts det i högre grad vilket jag finner märkligt.
Att Huawei inte får kontrakt ser jag som ett steg i rätt riktning, men lite enögt är det ändå.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tycker det är lite löjligt om jag ska vara ärlig.

Visst, ingen kan tvinga någon att köpa in nytt. Men att byta ut beprövad teknik för en sån stor summa? Alla vet ju vem kostnaden hamnar på i slutändan, och det är inte VDns bonus .

Sen kan jag tycka att all denna anti Kina och anti Ryssland propaganda är lite tröttsam. Stora företag i väst har knappast mer rent mjöl i påsen, även om vi kanske har nååååågot mer insyn.

Fast det är ändå ganska stor skillnad då huawei i praktiken är den kinesiska staten i bolagsform. Den kinesiska säkerhetstjänsten är garanterat inblandad i hur deras utrustning fungerar. Det finns kinesika lagar som tvingar företag i kina att gå statens ärenden. Är detta en lämpliga leverantör av viktig infrastruktur?
Vi skulle lika gärna kunna köpa in kinesisk militär för att försvara våra gränser och kinesisk säkerhetspolis för att skydd vår demokrati.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Kanske.
Vet inte om deras aktie kommer gå upp nå vidare av att de behöver köpa in massa extra hårdvara.
Men det finns väl en annan möjlig kandidat här tror jag ;).
Ett svensk företag som faktiskt tillverkar den telekomutrustningen som vidafone tänkt köpa in som ersättning till all huawei-hårdvara.

Kan det vara Ericcson som ThomasLidstrom tänker på månne?

Japp företaget med de tre korvarna...

Permalänk
Medlem

Status quo, or as expected.

Utan att veta mer så handlar det om core (CN) och inte radio access (RAN). ? Mycket möjligt att de som skriver inte vet skillnaden eller bryr sig om det men det är faktiskt viktigt i den här situationen. RAN är access in till CN, men tack vara standardisering är det inte super viktigt vilken tillverkare det är om man inte vill ha specifika tjänster igång. Dessa tjänster kan dock vara patenterade och skilja sig mellan tillverkare.

Citat:

UK government’s decision to take out Huawei from the core

Om vi pratar avancerade routrar så har Ericsson /// väldigt lite core kvar eller ingen alls faktiskt, kanske tack vare Svanberg och Vestberg Red anm, därav samarbetet med CISCO med start för ett par år sedan. ;). Men det är lite svårt att veta vad de pratar om här, men jag tolkar det som att de vill bygga en ny Packet Core för 5G (varför bekymra sig om något annat?! CapEx...).

Pratar vi core/routing/packet så är Nokia och CISCO säkrare kort att satsa på. Dock så har Vodafone i Tyskland av tradition, och naturliga orsaker, en koppling till Siemens som blev NokiaSiemens och på senare tid Nokia. Nokia har samtliga delar i network men är inte front of the line på RAN.

Sen i praktiken, en del av er är ju datanördar, så i verkligheten, vilket 4G/5G RAN tror ni har bäst kompabilitet mot en Nokia core? Sen rent praktist så slicar man upp näten för att spela ut tillverkare i förhandling, man vill inte sitta på en typ av utrustning och Huawei är då ute. Så men andra ord behöver det inte betyda något alls förrutom att Nokia/Ericsson/CISCO delar på nätet! Kan tyckas som generellt positiva nyheter... om man inte kompenserar i öst...

Mina 5 cent som kanske är helt fel också!

Permalänk
Medlem

Damn intressant. Får se hur det slutar och får se med EE, O2 och Tre som är resten av de med egna nät i Storbritannien. Tror nog Tre kommer köra Huawei utan tvekan då de är baserade i asien själva.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan dom inte bara visa vart problemet är?

Skickades från m.sweclockers.com

Att kinesiska staten kan beordra Huawei att spionera och att de kommer att göra det.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tycker det är lite löjligt om jag ska vara ärlig.

Visst, ingen kan tvinga någon att köpa in nytt. Men att byta ut beprövad teknik för en sån stor summa? Alla vet ju vem kostnaden hamnar på i slutändan, och det är inte VDns bonus .

Sen kan jag tycka att all denna anti Kina och anti Ryssland propaganda är lite tröttsam. Stora företag i väst har knappast mer rent mjöl i påsen, även om vi kanske har nååååågot mer insyn.

Saken är den att du inte blir fängslad i väst för att du skriver en kritisk bok om en statsminister/president.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår inte hur detta öht kan vara en diskussion? Huawei är mer eller mindre att jämställa med kinesiska staten. Samma stat som slänger oliktänkande i fängelse och sätter minoriteter i läger på sätt som Tyskland på 1930-talet. Listan kan göras lång, läs hos t.ex. Amnesty. Så nej anti Kina propagandan är inte tröttsam som nån sa. Tvärtom borde den skruvas upp ett par 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

Alltså jag förstår inte hur detta öht kan vara en diskussion? Huawei är mer eller mindre att jämställa med kinesiska staten. Samma stat som slänger oliktänkande i fängelse och sätter minoriteter i läger på sätt som Tyskland på 1930-talet. Listan kan göras lång, läs hos t.ex. Amnesty. Så nej anti Kina propagandan är inte tröttsam som nån sa. Tvärtom borde den skruvas upp ett par 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och inte nog med det.
Om ett annat land typ Sverige som i detta fallet är ett bra exempel, använder sina fria rätt att låta media uttrycka sig fritt om i detta fallet Kina, då hotar Kinas stat (ambassad) med åtgärder om Sverige inte ser till att sluta med att uttrycka negativa åsikter. Åsikter som det för övrigt finns mycket bevis bakom.
Eller bara det faktum för att det finns starka bevis på att Kina jobbar med informationsinsamling i Sverige om människor som bor i Sverige och sedan pressar deras släktingar som är kvar i Kina på olika sätta att ändra sig efter vad de anser är rätt.
Så Jag skulle säga att Kina som stat är något man verkligen skall passa sig för och som bör motarbetas på fler än ett sätt.
Huawei är garanterat bara en i raden av företag som sysslar med liknande saker.

De som ideligen skall försvara Kina måste därför enligt mig vara tämligen dåligt pålästa, sympatisera med Kinas stat (inte nödvändigtvis Kineser) eller bara inte se den stora helhetsbilden av läget.

Själv tycker jag ändå det är intressant att vi västerbor inte sätt allt detta komma. Vi har under årtionden varit glada över att kineserna tillverkar saker åt oss billigt. Vi har noterat att mer och mer industri flyttar ditt. Mer och mer kunskap har kommit fram då de lär sig fort och inte skytt några medel att ta genvägar för att nå i mål. Mycket genom att offra sin egen befolkning for the greater god.
Fler har sagt att kina växer ovh blir större ekonomiskt, militärt och diplomatiskt. Idag är de troligen så pass stora att vill dem kan de göra i princip vad de vill med vem de vill. De vet dock att det inte lönar dem i längden att göra det och väntar ett tag till.
Lär nog inte dröja länga innan de gör en Ryssland och återtar Tawain tex eller går in och tar hand om ögrupper med mineraler i Japanskahavet även om det inte är deras. Sedan är bollen i rullning.
Se bara på hur det går i Hongkong. De vågar inte göra det som de gjort i inre Kina och kvävt sin befolkning så fort de inte kunnat hantera dem. De vågar inte för att de vet att de har ögonen på sig från större delen av västvärlden.
Hade fria västvärldens media inte funnits hade Hongkong problemet var över för länge sedan på ett sätt som inte många Hongkongbor hade gillat.

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte har vodafone, för någon får ju alltid betala kalaset = slutkund!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Litet mer bensin på elden i frågan:

Citat:

WASHINGTON (Reuters) - U.S. Attorney General William Barr on Thursday stressed the threat posed by Huawei Technologies and said the United States and its allies should consider investing in Finland’s Nokia and Sweden’s Ericsson to counter the Chinese company’s dominance in next generation 5G telecoms technology.

Barr said there had been some proposals that concerns about Huawei “could be met by the United States aligning itself with Nokia and/or Ericsson, through American ownership of a controlling stake, either directly or through a consortium of private American and allied companies.

https://www.reuters.com/article/us-usa-china-spying-huawei/u-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tycker det är lite löjligt om jag ska vara ärlig.

Visst, ingen kan tvinga någon att köpa in nytt. Men att byta ut beprövad teknik för en sån stor summa? Alla vet ju vem kostnaden hamnar på i slutändan, och det är inte VDns bonus .

Sen kan jag tycka att all denna anti Kina och anti Ryssland propaganda är lite tröttsam. Stora företag i väst har knappast mer rent mjöl i påsen, även om vi kanske har nååååågot mer insyn.

Skrivet av SpaceMan:

Ja det är lite ironiskt.
När det talas om att amerikanska myndigheter vill ha bakdörrar till ditten och datten är det knappast någon i väst som överväger att bojkotta de företagen eller ifrågasätta hur många bakdörrar de faktiskt fått igenom i andra tillverkares produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Låt mig gissa. . .

Ni har Huawei mobiler (?)
Eller så är ni dåligt pålästa hur det fungerar i kina.

Kinas "maktbehov" är inte snällt.
Titta bara vad dom har ställt till med i Tibet t e x
Och Hong Kong ska vi inte skriva om ens....

All historia kanske kan tyckas löjligt och ironiskt i era sinnen, jag undrar hur ni hade upplevt känslorna om ni bott där.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]