Raspberry PI. SD-kopia korrupt

Permalänk

Raspberry PI. SD-kopia korrupt

Mål: Jag vill ha en fil (tar, zip eller img) som är kopia på RPI:ns SD-kort och som jag kan arkivera i vårt dokumenthanteringssystem och som sen kan brännas ner till nytt SD-kort för Raspberry.
Problem: Fel på img-filen gör att kopering av img till nytt SD-kort stannar.

Nu använder jag Win32Diskimager och det har funkat bra tidigare. Denna gång så är det nåt skit med img-filen. Har provat med flera SD-targets men när jag ska testa img-filen så har kopiering från img->nya SD har win32Diskimager stoppat pga CRC-fel. Orsaken till detta vet jag inte. Det kanske är fel nånstans på källan och felet reproduceras till img-filen?
Hur som helst, en rpi-clone till nytt Sd-kort direkt i RPI:n går bra. Min frågar är nu; Kan man göra en cloning av RPI:n SD-kort till en img-fil i själva RPI:n?
Typ ha ett minne istoppat i nåt av USB.kontakterna och kört nåt kopieringsprogram till en img-fil på det minnet?

Förresten, finns det nåt bra Linux-program som kan scanna Källan efter fel utan att sabba det? Möjligtvis rätta felet...har googlat och hittat en hel del men kanske ni har andra förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Mål: Jag vill ha en fil (tar, zip eller img) som är kopia på RPI:ns SD-kort och som jag kan arkivera i vårt dokumenthanteringssystem och som sen kan brännas ner till nytt SD-kort för Raspberry.
Problem: Fel på img-filen gör att kopering av img till nytt SD-kort stannar.

Nu använder jag Win32Diskimager och det har funkat bra tidigare. Denna gång så är det nåt skit med img-filen. Har provat med flera SD-targets men när jag ska testa img-filen så har kopiering från img->nya SD har win32Diskimager stoppat pga CRC-fel. Orsaken till detta vet jag inte. Det kanske är fel nånstans på källan och felet reproduceras till img-filen?
Hur som helst, en rpi-clone till nytt Sd-kort direkt i RPI:n går bra. Min frågar är nu; Kan man göra en cloning av RPI:n SD-kort till en img-fil i själva RPI:n?
Typ ha ett minne istoppat i nåt av USB.kontakterna och kört nåt kopieringsprogram till en img-fil på det minnet?

Förresten, finns det nåt bra Linux-program som kan scanna Källan efter fel utan att sabba det? Möjligtvis rätta felet...har googlat och hittat en hel del men kanske ni har andra förslag.

Först och främst, använd inte Win32Diskimager utan balenaEtcher eftersom Win32Diskimager inte kan hantera image filer som inte sparats i korrekt storlek. (vilket vissa versioner av Raspbian inte har)
https://www.balena.io/etcher/

Testa SD card copier i Raspbian vilket ska kunna göra en backup av ditt SD-kort.
https://www.raspberrypi.org/blog/another-update-raspbian/

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig någonsin haft problem med detta. Men restore av imagefil kan bara göras till SD-kort som är minst lika stor som originalet. Jag använder omväxlande win32diskimager och dd, beroende på omständigheterna.

Permalänk
Medlem

Tydligen så har windows efter någon av de senaste uppdateringarna börjat indexera och skriver dit en indexfil. Det är därför din checksumma blir fel. Det ska gå att stänga av indexering.

Permalänk
Skrivet av lumpa:

Tydligen så har windows efter någon av de senaste uppdateringarna börjat indexera och skriver dit en indexfil. Det är därför din checksumma blir fel. Det ska gå att stänga av indexering.

Windows är korrupt.

Permalänk
Skrivet av lumpa:

Tydligen så har windows efter någon av de senaste uppdateringarna börjat indexera och skriver dit en indexfil. Det är därför din checksumma blir fel. Det ska gå att stänga av indexering.

1) Stängde av indexeringen av X: under win10/indexering/Exclude (SD-kortet får den enhetsbeteckn. när jag stoppar in den i Win-datorn)
2)Kopierade RPI:ns SD-kort till min windows-dator med Win32Imagewriter. (Fick en img på 7G. medvetet krympt den)
3) Sen tog jag balenaEtcher och brände över den till ett annat SD-kort.
4) Testade i RPI:n. Fungerade.

Nu vet jag att img-filen är korrekt.

Tack för tipsen om indexeringen...