Roller-coaster till SSD? All hjälp uppskattas!

Permalänk

Roller-coaster till SSD? All hjälp uppskattas!

Tjena!
Har haft en Samsung 960 EVO ett bra tag nu, först när jag skaffade en till NVME SSD insåg jag att min samsung beter sig extremt konstig. Vid filöverföring så börjar den starkt på ca 800 mb/s och sjunker strax därefter ner till 70-80 mb/s, för att efter ca 5 sekunder spurta uppåt till 200 mb/s i någon sekund och fortsätta sjunka till 80 mb/s. Den gör detta tills hela filöverföringen är färdig. Någon som vet varför detta sker? Har senaste drivrutinerna, mjukvaran, bios etc. Har testat benchmarks och Samsungs magician och inget där visar något konstigt. All hjälp uppskattas innan jag skickar in den för reklamation!

Permalänk
Medlem

Kontrollerat att du har rätt SATA-port på moderkortet så att den inte delar bandbredd eller blir begränsad av NVME-disken?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Det är en NVME M.2 SSD, använder M.2 porten direkt i moderkortet, ingen SATA är involverad?

Permalänk
Medlem

Överhettad?

Permalänk
Medlem

Som ovan, överhettning alt har du setat o kört massor utav benchmarks? i så fall kör en manuell trim på den och se om det blir bättre

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Äsch, det var väl jag som läste konstigt, men i vilket fall som helst så är det ju inte säkert att du får fullt flås till två NVMe samtidigt, det beror ju på hur moderkortet delar resurser med annat. Skulle jag utnyttja min andra M2-plats så får jag sämre prestanda på min PCI-E, den första M2-sloten gör istället så att två av mina SATA-portar inte fungerar. Tänkte mer att det var en sådan krock/begränsning du råkat ut för.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av Fantomen:

Överhettad?

Skrivet av Wolfe86:

Som ovan, överhettning alt har du setat o kört massor utav benchmarks? i så fall kör en manuell trim på den och se om det blir bättre

Jag har kontrollerat temp, har dessutom köpt en heatsink och det är inte tempthrottles. Jag gör inte dessa tester efter benchmarks, utan helt enkelt kopierar och klistrar in i samma mapp helt random. Så inte så att min SSD är överanvänd och den får dessa problem.

Permalänk
Skrivet av whisky:

Äsch, det var väl jag som läste konstigt, men i vilket fall som helst så är det ju inte säkert att du får fullt flås till två NVMe samtidigt, det beror ju på hur moderkortet delar resurser med annat. Skulle jag utnyttja min andra M2-plats så får jag sämre prestanda på min PCI-E, den första M2-sloten gör istället så att två av mina SATA-portar inte fungerar. Tänkte mer att det var en sådan krock/begränsning du råkat ut för.

Har den andra SSDn riggad genom en PCIE-M.2 adapter, har inte problem om jag för över filer mellan dessa SSDn. Bara när jag kopierar och klistrar in saker inom samsungs ssd :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cantreadlol:

Har den andra SSDn riggad genom en PCIE-M.2 adapter, har inte problem om jag för över filer mellan dessa SSDn. Bara när jag kopierar och klistrar in saker inom samsungs ssd :/

Du kopierar alltså till samma enhet, läser och skriver på en och samma ssd ? Det är kanske skrivcachen som blir full så att den måste skriva filerna på riktigt eller att det inte finn tomma block tillgängliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kopierar alltså till samma enhet, läser och skriver på en och samma ssd ? Det är kanske skrivcachen som blir full så att den måste skriva filerna på riktigt eller att det inte finn tomma block tillgängliga.

Precis, den läser då och skriver samtidigt, men den använder sig av NAND TLC teknik vilket borde göra att den borde vara rätt så snabb ändå. En intel 660p tex som inte har samma teknik är bara bra i början och tömmer sin skrivcache och därefter är typ lika snabb som en HDD. Men denna borde ändå fortsätta vara snabb. Min Kingston A2000 som har samma teknik börjar också starkt men stannar iaf kring 300-400 och är stabil där. Denna är dock inte det utan som sagt spurtar och sjunker frekvent fram tills att filöverföringen är färdig :/ Kingston A2000 ska vara ''sämre'' än denna 960 Evo, men det verkar inte så. Får se vad Inet säger, skickar in den under helgen eller liknande.