Bootproblem efter installation av Win 10

Permalänk
Medlem

Bootproblem efter installation av Win 10

Jag uppgraderade till win 10 från win 7 på min gamla Hp stationära dator. Det gick förvånansvärt enkelt till att börja med. Men efter ett tag, utan att jag vet att jag gjort något, vägrade den att boota, det bara blinkade ett litet vitt streck i vänster hörn. Jag fick alltid starta i Bios (tror jag det heter) genom att trycka på esc när datorn gick igång och sen gå in i menyn för bootning. Där stod pilen på UEFI så jag fick hoppa ner till Hard drive och välja SATA 0 och fortsätta uppstarten. Det gick men var krångligt. I lätt desperation körde jag F2 som gjorde någon sorts testköring S.M.A.R.T. Simsalabim, efter det funkar det att starta datorn som nu går igång i UEFI. Ingen aning om vad som hänt men glad igen!

Permalänk
Medlem

@Bengan52:
Vad var frågan egentligen?
Ibland kan det vara så att man måste spara inställningarna i Bios.
Allra helst om man ändrat någon hårdvara.
Är det en gammal burk (mer än 4-5år) kan även batteriet som håller inställningarna i bios ta slut och behöva bytas.
Men då brukar den fråga om datun också!
Men det lät mer som den bara ville bekräfta inställningar.

Permalänk
Medlem

@lassesjo: Ja, trodde att det kanske kunde vara till glädje för någon som hamnat i samma situation. Har själv försökt söka på problemet men inte funnit något. Nu blev glädjen kortvarig för nu funkar f-nskapet inte längre. Datum och sånt är rätt. Men skall prova byta batteri ändå, tack för tipset. Underbart med intermittenta fel...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengan52:

@lassesjo: Ja, trodde att det kanske kunde vara till glädje för någon som hamnat i samma situation. Har själv försökt söka på problemet men inte funnit något. Nu blev glädjen kortvarig för nu funkar f-nskapet inte längre. Datum och sånt är rätt. Men skall prova byta batteri ändå, tack för tipset. Underbart med intermittenta fel...

Är det samma problem eller kommer du in i Windows? Kan vara värt att nollställa bios samt göra en ren installation.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent: Tack för engagemang och svar. Jag kommer faktiskt in nu. Lösningen var nog pinsamt enkel. Jag har en extern SSD och på den en säkerhetskopia från win7-tiden. Denna verkade på något sätt blockera uppstarten och gjorde att den fastnade i UEFI-läget och inte bootade. Så efter att ha formaterat den externa SSDn fungerar uppstarten nu problemfritt (förhoppningsvis fortsättningsvis också).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengan52:

@Kent: Tack för engagemang och svar. Jag kommer faktiskt in nu. Lösningen var nog pinsamt enkel. Jag har en extern SSD och på den en säkerhetskopia från win7-tiden. Denna verkade på något sätt blockera uppstarten och gjorde att den fastnade i UEFI-läget och inte bootade. Så efter att ha formaterat den externa SSDn fungerar uppstarten nu problemfritt (förhoppningsvis fortsättningsvis också).

Härligt att höra och tack för uppdateringen

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...