mycket dålig prestanda och discord lagg när pubg är igång.

Permalänk

mycket dålig prestanda och discord lagg när pubg är igång.

Jag kan inte spela pubg på min dator eftersom datorn hakar ihop rejält när spelet är igång. jag ligger på bra fps överlag men det spikar ner till 0 i några sekunder. medans pubg, RDR2 eller något annat processorkrävande spel är igång laggar discord ihop och jag kan ej prata med folk. Om jag tabbar ner så är allting på datorn jätteslött och det kan ta flera minuter att öppna aktivitetshanteraren. Jag tänker att det kan vara att mitt grafikkort bottleneckar min CPU och det är därför jag får så dåliga lagspikes.

Specs:
i5-4460 processor
GTX 1070 8GB grafikkort.
24GB DDR3 ram.
500gb ssd (där pubg är installerat.)
500W PSU.

Tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PassatJanne:

Jag kan inte spela pubg på min dator eftersom datorn hakar ihop rejält när spelet är igång. jag ligger på bra fps överlag men det spikar ner till 0 i några sekunder. medans pubg, RDR2 eller något annat processorkrävande spel är igång laggar discord ihop och jag kan ej prata med folk. Om jag tabbar ner så är allting på datorn jätteslött och det kan ta flera minuter att öppna aktivitetshanteraren. Jag tänker att det kan vara att mitt grafikkort bottleneckar min CPU och det är därför jag får så dåliga lagspikes.

Specs:
i5-4460 processor
GTX 1070 8GB grafikkort.
24GB DDR3 ram.
500gb ssd (där pubg är installerat.)
500W PSU.

Tacksam för alla svar

Det är snarare så att din CPU är flaskhalsen i systemet, inte grafikkortet. Men givet förutsättningarna ska det ju inte vara sådana lagspikes ändå. Hur är det med temperaturer i systemet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@saturday_sun: CPU brukar ligga på runt 80-90 grader medans GPU temperaturen brukar ligga runt 60-70

Permalänk
Medlem
Skrivet av PassatJanne:

@saturday_sun: CPU brukar ligga på runt 80-90 grader medans GPU temperaturen brukar ligga runt 60-70

Vad har du för kylare nu? Kollar du den regelbundet, tar bort damm och annat? Tycker 80-90 är lite väl högt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PassatJanne:

@saturday_sun: CPU brukar ligga på runt 80-90 grader medans GPU temperaturen brukar ligga runt 60-70

Här har du säkert en del av problemet. Prova att rensa kylaren på damm och dylikt.

Tror även att din CPU är för klen för ditt grafikkort, tyvärr. Så kallad bottleneck.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

@Juus1: Rensade mitt chassi på damm för 2 veckor sen men det blev inte så mycket bättre. Ska nog uppgradera CPU. vet dock inte vad. Funderar på en i5-9600k. Men jag är öppen för rekommendationer

Permalänk

@saturday_sun: Rensade den på damm för 2 veckor sen. har dock ingen aning vilken kylare jag har. köpte en färdig dator 2014. En Acer predator g3-605.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PassatJanne:

@Juus1: Rensade mitt chassi på damm för 2 veckor sen men det blev inte så mycket bättre. Ska nog uppgradera CPU. vet dock inte vad. Funderar på en i5-9600k. Men jag är öppen för rekommendationer

Rengjorde du CPU-kylaren också? Vad har du för kylare till denna? Såg nu att du har en kylare liknande Intels originalkylare?
https://www.amazon.com/Intel-Cooler-LGA1150-1155-E97378-001/d...

Ska du uppgradera processor till en 9600K måste du byta moderkort och RAM-minnen.
Billigaste uppgraderingen hade varit att uppgradera till en 4770K/4790K om ditt moderkort tillåter detta. Vad har du för moderkort?

Annars har du ett potent paket här; https://www.inet.se/kundvagn/visa/13319895

Dock är jag osäker på om nätaggregatet i din dator har 8-pinskontakt för CPU till det nya moderkortet.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av PassatJanne:

@Juus1: Rensade mitt chassi på damm för 2 veckor sen men det blev inte så mycket bättre. Ska nog uppgradera CPU. vet dock inte vad. Funderar på en i5-9600k. Men jag är öppen för rekommendationer

Ryzen 3600 är allmänt rekommenderad i budget mellan 8-20k känns det som. Problemet med 9600k är bara 6 samtidiga trådar och amd har 12

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Juus1: Moderkortet heter Acer predator g3-605.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PassatJanne:

@saturday_sun: Rensade den på damm för 2 veckor sen. har dock ingen aning vilken kylare jag har. köpte en färdig dator 2014. En Acer predator g3-605.

Jag skulle lyft på kylaren, gjort rent processorn och kylaren och satt på ny kylpasta. Det kan sänka tempsen med 10 grader om du har tur och sedan flyter nog det mesta på lite bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Jag skulle lyft på kylaren, gjort rent processorn och kylaren och satt på ny kylpasta. Det kan sänka tempsen med 10 grader om du har tur och sedan flyter nog det mesta på lite bättre.

Tackar. ska testa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PassatJanne:

Jag kan inte spela pubg på min dator eftersom datorn hakar ihop rejält när spelet är igång. jag ligger på bra fps överlag men det spikar ner till 0 i några sekunder. medans pubg, RDR2 eller något annat processorkrävande spel är igång laggar discord ihop och jag kan ej prata med folk. Om jag tabbar ner så är allting på datorn jätteslött och det kan ta flera minuter att öppna aktivitetshanteraren. Jag tänker att det kan vara att mitt grafikkort bottleneckar min CPU och det är därför jag får så dåliga lagspikes.

Specs:
i5-4460 processor
GTX 1070 8GB grafikkort.
24GB DDR3 ram.
500gb ssd (där pubg är installerat.)
500W PSU.

Tacksam för alla svar

Just PUBG har ett jätteproblem som kom fram ganska nyligen, och det verkar som om quad cores eller lägre blev mest lidande. Dessutom är det många med just Discord i kombination som har problemen. Kuta inte i väg och köp en massa grejer om det snart kommer en fix. Kolla deras reddit med medföljande linkar där.

Skall du absolut handla hade jag rekommenderat följande om det är "budget"
Enkla grejer att få upp i nära 5ghz eller mer och rejäl minnesklock vilket PUBG älskar.
Men invänta helst en månad eller två, Intel kommer med ny serie och ny socket som kan visa sig ge mer för pengarna.
Innan maffian kommer och säger att 9600k inte har HT, HT behövs inte i spel. Är nog bara Battlefield och Shadow of the tomb raider som har nytta av det. Tvärtom funkar många spel bättre med HT avslaget. Med ovanstående delar plus ditt graffe borde du kunna se 200fps i pubg i 1080p rätt så stabilt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz