Permalänk
Medlem

Wifi funderingar och APs.

Funderar lite på hur jag ska få ut bästa möjliga prestanda/räckvidd av mina APs.

Jag bor i 1,5 plans villa byggd 2007. Trådat nätverk i hela huset.
I dagens läge har jag en takmonterad AP på varje våning, placerade i åt varsin "ända" på huset. (Unifi UAP-AC-LR)

Tycker dock inte att det fungerar optimalt. Vissa klienter tycker jag är på "fel" AP osv.
Blev något bättre när jag sänkte ner TX Power till "Medel". Samtidigt vill jag ju nå ut till garage osv.

Hur hade ni satt upp det här?
Just nu står kanal på auto på både 2.4 och 5 på båda APs. Bör jag kanske ändra detta, och isåfall ska jag köra olika kanaler på dom olika AP enheterna? Vilken kanalbredd bör jag välja på näten? Hur ska jag ställa TX Power på 2,4 resp 5? De flesta enheter som ligger på 2.4 är skrivare och IoT prylar.
Alla "Riktiga" enheter ligger på 5Ghz.

Har 2st "Wifi nät". Ett som bara är 2.4Ghz där IoT saker ligger osv, samt ett vanligt nät (ihopslaget SSID för 2.4 & 5), men som försöker tvinga klienterna att köra på 5Ghz så långt det bara går.

Är inte så bra på detta så tar väldigt gärna emot tips!
Tack!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk

Tycker över lag att det ser bra ut! Men för att eliminera onödiga fel så ska du börja med att scanna av kanalerna och se till att dina APs inte ligger på samma kanaler. Ett vanligt fel är att dra upp effekten när det oftast är kanalerna som är problemet.

Är nätet stabilt eller är det bara långsamt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tycker över lag att det ser bra ut! Men för att eliminera onödiga fel så ska du börja med att scanna av kanalerna och se till att dina APs inte ligger på samma kanaler. Ett vanligt fel är att dra upp effekten när det oftast är kanalerna som är problemet.

Är nätet stabilt eller är det bara långsamt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nätet känns stabilt. Skulle bara önska lite högre hastighet, men ändå inte tappa räckvidd.

---

Kanalbredden idag är HT20 på 2.4 och VHT40 på 5.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Funderar lite på hur jag ska få ut bästa möjliga prestanda/räckvidd av mina APs.

Jag bor i 1,5 plans villa byggd 2007. Trådat nätverk i hela huset.
I dagens läge har jag en takmonterad AP på varje våning, placerade i åt varsin "ända" på huset. (Unifi UAP-AC-LR)

Tycker dock inte att det fungerar optimalt. Vissa klienter tycker jag är på "fel" AP osv.
Blev något bättre när jag sänkte ner TX Power till "Medel". Samtidigt vill jag ju nå ut till garage osv.

Hur hade ni satt upp det här?
Just nu står kanal på auto på både 2.4 och 5 på båda APs. Bör jag kanske ändra detta, och isåfall ska jag köra olika kanaler på dom olika AP enheterna? Vilken kanalbredd bör jag välja på näten? Hur ska jag ställa TX Power på 2,4 resp 5? De flesta enheter som ligger på 2.4 är skrivare och IoT prylar.
Alla "Riktiga" enheter ligger på 5Ghz.

Har 2st "Wifi nät". Ett som bara är 2.4Ghz där IoT saker ligger osv, samt ett vanligt nät (ihopslaget SSID för 2.4 & 5), men som försöker tvinga klienterna att köra på 5Ghz så långt det bara går.

Är inte så bra på detta så tar väldigt gärna emot tips!
Tack!

Det är en konst att få till bra wifi för det första, för att få bättre kontroll så skulle jag haft enskilda wifi för 2,4ghz/5ghz dvs olika ssids samt sätta kanalerna manuellt, 1,6,11 för 2.4ghz och valfritt på 5ghz. För de ssid du vill kunna roama (dvs röra dig mellan dem fritt) så ska du ha samma ssid och lösenord men olika kanaler. Vad gäller kanalbredd så beror det på enheterna du använder samt miljön runtom. Ju högre bredd = högre hastighet men sämre kompatibilitet med enheter, 40-80 skulle jag använt, 40 på 2,4ghz och 80 på 5ghz, får du problem så sänk till 40 på 5ghz också, ev sänk från 40 till 20 också på 2,4ghz. Tänk på att du inte överlappar andra nätverk när du ökar bredden.

En fråga jag skulle ställa mig, måste du köra 2,4ghz? Ev bara köra det för IOT och 5ghz på ditt main. Om du inte har för mycket wifi-enheter så kanske ett 3:e ssid som gästnätverk?

Gällande täckning och TX-power. Så antingen får man justera placeringen och köra max power eller kanske t o m komplettera med ytterligare en AP i, eller närheten av, garaget och köra alla på med/low/high. Det är svårt att säga utan att veta hur det ser ut. Utan program för att simulera typ Ekahau så behöver man köra på erfarehet och trail n error.
Det finns ett värde som heter RSSI som du kan justera för att få enheter att släppa ssid tidigare/senare. Ju lägre desto senare släpper och högre desto tidigare.

Edit: Du kan ju också sätta olika TX på olika APs om du tror det hjälper. Det är en konstform att få till det bra.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det är en konst att få till bra wifi för det första, för att få bättre kontroll så skulle jag haft enskilda wifi för 2,4ghz/5ghz dvs olika ssids samt sätta kanalerna manuellt, 1,6,11 för 2.4ghz och valfritt på 5ghz. För de ssid du vill kunna roama (dvs röra dig mellan dem fritt) så ska du ha samma ssid och lösenord men olika kanaler. Vad gäller kanalbredd så beror det på enheterna du använder samt miljön runtom. Ju högre bredd = högre hastighet men sämre kompatibilitet med enheter, 40-80 skulle jag använt, 40 på 2,4ghz och 80 på 5ghz, får du problem så sänk till 40 på 5ghz också, ev sänk från 40 till 20 också på 2,4ghz. Tänk på att du inte överlappar andra nätverk när du ökar bredden.

En fråga jag skulle ställa mig, måste du köra 2,4ghz? Ev bara köra det för IOT och 5ghz på ditt main. Om du inte har för mycket wifi-enheter så kanske ett 3:e ssid som gästnätverk?

Gällande täckning och TX-power. Så antingen får man justera placeringen och köra max power eller kanske t o m komplettera med ytterligare en AP i, eller närheten av, garaget och köra alla på med/low/high. Det är svårt att säga utan att veta hur det ser ut. Utan program för att simulera typ Ekahau så behöver man köra på erfarehet och trail n error.
Det finns ett värde som heter RSSI som du kan justera för att få enheter att släppa ssid tidigare/senare. Ju lägre desto senare släpper och högre desto tidigare.

Edit: Du kan ju också sätta olika TX på olika APs om du tror det hjälper. Det är en konstform att få till det bra.

Har idag följande SSID:
Enbart 2.4GHz - För IoT prylar samt en skrivare.
Combo 2.4/5GHz - För "Vanliga" klienter. Här använder jag Ubiquitis funktion för att tvinga över klienten till 5GHz om det stöds.
Gäst wifi - Ett vanligt 2.4/5Ghz nät.

Skulle ju givetvis kunna ändra så att mitt SSID för vanliga klienter blir ett rent 5GHz nät.
Gäst nätet skulle ju kunna gå att ändra till ett rent 5GHz nät också kanske.

Vad är bäst, ett Wifi nät där man väljer att dela ut 2 SSID. Eller 2st separata Wifi där man spärrar den frekvens man inte vill använda?
TX Power är väl bara att labba med som du skriver. Ska testa att sätta RSSI manuellt.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Har idag följande SSID:
Enbart 2.4GHz - För IoT prylar samt en skrivare.
Combo 2.4/5GHz - För "Vanliga" klienter. Här använder jag Ubiquitis funktion för att tvinga över klienten till 5GHz om det stöds.
Gäst wifi - Ett vanligt 2.4/5Ghz nät.

Skulle ju givetvis kunna ändra så att mitt SSID för vanliga klienter blir ett rent 5GHz nät.
Gäst nätet skulle ju kunna gå att ändra till ett rent 5GHz nät också kanske.

Vad är bäst, ett Wifi nät där man väljer att dela ut 2 SSID. Eller 2st separata Wifi där man spärrar den frekvens man inte vill använda?
TX Power är väl bara att labba med som du skriver. Ska testa att sätta RSSI manuellt.

För IOT så bör du nog ha kvar ett 2,4 ghz ssid då det ev finns risk för kompatibilitet problem med 5 ghz.
Men för resterande så bör du nog köra 5 ghz i ett ssid. På laptops/mobilmarknaden så är det nog svårt att hitta en enhet som Inte klarar 5 ghz.
Samt ett 5 ghz för gäster om du har användning för det. Totalt 3 st ssidn.

För enkelheten om man vill låta routern sköta det så är det nog "lättare" att ha kombo ssid. Men jag skulle separera dem manuellt. Ger dig bättre kontroll och du vet vilka nät enheten körs på vid ev felsökning.

Mmm testa att öka med 1-3db och se hur du upplever enheterna. Dock kan det ge problem om du handlar flera olika enheter. Så pilla på rssi är väl kanske inte det första du ska göra. Överväg att flytta runt APs ev komplettera med en till. Har du tp uttag i garaget? Kanske det kan vara praktiskt att komplettera med en In-wall enhet istället? Ger dig uttag samt wifi på plats. Och du kan då minska TX styrkan på den enheten så den inte går så mycket längre utanför garaget än du önskar. Samt jonglera med placeringen av de andra 2 APssen.
Som sagt det är väldigt svårt att säga "gör så här så fungerar det". Utan man får bolla lite.
Lycka till!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

För 2.4 är ju farten oftast dålig. Beror på hur mycket grannar och annat som stör.

Har en Unifi UAP-AC-LR på övervåning och en Pro på nedervåningen.
Det är takmonterade ungefär mitt i huset.
Kåken är ett sekelskiftes hus med c:a 90 m2 per plan.
Har ett SSID för allt och kör med HT40 resp VHT80.
På 2.4 dyker det upp ett grannät ibland.
Övervåning ligger på kanal 9 resp. 100 och undervåningen på 1 resp. 36.
Transmit Power är satt till High, Minimum RSSI -80 dBm.

På övervåning får jag 550 Mbit/s i samma rum som Unifi UAP-AC-LR. Som sämst får jag 350 Mbit/s.
På nedervåning är det sämsta 215 Mbit/s bakom en ganska stor skorsten.

Använder iperf3 med -P 4 för att mäta farten. Servern är en HTPC som är sladd kopplad.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W