Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

buttshakers/bass shakers

Nu med ny lägenhet så tänkte jag införskaffa bass shakers/buttshakers för att slippa störa grannarna allt för mycket under sena filmkvällar, Men är lite förvirrad i denna djupa djungel, Vissa säger att de gör en stor skillnad i upplevelsen medans andra säger att de knappt gör någon skillnad alls, Har tittt på olika modeller i diverse olika prisklasser och det är varierande recensioner på samma modell där vissa.
har en fyrasittsig soffa och en 100x100 watt förstärkare med 2x100 watt eller 4x50 watt utgångar på 6-8 ohm. Hur stor skillad är det mellan mellan flera små eller en/två gigantiska?

Har tittat på dessa lite billigare
500 kr klassen

Alternativ 2 %00kr klassen

200 Kr klassen

och den dyrare klassen

2800 Kr klassen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Rekordmedlem

Det hänger också på hur du monterar systemet men vad gäller vibratorn så kan större och tyngre naturligtvis skaka mera men bultar du dem i en väldigt tung och styv möbel så kommer den inte att skaka alls ändå medan en liten lätt som monteras tex på en gungande limträstol kommer att skaka nått fruktansvärt.
En del som använder vibratorer ser till att möblerna kan röra sig tex genom en lagom fjädrande fot eller så ställer man allt på ett flexibelt golv som rör sig, man bygger alltså en liten plattform som möblerna ställs på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Tack för tiden tipsen! Känns dom den konstrukitonen är lite overkill, För mitt vardagsrum, Tänkte provköpa någon billigare modell/modeller och se hur det funkar med min soffa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Jag kör med den översta i en tresitssoffa, funkar hur bra som helst

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Ja kör den earthquake i soffan. Tank på att du troligen behöver en extra liten förstärkare specifikt för den också för att få ut max.
Satt en bräda under soffan som ja hookat den till. Alltså inte en plattform som soffan står på.
Man kan göra på lite olika sätt..
Dom dör billigare för nån hundring tror jag ör mer för typ en stol eller en fotölj om man inte kör flera kanske

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att i princip alla billiga inte går vidare djupt ner alls, vilket mer får soffan att kännas som en vibrator/eltandborste på steroider... Poängen är ju att de ska täcka de lägsta oktaverna för den taktila känslan... Har provat några stycken och väldigt få, ingen billig, gav faktiskt någon riktig feeback under 20 Hz, de mest lät illa och vibreradejärnet kring 40 hz. De kräver nästan en DSP/aktiv delning för att bli bra.

För en vettig upplevelse krävs de lite dyrare modellerna, alternativt en sänkning av fs på billigare shaker genom t ex addering av vikt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.