ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix Oc?

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix Oc?

Försöker motivera ett köp av ett ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix Oc & för 12490kr på komplett.
Även om det generellt är ett dyrt kort så verkar pris ändå bra för modellen på kort.

Tror ni jag kommer ha glädje av kortet länge i framtiden eller hur det det ut med spelutvecklingen?
Spelar i 1440p med höga inställningar och så många fps som möjligt förstås.

Tacksam för tankar och inputs 😊.

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Viking
Skrivet av ruf0ns:

Försöker motivera ett köp av ett ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix Oc & för 12490kr på komplett.
Även om det generellt är ett dyrt kort så verkar pris ändå bra för modellen på kort.

Tror ni jag kommer ha glädje av kortet länge i framtiden eller hur det det ut med spelutvecklingen?
Spelar i 1440p med höga inställningar och så många fps som möjligt förstås.

Tacksam för tankar och inputs 😊.

Det finns ju inget bättre kort för vanliga konsumenter just nu, och dessutom klarar det 4k. Frågan är bara om du orkar vänta någon månad då det ska släppas nya, men det är ju bara upp till dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ruf0ns:

Försöker motivera ett köp av ett ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix Oc & för 12490kr på komplett.
Även om det generellt är ett dyrt kort så verkar pris ändå bra för modellen på kort.

Tror ni jag kommer ha glädje av kortet länge i framtiden eller hur det det ut med spelutvecklingen?
Spelar i 1440p med höga inställningar och så många fps som möjligt förstås.

Tacksam för tankar och inputs 😊.

Egentligen kan du bara svara på det. Generellt att betala 12k för ett kort är dyrt.
Köpte själv ett kort för 10k men jag njöt av den och sålde kortet vidare sen efter 1 år.
2080 Ti är ju monster kort. Du kan inte tänka dig 2080 Super men lite OC så är man
nära ett 2080 ti.
Som jag har förstått så kommer nya Geforce serien i år, kanske värt o vänta 4-5 månader I dont know.

Permalänk
Avstängd

Kollade reviews igen de va verkligen ändå skillnad 2080S mot 2080 Ti.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 2080s i 1440p funkar superbra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har ett 2070 super som jag köpte på rea men skulle gärna ha lite mera kräm i kortet även om det är ett bra kort.
Funderar därför på att returnera det till förmån för ett 2080ti. 2080 super av bättre modell med kylarlösning osv tycker jag är för dyrt och man får för lite från ett 2070 super för flera tusen till. Ska ja lägga 9-10k så kan jag lika gärna lägga 12.5k för då får man mycket mera men det är dubbelt upp i pengar från 2070 super.

Man alltid säga att man ska vänta tills det kommer nytt av diverse anledningar , så är det med all elektronik som tex mobiler, bildskärmar, tv mm. Utvecklingen är så snabb med allt sådant.

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ruf0ns:

Har ett 2070 super som jag köpte på rea men skulle gärna ha lite mera kräm i kortet även om det är ett bra kort.
Funderar därför på att returnera det till förmån för ett 2080ti. 2080 super av bättre modell med kylarlösning osv tycker jag är för dyrt och man får för lite från ett 2070 super för flera tusen till. Ska ja lägga 9-10k så kan jag lika gärna lägga 12.5k för då får man mycket mera men det är dubbelt upp i pengar från 2070 super.

Man alltid säga att man ska vänta tills det kommer nytt av diverse anledningar , så är det med all elektronik som tex mobiler, bildskärmar, tv mm. Utvecklingen är så snabb med allt sådant.

Joo absolut så är det men de här fallet snackar vi om månader. Ser ofta "Vänta på intels nya cpu
, Sedan när det släppt vänta till nästa generation"

Nvidia har bekräftat att nya serien ör ca 50% snabbare sen ät det återstå o se.
Har du ett 2070 S så tycker jag det är inte värt, dra ner lite på inställningarna inte hela välrden
liksom. Har du råd så köper du easy. Du verkar ha koll på vad 2080 ti är för kort så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BenjiBE:

Nvidia har bekräftat att nya serien ör ca 50% snabbare sen ät det återstå o se.

Var har de bekräftat detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Var har de bekräftat detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Läste nånstans om de va här på swec eller guru3d. Men är 100% på att jag läste rätt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Var har de bekräftat detta?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.google.com/amp/s/wccftech.com/nvidia-next-gen-amp...

Tiden får väl visa

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenjiBE:

Joo absolut så är det men de här fallet snackar vi om månader. Ser ofta "Vänta på intels nya cpu
, Sedan när det släppt vänta till nästa generation"

Nvidia har bekräftat att nya serien ör ca 50% snabbare sen ät det återstå o se.
Har du ett 2070 S så tycker jag det är inte värt, dra ner lite på inställningarna inte hela välrden
liksom. Har du råd så köper du easy. Du verkar ha koll på vad 2080 ti är för kort så.

Stämmer det att nästa generation är ca 50% bättre så är det ju ett enormt kliv uppåt, det kan säkert bli stor skillnad mot dagens RTX kort. Men vi kommer förmodligen se att priserna håller i sig eller tom ökar i och med detta om inte AMD kontrar med något riktigt bra och prisvärt. Det kanske kan vara värt att vänta för att se hur prestandan kommer att bli om nu release är inom en snar framtid. Det går utmärkt att spela med mitt 2070 super men "mycket vill ha mer" eller så fungerar jag. Skulle ju förstås vara surt att lägga 12.5k på ett kort idag och inom 6 månader kommer det kort med samma prestanda eller liknande för 6-8k men men..

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk

Vad har du för skärm och vad kör du för spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage:
Skärmen är en MSI 31.5" 144hz 1440p.
Det är blandat vad det gäller spelen, RDR2, Far Cry 5, Battlefield V mfl.

Spelen lär ju inte bli mindre grafikintensiva med tiden.

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ruf0ns:

Stämmer det att nästa generation är ca 50% bättre så är det ju ett enormt kliv uppåt, det kan säkert bli stor skillnad mot dagens RTX kort. Men vi kommer förmodligen se att priserna håller i sig eller tom ökar i och med detta om inte AMD kontrar med något riktigt bra och prisvärt. Det kanske kan vara värt att vänta för att se hur prestandan kommer att bli om nu release är inom en snar framtid. Det går utmärkt att spela med mitt 2070 super men "mycket vill ha mer" eller så fungerar jag. Skulle ju förstås vara surt att lägga 12.5k på ett kort idag och inom 6 månader kommer det kort med samma prestanda eller liknande för 6-8k men men..

Alltså så här är de, oftast brukar det lika mellan 25-30% bättre om man kollar tidigare generationerna.
50% tror jag ej på men vi utgår från 50% tyvärr så kmr priserna va åt helvete, de kmr inte
va billigt kan jag säga.
Sen kan man alltid fynda ett 2080 Ti när nya generationen släpps kanske för 8-9k nytt.

Gör det lätt för dig. Har du råd o köpa 2080 ti så kör på de. Du säljer sedan ditt kort för
Ca 4000-4500kr så 8k kmr ett 2080 ti kosta dig typ.

Lycka till

Permalänk
Hedersmedlem

"According to Taipei Times", Nvidia själva har inte bekräftat någonting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sINsen:
Härligt, det beror lite på vad du vill uppnå förutom att spela i 1440, vill du ha high/ultra inställningar i de flesta spel och vill ha glädje av 144hz skärm eller högre räcker det inte. Prestandan är snarlik det jag får ut från ett 2070 super på ditt kort men kan inte motivera 5-10fps skillnad för 3-4k till i pengar. Kan inte motivera 12.5k heller egentligen men man får för det mesta ut väldigt mycket mera än 5-10 fps differens.

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk

vill du inte betala mycket för dom extra fps skulle jag satsa på ett 2080 och clocka det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

vill du inte betala mycket för dom extra fps skulle jag satsa på ett 2080 och clocka det.

Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande extremt liten skillnad från ett klockat 2070 super av bättre modell, du kommer inte särskilt nära 2080ti ändå av det jag kunnat läsa mig till. Möjligen i vissa titlar samt i 1080p. Ännu mindre om jag klockar ett 2080ti.

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Om du inte måste ha kort nu direkt skulle jag rekommendera dig att vänta på nästa gen som många andra nämner. 2070 Super är ändå ett bra kort om din profil stämmer.

Permalänk
Medlem

@Faulisto:

Jo jag har ett 2070 super och det är helt klart ett bra och kompetent kort. Klart jag kan vänta till nästa generation men så är det ju alltid, vad är det som du tror kommer bli bättre? Samma prestanda eller bättre till betydligt mindre pengar?

Har du koll på hur det ser ut med spelutveckling och grafik de senaste åren och hur mycket jag kommer att behöva inom snar framtid med dom krav jag har? Jag har det inte och därför frågar jag

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruf0ns:

@Faulisto:

Jo jag har ett 2070 super och det är helt klart ett bra och kompetent kort. Klart jag kan vänta till nästa generation men så är det ju alltid, vad är det som du tror kommer bli bättre? Samma prestanda eller bättre till betydligt mindre pengar?

Har du koll på hur det ser ut med spelutveckling och grafik de senaste åren och hur mycket jag kommer att behöva inom snar framtid med dom krav jag har? Jag har det inte och därför frågar jag

De kommer alltid finnas nya prylar, vill du uppgraderanu, gör det. Jag gjorde det och ångrar mig inte, då ja fick bättre prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kollar vi senaste åren har prestanda per krona stått still, visst har det kommit snabbare kort, men de har lagt sig i ett nytt prissegment varje gång. 980ti -> 1080ti -> 2080ti har alla blivit mycket dyrare. Ganska säker att prestanda per krona kommer vara dålig även på 3xxx serien

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Kollar vi senaste åren har prestanda per krona stått still, visst har det kommit snabbare kort, men de har lagt sig i ett nytt prissegment varje gång. 980ti -> 1080ti -> 2080ti har alla blivit mycket dyrare. Ganska säker att prestanda per krona kommer vara dålig även på 3xxx serien

Skickades från m.sweclockers.com

Är ganska säker på att du har rätt.
Vid releasen av 3xxx serien så kommer det kosta en hel del.
Min gissning 3070 7-9k, 3080 strax över 10k men allt beror på hur bra prestanda har kortet jämfört mot nuvarande serien.

Permalänk
Medlem

@ruf0ns: Eftersom det alltid kommer nytt så uppgradera aldrig= Win 👍

OT
Är det värt för dig att lägga pengarna så köp du ett 2080TI, det kommer hålla länge. Samt att om nvidias nästa serie verkligen är mycket bättre så kommer den mest troligt kosta snor. För att dom kan ta betalt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

jag gick från ett 2080 till ett 2080Ti, kör också i 1440p.
Den största skillnaden jag upplever är att jag kan köra ray tracing på Ultra och samtidigt få relativt höga fps ( 70 - 120) beroende på spel. mitt förra 2080 klarade helt enkelt inte det, tyvärr.

Om man inte bryr sig om ray tracing är 2070 super / 2080 / 2080 super the way to go för 1440p high pfs med allt på ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruf0ns:

Försöker motivera ett köp av ett ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix Oc & för 12490kr på komplett.
Även om det generellt är ett dyrt kort så verkar pris ändå bra för modellen på kort.

Tror ni jag kommer ha glädje av kortet länge i framtiden eller hur det det ut med spelutvecklingen?
Spelar i 1440p med höga inställningar och så många fps som möjligt förstås.

Tacksam för tankar och inputs 😊.

1. Bästa kortet du kan köpa. Priset är bra.
2. 1440p ger den allt från 70-110 fps i high/ultra mix på trippel A titlar.
3. Den kan du nog ha i 2-3 år till tänker jag utan problem.
4. Det kommer nya kort detta år, men det ligger nog många månader fram och de kommer kosta säkert 2000-5000 kr mer för motsvarande och vara ca 20-30% snabbare. Är det värt för dig? Du kan vara säker på att om tre år är även nästa generation "föråldrad". Bättre att spara så mkt pengar man kan för "nästa köp" då.

Jag har själv ett RTX 2080ti (gigabyte) med en 34" LG950G (1440p@120hz). Kort + skärm fungerar utmärkt. Väldigt sällan jag ligger under 90 fps eller cappar 120 fps = lagom för det mesta "idag". Vem vet hur det ser ut om 2 år?

Man kan alltid vänta på något som kommer. Nytt = dyrt. Bara för att det kommer om 4-5 månader betyder inte att man köper då. Du kanske väntar 6-12 månader ytterligare. Så varför sitta och lira med sämre prylar i 1-1,5 år. Du lever bara en gång. Har du pengarna varför inte.

Permalänk
Musikälskare

Jag köpte mitt när det släpptes för typ 16-17k, om man ska köpa nu så vänta på nått nytt

EDIT: Grymt kort så klart, fick lite OC på det också (se sign)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag köpte mitt när det släpptes för typ 16-17k, om man ska köpa nu så vänta på nått nytt

EDIT: Grymt kort så klart, fick lite OC på det också (se sign)

Tack för input men att köpa nu och vänta går inte riktigt hand i hand!

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

@ruf0ns
strix 2080ti är verkligen ett fantastiskt kort. du kan ju alltid sälja det senare till en bra peng och köpa ett nyare kort när de nya väl dykt upp på marknaden.