Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Det kommer garanterat vända nedåt så småningom.
Frågan är - har du hunnit spara ihop så att nedgången inte ens känns av?
Tex: du sätter in 100.000kr
Det växer till 250.000kr
sedan halveras allt och du har 125.000kr kvar

Har du vunnit på att investera i god tid? Eller bode du ha väntat?

Precis det är ju den springande punkten som man aldrig kan veta i förväg.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag stod inför samma grej 2016 i samband med brexit. Jag trodde jag gjorde rätt val och gick in precis innan Brexit, var ett dåligt beslut med tanke på hur dåligt börsen reagerade på brexitomröstningen. Med facit i hand så har det inte påverkat mig nämnvärt då jag har stoppat in mer pengar än så efteråt och återhämtningen var snabb.

Iof kan det såklart gå åt andra hållet, att det bara fortsätter nedåt och alla pengar försvinner.

Ja man vet ju inte, för mig personligen är nog det viktigaste att minimera risken för att vid något tillfälle ha mindre pengar än vad som sattes in. Det vore helt enkelt tråkigt om man behövde sälja av till förlust.

Permalänk
Medlem

Jag tänker så här:
Även om börsen faller så äger jag en andel i ett företag.
Tills dagen då företaget går i konkurs är mina investerade pengar säkrade.
Pengavärdet har kanske sjunkit, men om företaget fortsätter sälja produkter/tjänster, så kommer även jag ha en del av detta.

PS Sålde av hela mitt innehav av AcadeMedia idag. Funderar på att köpa amerikanska aktier.
Många företag från S&P500 har fallit 3-7% under det gångna veckan.

Fråga till er:
Vad rekommenderar ni att köpa?
Vilket konto ska man ha US aktier på: ISK eller KF?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag tänker så här:
Även om börsen faller så äger jag en andel i ett företag.
Tills dagen då företaget går i konkurs är mina investerade pengar säkrade.
Pengavärdet har kanske sjunkit, men om företaget fortsätter sälja produkter/tjänster, så kommer även jag ha en del av detta.

PS Sålde av hela mitt innehav av AcadeMedia idag. Funderar på att köpa amerikanska aktier.
Många företag från S&P500 har fallit 3-7% under det gångna veckan.

Fråga till er:
Vad rekommenderar ni att köpa?
Vilket konto ska man ha US aktier på: ISK eller KF?

Jag har alla på ISK.

Jag köper Visa, Facebook, och Uber just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

https://www.aktiespararna.se/nyheter/undvik-onodig-skatt-utla...
Det finns fördelar med att ha utländska aktier i KF.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Precis det är ju den springande punkten som man aldrig kan veta i förväg.

Ja man vet ju inte, för mig personligen är nog det viktigaste att minimera risken för att vid något tillfälle ha mindre pengar än vad som sattes in. Det vore helt enkelt tråkigt om man behövde sälja av till förlust.

Du har inte förlorat en endast krona förrns du väljer att plocka ut pengarna. Just därför det är viktigt att våga ligga kvar och investera även i lågkonjuktur och veta sin sparhorisont. Väg in risken om det är enskilda aktier eller indexfonder. Pengar till bostad inom några få år hör kanske inte hemma på börsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrazyBanana:

Du har inte förlorat en endast krona förrns du väljer att plocka ut pengarna. Just därför det är viktigt att våga ligga kvar och investera även i lågkonjuktur och veta sin sparhorisont. Väg in risken om det är enskilda aktier eller indexfonder. Pengar till bostad inom några få år hör kanske inte hemma på börsen.

Finns ett specialfall. Bolaget går i konkurs och då är pengarna borta/förlorade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Finns ett specialfall. Bolaget går i konkurs och då är pengarna borta/förlorade.

Skickades från m.sweclockers.com

Löses lättast genom att investera i bolag som gör vinst istället för förhoppningsbolag. Swedbank och Ericsson är väl svenska exempel på bolag som vart nere för rejäl räkning men rest sig på 9.5 då den bakomvarande affären ändå är lönsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

Du har inte förlorat en endast krona förrns du väljer att plocka ut pengarna. Just därför det är viktigt att våga ligga kvar och investera även i lågkonjuktur och veta sin sparhorisont. Väg in risken om det är enskilda aktier eller indexfonder. Pengar till bostad inom några få år hör kanske inte hemma på börsen.

Självklart, men ingen av oss vet egentligen vår sparhorisont, vi kan ha en gissning men det kan ändras över tid också. Jag kanske vill köpa en ny bil även i lågkonjunktur och vill ta ut en halvmille, eller köpa ny bostad och ta ut 1,5 osv.

Kollar vi på statistiken över börsen så kan vi ju dock se att det är en uppåtgående trend över tid, men med vissa dippar. Så risken att vid en slumpvis vald tidpunkt i framtiden ha ett lägre värde än anskaffningsvärdet kommer historiskt vara högre om köpet skedde efter en lång tid av uppgång än efter en tid av nedgång.

Funderar dock på att ligga oinvesterad med 90% av kapitalet och investera 10% lite mer riskabelt, kan vara roligt och ger ju ändå avkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Löses lättast genom att investera i bolag som gör vinst istället för förhoppningsbolag. Swedbank och Ericsson är väl svenska exempel på bolag som vart nere för rejäl räkning men rest sig på 9.5 då den bakomvarande affären ändå är lönsam.

Det är farligt att tänka så.
Mycket kan hända - andra trender eller brottsliga händelser som får värdsledande bolag att kollapsa.
Absolut har jag personligen stor förtroende för tex Ericsson och Swedbank, men vi har haft:
Nokia - vad gör de idag?
Kodak - köper du film på rulle?
Blockbuster - hyra VHS band?
WeWork, Enron, Theranos, Bernie Madoff - dessa är exempel på vilseledande marknadsföring, lögner och stölder.
Alltså även stora välrenommerade jättar kan krascha. Så är det.
Men naturligtvis är sannolikheten att Swedbank går i konken mycket lägre än tex nån mobilspelsutvecklare eller cannabis startup.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja man vet ju inte, för mig personligen är nog det viktigaste att minimera risken för att vid något tillfälle ha mindre pengar än vad som sattes in. Det vore helt enkelt tråkigt om man behövde sälja av till förlust.

Säg Hej till ett vanligt sparkonto med insättningsgaranti och en ränta på <1%.
För du kommer inte få någon bättre avkastning än så utan risk för att pengarna vid något tillfälle kommer vara vård mindre än det som sattes in.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Säg Hej till ett vanligt sparkonto med insättningsgaranti och en ränta på <1%.
För du kommer inte få någon bättre avkastning än så utan risk för att pengarna vid något tillfälle kommer vara vård mindre än det som sattes in.

Ja, jag är väl beredd att ta någon risk så det måste inte vara noll, däremot skall den vara liten. Just nu sitter jag dock med alla pengarna på konto med 0 ränta.

Lär antingen investera 10% rätt riskabelt och känna att max jag kan förlora är 10% eller avvakta tills det vänder och sedan gå in i index eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det finns extrema mängder information ute som beskriver vad för avkastning du kan förvänta beroende på vilken investeringsmodell du väljer.

Att övertyga någon att börja investera är ett värdelöst arbete. Är man inte redo för det så är man inte det helt enkelt.

@Aktsu: Så ser olika riskalternativen:
Sparkonto med ca 0,6 - 0,8% ränta. Statlig insättningsgaranti gäller belopp upp till 100.000 euro. Statlig garanti = högst säkerhet
Räntefonder - här kommer du antagligen endast få 2-3% tillväxt över tid = bra säkerhet
Indexfonder - här kommer du antagligen få en tillväxt på 6-8% över tid = medelrisk
Enskilda aktier - du kan dubbla din vinst eller förlora allt. Störst risk och störst potential till vinst. Lotto helt enkelt.

Observera att årlig inflation i Sverige är nära 2%. Har du dina pengar med en ränta mindre än 2% så förlorar pengarna sitt värde över tid.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Det finns extrema mängder information ute som beskriver vad för avkastning du kan förvänta beroende på vilken investeringsmodell du väljer.

Att övertyga någon att börja investera är ett värdelöst arbete. Är man inte redo för det så är man inte det helt enkelt.

@Aktsu: Så ser olika riskalternativen:
Sparkonto med ca 0,6 - 0,8% ränta. Statlig insättningsgaranti gäller belopp upp till 100.000 euro. Statlig garanti = högst säkerhet
Räntefonder - här kommer du antagligen endast få 2-3% tillväxt över tid = bra säkerhet
Indexfonder - här kommer du antagligen få en tillväxt på 6-8% över tid = medelrisk
Enskilda aktier - du kan dubbla din vinst eller förlora allt. Störst risk och störst potential till vinst. Lotto helt enkelt.

Observera att årlig inflation i Sverige är nära 2%. Har du dina pengar med en ränta mindre än 2% så förlorar pengarna sitt värde över tid.

Ja jag har full koll på det.

Satte in lite extra när jag köpte senaste bostaden just för att iaf göra något med pengarna. Jag tror helt enkelt jag är bekväm med att förlora runt 10% av kapitalet som mest, därav låter strategin med att investera 10% av kapitalet i aktier som det bästa för mig egentligen. Då får jag någon avkastning iaf men riskerar inte mycket.

Det viktigaste för mig är helt enkelt att hela tiden öka i nettotillgångar, och det görs ju enkelt genom att det blir pengar över varje månad.

Permalänk
Medlem

Omöjligt att säga när börskrasch kommer. Dumt att lägga energi på det.

Bara sätt in så mycket man kan varje månad och med 5-10 år kommer man ha väldigt väldigt mycket pengar.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag har full koll på det.

Satte in lite extra när jag köpte senaste bostaden just för att iaf göra något med pengarna. Jag tror helt enkelt jag är bekväm med att förlora runt 10% av kapitalet som mest, därav låter strategin med att investera 10% av kapitalet i aktier som det bästa för mig egentligen. Då får jag någon avkastning iaf men riskerar inte mycket.

Det viktigaste för mig är helt enkelt att hela tiden öka i nettotillgångar, och det görs ju enkelt genom att det blir pengar över varje månad.

Låter som ett ganska värdelöst alternativ om jag ska vara helt ärlig.
Om du lyckas prestera som index (6% per år) med 10% av ditt kapital så har du en avkastning motsvarande på 0,6% på hela ditt kapital. Detta med en risk att förlora upp till 10% av ditt kapital.
Nä sparkonto med typ 0,9% ränta ger dig sannolikt mer och utan risk.

EDIT: Sedan kan du krydda tillvaron med en trisslott då och då. Det genererar nog ungefär lika mycket avkastning som din strategi.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Omöjligt att säga när börskrasch kommer. Dumt att lägga energi på det.

Bara sätt in så mycket man kan varje månad och med 5-10 år kommer man ha väldigt väldigt mycket pengar.

För mig är det iaf mer jobbigt om jag skulle behöva sälja av med stor förlust för att jag säg vill köpa en ny bil eller renovera hemma än att missa avkastning. Sparandet i sig ger ju så pass mycket oavsett.

EDIT: Idén är helt enkelt inte att spara till pensionen eller liknande, det har jag pensionslösningar till som räcker och blir över.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

För mig är det iaf mer jobbigt om jag skulle behöva sälja av med stor förlust för att jag säg vill köpa en ny bil eller renovera hemma än att missa avkastning. Sparandet i sig ger ju så pass mycket oavsett.

EDIT: Idén är helt enkelt inte att spara till pensionen eller liknande, det har jag pensionslösningar till som räcker och blir över.

Därför är det bra om man kör med 4-hinkars strategin. Även om det tekniskt är mentalbokföring så är det skönt att klara hålla ut när kraschen kommer. Det är också då du gör de största pengarna. Givetvis säljer man inte när det har gått ned, men självklart kan världen gå under.

Får gratta att du har pensionslösningar som gör att du inte behövs spara alls, med tanke på att gemene man får knappt 60% av slutlönen när man går i pension.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Därför är det bra om man kör med 4-hinkars strategin. Även om det tekniskt är mentalbokföring så är det skönt att klara hålla ut när kraschen kommer. Det är också då du gör de största pengarna. Givetvis säljer man inte när det har gått ned, men självklart kan världen gå under.

Får gratta att du har pensionslösningar som gör att du inte behövs spara alls, med tanke på att gemene man får knappt 60% av slutlönen när man går i pension.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag antar att jag helt enkelt behöver mer pengar för att få det att gå ihop med 4 hinkar :p.

Pensionslösningen är egentligen standard kollektivavtalade, men dagens lösningar främjar de som tidigt får hög lön. Har också fått rätt bra avkastning de första åren så har rätt bra summa redan nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Ja, jag antar att jag helt enkelt behöver mer pengar för att få det att gå ihop med 4 hinkar :p.

Pensionslösningen är egentligen standard kollektivavtalade, men dagens lösningar främjar de som tidigt får hög lön. Har också fått rätt bra avkastning de första åren så har rätt bra summa redan nu.

Problematiken är att du inte vet vad det blir för skatt i slutändan på tjänstepensionen. Ju yngre man är desto högre risk kan man ta. Säg att du hade 500K och de hade lagt de på en indexfond januari förra året, i slutet på förra året så hade det rört sig upp 30%. då hade du haft närmare 650K. Klart att det hade kunnat gå ned 4050%, men då är det köpläge. En myt som finns är att man måste ha mycket pengar för att spara, tvärtom. Det är de som har lite pengar som måste spara mer än någonsin. Defakto är att inflationen ligger närmare 2%, så just nu så förlorar du 2% av köpkraften för varje år som går.

Känslan att man inte förlorar något någonsin är rätt skön, rätt tryggt, men farligt. Utan ränta-på-ränta-effekten på ditt kapital så riskerar du ändå att bli fattig. Ditt intjänade kapital jobbar för dåligt helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tänker så här:
Jag behöver 10.000.000kr i fonder på ISK/KF konto, dvs pengar som schablonbeskattas utan någon enorm slutskatt.
Den årliga värdeökningen á 6% inklusive inflation och utdelningar (vilket är relativt rimligt) kommer då tas ut
10MKR *6% = 600.000kr per år eller 50,000kr/månad skattefritt.
Här måste man nog ta hänsyn till inflationen, och om 20-30 år kommer 50tkr inte vara värda som idag. Kanske skulle det motsvara 25.000kr i dagens värde. Vilket är helt okej som bonus till den allmänna pensionen.

Hur får du då 10.000.000kr? Som anställd, utan lotto, utan arv. utan extremt höga löner eller bonusar och utan brottsliga hjälpmedel?
Endast genom ränta-på-ränta effekten. Spara mycket och börja tidigt. Finns inga andra alternativ.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av CrazyBanana:

Du har inte förlorat en endast krona förrns du väljer att plocka ut pengarna. Just därför det är viktigt att våga ligga kvar och investera även i lågkonjuktur och veta sin sparhorisont. Väg in risken om det är enskilda aktier eller indexfonder. Pengar till bostad inom några få år hör kanske inte hemma på börsen.

Dat kan man visst det, företaget kan gå dåligt (ja företag brukar gå dåligt i lågkonjunkturer) och bli billigt uppköpt av en konkurrent, då blir du tvångsutlöst. Har hänt mig ett par gånger.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Problematiken är att du inte vet vad det blir för skatt i slutändan på tjänstepensionen. Ju yngre man är desto högre risk kan man ta. Säg att du hade 500K och de hade lagt de på en indexfond januari förra året, i slutet på förra året så hade det rört sig upp 30%. då hade du haft närmare 650K. Klart att det hade kunnat gå ned 4050%, men då är det köpläge. En myt som finns är att man måste ha mycket pengar för att spara, tvärtom. Det är de som har lite pengar som måste spara mer än någonsin. Defakto är att inflationen ligger närmare 2%, så just nu så förlorar du 2% av köpkraften för varje år som går.

Känslan att man inte förlorar något någonsin är rätt skön, rätt tryggt, men farligt. Utan ränta-på-ränta-effekten på ditt kapital så riskerar du ändå att bli fattig. Ditt intjänade kapital jobbar för dåligt helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart kan skatteläge med mera ändras, lär dock oavsett bli mer än jag behöver.

Tycker helt klart man behöver mycket pengar för att investera, man skall ju dels ha för alla tänkbara inköp (bilar, renoveringar mm) så att man slipper sälja till förlust. Sen bör man ju ha en buffert som täcker alla utgifter i typ 12 månader, denna vill man ju inte exponera mot marknaden eftersom om det blir riktig lågkonjunktur är ju sannolikheten för att man blir av med jobbet och behöver pengarna större. Efter det skulle jag väl kunna investera en del, men jag har väl hittills amorterat istället.

Visst är detta en säker approach, verkar ju dock fungera rätt bra för mig eftersom jag kan leva som jag vill hittills iaf.

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

Det är farligt att tänka så.
Mycket kan hända - andra trender eller brottsliga händelser som får värdsledande bolag att kollapsa.
Absolut har jag personligen stor förtroende för tex Ericsson och Swedbank, men vi har haft:
Nokia - vad gör de idag?

Lite roligt egentligen att du har förtroende för "Ericsson" men inte vet vad Nokia sysslar med.

Du skulle ha kunnat ta upp Ericsson som "vad gör de idag?" också, för de har gjort samma resa som Nokia, omvandlat företaget från mobiltelefoner till mobilnät.

Så svaret på din fråga är att Nokia utvecklar mobilnät och är en stor konkurrent till Ericsson som du har förtroende till.

På sin resa har Nokia köpt upp Siemens mobilnätsdel samt köpt Alcatel-Lucent där även klassiska Bell Labs ingick.

Vidare så har Nokia en enorm patentportfölj sedan de var världens största mobiltelefontillverkare, denna licensierar de ut och tjänar pengar på det. Samt att de genom styrelseuppdrag har en del att säga till om i dagens Nokia mobiltelefoner

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Lite roligt egentligen att du har förtroende för "Ericsson" men inte vet vad Nokia sysslar med.

Du skulle ha kunnat ta upp Ericsson som "vad gör de idag?" också, för de har gjort samma resa som Nokia, omvandlat företaget från mobiltelefoner till mobilnät.

Så svaret på din fråga är att Nokia utvecklar mobilnät och är en stor konkurrent till Ericsson som du har förtroende till.

På sin resa har Nokia köpt upp Siemens mobilnätsdel samt köpt Alcatel-Lucent där även klassiska Bell Labs ingick.

Vidare så har Nokia en enorm patentportfölj sedan de var världens största mobiltelefontillverkare, denna licensierar de ut och tjänar pengar på det. Samt att de genom styrelseuppdrag har en del att säga till om i dagens Nokia mobiltelefoner

Jo, det vet jag, men det förändrar inte faktumet att Nokia och Ericsson har tappat en stor del av sin marknad till Samsung och Apple.
Nokia och Ericsson finns kvar, men tjänar inte alls lika mycket som för 20 år sedan.

Min poäng var att även stora bolag kan gå omkull eller tappa en väsentlig del av sin omsättning/popularitet utan möjlighet till återhämtning.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

De är på 641 dollar as we speak

Börjar det kännas svettigt nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, jag är väl beredd att ta någon risk så det måste inte vara noll, däremot skall den vara liten. Just nu sitter jag dock med alla pengarna på konto med 0 ränta.

Lär antingen investera 10% rätt riskabelt och känna att max jag kan förlora är 10% eller avvakta tills det vänder och sedan gå in i index eller liknande.

Så med andra ord så betalar du för denna säkerthet med inflationen.

Men det är upp till var och en hur man vill göra. Men du kan ju åtminstone byta till Nordax sparkonto med 0.9% ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Börjar det kännas svettigt nu?

https://i.imgur.com/ymdifHu.png

Oj det kommer göra väldigt ont att falla..... oj vad ont det kommer bli...

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Oj det kommer göra väldigt ont att falla..... oj vad ont det kommer bli...

Raknar inte pengarna som vinst förrän jag säljer. De aktier jag har i Tesla var tänkta som en lång investering, och jag håller kvar dem några år till. De kan ju falla hela vägen till typ 240 innan jag går "back"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Raknar inte pengarna som vinst förrän jag säljer. De aktier jag har i Tesla var tänkta som en lång investering, och jag håller kvar dem några år till. De kan ju falla hela vägen till typ 240 innan jag går "back"

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var sugen att köpa tesla nån gång under november när de la på 350USD.
Tyckte då att p/e var för högt. ingen utdelning och trots allt är de en bilfirma med öppna patent.
Tyckte att alla konkurrenter kan lyckas göra nästan samma och jättar som Geely, Toyota eller VW kan säkert bli starka utmanare.
Ångrar nu att jag inte köpte på 330, men nu vågar jag definitivt inte göra detta, inte för 600+USD.

Däremot skulle jag vara jätte sugen på att lägga pengar på SpaceX om de nu blev publika...

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Raknar inte pengarna som vinst förrän jag säljer. De aktier jag har i Tesla var tänkta som en lång investering, och jag håller kvar dem några år till. De kan ju falla hela vägen till typ 240 innan jag går "back"

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt starka nerver du har måste ju definitivt sägas.
758 dollar just nu. Men du har ju en plan helt klart.