Ändrad inställning till märkesbildäck

Ändrad inställning till märkesbildäck

En sak slog mig vid en diskussion på jobbet i veckan. Många nya bilar kommer levererade med Bridgestone ,Continental eller Michelin däck . Bra däck och kostar en duktig slant att köpa lösa .
Dock ser man samma bil 5-6 år senare så sitter det Linglong eller HiFly eller Sunny däck , dvs billiga kinadäck .
Vad som slog mig är vad som händer om biltillverkaren skulle leverera bilen med billiga däck , skulle bilens dåliga vägegenskaper få kunden att uppgradera däcken ? Eller skulle kunden köpa ännu sämre däck ?

Ofta är det ju så att kunderna letar efter att finna billigare däck att använda då de dyra märkesdäcken är utslitna. Men om det redan sitter väldigt billiga däck på bilen . ja då finns det ju vara en väg framåt , dvs att köpa dyrare/bättre däck.
Eller är min tankegång felaktig och folk i allmänhet i princip är obekymrade över vad för däck de brukar ??

Många ggr när det är dyrare märken är de inte exakt samma som du köper löst.
De är ofta tunnare och tillverkning sker i budget anläggningar mm, det är iaf fallet för mc, har svårt att tro att det skiljer sig för bil.

När det kommer till hur kunder agerar är det nog mer ofta plånbok som styr, skillnaderna för de flesta lägen är minimal och få personer sätter in dig i vad skillnaderna är.
Säljaren kanske får större vinst på budget däcken och därmed pressar de dem på kunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att folk i allmænhet inte inser vilken skillnad bra dæck gør, speciellt på dåligt væglag och dærfør køper billiga dæck. Mycket før att man inte mærker hur dåliga dæck man faktiskt har innan en oførutsedd nødsituation uppstår.

Och så har vi en stor skara folk som helt enkelt inte har råd med dyra dæck.
Vad som sitter på bilen vid køp tror jag har liten betydelse.

Personligen køper jag alltid testvinnnare oavsett kostnad. Det gjorde jag inte før 10 år sedan nær jag levde på soc.

Hyundai levererade nya bilar med nexxen däck. Iallafall för två år sen när jag jobbade på Hyundai. Behöver en begagnad bil nya däck hos en handlare köper dom oftast billigare däck. Cash is king tyvärr! Har du liten marginal på en bil lägger dom inte 10-15 tusen på däck. Begagnade märkesdäck används dock på premiumbilar 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Hexxy:

En sak slog mig vid en diskussion på jobbet i veckan. Många nya bilar kommer levererade med Bridgestone ,Continental eller Michelin däck . Bra däck och kostar en duktig slant att köpa lösa .
Dock ser man samma bil 5-6 år senare så sitter det Linglong eller HiFly eller Sunny däck , dvs billiga kinadäck .
Vad som slog mig är vad som händer om biltillverkaren skulle leverera bilen med billiga däck , skulle bilens dåliga vägegenskaper få kunden att uppgradera däcken ? Eller skulle kunden köpa ännu sämre däck ?

Ofta är det ju så att kunderna letar efter att finna billigare däck att använda då de dyra märkesdäcken är utslitna. Men om det redan sitter väldigt billiga däck på bilen . ja då finns det ju vara en väg framåt , dvs att köpa dyrare/bättre däck.
Eller är min tankegång felaktig och folk i allmänhet i princip är obekymrade över vad för däck de brukar ??

Många struntar fullständigt i vilka däck de kör på eller verkar tro att de har likvärdiga egenskaper, det finns ju tom de som är så extremt dumma att de kör på vinterdäck på sommaren, det är nått som verkligen borde förbjudas för det är ofta värre än att ha sommardäck på vintern.
Hade också gärna sett mycket fler trafikpoliser och straff som känns.

Skrivet av zyy:

Jag tror att folk i allmænhet inte inser vilken skillnad bra dæck gør, speciellt på dåligt væglag och dærfør køper billiga dæck. Mycket før att man inte mærker hur dåliga dæck man faktiskt har innan en oførutsedd nødsituation uppstår.

Och så har vi en stor skara folk som helt enkelt inte har råd med dyra dæck.
Vad som sitter på bilen vid køp tror jag har liten betydelse.

Personligen køper jag alltid testvinnnare oavsett kostnad. Det gjorde jag inte før 10 år sedan nær jag levde på soc.

Instämmer med ovanstående.

Det som styr vilka däck som sitter på bilen vid leverans är ren marknadsstrategi. Man har garanterat räknat på och testat det där in absurdum, och valt den variant som intressenterna anser sig tjäna mest på över värdekategorierna.

Tror dem flesta helt enkelt inte fattar hur enorm skillnad det är mellan olika däck.
Billiga kina däck är ofta helt livsfarliga, fan enkelt vattenplaning på nya däck osv.

Skrivet av mrqaffe:

Många struntar fullständigt i vilka däck de kör på eller verkar tro att de har likvärdiga egenskaper, det finns ju tom de som är så extremt dumma att de kör på vinterdäck på sommaren, det är nått som verkligen borde förbjudas för det är ofta värre än att ha sommardäck på vintern.
Hade också gärna sett mycket fler trafikpoliser och straff som känns.

Fast sommardäck i vinterväglag är ju totalt okörbart, absolut dåligt grepp med vinterdäck på sommaren, men det går ju iallafall bromsa hyfsat normalt. Sommardäck på snö går ju inte alls kontrollera.

ONT: Jag tycker det är trist att folk kör på dåliga däck (och att biltillverkare väljer dåliga däck), är det något man inte ska chansa med på en bil är det ju däcken och bromsarna.

Att (premium-) biltillverkare kör med premiumdäck har förstås flera orsaker. Däcken påverkar köregenskaperna ganska mycket och de vill förstås att deras bil ska vara så bra som möjligt från fabrik. Biltestare och recensenter byter heller inte däck förstås så om de hade dåliga däck på från start så hade de blivit testade med de och fått sämre betyg. Jag vet också att tillverkarna, i alla fall Volvo när jag jobbade där, arbetar ganska tätt med däcktillverkarna för att få däck som passar en specifik ny modell och så. Flera gånger kom det skåpbilar som sträckkört från Frankrike med nya prototypdäck från Michelin under utvecklingsfasen av nya modeller.

Skrivet av Vituraz:

Fast sommardäck i vinterväglag är ju totalt okörbart, absolut dåligt grepp med vinterdäck på sommaren, men det går ju iallafall bromsa hyfsat normalt. Sommardäck på snö går ju inte alls kontrollera.

ONT: Jag tycker det är trist att folk kör på dåliga däck (och att biltillverkare väljer dåliga däck), är det något man inte ska chansa med på en bil är det ju däcken och bromsarna.

Men det beteendet är i alla fall konsekvent vilket inte gäller när man kör med odubbade vinterdäck på sommaren, de har ofta fruktansvärt lömska egenskaper för de känns ok tills de pressas typ när man behöver bromsa hårt eller göra en undanmanöver, då byter de egenskaper totalt och överraskar föraren.
Det borde vara hårdare straff på att köra med så kallade åretruntdäck på sommaren än att köra med sommardäck på vintern för de ger verkligen fruktansvärt opålitliga varierande egenskaper.

Skrivet av Vituraz:

Fast sommardäck i vinterväglag är ju totalt okörbart, absolut dåligt grepp med vinterdäck på sommaren, men det går ju iallafall bromsa hyfsat normalt. Sommardäck på snö går ju inte alls kontrollera.

ONT: Jag tycker det är trist att folk kör på dåliga däck (och att biltillverkare väljer dåliga däck), är det något man inte ska chansa med på en bil är det ju däcken och bromsarna.

Jag håller med, har kört med dubbfria på sommaren på billigare och äldre bilar i perioder och det har aldrig varit några problem även om de förstås är lite mjukare än vad som hade varit idealt. Men denna vinter har vinterdäcken känts ganska onödiga, hittills i alla fall. Jag har haft frost på morgonen en dag tror jag. Nu har jag däckhotell så jag hade inte tjänat på att inte byta däck ändå, men vägegenskaperna hade nog varit lite bättre med sommardäck i de temperaturer som har varit, typ 6-10 grader, och bilen hade ju varit snyggare på sommardäckens fälgar också..

Skrivet av Hexxy:

En sak slog mig vid en diskussion på jobbet i veckan. Många nya bilar kommer levererade med Bridgestone ,Continental eller Michelin däck . Bra däck och kostar en duktig slant att köpa lösa .
Dock ser man samma bil 5-6 år senare så sitter det Linglong eller HiFly eller Sunny däck , dvs billiga kinadäck .
Vad som slog mig är vad som händer om biltillverkaren skulle leverera bilen med billiga däck , skulle bilens dåliga vägegenskaper få kunden att uppgradera däcken ? Eller skulle kunden köpa ännu sämre däck ?

Ofta är det ju så att kunderna letar efter att finna billigare däck att använda då de dyra märkesdäcken är utslitna. Men om det redan sitter väldigt billiga däck på bilen . ja då finns det ju vara en väg framåt , dvs att köpa dyrare/bättre däck.
Eller är min tankegång felaktig och folk i allmänhet i princip är obekymrade över vad för däck de brukar ??

Det kan ju också vara så att det inte är samma (typ av) personer som köper/kör nya bilar resp. 5-6 år gamla bilar. De som köper nya bilar kanske skulle lacka ur om de blev erbjudna skitdäck på premiumbil, medans de som köper begagnat kanske mer tar det dom får.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av snajk:

Jag håller med, har kört med dubbfria på sommaren på billigare och äldre bilar i perioder och det har aldrig varit några problem även om de förstås är lite mjukare än vad som hade varit idealt. Men denna vinter har vinterdäcken känts ganska onödiga, hittills i alla fall. Jag har haft frost på morgonen en dag tror jag. Nu har jag däckhotell så jag hade inte tjänat på att inte byta däck ändå, men vägegenskaperna hade nog varit lite bättre med sommardäck i de temperaturer som har varit, typ 6-10 grader, och bilen hade ju varit snyggare på sommardäckens fälgar också..

Här i Dublin (Irland) så är det väldigt sällsynt att se personbilar med renodlade vinterdäck , dvs M+S Alpinmärkning . Folk i allmänhet kör året om på sina sommardäck . To.m är det så att köper du en helt ny bil här så frågar inte bilhandlaren om köp av vinterdäck. Å andra sidan så blir folk stående med sina bilar de dagar vi faktiskt får -1-2 grader och frost , snö ska vi inte ens tala om. Dublin blir helt stillastående i snö , finns ingen beredskap alls.
Då märks skillnaden helt klart mellan märkesdäcken och de billiga kinamodellerna .
Men det mest oroväckande är vattenplaningen , här regnar det ofta och majoriteten av bilisterna här krypkör i regnet. Min misstanke är att de helt enkelt inte har grepp i vätan. Ändå ,åndå har folk inte vett att byta upp sig .

Faktum är att jag har blivit idiotförklarad pga att jag själv kör med Michelin Alpin 5 vinterdäck här, lite som " varför lägga ut extra på detta " . Visst så slits de lite snabbare i +7-10 grader än sommardäcken , men vid nollan så är de avsevärt greppigare än gemene sommardäck.

Skrivet av mrqaffe:

Men det beteendet är i alla fall konsekvent vilket inte gäller när man kör med odubbade vinterdäck på sommaren, de har ofta fruktansvärt lömska egenskaper för de känns ok tills de pressas typ när man behöver bromsa hårt eller göra en undanmanöver, då byter de egenskaper totalt och överraskar föraren.
Det borde vara hårdare straff på att köra med så kallade åretruntdäck på sommaren än att köra med sommardäck på vintern för de ger verkligen fruktansvärt opålitliga varierande egenskaper.

Om man kör på sommardäck och det är "vinter" med asfalt där man åker iväg, och kommer till en isig kurva åker man rätt ner i diket. Aja hursomhelst, här där jag bor bör man ha vinterdäck från 1 oktober till typ 1 maj, men det skiljer ju en hel del mot södra Sverige. Rätt däck till rätt säsong oavsett är vi då överens om