Permalänk
Avstängd

Från 6850K till 8086K värt?

Hej,

Får ett 8086k helt ny till kanon pris är de värt o gå från 6850k?
Kör med min cpu 4.2Ghz med 1.2v har låga temperaturer.
Tänkte mer också att gå från X99 till z390 stor skillnad?
Har dock en fin mobs Asus rampage V10 Edition.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad gör du när du använder datorn?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

Vad gör du när du använder datorn?

Vart intresserad av cpun vid releasen, vart nyfiken om de skulle vara värt o uppgradera.
Spelar enbart i princip med skärmen PG278QR (1440p 165Hz, G-Sync )

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenjiBE:

Vart intresserad av cpun vid releasen, vart nyfiken om de skulle vara värt o uppgradera.
Spelar enbart i princip med skärmen PG278QR (1440p 165Hz, G-Sync )

Hade både 8086K och min 5960X men det slutade med att jag sålde 8086kn på grund av att jag tjänade inte så mycket fps som jag trodde och då gick den i 5Ghz och minnen i 3200 medans min 5960x går i 4.5Ghz med minnen i 3000.
Så jag skulle säga behåll Processorn om du bara spelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Hade både 8086K och min 5960X men det slutade med att jag sålde 8086kn på grund av att jag tjänade inte så mycket fps som jag trodde och då gick den i 5Ghz och minnen i 3200 medans min 5960x går i 4.5Ghz med minnen i 3000.
Så jag skulle säga behåll Processorn om du bara spelar.

Så pass alltså. Man tjänar inte så mycket ifall man går från 4.2 till 4.4 Ghz med min 6850k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenjiBE:

Så pass alltså. Man tjänar inte så mycket ifall man går från 4.2 till 4.4 Ghz med min 6850k?

Vet inte hur mycket prestandan ökar av att gå från 4.2 till 4.4Ghz men du kan ju kolla och se hur skillnaden blir.
Jag som för det mesta spelar i 4K klarar ju mig med 4.2Ghz till exempel men jag spelar ju i 1440p Ibland.
Men prova att klocka den till 4.4Ghz samt se ifall den klarar 3000mhz på minnena om du har minnen som klarar det.
Jag byter nog processor den dagen jag tjänar på det , är ju lite som min lillebror som fick en 5820k av mig och han fick ju en ökning i fps enligt honom då mot vad han hade med sin 6700k i samma klockhastighet, antar att det berodde på fler kärnor.
Men det kostar nog mer än det smakar att gå till 8086k enligt mig ^^
Edit: Kanske inte världens bästa klipp men här har du min cpu mot en 8700k .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Vet inte hur mycket prestandan ökar av att gå från 4.2 till 4.4Ghz men du kan ju kolla och se hur skillnaden blir.
Jag som för det mesta spelar i 4K klarar ju mig med 4.2Ghz till exempel men jag spelar ju i 1440p Ibland.
Men prova att klocka den till 4.4Ghz samt se ifall den klarar 3000mhz på minnena om du har minnen som klarar det.
Jag byter nog processor den dagen jag tjänar på det , är ju lite som min lillebror som fick en 5820k av mig och han fick ju en ökning i fps enligt honom då mot vad han hade med sin 6700k i samma klockhastighet, antar att det berodde på fler kärnor.
Men det kostar nog mer än det smakar att gå till 8086k enligt mig ^^
Edit: Kanske inte världens bästa klipp men här har du min cpu mot en 8700k .
https://youtu.be/aQw-AGUE8qg

Jepp jag har ju Corsair Vengeance RGB PRO 32Gb 3000mhz och kör stabilt både
4.2 samt 4.4Ghz. Men provade köra minnen på 3200Mhz men då startar datorn om sig
När jag spelar spel. Finns ingen möjlighet o klocka upp minnen samt ändra volten på
minnen med? Provade köra på 1.350v om jag minns rätt men de funkade inte med 3200mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Vet inte hur mycket prestandan ökar av att gå från 4.2 till 4.4Ghz men du kan ju kolla och se hur skillnaden blir.
Jag som för det mesta spelar i 4K klarar ju mig med 4.2Ghz till exempel men jag spelar ju i 1440p Ibland.
Men prova att klocka den till 4.4Ghz samt se ifall den klarar 3000mhz på minnena om du har minnen som klarar det.
Jag byter nog processor den dagen jag tjänar på det , är ju lite som min lillebror som fick en 5820k av mig och han fick ju en ökning i fps enligt honom då mot vad han hade med sin 6700k i samma klockhastighet, antar att det berodde på fler kärnor.
Men det kostar nog mer än det smakar att gå till 8086k enligt mig ^^
Edit: Kanske inte världens bästa klipp men här har du min cpu mot en 8700k .
https://youtu.be/aQw-AGUE8qg

Såg videon, Battlefield V samt Gta är ju beroende av kärnor vad jag vet.
Men jag skulle ändå tro att 8700k skulöe va bättre val vilket jag hade fel.
Kärnor o trådar för mycket. Nya Ryzen 3900x verkar vara en fin cpu.
Presterar bra mot en Intel 9900k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenjiBE:

Jepp jag har ju Corsair Vengeance RGB PRO 32Gb 3000mhz och kör stabilt både
4.2 samt 4.4Ghz. Men provade köra minnen på 3200Mhz men då startar datorn om sig
När jag spelar spel. Finns ingen möjlighet o klocka upp minnen samt ändra volten på
minnen med? Provade köra på 1.350v om jag minns rätt men de funkade inte med 3200mhz

Nu kör ju jag BLCK överclockning på 125 och 80Ohm dbl för att kunna köra minnen i 3000Mhz samt klara av 4.5Ghz på 1.35V samt minnen i 1.35. Min 5960x klarar inte över 3200Mhz på vanlig överclockning så jag kan inte svara på hur du skall kunna få den att gå fortare där

Skrivet av BenjiBE:

Såg videon, Battlefield V samt Gta är ju beroende av kärnor vad jag vet.
Men jag skulle ändå tro att 8700k skulöe va bättre val vilket jag hade fel.
Kärnor o trådar för mycket. Nya Ryzen 3900x verkar vara en fin cpu.
Presterar bra mot en Intel 9900k

Alltså vill du ha nytt så kan du ju självklart köpa dig det men bara för att det är nytt så betyder det ju inte att det blir en sådan stor skillnad att man blir imponerad av det.
I7 8086K vs I9 9900K vs R7 2700X vs I7 8700K |
https://www.youtube.com/watch?v=chj1zT6JugU
9900k vs 8700k
https://www.youtube.com/watch?v=Urk2U14iMPs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Nu kör ju jag BLCK överclockning på 125 och 80Ohm dbl för att kunna köra minnen i 3000Mhz samt klara av 4.5Ghz på 1.35V samt minnen i 1.35. Min 5960x klarar inte över 3200Mhz på vanlig överclockning så jag kan inte svara på hur du skall kunna få den att gå fortare där
Alltså vill du ha nytt så kan du ju självklart köpa dig det men bara för att det är nytt så betyder det ju inte att det blir en sådan stor skillnad att man blir imponerad av det.
I7 8086K vs I9 9900K vs R7 2700X vs I7 8700K |
https://www.youtube.com/watch?v=chj1zT6JugU
9900k vs 8700k
https://www.youtube.com/watch?v=Urk2U14iMPs

Hahah ska kolla på dessa två, jag tackar för din tid verkligen uppskattas! Man lär sig alltid nåt nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenjiBE:

Hahah ska kolla på dessa två, jag tackar för din tid verkligen uppskattas! Man lär sig alltid nåt nytt

Gör det, du kan även kolla sweclockers egna tester men jag själv anser ju inte att det är värt att uppgradera.
Hade jag kört en Quad Core som 4770k-6700k så hade jag nog gjort det men eftersom dessa redan har fler kärnor och klockar hyfsat så känner jag ej behovet då jag får tillräckligt med hög fps

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Gör det, du kan även kolla sweclockers egna tester men jag själv anser ju inte att det är värt att uppgradera.
Hade jag kört en Quad Core som 4770k-6700k så hade jag nog gjort det men eftersom dessa redan har fler kärnor och klockar hyfsat så känner jag ej behovet då jag får tillräckligt med hög fps

Okej tack snälla ska kika på det.
Blev nyfiken över en sak, när kan man köra minnen med 4000mhz? Vilka cpu klarar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenjiBE:

Okej tack snälla ska kika på det.
Blev nyfiken över en sak, när kan man köra minnen med 4000mhz? Vilka cpu klarar det?

Jag kan inte svara på det själv då jag aldrig klockat högre än 3333Mhz men jag tror att Ryzen och Intels nyare processorer klarar det om man har tur.Men jag kan heller inte svara på om det är värt att betala så mycket för 4000Mhz minnen då det inte är garanterat att det går. 3000-3600 är garanterat lättare att köra dem i.
Du får nog starta en tråd om minnen ifall ingen kan svara på det i denna tråd.
En till Random video dock med minnen men finns garanterat bättre än just denna dock första bästa som såg rätt så vettig ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Jag kan inte svara på det själv då jag aldrig klockat högre än 3333Mhz men jag tror att Ryzen och Intels nyare processorer klarar det om man har tur.Men jag kan heller inte svara på om det är värt att betala så mycket för 4000Mhz minnen då det inte är garanterat att det går. 3000-3600 är garanterat lättare att köra dem i.
Du får nog starta en tråd om minnen ifall ingen kan svara på det i denna tråd.
En till Random video dock med minnen men finns garanterat bättre än just denna dock första bästa som såg rätt så vettig ut.
https://youtu.be/IHVDC1Yt40M

Jo kollade på youtube med gällande ddr4 de vart ju ändå skillnad men frågan är är det värt o betala dem pengarna.
Kan man verkligen klocka upp exp från 3000mhz till 4000mhz? Eller kan man typ öka med ish 200-400mhz?

Vart nyfiken, ska kika närmare på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenjiBE:

Jo kollade på youtube med gällande ddr4 de vart ju ändå skillnad men frågan är är det värt o betala dem pengarna.
Kan man verkligen klocka upp exp från 3000mhz till 4000mhz? Eller kan man typ öka med ish 200-400mhz?

Vart nyfiken, ska kika närmare på det.

Alltså köper du minnen som har 4000Mhz så ska dem ju klara det men det är ju ingen garanti att det funkar när du sätter dem i datorn.
Men jag är som sagt inte något vidare bra på att överklocka minnena utan jag brukar köra 3000-3333mhz för det är vad mina burkar klarar och vad de flesta datorer går att köra i :).
Men det med 4000mhz får du nog kolla upp lite mer då jag inte har någon aning om.
Men som sagt Kör du din processor mot en nyare i7a med minnen i typ 3000Mhz så är det ingen större skillnad men skulle du få mer fps av att köra med minnen i 4000Mhz så är det ju bara att testa det men priset lär ju stiga rätt bra

Permalänk
Avstängd

Själv ska jag nog vänta till i sommar och se vad amd/intel släpper.

Jag tänker att en 9900ks kan va något men väntar du till 10900k kommer får du 10 kärnor och blir mer framtidssäker skulle jag nog säga.

Du har en helt ok CPU och även om chansen är väldigt låg så kan faktiskt även AMD släppa något riktigt bra i år.