Permalänk
Medlem

Konvertera till HEVC x265

Hej

Jag har en hel del videofilmer jag vill främst göra mindre. Har försökt hitta ett bra gratis program som kan göra detta men det är en hel djungel av program som antingen bara gör 3 minuters klipp eller vill ha betalt. Jag kan tänka mig ta betala för det men vill först se att det fungerar som jag vill.

Söker då tips på program som kan göra detta.

Permalänk
Medlem

I princip alla använder ffmpeg i bakgrunden, öppen och fri mjukvara som är ett CLI. Sätt dig in lite hur det funkar så kan du göra allt helt gratis sedan.

https://trac.ffmpeg.org/wiki/Encode/H.265

Permalänk
Medlem

Jag använder Handbrake för just det syftet, det är open source och helt gratis.

Permalänk
Medlem

@Dassh:

DaVinci Resolve 16 är ett gratisprogram som möter dina krav tror jag

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

Vidcoder är ett vettig gratisprogram för att konvertera saker rent allmänt, klarar av att konvertera till x265. Kompetent program med mycket inställningsmöjligheter. Bytte från Handbreak till Vidcoder en gång i tiden, minns dock inte varför just nu...

Permalänk
Medlem

Har inte provat det själv men det verkar som att Tdarr är en smidig lösning för just detta. Ta en titt här: https://github.com/HaveAGitGat/Tdarr

EDIT: Om det är en automatiserad lösning som du vill använda för att kontinuerligt göra detta dvs. Annars finns det förmodligen smidigare lösningar om det rör sig om enstaka filmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen Börjat testa Handbrake men i samma veva insåg jag att det är dags att uppgradera min CPU. Sitter på en Intel 6400 som konverterar en 4GB 4K fil på 2 och halv timme. Har ca 200 såna filer så det är inte realistiskt att köra på detta viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Tack för alla tipsen Börjat testa Handbrake men i samma veva insåg jag att det är dags att uppgradera min CPU. Sitter på en Intel 6400 som konverterar en 4GB 4K fil på 2 och halv timme. Har ca 200 såna filer så det är inte realistiskt att köra på detta viset.

Pröva med ett snabbare läge. Storleken i filer brukar inte bli enorm mellan de olika hastihetslägena (fast/medium/slow osv) men det kan skilja flera timmar i tid mellan de olika varianterna.

Permalänk
Medlem

avidemux för simpel omkodning eller splitt/trimma början/slut. Har du ett någorlunda nytt Nvidia grafikkort så kan du köra HEVC/X265 HW accelererad omkodning.

http://avidemux.sourceforge.net/

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Tack för alla tipsen Börjat testa Handbrake men i samma veva insåg jag att det är dags att uppgradera min CPU. Sitter på en Intel 6400 som konverterar en 4GB 4K fil på 2 och halv timme. Har ca 200 såna filer så det är inte realistiskt att köra på detta viset.

Oj verkar gå snabbt ändå, konverterar jag en FHD BR rip(köpt till barnen för att ha på servern) film(tecknad) till bara FHD igen, brukar det gå på typ om filmen är 1.30t är den klar kanske runt 1.50t eller så med OC 8700k, egentligen skulle man haft någon trevligare AMD CPU men.. man kan inte få allt.

Fast jag är ju medveten om att det är mina inställningar som ställer till det, något jag inte kommer att gå från och då får jag väl bara ha det så

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Tack för alla tipsen Börjat testa Handbrake men i samma veva insåg jag att det är dags att uppgradera min CPU. Sitter på en Intel 6400 som konverterar en 4GB 4K fil på 2 och halv timme. Har ca 200 såna filer så det är inte realistiskt att köra på detta viset.

Är det vanlig filmer vi pratar om? I så fall skulle jag råda dig att tänka en extra gång innan du konverterar alla filmer.

En ~2 timmar lång film i 4K är jävligt komprimerad redan från början om den bara är 4gb stor. Om du sen ska konvertera den så kommer filmen få ännu sämre kvalitet. Varför köpa en dur TV om man ändå tänker visa dassiga filmer på den?

Om det är egeninspelade filmer är det förstås en annan sak, eller om du sitter på svajigt 3G-internet. Annars är det i min mening lite dumsnålt.

För att hålla mig till topic så använder jag själv handbrake de väldigt få gånger jag ska konvertera något. Brukar googla fram en inställning som är lagom bra till det mesta och sen köra på den. Duger för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Pröva med ett snabbare läge. Storleken i filer brukar inte bli enorm mellan de olika hastihetslägena (fast/medium/slow osv) men det kan skilja flera timmar i tid mellan de olika varianterna.

Ska kolla efter det. Såg inte någon inställning för hastighet när jag kollade men ska kolla upp det.

Skrivet av hulkenstrong:

avidemux för simpel omkodning eller splitt/trimma början/slut. Har du ett någorlunda nytt Nvidia grafikkort så kan du köra HEVC/X265 HW accelererad omkodning.

http://avidemux.sourceforge.net/

Är det då det står något i stil med acc x265 något mer?

Skrivet av roosterx:

Oj verkar gå snabbt ändå, konverterar jag en FHD BR rip(köpt till barnen för att ha på servern) film(tecknad) till bara FHD igen, brukar det gå på typ om filmen är 1.30t är den klar kanske runt 1.50t eller så med OC 8700k, egentligen skulle man haft någon trevligare AMD CPU men.. man kan inte få allt.

Fast jag är ju medveten om att det är mina inställningar som ställer till det, något jag inte kommer att gå från och då får jag väl bara ha det så

Ja tänkte passa på nu när det är en del som säljer sina 2a generation ryzen processorer. Är ändå dags att uppgradera datorn.

Skrivet av Trunk:

Är det vanlig filmer vi pratar om? I så fall skulle jag råda dig att tänka en extra gång innan du konverterar alla filmer.

En ~2 timmar lång film i 4K är jävligt komprimerad redan från början om den bara är 4gb stor. Om du sen ska konvertera den så kommer filmen få ännu sämre kvalitet. Varför köpa en dur TV om man ändå tänker visa dassiga filmer på den?

Om det är egeninspelade filmer är det förstås en annan sak, eller om du sitter på svajigt 3G-internet. Annars är det i min mening lite dumsnålt.

För att hålla mig till topic så använder jag själv handbrake de väldigt få gånger jag ska konvertera något. Brukar googla fram en inställning som är lagom bra till det mesta och sen köra på den. Duger för mig

Det är 4k filmer jag spelat in från telefonen. Det börjar bli trångt på diskarna så planen är att konvertera alla filmer sedan konvertera så fort jag får in en ny film på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Hej

Jag har en hel del videofilmer jag vill främst göra mindre. Har försökt hitta ett bra gratis program som kan göra detta men det är en hel djungel av program som antingen bara gör 3 minuters klipp eller vill ha betalt. Jag kan tänka mig ta betala för det men vill först se att det fungerar som jag vill.

Söker då tips på program som kan göra detta.

Som tidigare skrivits är Handbrake riktigt bra,
kör du tex 1080p, mkv format, och kör på medel på kvalitet så ska det i många fall ge bättre bild mot långsam, (finns många tester om man googlar på det, lustig men det stämmer) jag kör medel och 22.5 för 1080p bilden blir närmast oförändrad. dvd format kör jag 19.5 och medel.
ska du köra 4k kan du nog gå upp till 23.5-24 (ju bättre källa du har desto högre kan du gå, högre är lägre bildkvalitet)
ett annat tips är att du inte rör inställningen gällande framerate, den kommer automatiskt ge dig korrekt bildhastighet med orginal inställningar, jag gjorde misstaget att sätta den till "samma som källan" i början, detta orsakar ofta problem med uppspelningen av filmen.

dvdfab mjukvaran går ofta snabbt men ger inte alls samma bild.

Det tar en jäkla tid att konvertera till h265, dock är det värt det om man måste ha optimal storlek/bild
har du plats kan du ju alltid köra h254 i stället, blir vanligen 1/3-1/2 del större än h265 men går snabbt att konvertera och ger stöd på fler enheter för uppspelning.

normalt sätt när jag konverter filmer från tävlingar, sätter jag igång kanske 150 filmer, när jag använder datorn för tex spel, trycker du pause, sedan under natten eller när du inte använder datorn låter du den fortsätta konvertera.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Är det då det står något i stil med acc x265 något mer?

I avidemux kan du välja nvidia HEVC under "video output" och går det så ska det köras på din Nvidia GPU och ge en rejäl "boost". Bör fungera om du har ett kort som är från 9xx serien eller nyare (inte säker om det kom redan till 7 serien). Då jag har(haft) snabb CPU så är fortfarande HW x265/hevc mycket snabbare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Ska kolla efter det. Såg inte någon inställning för hastighet när jag kollade men ska kolla upp det.
Är det då det står något i stil med acc x265 något mer?
Ja tänkte passa på nu när det är en del som säljer sina 2a generation ryzen processorer. Är ändå dags att uppgradera datorn.
Det är 4k filmer jag spelat in från telefonen. Det börjar bli trångt på diskarna så planen är att konvertera alla filmer sedan konvertera så fort jag får in en ny film på datorn.

Filmer från telefoner kan oftast komprimeras en hel del mer utan att tappa kvalite, telefonerna brukar inte hinna med att göra särskilt optimal komprimering. Så det kan blir bra även om du komprimerar. Men testa och jämför såklart, nya telefoner kanske har mer optimal komprimering.