Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Litet nätagg, SFX?

Jag ska sätta in ett grafikkort i en HP Desktop.
Nätagget som sitter i nu har inga kablar för att driva ett grafikkort så jag behöver byta det.
Problemet är att det befintliga nätagget är sjukt litet.
95 brett, 70 högt och sen ganska långt.
Höjden verkar lungt för dom flesta sfx aggen men dom är ganska bred (125 mm standard).
Så tänkte kolla om någon har tips på smalare. Om inte det finns smalare går det att modda in det men då får agget bara vara 10 cm djupt...
Nätagget ska orka drive ett RX 580.

Jag är inte intresserad av att byta chassie för då måste även mb bytas då det inte verkar följa någon standard som jag kan se.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderna:

Jag ska sätta in ett grafikkort i en HP Desktop.
Nätagget som sitter i nu har inga kablar för att driva ett grafikkort så jag behöver byta det.
Problemet är att det befintliga nätagget är sjukt litet.
95 brett, 70 högt och sen ganska långt.
Höjden verkar lungt för dom flesta sfx aggen men dom är ganska bred (125 mm standard).
Så tänkte kolla om någon har tips på smalare. Om inte det finns smalare går det att modda in det men då får agget bara vara 10 cm djupt...
Nätagget ska orka drive ett RX 580.

Jag är inte intresserad av att byta chassie för då måste även mb bytas då det inte verkar följa någon standard som jag kan se.

Vet du vad den exakta modellbeteckningen är på din HP?

Det låter som ett TFX PSU men ändå inte riktigt så i värsta fall är det specifik HP standard på nätaggregatet.
Är det standard 24 pin + 4/8 pin till moderkortet?

// Erik

Permalänk
Medlem

@Erik: Tack för svar, ja det är en HP Prodesk G400 MT (CZC73182WV)
Just nu tänker jag att det enklaste blir att ta typ en sån här https://www.computersalg.se/i/2042375/be-quiet-sfx-power-2-40...
Och sen modda lite.

Om nu 400W räcker för att driva det kortet.

Ser nu att det inte finns nån 24 pins kontakt på moderkortet utan från nätagget går det 2 st. 4 pins kontakter.
Ett till cpu och ett för att driva MB.

Betyder det att jag måste byta moderkortet ändå?

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Låter som SFF.
Detta kan vara lite lurigt om det är HP's egna nätagg och moderkort. Det måste dubbelkollas att det är samma pin-ordning och antal i kontaktdon till moderkortet som det är på ett tredjeparts.

Edit: Ser det ut som detta? https://www.aliexpress.com/i/32947336121.html

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Låter som SFF.
Detta kan vara lite lurigt om det är HP's egna nätagg och moderkort. Det måste dubbelkollas att det är samma pin-ordning och antal i kontaktdon till moderkortet som det är på ett tredjeparts.

Du kan ha rätt, det ser ut som det här. https://www.icd.se/produkt/dell-420w-slim-line-sff-nataggrega...
ICD ligger dessutom där jag bor så jag kanske får skruva ur befintligt nätagg och åka dit och jämföra.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderna:

@Erik: Tack för svar, ja det är en HP Prodesk G400 MT (CZC73182WV)
Just nu tänker jag att det enklaste blir att ta typ en sån här https://www.computersalg.se/i/2042375/be-quiet-sfx-power-2-40...
Och sen modda lite.

Om nu 400W räcker för att driva det kortet.

Ser nu att det inte finns nån 24 pins kontakt på moderkortet utan från nätagget går det 2 st. 4 pins kontakter.
Ett till cpu och ett för att driva MB.

Betyder det att jag måste byta moderkortet ändå?

Det blir ju onekligen krångligare. Om du inte kan hitta ett HP specifikt nätaggregat med högre effekt och rätt anslutningar så behöver du hitta rätt adapter som du kan använda från ATX std till HP std, vilket kan vara lurigt.

Du behehöver även veta om du fysiskt kan montera nätaggregatet och att grafikkortet fysiskt får plats i chassit.

I ditt fall hade jag nog sålt den datorn du har och börjat om på ny kula.

/Erik