Hur vet man om datan är vatten skadad?

Permalänk
Medlem

Hur vet man om datan är vatten skadad?

Hej sweclockers! Jag köpte nydligen en helt ny dator, då jag inte haft en data sen 2013. Mycket har förändrats i scenen med datorer sen dess...
Använder företagen "moister papers", för att få en identikation om datan blivit vatten skadad? Har slutat med att ha vatten vid data bordet, inte att jag har skadat min dator, men för framtidens skull, så man vet... Ni vet, vanlig paranoia, när man investerat i något dyrt.

Hade uppskattat svar

Oj // Tror inte det ska ligga i grafikkort. Någon vänlig mod som kan flytta tråden till korrekta stället?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att laptoptillverkare, precis som mobil/tablet-tillverkare, använder LCIer (Liquid Contact Indicator). De kostar väldigt lite och är ett bra sätt att bevisa oaktsamhet.
Med det sagt så är det många laptops som har "spillsäkra" tangentbord sedan rätt många år. Där är helt enkelt ett tunt membran under tangenterna som stoppar en del.

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandemon:

Jag skulle tro att laptoptillverkare, precis som mobil/tablet-tillverkare, använder LCIer (Liquid Contact Indicator). De kostar väldigt lite och är ett bra sätt att bevisa oaktsamhet.
Med det sagt så är det många laptops som har "spillsäkra" tangentbord sedan rätt många år. Där är helt enkelt ett tunt membran under tangenterna som stoppar en del.

Jag hade en telefon som jag bytte skärm på en gång.
Aldrig tappat den i vatten eller nått men den hade några runda små lappar som var färgade.
Telefonen fungerade och inte var den vattenskada de ändå var det färgat.
Lurendrejeri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Hmm, hur skulle din data kunna bli vattenskadad? Datorn möjligtvis. Eller om du skrivit ner din data på ett papper kanske?

Permalänk
Medlem

LCIer brukar väl vara det vanligaste Tyvärr så är det egentligen bara lurendrejeri då ett fuktigt rum gör så att de slår ut. Vet att Macbooks är ökända för att slå rött trots att man inte haft vatten i närheten av datorn! Men det är ett sätt för företagen att göra avslag på garantiärenden