Börja att bygga datorer och sen sälja vidare.

Permalänk
Medlem

Börja att bygga datorer och sen sälja vidare.

Hej!

Har tänkt att börja köpa delar till datorer och sen bygga ihop dem och sälja vidare, då jag går en el & energi linje med IT inriktning och vill jobba med hårdvaror i framtiden. Jag har tänkt att både köpa några nya delar men även begagnade delar.

Jag har byggt ihop en dator 2 gånger innan och har rätt bra koll på läget. Jag har dock en fråga när det gäller operativ systemet, hur gör man? Ska man köpa Windows till en dator åt gången eller kan man återanvända produkt nyckeln igen, har letat runt på internet men kan inte hitta något. Eller ska jag bara bygga ihop datorn och köra den utan att aktivera Windows och sedan låta personen som köper datorn sedan fixa Windows själv?

Skulle vilja veta om ni har några bra videor man kan kolla på för att lära sig mer om datorer, komponenter, vad som är bäst, vad som händer i komponenterna.

Skulle gärna uppskatta några tips också inför allt

Tack så mycket på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PwnarN:

Hej!

Har tänkt att börja köpa delar till datorer och sen bygga ihop dem och sälja vidare, då jag går en el & energi linje med IT inriktning och vill jobba med hårdvaror i framtiden. Jag har tänkt att både köpa några nya delar men även begagnade delar.

Jag har byggt ihop en dator 2 gånger innan och har rätt bra koll på läget. Jag har dock en fråga när det gäller operativ systemet, hur gör man? Ska man köpa Windows till en dator åt gången eller kan man återanvända produkt nyckeln igen, har letat runt på internet men kan inte hitta något. Eller ska jag bara bygga ihop datorn och köra den utan att aktivera Windows och sedan låta personen som köper datorn sedan fixa Windows själv?

Skulle vilja veta om ni har några bra videor man kan kolla på för att lära sig mer om datorer, komponenter, vad som är bäst, vad som händer i komponenterna.

Skulle gärna uppskatta några tips också inför allt

Tack så mycket på förhand.

Finns liknande trådar och i varje ny tråd som dyker upp kommer vi fram till samma sak det är inte värt det. Varför skulle jag köpa av dig som privatperson när jag kan handla från större kedjor typ webhallen där jag får massa garantier och sånt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det här gick jag och min kompis och funderade på 1997 när vi gick El-programmet. Bygga datorer och sälja. Tyvärr var det lika kört då som nu, kanske lite mer kört nu...

Gillar du hårdvara och vill jobba med det i framtiden - sök dig till ett företag som jobbar med det.

Jag bygger fortfarande datorer förresten, jag gillar det lika mycket nu som då. Kör mycket retro, bygger 486:or upp till Pentium III. Sen har jag börjat köpa billiga, udda komponenter på Aliexpress som blir lite småkul burkar. Man kan ju alltid sälja det man köper sen, men man får tillbaka mest på att sälja det i delar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående talare. Det enda edge-case jag kan tänka mig är ifall ni på något sätt lyckas få tag på datorer eller delar som är gratis och defekta. Av 2 datorer kanske ni kan göra en hel som ni kan sälja vidare. Med tanke på att detta gissningsvis skulle vara ganska gamla datorer så finns det nog ingen förtjänst för er ifall ni behöver betala för delarna.

Din första tanke är nu kanske att ni ska gå till typ mediamarkt/netonnet/elgiganten och fråga ifall ni kan få deras trasiga datorer som kunder lämnar in. Här kan jag nog direkt säga att ni kommer att bomma. De kommer aldrig riskera att kundernas data hamnar i fel händer utan kommer alltid använda någon form av professionellt återvinningsföretag som garanterar att diskar och privat information aldrig hamnar på villovägar.

Kan ju testa att sätta ut en annons någonstans, kika med föräldrar och be dom kika med sina vänner ifall deras företag kanske byter ut sina datorer och vad de ska göra med dem.

Permalänk
Inaktiv

Titta på Blocket så ser du hur många som försöker sälja datorer så får du nog en uppfattning om det skulle funka. Sverige är också för litet för en levande begagnad marknad för äldre datorer. Här är det till och med svårt att hitta nån som lagar moderkort på komponentnivå och det bör ju bero på att behovet inte finns. Jag tror till och med att det blir svårt att hitta nån som lagar telefoner med komponentfel ens för att rädda data och fotografier

Skickades från m.sweclockers.com