Är nya iPhone i oöppnad förpackning på Blocket bedrägeri?

Permalänk
Medlem

Är nya iPhone i oöppnad förpackning på Blocket bedrägeri?

Det ligger många iPhone ute på blocket nu, nya i oöppnad förpackning. Alla ser ut att säljas kontant öga mot öga och långt under inköpspris.

Jag kan inte komma på vad som är fel men det luktar lång väg, kanske nån vet mer om detta så jag och andra sweclockare slipper göra bort oss.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Hedersmedlem

Ja antagligen, men de kan också vara stulna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag jobbar för en elektronik kedja där vi kan beställa många iphones ifrån en leverantör som inte tillhör den "stora kedjan" och den leverantören har haft inbrott för ett tag sedan och blivit av med ett par hundra iphones... Eller så tar folk ut nya på sina abonnemang och vill fylla på plånboken lite och säljer dem istället.
Köp inte ifall de inte finns ett styrkande kvitto för köpet bara
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Så länge man får kvittot med så ska det väl inte vara några problem

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ja det låter väldigt skumt. Ingen normal person köper en ny telefon för att sedan sälja den utan att ens ha använt den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ser fyra alternativ
1. Stulna
2. Köpta, säljes ny i låda och stöldanmäls sedan antingen av kunden eller säljaren när kunden inte betalar räkningarna.
3. Dåliga kloner som ser ut som riktiga
4. Du blir rånad på plats

Inget annat är direkt rimligt, i två av fyra fall låses telefonen och blir obrukbar, i tredje är den värdelös från start och fjärde är inte direkt bättre 😋

Skulle hålla mig borta från sådana deals, chansen att inget går fel med det är låg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Personer som får ny telefon på jobbet men som väljer pengar före ny telefon? Fast då är den å andra sidan stulen från arbetsplatsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Många är ju säkert dem som har dåligt med pengar, köper på abonnemang sen säljer billigt för att få in lite pengar.

Frågan är vad som händer ifall dem slutar betala sitt abonnemang? Stänger operatören av telefonen då, kan dem det?

Sen finns de säkert stulna också givetvis.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Har en kollega som blev blåst på det sättet.
Ny iphone i inplastad kartong, kvitto, personligt möte.
Betalade cash, åkte hem och öppnade kartong och däri låg något liknande "Koreawannabe" Iphone.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Det är väl en grej med att ta ut telefon på abonnemang och sedan sälja den för att casha in.
Idioti men sånt folk finns det gott om.
Sen en del är säkert stulna.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Inte för jag är insatt i ämnet men det som fick mig att haja till var ju kravet på kontanter.

Känns ju som en person som inte vill att info om dem ska nås av köparen, mest sannolik pga det är någon typ av bedrägeri. Swish och banköverföring gör ju att sånt måste komma fram. Om inte deras egna så någon annans. Oavsett är det ju spår för polisen att följa för att nå bedragaren.

Men de var som sagt bara min spontana tanke. Kan ju vara någon som bara är rädd för att bli blåst och föredrar pga det kontanter i handen. Men 2020 känns det lite långsökt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Många är ju säkert dem som har dåligt med pengar, köper på abonnemang sen säljer billigt för att få in lite pengar.

Frågan är vad som händer ifall dem slutar betala sitt abonnemang? Stänger operatören av telefonen då, kan dem det?

Sen finns de säkert stulna också givetvis.

Beror väl på antar jag, varje gång jag förnyar mitt abonnemang på telia så säger dem i kassan att jag kan göra precis vad jag vill med telefonen.. Vill kunden sälja telefonen så skiter dem i det men abonnemanget och telefonen ska ju betalas oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är väl en grej med att ta ut telefon på abonnemang och sedan sälja den för att casha in.
Idioti men sånt folk finns det gott om.
Sen en del är säkert stulna.

Finns gott om exempel på när kriminella tvingat andra att hämta ut telefoner med abonnemang för att sedan sälja dem. Exempel: FUP

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Beror väl på antar jag, varje gång jag förnyar mitt abonnemang på telia så säger dem i kassan att jag kan göra precis vad jag vill med telefonen.. Vill kunden sälja telefonen så skiter dem i det men abonnemanget och telefonen ska ju betalas oavsett.

Mjo, känns ju bara udda att förnya abonnemanget och inte nyttja mobilen. Man får den ju inte gratis, men många tror väl iofs det och tror de går plus 7k eller något. Känner att de lurat systemet eller något.

Vill jag inte ha mobilen vid förnyelse så hade jag ju siktat på ett abonemang utan mobil kopplad till det liksom men många tänker väl rätt kortsiktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Finns gott om exempel på när kriminella tvingat andra att hämta ut telefoner med abonnemang för att sedan sälja dem. Exempel: FUP

Ajuste! Ja sånna finns det nog också gott om.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Har en kollega som blev blåst på det sättet.
Ny iphone i inplastad kartong, kvitto, personligt möte.
Betalade cash, åkte hem och öppnade kartong och däri låg något liknande "Koreawannabe" Iphone.

Det låter ju hemskt, och blir man blåst så finns det inte mycket att göra sen! Det hade kunnat lösas om det fanns ett ryktes-system på blocket precis som på ebay etc.

Skrivet av Zemlan:

Inte för jag är insatt i ämnet men det som fick mig att haja till var ju kravet på kontanter.

De annonser jag tittade på handlade inte om kontanter speciellt, men mer att man ska betala på plats. Antar att swish hade funkat, men jag har inte grävt närmare i det.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Finns gott om exempel på när kriminella tvingat andra att hämta ut telefoner med abonnemang för att sedan sälja dem. Exempel: FUP

Hände faktiskt mig när jag gick gymnasiet för 12 år sen Tvingad av ett gäng. Skön sak att förklara för polisen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Ser det väl som att det endera är personer som behöver pengar kortsiktigt och passar på att förlänga sitt abonnemang och tar ut en telefon och säljer den. Inte det smartaste men det beror ju också lite på livssituation, eller så är det folk som vill byta telefon och sälja sin gamla men inser att då den har lite sprickor och repor och är allmänt kass i batteriet så kan det vara bättre att telefonen "förolyckas" och man får en ny via försäkringen. Ny telefon, bättre pris när de säljer.

Permalänk
Avstängd

https://www.blocket.se/annons/dalarna/iphone_11_pro_max_256gb...

https://www.blocket.se/annons/stockholm/iphone_11_pro_max_256...

Garanterat något fuffens med detta. Identiska annonser, en i dalarna och en i stockholm. Men säljs inte av samma person

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

https://www.blocket.se/annons/dalarna/iphone_11_pro_max_256gb...

https://www.blocket.se/annons/stockholm/iphone_11_pro_max_256...

Garanterat något fuffens med detta. Identiska annonser, en i dalarna och en i stockholm. Men säljs inte av samma person

Kan ju köpa 3 stycken i ett svep annars!

https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/iphone_11_pro_ma...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Det är helt sjukt, finns hur många annonser som helst. Jag skrev till blocket att de borde gå ut med en varning, men antar att de inte bryr sig.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Det är helt sjukt, finns hur många annonser som helst. Jag skrev till blocket att de borde gå ut med en varning, men antar att de inte bryr sig.

Varning för vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Har en kollega som blev blåst på det sättet.
Ny iphone i inplastad kartong, kvitto, personligt möte.
Betalade cash, åkte hem och öppnade kartong och däri låg något liknande "Koreawannabe" Iphone.

Jag lyckades med samma... Såg seriös ut, tog i hand samt kvitto... Var en kina-klon Iphone där i... 5K åt H-vete.

Så se till att kvittot har rätt namn på sig samt gärna testa telefonen innan ev köp...

Sen big no no till kontanter idag! Ta något spårbart betalsätt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor: Är nog också mycket lättare att fixa ett förfalskat kvitto från valfri butik så garanti på att det verkligen är en äkta telefon eller att den inte är stulen kan var svårt att ta reda på

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Varning för vad?

På att telefonerna är antingen fake, stöldgods eller rent av en plan att råna folk som dyker upp.

Menar du att du tror att annonserna är seriösa och att folk säljer oanvända telefoner för 5-6K under retailpris?

Och att deras annonser bara råkar vara identiska?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Jag lyckades med samma... Såg seriös ut, tog i hand samt kvitto... Var en kina-klon Iphone där i... 5K åt H-vete.

Så se till att kvittot har rätt namn på sig samt gärna testa telefonen innan ev köp...

Sen big no no till kontanter idag! Ta något spårbart betalsätt!

IMEI framkommer väl ändå inte på kvittot? Du kan mycket väl bli lurad fast köparen uppvisar kvitto
Det där med att köpa telefoner på blocket skulle jag aldrig ge mig in på

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha stulet, inte en korea-klon och inte bli rånad. Efter att ha läst igenom allt ovan har jag summerat följande:

1. Inköpskvitto är ett krav men inte tillräckligt.
2. Köp på distans med möjlighet att returnera.
3. Köp öppnad förpackning.
4. Kolla bilderna, använd bildsök på Google för att se att de är unika.

Nåt jag missat?

EDIT: Vad gäller (2) ovan så tänker jag mig blocketpaketet alltså.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

OFF TOPIC: JAg har inte använt blocket så mycket (tack vare att Sweclockers finns), men varför i ******* har in blocket infört kundbetyg för att sortera bort rötägg?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

1. Inköpskvitto är ett krav men inte tillräckligt.
2. Köp på distans med möjlighet att returnera.
3. Köp öppnad förpackning.
4. Kolla bilderna, använd bildsök på Google för att se att de är unika.

5. Vissa produkter kanske man inte ska köpa begagnade...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Den tanken har slagit mig också, det är en bra poäng.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere