Min dator luktar bränt och går inte att starta

Permalänk
Medlem

Min dator luktar bränt och går inte att starta

Hej!
Det började med att bildskärmen blev svart och tog inte upp någon signal när jag spelade på den, kunde inte göra något annat än att starta om den (på knappen) för att kunna komma in på datorn igen. Efter cirka 5-6 gånger av att detta hänt o att jag försökt lösa problemet har nu datorn slutat starta och börjat lukta bränt. Jag städade igenom datorn på damm och provade att starta den. Då såg jag att det ”blixtrade” till i en sladd kopplat till moderkortet. Sladden är märkt med E1 och har flera olika kablar kopplade till den. Hur ska jag gå till väga? Bör jag köpa en ny sådan sladd och testa det? Isåfall vart hittar jag en sån? (namn på sladden behövs) Vet ej vad sladden är till för, är ganska kass på datorer!
All hjälp uppskattas!

Datorn är en Acer Predator G3 med en ålder på 5-6 år. Har bara använts för att spela spel på och jag har aldrig mixtrat med något på den förut.

bakgrundsinfo
Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka "lukta mig" till vilken komponent som brunnit, uppenbart är att något "mest troligt" gått sönder eftersom det luktar bränt.

Kontrollera även samtliga kontakter, både i datorn och utanför datorn, men jag skulle gissa på ditt grafikkort eller nätagg.

Grafikkort av anledning att du säger att skärmbilden blev svart och inte tog upp någon signal.

Permalänk
Medlem

@pioppan: Du kanske kan ta en bild på sladden + moderkortet och lägga upp, och du kan kanske följa sladden för att se var den kommer ifrån?

Permalänk
Medlem

@pioppan: Hur många kablar sitter i den kontakten och vart på moderkortet sitter den? Om man börjar där så kanske man kan lista ut något och räddas vad som räddas kan. Om kabeln går från nätagg till moderkort är det antagligen power för moderkort eller powern för CPU.

Moderkortet är den med 24 pinnar och CPU är från 4 upp till 2x 8 pinnar. Har du inte en värstingmaskin så är CPU vanligen 4 - 8 pinnar. En 8 pinnars skapas av 2 st kablar med 4 i varje.

24 pinnar sitter vanligen nära RAM eller SATA-portar, CPU sitter oftast vid I/O panelen eller bredvid / ovanför RAM.

Att en hårddisk eller fläkt skulle ha orsakat detta är ganska ovanligt eftersom dom inte ger ström.

Med stor sannolikhet går det att rädda chassi, fläktar och diskar.

Om du har haft extrem tur så är det nätagget som kastat in handduken och räddat alla komponenter.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Viktig kompletterande info!

Har nu insett att det inte är moderkortet sladden är kopplad i, utan snarare grafikkortet (GeForce GTX 960 2gb ddr5) Se bild.
Sladden verkar följa upp i ett hav av sladdar, och det jag kan urskilja är färgerna (svart & gult) som leder till en box (förmodligen någon AC-grej) i taket av chassit och en sladd kopplat till moderkortet på innerväggen. Se bild.
Hoppas detta ger lite ytterligare viktig info om mitt problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pioppan:
Dina bilder verkar låsta på google drive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pioppan:

Har nu insett att det inte är moderkortet sladden är kopplad i, utan snarare grafikkortet (GeForce GTX 960 2gb ddr5) Se bild.
Sladden verkar följa upp i ett hav av sladdar, och det jag kan urskilja är färgerna (svart & gult) som leder till en box (förmodligen någon AC-grej) i taket av chassit och en sladd kopplat till moderkortet på innerväggen. Se bild.
Hoppas detta ger lite ytterligare viktig info om mitt problem!

https://drive.google.com/a/gafe.karlskrona.se/file/d/1WvbcxCVUAqi_xoVh2r-h1acrbP5vYoaW/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/a/gafe.karlskrona.se/file/d/1uArfRGt7pHUieWd6Ebp5Ndt8xm8SmF7u/view?usp=drivesdk

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som power för grafikkortet om kontakterna är 6 eller 6+2 på två rader är det garanterat power för GPU Kan finnas en eller flera sådana kontakter beroende på hur kraftigt kort man har.

Antagligen en sådan här kontakt
https://www.inet.se/produkt/6911917/corsair-typ-3-sleeved-sva...

Som det låter så har nog din GPU kastat in handduken.
Med stor chans kan man nog rädda diskar, CPU, RAM, chassi och fläktar, störst risk är att moderkortet följt med, men det är inte säkert.

Boxen i taket är garanterat nätaggregatet. Följer du den mot utsidan så skall kabel till vägguttag gå därifrån

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon