Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Avaktivera automatiska omstarter i Windows 10

Permalänk

Avaktivera automatiska omstarter i Windows 10

Tjo.
Jag har letat ett tag nu om att windows startar om sig själv efter t.ex uppdateringar.
Jag har kollat på flera forum men det har bara handlat om att ändra dom inaktiva timmarna.
Min NAS/streaming dator står på 24/7 och jag vill helt enkelt inte att den skall starta om efter en uppdatering utan det vill jag göra manuellt.

Jag kör med Windows 10 Pro version 1903 eller om det är 1909.
Finns det något sätt att inaktivera denna funktion. För det stör mig att windows behöver starta om när jag t.ex sitter och streamar.
All hjälp mottages tacksamt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Du kan inaktivera tjänsten "Windows Update". i tjänster för att slippa Windows Update helt. Men du bör söka efter uppdateringar några gånger för säkerhetsfixar/buggfixar.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Har du Inställningar > Uppdateringar & Säkerhet > Avancerade alternativ > "Starta om den här enheten så snart som möjligt.." aktiverad? Du har ett par mer inställningar som kan vara intressanta där.

Permalänk
Medlem

@Hasseman84: Du kan pausa uppdateringar sju dagar.

Permalänk
Medlem

Kör gpedit.msc sen datorkonfiguration > administrativa mallar > Windows-komponenter > Windows Update sen ändra Ingen automatisk omstart med inloggade användare efter schemalagda installationer av uppdateringar till aktiverad.

Detta fungerade under Win7 för mig har inte provat på Win10

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Tjo.
Jag har letat ett tag nu om att windows startar om sig själv efter t.ex uppdateringar.
Jag har kollat på flera forum men det har bara handlat om att ändra dom inaktiva timmarna.
Min NAS/streaming dator står på 24/7 och jag vill helt enkelt inte att den skall starta om efter en uppdatering utan det vill jag göra manuellt.

Jag kör med Windows 10 Pro version 1903 eller om det är 1909.
Finns det något sätt att inaktivera denna funktion. För det stör mig att windows behöver starta om när jag t.ex sitter och streamar.
All hjälp mottages tacksamt.

Under Windows Update > Avancerade alternativ > sätt det tredje alternativet till "Av".

Det har fungerat för mig i alla år.

Den har aldrig startat om datorn utan min tillåtelse.

Permalänk
Skrivet av Irre:

@Hasseman84: Du kan pausa uppdateringar sju dagar.

Jag vill inte "Pausa" omstarter/uppdateringar heller. Jag vill starta om datorn när jag tycker att det är lämpligt att göra detta då jag använder den till flera olika saker så som en enklare NAS, Streaming PC med capture card (Elgato HD 60 PRO) och lite annat.
För jag vill ju inte att den skall starta om när jag inte är hemma då jag använder den ihop med min domän för att kunna ansluta till den när jag inte är hemma.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att göra i enterprise men inte i nån konsumentversion, det går endast att skjuta upp, det krävs hackande eller byte till enterprise om du ska undvika automatisk omstart i win 10.
Men win är är kanske inte heller det os du borde köra för nån linuxversion lär funka bättre för nas och serverbruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går att göra i enterprise men inte i nån konsumentversion, det går endast att skjuta upp, det krävs hackande eller byte till enterprise om du ska undvika automatisk omstart i win 10.
Men win är är kanske inte heller det os du borde köra för nån linuxversion lär funka bättre för nas och serverbruk.

Absolut. Det är inte helt fel tänkt. Men jag använder den till lite fler saker där windows är ett bättre alternativ tyvärr.
Så det blir väl att kolla efter nya uppdateringar mer ofta så att den inte startar om mitt i t.ex en stream.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Absolut. Det är inte helt fel tänkt. Men jag använder den till lite fler saker där windows är ett bättre alternativ tyvärr.
Så det blir väl att kolla efter nya uppdateringar mer ofta så att den inte startar om mitt i t.ex en stream.

ställ in den att bara göra omstart vid tider du sällan ändå använder datorn.

t.ex jag har ställt in att den endast få göra om starter mellan kl 03:00 - 06:00 då jag sällan är vid datorn mellan dessa tider och markerat resten av dygnet som aktiva timmar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Tjo.
Jag har letat ett tag nu om att windows startar om sig själv efter t.ex uppdateringar.
Jag har kollat på flera forum men det har bara handlat om att ändra dom inaktiva timmarna.
Min NAS/streaming dator står på 24/7 och jag vill helt enkelt inte att den skall starta om efter en uppdatering utan det vill jag göra manuellt.

Jag kör med Windows 10 Pro version 1903 eller om det är 1909.
Finns det något sätt att inaktivera denna funktion. För det stör mig att windows behöver starta om när jag t.ex sitter och streamar.
All hjälp mottages tacksamt.

Jag har också Windows 10 Pro och har ställt in det så under "Advanced options" för Windows Update. Sök och du skall finna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Under Windows Update > Avancerade alternativ > sätt det tredje alternativet till "Av".

Det har fungerat för mig i alla år.

Den har aldrig startat om datorn utan min tillåtelse.

Skrivet av Joppis:

Jag har också Windows 10 Pro och har ställt in det så under "Advanced options" för Windows Update. Sök och du skall finna

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har gett samma tips i mitt tidigare inlägg men vet inte om ts provat och om det funkar eller ej för honom 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

I Pro går det i alla fall att lägga in group policy som helt styr beteendet för uppdateringar och omstarter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S