Linux Mint, fixar den vanliga filer o så?

Permalänk

något strular,, arghhhhhh

Bootar från Linux mint från sticka, väljer "skivan" på skrivbordet för att starta installationen, väljer språk, väljer installera mjukvara från tredje part , väljer mitt nätverk, allt Ok så länge.....
den tuggar ett tag nu....

väljer sen att installera en ren kopia, väljer min enda ssd som finns där, en 240gb Intel...
den frågar efter tidszon, väljer Stockholm, sen väljer jag användarnamn o lösen, sen startar installationen........................... det går fint, tar ett tag.....

sen bootar den EJ in i min ssd....... ???

Tips?

har givetvis satt ssd:n som första boot prioraty i BIOS, även prövat att via F11 välja boot order men ICKE,,,,,,,,, den bara står kvar i en svart skärm och en vitt streck upp på vänster hörna blinkar hela tiden..............

Kan de ha något med nån bootsektor som är kvar sedan win 7? men borde den inte skrivas över då man installerar Linux Mint?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

något strular,, arghhhhhh

Bootar från Linux mint från sticka, väljer "skivan" på skrivbordet för att starta installationen, väljer språk, väljer installera mjukvara från tredje part , väljer mitt nätverk, allt Ok så länge.....
den tuggar ett tag nu....

väljer sen att installera en ren kopia, väljer min enda ssd som finns där, en 240gb Intel...
den frågar efter tidszon, väljer Stockholm, sen väljer jag användarnamn o lösen, sen startar installationen........................... det går fint, tar ett tag.....

sen bootar den EJ in i min ssd....... ???

Tips?

har givetvis satt ssd:n som första boot prioraty i BIOS, även prövat att via F11 välja boot order men ICKE,,,,,,,,, den bara står kvar i en svart skärm och en vitt streck upp på vänster hörna blinkar hela tiden..............

Kan de ha något med nån bootsektor som är kvar sedan win 7? men borde den inte skrivas över då man installerar Linux Mint?

Trist läge men jag hade först testat detta verktyg, brukar fixa det mesta i bootväg.

Permalänk
Avstängd

Bootade du installations-stickan som uefi eller mbr?

Vet inte om nya mint fortfarande stödjer MBR som default

Inte secure boot i Bios som strular annars?

Permalänk

datorn är sket gammal, så vet inte om de finns några olika lägen att boota ifrån? inget UEFI i alla fall de vet jag..

Bios är de gamla blå/vita ni vet..

har endast val i boot: USB bla bla nåt, sedan finns bara min SSD och min cdrom, inget annat..

har gått in via stickan linux mint nu, valt gparted: raderat min ssd, skapat en ny med Ext4 som file system... provar och installera nu igen...

////// ska kolla secure boot om detta inte funkar, vet ej om de finns i BIOS, men kollar..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

uppdate: de funka med de jag skrev ovan:
har gått in via stickan linux mint nu, valt gparted: raderat min ssd, skapat en ny med Ext4 som file system... provar och installera nu igen...

nu fortsätter vi :=)

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av musse pigg:

datorn är sket gammal, så vet inte om de finns några olika lägen att boota ifrån? inget UEFI i alla fall de vet jag..

Bios är de gamla blå/vita ni vet..

Det är inte så att du valt GPT på en gammal dator som endast stöder MBR? Har du ingen uefi boot kan du inte boota en GPT disk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förutom Mint/Ubuntu kan jag rekommendera Manjaro, https://manjaro.org/.
Väldigt trevligt.
Tycker du att Gnome/KDE känns lite stökigt på datorn så kan jag rekommendera XFCE.
Om du ska köra Ubuntu är det Xubuntu som rekommenderas då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Förutom Mint/Ubuntu kan jag rekommendera Manjaro, https://manjaro.org/.
Väldigt trevligt.
Tycker du att Gnome/KDE känns lite stökigt på datorn så kan jag rekommendera XFCE.
Om du ska köra Ubuntu är det Xubuntu som rekommenderas då.

Standard DE för mint är ju cinnamon, som är riktigt trevligt.
Håller annars med dig om gnome/KDE, de känns lite överväldigande med så jävla mycket settings samt känns inte så rappa (som default, allt går ju ändra). XFCE är också najs, men om TS kör standardinstallation så skulle jag tro han sitter på cinnamon och det är inte alls fy skam.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Det är inte så att du valt GPT på en gammal dator som endast stöder MBR? Har du ingen uefi boot kan du inte boota en GPT disk

Skickades från m.sweclockers.com

ingen aning, de funka nu, då jag rensa disken och skapa ny via Linux Mint Gparted..

uppdaterar Linux Mint nu, ska prova de närmaste veckan.... om jag ej är nöjd, har jag popOS i nästa usb sticka klart att provas först, sen går vi vidare,, bara att testa ju..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

@musse pigg: Kul att det funkar! Tänk på det som många av oss har sagt om skrivbordsmiljöer också! Det är väldigt ofta som det räcker att installera en annan miljö för att få den upplevelse man vill ha.

En annan grej nu när du är igång, som jag brukar säga till alla som är nya i Linux; Nu har visserligen saker och ting ändrats en del i Windows på senare år men många som går över brukar vara ovana vid pakethanteringen. I Linux ska du i allmänhet aldrig gå ut på webben för att ladda ner program utan det mesta finns att installera genom distributionens pakethanterare. Där är programmen testade och godkända och går att installera med bara ett kommando eller klick.

Ubuntu kommer med ett lättanvänt grafiskt gränssnitt som heter Software Manager och jag kan tänka mig att Mint har något liknande. Annars går det att installera Synaptic men det är inte riktigt lika användarvänligt för nybörjare. I framtiden kommer du säkert att föredra att använda terminalen för sådant men i början kan det vara skönt med grafiska hjälpmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Standard DE för mint är ju cinnamon, som är riktigt trevligt.
Håller annars med dig om gnome/KDE, de känns lite överväldigande med så jävla mycket settings samt känns inte så rappa (som default, allt går ju ändra). XFCE är också najs, men om TS kör standardinstallation så skulle jag tro han sitter på cinnamon och det är inte alls fy skam.

Ja jag har faktiskt inte testat Cinnamon på äldre maskinvara, håller med om att det är väldigt trevligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

har kommit så långt att jag uppdaterat det, och jag kör på firefox, youtube funkar, och jag kan googla.
De var de viktigaste..

Dock verkar Linux Mints video stöd horribelt

Jo jag har förstått lite med de att man ska använda software manager,

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av musse pigg:

har kommit så långt att jag uppdaterat det, och jag kör på firefox, youtube funkar, och jag kan googla.
De var de viktigaste..

Dock verkar Linux Mints video stöd horribelt

Jo jag har förstått lite med de att man ska använda software manager,

När du säger videostöd menar du stöd för att spela upp videofiler eller menar du 3D-grafik?

VLC borde kunna spela det mesta i videoväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Förutom Mint/Ubuntu kan jag rekommendera Manjaro, https://manjaro.org/.
Väldigt trevligt.
Tycker du att Gnome/KDE känns lite stökigt på datorn så kan jag rekommendera XFCE.
Om du ska köra Ubuntu är det Xubuntu som rekommenderas då.

+1 för Manjaro, de har mognat väldigt mycket på senare tid som ett användarvänligt OS. Till skillnad från Ubuntu/Mint/Debian som alla tre bygger på samma grund (Debian) så bygger Manjaro på en annan grund: Arch Linux.

Ett par viktiga skillnader är att utbudet av program är lite olika, att program hos Arch i regel är nyare än Debian, att grundkonfigurationen passar bättre för dagens datorer till skillnad från Debian som siktar på att fungera bra även på datorer från 90-talet m.m.

Sedan är det att Manjaro i mycket högre grad frågar dig vad Du vill med datorn, snarare än att Datorn bestämmer vilken konfiguration som är bäst. Det tycker jag är en trevlig sak. I alla fall, på Linux går det att skifta inställningar lätt oavsett vilken mentalitet/OS som ligger bakom.

Så, har du tid vinner du mycket på att prova lite olika distros.

Skrivet av MrPasty:

@musse pigg: Kul att det funkar! Tänk på det som många av oss har sagt om skrivbordsmiljöer också! Det är väldigt ofta som det räcker att installera en annan miljö för att få den upplevelse man vill ha.

En annan grej nu när du är igång, som jag brukar säga till alla som är nya i Linux; Nu har visserligen saker och ting ändrats en del i Windows på senare år men många som går över brukar vara ovana vid pakethanteringen. I Linux ska du i allmänhet aldrig gå ut på webben för att ladda ner program utan det mesta finns att installera genom distributionens pakethanterare. Där är programmen testade och godkända och går att installera med bara ett kommando eller klick.

Ubuntu kommer med ett lättanvänt grafiskt gränssnitt som heter Software Manager och jag kan tänka mig att Mint har något liknande. Annars går det att installera Synaptic men det är inte riktigt lika användarvänligt för nybörjare. I framtiden kommer du säkert att föredra att använda terminalen för sådant men i början kan det vara skönt med grafiska hjälpmedel.

Huvudet på spiken! Tänker inte på det vanligen men visst är det så. I Windows så går en i regel ut på nätet för att hitta kod att ta hem och installera på sin dator. I Linux kollar en alltid programvaruhanteraren -eller- någonting som kallas förråd efter programmet, då vet en att programmet en får hem är äkta. I sällsynta fall har jag behövt ladda hem ett programpaket från en hemsida för att de inte ligger med i något etablerat förråd, men där får jag beskylla tillverkaren för att de inte förstod bättre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av musse pigg:

Dock verkar Linux Mints video stöd horribelt

Hmmmm, kan du utveckla det? Menar du att lokala videofiler spelas upp knasigt via den medföljande mediaspelaren eller är det videos på webben som fungerar dåligt?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

har kommit så långt att jag uppdaterat det, och jag kör på firefox, youtube funkar, och jag kan googla.
De var de viktigaste..

Dock verkar Linux Mints video stöd horribelt

Jo jag har förstått lite med de att man ska använda software manager,

Skrivet av pv2b:

När du säger videostöd menar du stöd för att spela upp videofiler eller menar du 3D-grafik?

VLC borde kunna spela det mesta i videoväg.

Standardvideospelaren har jag för mig är väldigt simpel, så om du vill ha något mer användbart så är vlc att rekommendera. Bör hittas lätt i Software Manager. Om inte så kan du behöva aktivera fler av standardförråden som följer med. De har namn som "Universe" och "Multiverse" repository. Borde gå att ställa in i inställningar för Software Manager som nås från verktygsfältet. Ser du inget verktygsfält tryck "Alt" en gång så brukar det titta fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmmmm, kan du utveckla det? Menar du att lokala videofiler spelas upp knasigt via den medföljande mediaspelaren eller är det videos på webben som fungerar dåligt?

Bra fråga, utgick från att det menades lokala videofiler. Är det youtube som laggar eller krånglar så är det en annan femma.

Permalänk

på nätet verkar de flyta, via firefox o youtube...

Jag menar stöd för videfiler, .ISO, MKV osv.... inget vlc fixa vad jag provade,, men ska kolla igen.
Jag tycker ju KODI 17.6 vore nice, går de att installera? vill ej ha 18.5 då Nvidia grafikkort HW EJ stöds som jag förstår det..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av Balconette:

Standardvideospelaren har jag för mig är väldigt simpel, så om du vill ha något mer användbart så är vlc att rekommendera. Bör hittas lätt i Software Manager. Om inte så kan du behöva aktivera fler av standardförråden som följer med. De har namn som "Universe" och "Multiverse" repository. Borde gå att ställa in i inställningar för Software Manager som nås från verktygsfältet. Ser du inget verktygsfält tryck "Alt" en gång så brukar det titta fram.

finns ju 30 olika kodi via software manager såg jag,,, jag vill bara ha enbart spelaren, 17.6, inget mer
men har svårt att utläsa vilken det skulle vara

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

Standardvideospelaren har jag för mig är väldigt simpel, så om du vill ha något mer användbart så är vlc att rekommendera.

Föredrar också VLC, men får ändå säga att "standardspelaren" xplayer ändå alltid spelat allt jag kastat på den.

Vill man prata uselt videostöd så spelar ju vissa andra OS inte ett skit utan en massa meckande med olika codecs och grejer (eller VLC som har egna)

Här är mints software manager, bara söka på VLC så dyker det upp, är dte inte installerat så är "launch"-knappen istället en "Install"-knapp

Linux är mer närbesläktat med Android än i windows så ha det i baktanken, mycket fungerar liknande som en mobil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av musse pigg:

på nätet verkar de flyta, via firefox o youtube...

Jag menar stöd för videfiler, .ISO, MKV osv.... inget vlc fixa vad jag provade,, men ska kolla igen.
Jag tycker ju KODI 17.6 vore nice, går de att installera? vill ej ha 18.5 då Nvidia grafikkort HW EJ stöds som jag förstår det..

VLC fixar alla dem utan problem.

Men föredrar du Kodi så kör på det, är ju ganska trevligt men lite meck för allt ska visas rätt

edit: Alla hundra olika kodi du ser i sm är ju diverse plugin, t.o.m spel och annat för kodi. Den översta heter bara Kodi och är den som är själva spelaren. Den versionen som är där är den som är helt testad och rekomenderad av dev-teamet. Prova den först

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

på nätet verkar de flyta, via firefox o youtube...

Jag menar stöd för videfiler, .ISO, MKV osv.... inget vlc fixa vad jag provade,, men ska kolla igen.
Jag tycker ju KODI 17.6 vore nice, går de att installera? vill ej ha 18.5 då Nvidia grafikkort HW EJ stöds som jag förstår det..

Hm, kan det vara så att kodekar strular? Någon med mer kunskaper om just detta borde flika in istället för mig så TS får adekvat hjälp.

Får du upp något felmeddelande när du startar filmen? Isåfall, vad står det?

Permalänk
Medlem

En annan tanke som slog mig är ifall du inte har full åtkomst till videofilerna. Går det att kopiera filen till skrivbordet? Om du sedan försöker starta den när den ligger där, fungerar det annorlunda då?

Permalänk

Kodi slutade med stöd för Nvidia Grafikkort sedan 18.x vad jag förstod de som, nu vet jag inte om de gäller deras nyaste kort, men mitt kort är ju gammalt..

jag vet att 17.x fixar allt stöd med HW med Nvidia..

jo de som händer är ju att visa typer av video ej hårdvaru kodas, de kommer lagga..
Då min cpu är så klen, att jag måste ha HW stöd med mitt Nvidia GT720...

Jag vet detta då Libreelec Kodi heller inte stöder Nvidias kort längre med 18.x....

oavsett, vill jag ha kodi 17.6, annars får jag väl prova VLC igen, jo jag vet att den borde stöda MKV, men fixar den verkligen ISO?

Ska kolla senare imorgon, ej mer tid idag

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av musse pigg:

Kodi slutade med stöd för Nvidia Grafikkort sedan 18.x vad jag förstod de som, nu vet jag inte om de gäller deras nyaste kort, men mitt kort är ju gammalt..

jag vet att 17.x fixar allt stöd med HW med Nvidia..

jo de som händer är ju att visa typer av video ej hårdvaru kodas, de kommer lagga..
Då min cpu är så klen, att jag måste ha HW stöd med mitt Nvidia GT720...

Jag vet detta då Libreelec Kodi heller inte stöder Nvidias kort längre med 18.x....

oavsett, vill jag ha kodi 17.6, annars får jag väl prova VLC igen, jo jag vet att den borde stöda MKV, men fixar den verkligen ISO?

Ska kolla senare imorgon, ej mer tid idag

Funkar med alla DVD format, iso, img, video_ts etc. Klarar t.o.m gamla realmedia filer från 90-talet jag av någon anledning sparat.

Inte att förväxla med VLC på Android eller Android TV som typ inte spelar ett skit som är dte minsta avvikande. VLC i Linux spelar i princip allt du kan hitta

Permalänk
Medlem

ISO? Är det skivavbilden ISO du menar eller finns det ett .ISO-videoformat?

Är det en skivavbild borde den gå att öppna ungefär som en vanlig mapp i filhanteraren, om det inte fungerar att öppna sådana i vlc. Där i kanske det du frågar efter finns?

Åter igen, någon som är bättre insatt bör svara istället för mig. Om TS ska testa sig fram för att vi ska gissa oss till felet kommer det ta onödig tid. Den tiden tycker jag TS ska ha till att upptäcka och uppleva Linux på istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av musse pigg:

Kodi slutade med stöd för Nvidia Grafikkort sedan 18.x vad jag förstod de som, nu vet jag inte om de gäller deras nyaste kort, men mitt kort är ju gammalt..

jag vet att 17.x fixar allt stöd med HW med Nvidia..

jo de som händer är ju att visa typer av video ej hårdvaru kodas, de kommer lagga..
Då min cpu är så klen, att jag måste ha HW stöd med mitt Nvidia GT720...

Jag vet detta då Libreelec Kodi heller inte stöder Nvidias kort längre med 18.x....

oavsett, vill jag ha kodi 17.6, annars får jag väl prova VLC igen, jo jag vet att den borde stöda MKV, men fixar den verkligen ISO?

Ska kolla senare imorgon, ej mer tid idag

ISO är ju inte ett videoformat, det är en avbild av en CD eller DVD-skiva.

Kan hända att du får montera din ISO först för att kunna spela den. Hur man gör det genom "peka klicka" har jag tyvärr ingen aning om (går kanske!) men i kommandoraden kan du alltid loop-mounta en ISO.

Börja med att skapa en mount point (behöver du bara göra en gång)

sudo mkdir /mnt/iso

Sedan monterar du ISO:n på den katalogen:

sudo mount /path/to/image.iso /mnt/iso -o loop

Och för att demontera den när du är klar:

sudo umount /mnt/iso

Sedan kan du peka ut själva filerna du vill spela från monteringspunkten /mnt/iso

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

ISO? Är det skivavbilden ISO du menar eller finns det ett .ISO-videoformat?

Är det en skivavbild borde den gå att öppna ungefär som en vanlig mapp i filhanteraren, om det inte fungerar att öppna sådana i vlc. Där i kanske det du frågar efter finns?

Åter igen, någon som är bättre insatt bör svara istället för mig. Om TS ska testa sig fram för att vi ska gissa oss till felet kommer det ta onödig tid. Den tiden tycker jag TS ska ha till att upptäcka och uppleva Linux på istället.

.iso är som du säger en image-fil, men VLC spelar upp dessa (och andra imagefiler) direkt utan problem, precis som om du skulle kört från en riktig DVD.

Oavsett om du väljer att öppna från VLC menyn, drag and drop från filhanteraren eller högerklick i filhanteraren och "öppna med" och välja VLC så fungerar det felfritt.

Så ingen mening att överkomplicera saker, speciellt för någon som är ny

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

ISO är ju inte ett videoformat, det är en avbild av en CD eller DVD-skiva.

Kan hända att du får montera din ISO först för att kunna spela den. Hur man gör det genom "peka klicka" har jag tyvärr ingen aning om (går kanske!) men i kommandoraden kan du alltid loop-mounta en ISO.

Börja med att skapa en mount point (behöver du bara göra en gång)

sudo mkdir /mnt/iso

Sedan monterar du ISO:n på den katalogen:

sudo mount /path/to/image.iso /mnt/iso -o loop

Och för att demontera den när du är klar:

sudo umount /mnt/iso

Sedan kan du peka ut själva filerna du vill spela från monteringspunkten /mnt/iso

Mounta en imagefil i mint, antingen dubbelklicka på den, eller markera den trycka enter, eller högerklick och välja mount (högerklick kan man även välja att t'ex bränna den istället)

Skräm inte stackarn med massa text-kommandon första du gör
Men som jag skrev ovan är det helt onödigt för att se en DVD-image

Permalänk
Medlem

Vill också slå ett slag för VirtualBox eller motsvarande. Tänk bara allt allt är segt som sirap där innan du installerar VirtualBox Guest Additions.

Det är ett perfekt sätt att testa vilken Linux-dist, skrivbord (DE) samt fönsterhanterare (WM) som funkar bäst för dig.

Själv trivs jag exempelvis med Ubuntu 18.04.03 LTS, Gnome 3.82 (med diverse tweaks), Mutter(?) på min laptop, medan jag kör Lubuntu 19.10, lxqt, OpenBox virtuellt (LAMP + Wordpress) med Windows 10 som host.

Som mediaspelare föredrar jag lätt Celluloid:
https://celluloid-player.github.io/

Se bara till att fly Snaps (snapd) som pesten när det gäller program. Speciellt om du har en dator du startar om ofta (samt lite äldre). Märks exempelvis i Ubuntu där miniräknaren är en Snaps-app som default (tar flera sekunder att starta!). Installerar man istället via APT (apt-get install gnome-calculator), så går snabbare än direkt!

Har även experimenterat med en hel del andra distar men har fastnat för just Ubuntu och Lubuntu. Enda nackdelen är att båda innehåller en del bloatware out-of-the box, men det fixas lätt med Synaptic Package Manager

Tänkt bara på att en distribution fungerar virtuellt är ingen garanti att det kommer fungera på din fysiska hårdvara. Lite därför jag också håller hårt i Ubuntu, då min laptop är certifierad för just den distributionen.