Böjd ultrawide kontra rak standardskärm?

Böjd ultrawide kontra rak standardskärm?

Jag satt och provade ett spel med böjd ultrawide-skärm för inte så länge sedan och kände mig lätt illamående efter en stund eftersom inte ens periferiseendet får vila från de skiftande bilderna, färgerna och intrycken. Därför undrar jag hur länge det tog innan ni med sådana skärmar lyckades vänja er? Ni som ångrade er övergång till Ultrawide får också gärna lämna kommentarer. Vad var det som kändes fel och upplevdes böjningen som ganska onödig även i spelsammanhang?

Berätta om nackdelarna vid vanlig datoranvändning, alltså ifråga om skrivbordet m.m.?

Har inte endast med skärmarna att göra utan ytterligare faktorer som spelar in kan vara om man använder handkontroll eller tbord och mus eller som spelet är i FPP/third person och även FOV i spelen.
Har svårt att tänka mig att jag någonsin kommer köpa en böjd skärm men jag är också lite inavlad av gäller att testa nya saker
Klarar mig mer än tillräckligt på två stycken 24 tummare vad gäller arbets och spelyta

@jompenleet:

Okej men hur mycket gamer är du då eftersom du använder två 24-tummare jämte varandra?

Skrivet av Grafikante:

Jag satt och provade ett spel med böjd ultrawide-skärm för inte så länge sedan och kände mig lätt illamående efter en stund eftersom inte ens periferiseendet får vila från de skiftande bilderna, färgerna och intrycken. Därför undrar jag hur länge det tog innan ni med sådana skärmar lyckades vänja er? Ni som ångrade er övergång till Ultrawide får också gärna lämna kommentarer. Vad var det som kändes fel och upplevdes böjningen som ganska onödig även i spelsammanhang?

Berätta om nackdelarna vid vanlig datoranvändning, alltså ifråga om skrivbordet m.m.?

Fördelar
- Har fungerat bra för mig, ingen invänjningsperiod
- Upplevde böjen på en ultrawide som nödvändig, och bekvämt hade inte velat sitta med en rak ultrawide.
- Stor yta, film/spel/desktop
- Man kan välja att köra i det format som är bekvämt och passar mediat, 16:9, 21:9/31:9 (ingen begränsning, black bars finns alltid oavsett sänds ju en del i 4:3, 16:9 och 21:9 även spel har olika stöd/och olika bra, enda skillnaden är om barsen är på sidan eller ovanför/under)
- Slipper två skärmar (speciellt om man har 31:9), och extra kablage/utrustning

Nackdelar
- 21:9 är lagom 31:9 blir lite för stort, speciellt i desktop men det kan ju hanteras via att man kör den som två skärmar/två kablar om skärmen stödjer det. Om man är ute efter att ha motsvarande 2skärmar i bredd utan att ha 2 skärmar.
- Otympliga i större storlekar

Senast redigerat 2020-01-16 20:36

@lappen81:

Tack för beskrivningen. Skulle du säga att det känns något segare i sidled när man spelar shooters? Alltså när man snabbt vrider sig med ett vapen från t ex höger till vänster?

Skrivet av Grafikante:

@lappen81:

Tack för beskrivningen. Skulle du säga att det känns något segare i sidled när man spelar shooters? Alltså när man snabbt vrider sig med ett vapen från t ex höger till vänster?

Gamla skärmen var 1440p 60hz 21:9 min dator orkade inte driva den har upplevt det då / tror inte att det var pg av 21:9 snarare datorn, kunde dippa under 30fps
Nya skärmen är 1080p 144hz 31:9 freesync2, ligger ofta +60fps, känns som att det flyter på bättre.

Dom är ju lite mer tungdrivna då det är mer pixlar i bredd som ska datorn ska orka med att driva, eller så kanske det är något som alltid finns men blir lite mer märkbart om skärmen är större?

@lappen81:

Okej, jag syftade egentligen inte på om skärmen är tungdriven för datorn utan på om det känns klumpigare rent visuellt att vrida sin karaktär i first person shooters?

Jag har två raka 29" ultrawide ovanpå varandra.
Eftersom de är så små funkar det jättebra att de är raka, men om man hade 34" eller större vill man nog ha en böjd för att man inte skall se utkanten av skärmen i en allt för stor vinkel.

Skrivet av Grafikante:

@lappen81:

Okej, jag syftade egentligen inte på om skärmen är tungdriven för datorn utan på om det känns klumpigare rent visuellt att vrida sin karaktär i first person shooters?

Jag tyckte att det var det jag svarade på, vad innebär segare eller klumpigare rent visuellt för dig?

Kör med 32:9 välvd skärm och hade inga problem att vänja mig. Det var gött direkt, från sekund 1.
Jag älskar det. Kommer nog inte ha problem att gå tillbaka till icke välvd skärm men ytan är underbar

Jag har haft min X34 Predator i snart tre år nu tror jag. Jag skulle absolut inte säga att det känns "slöare" att spela FPS på en ultrawide, men det ger däremot ingenting. I shooters så är det ju en liten del på mitten av skärmen som är viktigt, detalj och snabbhet är viktigt. En 34" skärm om du sitter på normalt avstånd så kan du inte kolla i kanterna utan att vrida huvudet, vilket du inte vill för då missar du mitten och japp... you dead.

Ultrawide för mig är en skärm gjord för inlevelse. Är inlevelsen av spelet viktigare än split-second manövrar så kommer du gilla den. Jag spelar mestadels RPGer som The witcher, turnbased spel som Divinity Original sin eller Darkest Dungeon eller spel där miljön är väldigt viktig som Subnautica eller Firewatch. I alla de spelen så ger det sjukt mycket för inlevelsen. Jag älskar även min skärm i t.ex WoW då det ger mig så mycket mer yta för minimapen, moddar, party portrait samtidigt som jag kan ha mittdelen av skärmen förhållandevis ren.

Jag hade personligen aldrig köpt en 34" Ultrawide som är 1080p utan på den storleken vill man verkligen ha 3440x1440 eller högre. Det är dock fett tungdrivet med 5 milj pixlar jämfört med ca 2 milj från en standardbred 1920x1080 skärm. Jag sitter på ett 1070 idag, vilket är alldeles för klent egentligen. Du ska nog räkna med att du behöver köpa ett XX80 kort från Nvidia eller motsvarande från AMD minst varannan generation. Hade jag haft ett 1080 hade jag precis klarat 60 FPS på high i spel som Division 2, nu spelar jag istället på ca 55 och hälften av inställningarna på medium. Dock går det ju alltid att ta bort widescreenen om man vill, och spela i normalt format med svarta kanter på sidan. Det hjälper en del för upplösningen.

Lycka till!

Skrivet av lappen81:

Jag tyckte att det var det jag svarade på, vad innebär segare eller klumpigare rent visuellt för dig?

Nja jag tyckte inte att det var så tydligt men jag har i vilket fall fått för mig att sidorörelserna skulle ta några tio- eller hundradelar långsammare än på en 27" skärm eftersom vridradien blir större. Eller är det bara en tankevurpa?

@Chrisism8:

Tack för det mycket utförliga och informativa inlägget.

Spontant känns det som ultrawide är ganska så vettigt efter som man sitter såpas nära så man blir "Omfamnad" av skärmen.

Välvda TV aparater känns lite mindre viktig dock, där sitter man ju såpas långt bort att all "omfamningseffekt" försvinner xD

Skrivet av Chromatic:

Spontant känns det som ultrawide är ganska så vettigt efter som man sitter såpas nära så man blir "Omfamnad" av skärmen.

Välvda TV aparater känns lite mindre viktig dock, där sitter man ju såpas långt bort att all "omfamningseffekt" försvinner xD

Man behöver ju inte sitta så långt bort från en tv det bara går. Men ska man titta flera så har kurvat inga fördelar.

Noll tillvänjningsperiod här. Om man inte räknar med vänja sig vid de geometriska felen men det har inte vart några större problem här. Sen är 35" bra litet de skulle få komma upp i storlekar till 50" åtminstone.

Skrivet av oqvist:

Man behöver ju inte sitta så långt bort från en tv det bara går. Men ska man titta flera så har kurvat inga fördelar.

Noll tillvänjningsperiod här. Om man inte räknar med vänja sig vid de geometriska felen men det har inte vart några större problem här. Sen är 35" bra litet de skulle få komma upp i storlekar till 50" åtminstone.

Spontant känns det dock som man måste sitta max en meter ifrån för att få nytta av omringelseeffekten xD Sitter man längre bort så blir det ju bara en fyrkant man tittar på ändå?

Skrivet av Chromatic:

Spontant känns det dock som man måste sitta max en meter ifrån för att få nytta av omringelseeffekten xD Sitter man längre bort så blir det ju bara en fyrkant man tittar på ändå?

Ja längre ifrån blir det bara en designgrej. Sitter ca 90 cm från min 55" (ej kurvad). Hade man haft en 21:9 tv hade det vart enklare fixa benutrymme för att sitta närmare bekvämt. Har aldrig känt att jag skulle vilja böja den dock

Inte så mycket om välvd kontra rak, men varför heter det 21:9, vi har ju 4:3 rimligtvis borde då 21:9 kallas 7:3?

Edit:
"Orsaken till att man kallar formatet för 16:10 istället för 8:5 handlar om att basen för bildförhållandet idag är just 16:9-format, eller att bredden är 1,78 gånger höjden. De flesta av oss tycker det är lätt att förstå hur 16:10 förhåller sig till 16:9. Hur 8:5 förhåller sig till 16:9 är klurigare att lista ut. På samma sätt skulle man kunna kalla 4:3 för 16:12-format. Fast då 4:3 var etablerat innan 16:9-formatet slog igenom håller sig den gamla beteckningen kvar."
https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Var inget😂

Senast redigerat 2020-01-17 08:03

UW är skönt för windows shit och kanske för casual spel.
För allt annat fps, moba osv nej fy fan.

Kommer aldrig gå över till UW så länge jag spelar, och skulle jag sluta kommer jag köra på en 32" rak ändå.
PS. Har provat spela på en UW och det känns bara fel, typ som man drar i sirap.

Gillar inte curved heller, lika lite som jag gillar curved display på mobiler.

Du kommer heller aldrig se competitive spelar gå över till en UW, finns en anledning mindre skärmar används, för det är enklare att ta in allt som visas samtidigt medans fokus sitter vid crosshair.

Det sagt, vill du själv prova så är det ju bara att prova. Beställ en du tycker ser bra ut och testa, ingen kan svara på vad du tycker om eller kommer uppleva

Nyttja själv en böjd UW under en kortare period. Tänkte jag skulle pröva något nytt, men för mig blev allting väldigt mycket jobbigare och än mer ansträngning för ögonen. Varför kan jag inte svara på, men det var så jag upplevde det. Bytte tillbaka till min gamla och det var som en fröjd för ögonen igen.

Kan även tilläggas att jag nyttjat både 34” & 24” skärm. 24” gick inte använda mer än 20 min, var alldeles för liten för att ha en böj på!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Grafikante:

Nja jag tyckte inte att det var så tydligt men jag har i vilket fall fått för mig att sidorörelserna skulle ta några tio- eller hundradelar långsammare än på en 27" skärm eftersom vridradien blir större. Eller är det bara en tankevurpa?

Det beror på vad du menar med sidorörelser (du skrev även perifeerseende tidigare)

Ja och nej, en 16:9 skärm motsvarande ultrawide skärm med samma specs, och samma pixeldensitet på höjden så är en ultrawide nästan dubbel så tung att driva, 2.7miljoner pixlar, vs 5miljoner pixlar. Snabba rörelser kan säkert påverkas, gällande påverkan enligt nedan.

Jag tror att människor är mer känsliga för rörelser i periferseendet, i kombinaton med spelets implementation (om du har en zoomad/stretchad förvrängd bild) på sidan med snabba rörelser så kan det säkert orsaka illamående, har du en fin bild på sidan men microstuttering och hack så gissar jag att man är mer känslig för det där än i direktseendet (men jag gissar bara nu).
Kanske även kan vara så att det existerar tekniker där prioritering av bilden ligger mittenparten för att spelen ska bli mer lättdrivna, det som är i fokus prioriteras? Ingen aning

Har du då en lättdriven snabb skärm med tekniker som förbättrar (freesync, g-sync) , bra implementation i spelet etc så tror jag att det kan maskeras eller försvinna, å andra sitter du med microstuttering, FPS som hoppar mellan 0 och 40, en förvrängdbild annat så tror jag att man upplever seghet på sidorna men att det existerar på hela bilden. Ovanstående är antaganden

Senast redigerat 2020-01-17 10:35
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag har två raka 29" ultrawide ovanpå varandra.
Eftersom de är så små funkar det jättebra att de är raka, men om man hade 34" eller större vill man nog ha en böjd för att man inte skall se utkanten av skärmen i en allt för stor vinkel.

Av vilken anledning har du två raka ultrawide ovanpå varandra istället för en enda stor skärm?

Skrivet av podyx:

Nyttja själv en böjd UW under en kortare period. Tänkte jag skulle pröva något nytt, men för mig blev allting väldigt mycket jobbigare och än mer ansträngning för ögonen. Varför kan jag inte svara på, men det var så jag upplevde det. Bytte tillbaka till min gamla och det var som en fröjd för ögonen igen.

Kan även tilläggas att jag nyttjat både 34” & 24” skärm. 24” gick inte använda mer än 20 min, var alldeles för liten för att ha en böj på!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att du kände vad jag kände, d v s att inte ens periferiseendet får vila vilket gör att det lätt blir tröttsamt för ögonen.

Skrivet av Grafikante:

Av vilken anledning har du två raka ultrawide ovanpå varandra istället för en enda stor skärm?

Började med en 29" 1080p UW för 3000 kronor, 34" 1440p kostade på den tiden närmre 10k.
Spelade mycket RS6, ingen respawn så ibland satt man och väntade länge på nästa match. Ville ha en till skärm för YouTube medan man väntade på respawn, bild på mapen under spelet (då RS6 inte har minimap för att det skall vara strategiskt.) Råkade hitta en till likadan för 1500 kronor begagnad, har lite OCD så ville helst ha en likadan hellre än någon annan andraskärm.
Att de är ovanpå varandra är för att det är mer ergonomiskt så då den övre är i ögonhöjd och jag kan lätt kasta ett öga ner på den undre för mapen, medan man skulle behöva vrida väldigt mycket på huvudet om man har de bredvid varandra. Nu sitter de iofs på armar så jag kan sätta dem bredvid varandra på bara någon sekund...
Idag spelar jag knappt något (ingen R6S) och funderar på att byta ut dem två mot en 34" 1440p 60Hz om man lyckas hitta en bra begagnat deal.

Jag har en 34" 21:9 3440x1440 lite curved skärm och för mig är det strålande. Är ingen hardcore gamer med CS osv så kan inte tala för hur upplevelsen är för mer seriös gaming men jag tycker det är riktigt nice att ha en ultrawide, blir mer filmiskt, och i Windows har man mycket mer yta utan att man tycker att det är överväldigande.

@Eric Hjalmarsson:

Okej, man ser där

@hypermode:

Det där ser inte så curved ut eller är det en sådan med en rak skärm jämte?

Skrivet av Grafikante:

@hypermode:

Det där ser inte så curved ut eller är det en sådan med en rak skärm jämte?

Den är curved men mycket moderat. Det är en Dell U3415W. Den till vänster är en Dell U2715H, valde just den då den har samma pixelstorlek, upplösning i höjdled och samma höjd som U3415W.

Om du är orolig för böjningar skulle jag rekommendera en skärm med väldigt liten böjning. Då kommer du knappt märka någon skillnad. Jag kommer ihåg innan jag köpte mig skärm att jag kollade på samsungs(Mediamarkt), minns inte modellen, men den hade en alltför stor böjning för min smak. Håller du dig till 1900R kommer det gå bra:)

Sen när det kommer till FPS spel tycker jag att det är stor skillnad i alla fall. Man ser väldigt mycket på sidorna, mer än vad man tror. När jag spelar FPS har jag stor nytta av det. Visst man har focus mest i mitten av skärmen, men det är gött att kunna se mer ifall de kommer fler gubbar mot dig och du är tillräckligt snabb att uppfatta de och kunna göra något

@hypermode:

Alright