Permalänk
Medlem

Överklock i5-4690k

Hej alla glada!
För några år sedan köpte jag begagnad burk som det sitter en i5 4690k i.
Har börjat med att uppgradera GPU men är inte beredd att ta smällen CPU,mbm & ram riktigt än så jag har sökt runt en del om overclock..

Är fullständigt novis i detta, aldrig ens tänkt tanken att trycka på "del" när jag startar datorn ^^

På CPU idag sitter en kylare med fläkt - "Cooler Master"?
Säger inte mig så mycket men jag gissar att det är original?

Min fråga...
Om nu detta är originalfläkt till cpu som sitter. Vågar jag överklocka processorn då eller kommer kåken brinna ner för att processorn exploderar av mitt naiva försök att kunna spela CSGO med högre fps?

Mvh
Glad novis

Permalänk
Hedersmedlem

"Cooler Master" är inte en originalfläkt. (Cooler Master legotillverkar förvisso även "stock"-kylare åt AMD om jag minns rätt men då skulle det inte stå deras eget varumärke på den.) Ta gärna en bild på insidan av ditt chassi så tror jag att någon kan identifiera vad det handlar om.

Men innan vi går så långt, för att överklocka behöver du inte bara en CPU med överklockningsstöd (vilket alla Intels "K"-modeller har), utan även ett moderkort med överklockningsstöd. Har du koll på modellnumret på ditt moderkort? (Inte bara tillverkaren.)

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tack för snabbt svar! Skickade en bild på insidan till en vän som är insatt som bekräftade din tanke - det är inte original! yeay!

Mitt moderkort heter Asus Z97M-Plus hjälper det dig?

Permalänk

Jag har en 4690k själv som jag nyligen har överklockat. (Core voltage upp till 1.25 och clock speed upp till 4.5 GHz.) En viktig sak att tänka på med just 4690k (haswell serien generellt) är att de inte ska bli varmare än 72C.

Permalänk
Medlem

@Gabbe Labbe:

Oj 72C va inte mycket... Kanske ska jag då skita i det?
https://www.youtube.com/watch?v=w-oAf2tVDcg
Följde denna guide nu på morgonen och fyllde i samma saker. kärnornas temperatur nu när jag bara har CPU-Z & HW-Monitor igång pendlar mellan 44-52ish. För högt?

Permalänk

För Haswell ligger Tjunction på 77c. Vilket betyder att processorn är stabil fram tills core temp är 77c.
Det är normalt sett ingen fara att gå över detta utan det som kan hända är att datorn kan bli ostabil.
Går du upp på 100c kommer processorn börja throttla.

Skulle rekommendera en max cpu temp på 80-85c under Prime95 och att du de-liddar processorn, vilket kan göra väldigt stor skillnad för temperaturen.

https://www.sweclockers.com/artikel/25991-sweclockers-testar-...

Permalänk
Medlem

@svan_lind89: Tänkte jag skulle ladda hem Prime95 också för att stresstesta cpu.
Men datorn används som sagt uteslutande till csgo & slösurf på nätet så jag tänkte att det kanske är overkill att se hur den presterar under extrema förhållanden?

Upplever en liten skillnad faktiskt, kanske runt 10-20% förbättring på FPS jag ser i CSGO. Är det rimligt eller kollar jag fel?

Borde jag försöka fortsätta pusha CPUn, kanske går det att få ut ännu bättre prestanda?

Kan som sagt ovan inget om detta, har bara följt guiden jag länkade. Ingen aning om jag kan få det bättre o hur jag i så fall bör göra.

Permalänk
Medlem

@svan_lind89: Okej, follow up.

Laddade hem Cpuid powerMAX.
Efter 5sek gick temperaturerna upp till 90C så jag stoppade testet. Känns nästan som en gränspuck va?

Permalänk

Ja precis det är "overkill" då det inte är ett scenario du kommer stöta på.
Men det är ett väldigt bra sätt att veta om överklockningen är stabil för att undvika spontana krascher när du väl spelar sedan.

Det skulle inte förvåna mig att du upplever en sådan förbättring. Testa höj cpu ration (46 =4.6Ghz etc.) ett snäpp tills det inte längre är stabilt, får du krascher höj cpu volt med +0,20 och ha koll på temperaturen tills du inte får några krascher längre.

Om du inte redan gjort det kan jag starkt rekommendera att åtminstone byta kylpasta på cpu/kylare för att få ner temperaturen.

Permalänk
Skrivet av Muurbruk:

@svan_lind89: Okej, follow up.

Laddade hem Cpuid powerMAX.
Efter 5sek gick temperaturerna upp till 90C så jag stoppade testet. Känns nästan som en gränspuck va?

ja undvik att få högre temps än 80-85c. Lägg på ny kylpasta om du inte redan gjort.

Permalänk
Medlem

Min begränsade erfarenhet av min egen 4690k är att man kommer väldigt långt på stock voltage, jag kör i 4,2GHz på 1,085V, dvs sänkt spänning trots högre klock, då får man inga problem med temperaturer.
Denna https://www.anandtech.com/show/8227/devils-canyon-review-inte...
bekräftar spänningsnivåerna jag talar om, 1,25v är onödigt mycket för någon som inte är erfaren.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell