Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Container: 40 fot High Cube

Hej!

Hittar info på nätet om high cube container, se nedan:

40 fot High Cube
Yttermått: L: 12192 mm, B: 2438 mm, H: 2896 mm
Innermått: L: 12032 mm, B: 2350 mm, H: 2695 mm
Golvyta: 26.3 kvm

Men när jag lägger ihop 12,032 x 2,350 = 28,2752 inte 26,3 kvm jag förstår inte varför det inte stämmer?

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2

Permalänk
Medlem

Något annat upptar väl lite yta, kanter runtom där inne kanske.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kanske skrivfel, bytt en 8a mot en 6a.

Här står det att golvyta är 28m2
https://stradeab.com/containers/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kanske skrivfel, bytt en 8a mot en 6a.

Här står det att golvyta är 28m2
https://stradeab.com/containers/

Hmmm, jag fick mina siffror härifrån, http://www.mcr.se/40-fots-container1/

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2

Permalänk
Medlem

Får jag vara nyfiken o fråga varför du frågar? Vad är det som du egentligen undrar?

Jag har 20års praktisk erfarenhet av dessa plåtlådor, första 10 som chaufför, senaste 10 som hamnarbetare.
Jag kanske lyckas räta ut nått frågetecken?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Får jag vara nyfiken o fråga varför du frågar? Vad är det som du egentligen undrar?

Jag har 20års praktisk erfarenhet av dessa plåtlådor, första 10 som chaufför, senaste 10 som hamnarbetare.
Jag kanske lyckas räta ut nått frågetecken?

Super, jag tänkte rita (cad) några hus med container som grund, och då vill jag ha rätt på millimetern så att ritningen blir rätt.
Då den vanliga containern är lite för låg för att fyllas med isolering mm så är en HC perfekt för dagens standard.
Vad jag förstår så är en container byggd som en ram med plåtpanel som tak, vägg och golv.

Nu till en intressant fråga om man tar en 40 fots container först kan man sätta på en 20 fots container på den (som ett trapp-steg)?

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2

Permalänk
Medlem

@insu: Här är en video på några som byggt exakt så:
https://www.youtube.com/watch?v=EZURIKHf6Es

Permalänk
Medlem
Skrivet av insu:

Super, jag tänkte rita (cad) några hus med container som grund, och då vill jag ha rätt på millimetern så att ritningen blir rätt.
Då den vanliga containern är lite för låg för att fyllas med isolering mm så är en HC perfekt för dagens standard.
Vad jag förstår så är en container byggd som en ram med plåtpanel som tak, vägg och golv.

Nu till en intressant fråga om man tar en 40 fots container först kan man sätta på en 20 fots container på den (som ett trapp-steg)?

Just yttermåtten på containrar är väldigt strikt reglerade eftersom de måste hålla exact rätt mått mellan "hörnlådorna" för att all hanteringsutrustning välden över ska fungera. Så hittar du några tabeller med mått så kan du utgå ifrån att de stämmer.

Vad som däremot kan skilja aningen mellan olika tillverkare är designen på väggarna och dörrarna, men det är mindre skillnader, mest av estetisk betydelse. När jag är inne på detta så vill jag nämna att det finns en typ som heter HW (High Wide) som har en lite annan utformning av väggarna för att maximera innermåttet.

Men du var rätt ute med din tanke ang grunddesignen, det är "hörnlådorna" som jag nämnde tidigare som hålls ihop av en ram av fyrkantsrör. Sen består väggar o tak av veckad plåt, det är på dessa som det skiljer sig lite mellan tillverkare och årgång.

När det gäller att ställa en 20fot på en 40fot så blir svaret nja...
En container är extremt kraftfull och tålig, OM man använder de som de är designade att användas. Det de är specifikt designade att utföra är att klara av att bära sin totalvikt utan stöd, samt staplas på varandra. Men det är helt beroende att att det är dessa "hörnlådor" som tar upp all belastning, resten av containern har inte bråkdelen av den bärigheten.
Just hörnen är extremt imponerande när man tänker på att de klarar att bära 7st fullastade (ca32ton st) i en stapel, tänk dig påfrestningen på den understa...
Men när man hanterat dessa i praktiken i många år så inser man även hur extremt ömtåliga de är när olyckor händer o de tvingas uppta krafter på ett sätt de inte är designade att göra, de klappar ihop som korthus mer eller mindre. Kanske lite överdrivet.

Men de klarar absolut av att bära viss vikt även mitt på taket (20fot på 40fot), vi hanterar i undantagsfall tomma cont på detta sätt o det fungerar. Men jag ställer mig tveksam till att du bör basera en permanent konstruktion på detta sätt utan att mer vetenskapligt beräkna bärigheten.
För att ställa till det lite för dig så vill jag även nämna att det är extremt stor skillnad i bärighet på golvet och taket på en container, golvet klarar otroliga punktbelastningar, men bara nedåt.
Värt att nämna är även att en container är designad ur belastningsperspektiv som en helhet, du kan inte kapa bort saker här o där utan att beräkna följderna av det. Du kan t.ex inte kapa bort en hel långsida utan att det påverkar golvets bärighet. Det kanske inte spelar nån roll i praktiken när det ska utsättas för relativt låga belastningar.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Mattecoach

Här har du ett avsnitt med några som byggt med containrar:
https://www.svtplay.se/video/21484034/husdrommar/husdrommar-s...

Permalänk
Medlem

@Kasken:

Tack snälla, nu fick jag den informationen som jag ville ha, tack snälla

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2