Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Core i5 4460 + Ti 750 för klent för 4K

Permalänk
Medlem

Core i5 4460 + Ti 750 för klent för 4K

Tjenare !

Sitter med en media server/HTPC kopplad till en 4K TV (Samsung 8000 serien, 2019)

Problemet är att när jag försöker spela upp 4k material så känns det som det laggar,
typ att filmen spelas upp några ms långsammare än den ska för att sedan spelas upp i normal hastighet o sen långsammare igen med nån sekunds mellanrum.
Drar jag sedan på en undertext så blir fenomenet ännu tydligare o man palla bara kika nån minut sen blir man nästan åksjuk.

Datorn är som rubriken säger + 8Gb DDR3 detta rullan på Win 10 PRO och jag kör med VLC som mediaspelare med hårdvaruacceleration på AUTO.

kikar jag i aktivitethanteraren under uppspelning så ligger CPU belastningen på 92-96% ungefär.

Finns det några andra inställningar jag skulle kunna prova?

Har ni förslag på andra/bättre mediaspelare än just VLC?

Kan det vara så att datorn helt enkelt är för klen ?

Kan det vara HDMI sladden som strular, den är Ca 150Cm lång o är av bättre kvallisort.

Ljudet kör jag på koax.

Tackar ödmjukast för förslag o tips på inställningar eller kanske bättre hårdvara..

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Ja, din cpu är för klen. Både när de gäller klockhastighet och antal trådar (4 ist för 8)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@Homer_S1: Nu kan jag inte så mycket om detta, men om du använder TV'n som skärm och spelar upp 4K filer borde det funka.
Sen med den cpu belastningen låter nästan som det är någon transcoding som körs.

Edit: Som du ser nedan kan det vara VLC, hittade denna tråden som säger samma sak.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1455585-vlc-klarar-int...

Permalänk
Medlem

Skulle inte vara första gången VLC visat sig vara kasst. Jag hänger inte med i svängarna med standalone-spelare längre då jag kör allt via mediaindexerare såsom Plex, men tycker du kan pröva ge MPC-HC (MPC-HC.1.9.0.x64.exe) ett försök och se om det beter sig likadant.

Det finns sen massa inställningar och tweaks man kan göra i resize-filter osv för att försöka vinna prestanda, om bytet av mediaspelare inte skulle räcka. Samt ev. byta renderare till ex MadVR. Dock lite mycket att gå in på här och nu.

Det låter ju iaf som VLC inte använder sig av grafikkortet för avkodning och ev. signalerar inte 750Ti att det stödjer avkodning i 4K. Det kan man från vad jag minns forcera i LAV-filters (som MPC-HC använder sig av) att kortet måste försöka ändå och ibland kan man få bra resultat.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Strömmar du filmerna från en annan dator via nätverket eller är det från datorns egen hårddisk?

Jag brukar iaf använda Kodi, där kan du även se om hårdvaruacceleration är igång om du trycker "O". H264 4k ska köras helt på grafikkortet och borde inte lagga.
HEVC är däremot via hybridavkodning (GPU avlastar CPU till viss del), VP9 tror jag körs helt på processorn.

Permalänk
Medlem

Då 4K-material oftast är kodat i HEVC så kommer du vara tvungen att köra "Software", dvs att CPU:n sköter avkodningen helt. 4K kan även fungera med H264-kodning, men lite ovanligt på konsumentsidan. Att låta CPU:n avkoda 4K-material är inte speciellt roligt

Går troligen att transkoda om från HEVC till H264 on the fly om man känner sig för att ha en till burk ståendes med all material och som sin tur har stöd för hårdvarukodning av HEVC.

Här har du en lista över vilka kodningar diverse Nvidia-kort stödjer vid avkodning,

Relativt lång...

Kollar man efter ditt kort så finner man detta,

Dessvärre något begränsad i dagens läge så länge man inte kan få tag på H264-material varje gång.

I mitt fall så ser det ut så här när jag försöker köra HEVC YUV444 (Mjukvaruavkodning),

Medans det ser ut så här när jag istället kör HEVC YUV420 (Hårdvaruavkodning),

Anledning till varför mitt GTX 1080 inte ger mig hårdvaruavkodning är på grund av detta (som ironiskt nog stödjer HEVC YUV444 hårdvarukodning istället),

Med allt detta sagt så kommer du nog behöva införskaffa ett nytt grafikkort om du har tänkt köra HEVC-material lokalt/streamat(t.ex Netflix) på din HTPC. HEVC-stöd finns från och med Intels Braswell/Cherry Trail/Skylake iGPU, Nvidias Pascal-arkitektur (förutom vissa kort som exempelvis GTX 750 och GTX 950/960) och AMDs Carrizo/Fiji-arkitekturer.

Kör du däremot enbart med H264-material så låter det lite lustigt faktiskt, prova vad @Teddis nämner med MPC-HC osv i sådant fall. Själv kör jag just nu MPC-BE 1.5.4 (build 4850) beta och LAVFilters 0.74.1, hade MPC-HC något år innan men föredrar det mörka temat nu helt enkelt

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar !

Inte för att jag förstår allt ni sagt, men jag ska läsa på lite samt ge mediaspelaren en chans också.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar