Permalänk
Avstängd
Skrivet av alexks:

Men bara känns mer framtidssäkert att köpa en grym pc än att köra budget.

Det finns knappt något framtidssäkert inom PC

Allt är omodernt på några år.

Men 3000 serien borde ju komma i sommar isch, känns värt att vänta på Lägre priser på 2000-serien, alternativt värstingmodell när det är nytt. Samt att man vill aldrig ha första generation när det kommer något nytt som RTX.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv

Man får uppgradera vart 5e år ungefär oavsätt vad man köper, jag har dock flyttat mycket mellan mina datorer, köpt en bra låda, bra nätdel så varje gång jag uppgraderar blir de bara moderbord, cpu samt minne, resten följer med från föregående dator och eventuellt nytt grafikkort, varje gång jag bygger nytt köper jag de senaste och de värsta som finns just då, enda sättet att vara säker på att inte behöva uppgradera på minst 5 år.

Permalänk
Medlem

@medbor: Tack för alla vettiga svar, det känns som jag ska testa uppgradera min nuvarande dator, genom att börja med en CPU. Vilken är den bästa CPU jag kan köpa? I dagsläget har jag som sagt i7-7700k

Detta är datorn jag har i dagsläget:
https://www.webhallen.com/se/product/265166-Webhallen-Config-...

& om jag köper en ny cpu, kommer min nuvarande kylning klara av den nya?

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Okej tack! Ska nog testa byta CPU då, behålla mitt grafikkort tills jag känner att det behövs uppgraderas. Alltså testa streama och spela på samma dator, känner jag att det inte funkar så kommer jag nog köpa en ny dator till sommaren. Tack!

Detta är datorn jag har i dagsläget:
https://www.webhallen.com/se/product/265166-Webhallen-Config-...

Permalänk
Medlem

Minst 8 cores, jag skulle rekommendera 12/16 core från amd för din typ av användning (inte för att spelen kräver det, men för att det då finns plats för övriga saker som streaming utan att det segar ner spelet)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

Så köpa en budget stream PC? Som ändå klarar 1080 sen uppgradera min nuvarande dator när det behövs?

Skickades från m.sweclockers.com

du har ju redan en dator, släng in ett billigt grafikkort (nvidia om du skall använda de funktionerna) och köp en ny dator för 10-12000 exl grafikkort.

då har du två datorer,

det jag inte förstår är viljan att köpa nytt 12000kr grafikkort när du har 1080ti

såg nu att du landat i vad jag skulle gjort.

köp en bra flertrådad processor med moderkort och minne samt bra m2 disk

behåll det som fungerar bra - och uppgradera grafikkort vid behov

Permalänk
Medlem

@typat: Yeah, jag hörde dock med webhallen där jag köpte min dator.

Här är den: https://www.webhallen.com/se/product/265166-Webhallen-Config-...

Jag kan ju dock inte köpa en i9-9900k som jag hade velat med det moderkortet. Finns där några grymma cpu tillgängliga med mitt nuvarande moderkort, eller måste jag köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Det är ju en riktigt bra dator, idag är det am4 plus ryzen som gäller speciellt om du kör flertalet trådar.

Men för att gå till en 3 år nyare dator

3900x plus moderkort är 6-7000kr plus 2000kr för minne

Skrivet av alexks:

@typat: Yeah, jag hörde dock med webhallen där jag köpte min dator.

Här är den: https://www.webhallen.com/se/product/265166-Webhallen-Config-...

Jag kan ju dock inte köpa en i9-9900k som jag hade velat med det moderkortet. Finns där några grymma cpu tillgängliga med mitt nuvarande moderkort, eller måste jag köpa nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ramminnet kan du ha kvar, räcker med en processor och moderkort, ditt kort stödjer inte 9000 serien och nästa intel serie kommer behöva nytt igen (ny sockel)

Jag skulle rekommendera ett moderkort för amd AM4 med 400 eller 500 serien (450/470 är billigare, men också äldre, 570 är top of the line med stöd för pcie4)

Ryzen 9 3950X (ca 9000, 16 cores) eller
Ryzen 9 3900X (ca 7000, 12 cores)

Moderkort chipset 570 ca 2500kr eller
Moderkort chipset 450 ca 1200kr

M.2 SSD på minst 1TB (ca 1500kr)

Mer ram om du behöver (ca 1000kr för 16GB)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ramminnet kan du ha kvar, räcker med en processor och moderkort, ditt kort stödjer inte 9000 serien och nästa intel serie kommer behöva nytt igen (ny sockel)

Jag skulle rekommendera ett moderkort för amd AM4 med 400 eller 500 serien (450/470 är billigare, men också äldre, 570 är top of the line med stöd för pcie4)

Ryzen 9 3950X (ca 9000, 16 cores) eller
Ryzen 9 3900X (ca 7000, 12 cores)

Moderkort chipset 570 ca 2500kr eller
Moderkort chipset 450 ca 1200kr

M.2 SSD på minst 1TB (ca 1500kr)

Mer ram om du behöver (ca 1000kr för 16GB)

Skickades från m.sweclockers.com

Okej så om jag köper det du nämner kan jag fortfarande köra med mitt 1080ti och resten av mina produkter som strömförsörjningen, fläktarna osv? Eller bör jag investera i bättre kylning?

Permalänk
Medlem

De flesta kylare har monteringskit som passar am4 med i kartongen, men tror inte jag sett vilken kylare du har.

Sett till värme/energiförbrukning så är det inte så stor skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gör en avstickare från cpu här, jag kör i 1440p och bytte precis ut mitt 1070 gtx dual oc kort mot ett 2080 super rog strix oc, och jag fick en boost på 60 fps, så.. ÄVEN om 3000 serien kommer att släppas i år, vilket inte är förtydligat när än, utan bara på spekulationsnivå hos samtliga parter, så tycker jag att känner man för att uppgradera, så gör det för all del. jag klarar mig utomordentligt bra på 2080s, Jag tänker uppgradera min cpu också, men där vet jag inte om det är värt att vänta på intel 10 gen, eller om man helt enkelt ska hoppa över på AMD för första gången.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

börja med moderkort och en AMD 3900X flyttar över övrig hårdvara. kostnad under 10`000kr och du slipper använda 2 datorer. 1080ti är fortfarande ett toppkort. Tvivlar på att du märker någon större vinsten mot 2080ti. Sedan är prissättningen på 2080ti helt orimlig dyr idag då 3080ti kommer med minst 50% mer prestanda till sommar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Yeah tror nästan det blir så