Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Det är inte Coil whine! Eller? RYZEN 2600X

Permalänk
Medlem

Det är inte Coil whine! Eller? RYZEN 2600X

Hej vänner! Har skapat en sådan här tråd tidigare men fick inget svar så jag gör en fuling och provar igen.

Mitt Ryzen-system lider av ett mystiskt sprakande/skrikande ljud när spelar. Ljudet kommer från området kring RAM och CPU. Eftersom ljudet framförallt uppkommer vid spel och tung last så var min första misstanke naturligtvis coil whine. Därför har jag provat att byta GPU, Moderkort, CPU-pump, och PSU. Jag har även bytt frontpanel. Har naturligtvis stoppat fläktarna en efter en också. Men inget att hjälpt. Som jag ser det finns det nu bara tre alternativ kvar CPU, RAM eller chassi.

Chassit är jag säker på är rätt monterat. Så då blir ju frågan, kan en Ryzen CPU, i detta fallet 2600X, verkligen ge i från sig eller tvinga moderkortet till att göra detta ljudet? Eller kan RAM orsaka detta? Har aldrig varit mer om konstiga ljud från CPU eller RAM så detta förbryllar mig!

Två andra möjliga alternativ skulle möjligen vara fel på eluttaget, sladd eller mjukvara. Men har provat olika uttag och sladdar.

RAM har jag förvisso plågat med kraftig overclockning och tajta timings, men har provat stock-inställningarna med och samma ljud.

Finns det något snille på RYZEN cpuer som vet något om de kan orsaka sprakande ljud eller engelska termer Squeal/buzzing. Coil whine kan ju inte en CPU orsaka men kanske något annat ljud?

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

Hmm, intressant problem. För mig känns det otroligt orimligt att ett sånt högfrekvent ljud ska komma från komponenter utan induktorer. Låter ju verkligen som Coil Whine ändå, jag tycker det är skitsvårt att höra vart högfrekventa ljud kommer ifrån eftersom det kan studsa och hålla på.

Kan det inte komma från nån hårddisk, fläktcontroller, LED lampor/drivers kanske?

Billiga LED-drivkretsar brukar ofta vara av riktigt dålig kvalité och kan tjuta en galen. Kanske är långdraget men spänningen faller lite när systemet är under hög belastning och då kan behöver diverse kretsar ändra frekvensen för att uppnå samma börvärde.

Fortsätt eliminera saker och testa!

Permalänk
Medlem

@The_Donut:

Tack för ditt svar och dina förslag. Jag har inga LED-strips. Har dock RGB i fläktarna men har som sagt provat att koppla ur varje fläkt. Har provat att koppla koppla ur mina SSD:s en efter en också. Fläktkontrollern sitter i mitt fall i frontpanelen och den har jag som sagt provat att byta.

Drivrutiner är det som möjligen skulle kunna vara orsaken men vet inte riktigt vilken i så fall så då blir det nog en ren installation av Windows, vilket jag helst vill undvika. Men jag har noterat att vissa overlays kan eskalera eller helt ta bort ljudet. Exempelvis kan missljudet försvinna om jag höjer och sänker ljudet i min Logitech Overlay, samma sak kan andra Overlays påverka, Shadowplay exempelvis.

Det som gör mig konfunderad är att det faktiskt låter lite som coil whine, men då borde ju byte av PSU, GPU och Moderkort inneburit någon förändring vilket det inte gjorde. Visst kan man ha coilwhine även i de komponenter jag bytte till men då borde åtminstone ljudet ändrat karaktär något eftersom coil whine sällan låter exakt lika dant enligt min erfarenhet.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Det är mycket möjligt att det kommer från VRMen, detta är vanligt hos vissa moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk

Asså jadu, då är jag lost. Låter sjukt drygt.

Ring Vatikanen och boka in en exorcism vettja, låter som du har demoner i datorn

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nimin:

Hej vänner! Har skapat en sådan här tråd tidigare men fick inget svar så jag gör en fuling och provar igen.

Mitt Ryzen-system lider av ett mystiskt sprakande/skrikande ljud när spelar. Ljudet kommer från området kring RAM och CPU. Eftersom ljudet framförallt uppkommer vid spel och tung last så var min första misstanke naturligtvis coil whine. Därför har jag provat att byta GPU, Moderkort, CPU-pump, och PSU. Jag har även bytt frontpanel. Har naturligtvis stoppat fläktarna en efter en också. Men inget att hjälpt. Som jag ser det finns det nu bara tre alternativ kvar CPU, RAM eller chassi.

Chassit är jag säker på är rätt monterat. Så då blir ju frågan, kan en Ryzen CPU, i detta fallet 2600X, verkligen ge i från sig eller tvinga moderkortet till att göra detta ljudet? Eller kan RAM orsaka detta? Har aldrig varit mer om konstiga ljud från CPU eller RAM så detta förbryllar mig!

Två andra möjliga alternativ skulle möjligen vara fel på eluttaget, sladd eller mjukvara. Men har provat olika uttag och sladdar.

RAM har jag förvisso plågat med kraftig overclockning och tajta timings, men har provat stock-inställningarna med och samma ljud.

Finns det något snille på RYZEN cpuer som vet något om de kan orsaka sprakande ljud eller engelska termer Squeal/buzzing. Coil whine kan ju inte en CPU orsaka men kanske något annat ljud?

Skrivet av Philip320:

Det är mycket möjligt att det kommer från VRMen, detta är vanligt hos vissa moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är också inne på att det kommer från strömförsörjningen. Det elektriska oljudet brukar komma från switchningen från DC-DC-omvandlarna. Av att döma från din felbeskrivning pratar vi om moderkortets spänningsomvandlare till processorn.

Vilket moderkort har du @Nimin?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Hej vänner! Har skapat en sådan här tråd tidigare men fick inget svar så jag gör en fuling och provar igen.

Mitt Ryzen-system lider av ett mystiskt sprakande/skrikande ljud när spelar. Ljudet kommer från området kring RAM och CPU. Eftersom ljudet framförallt uppkommer vid spel och tung last så var min första misstanke naturligtvis coil whine. Därför har jag provat att byta GPU, Moderkort, CPU-pump, och PSU. Jag har även bytt frontpanel. Har naturligtvis stoppat fläktarna en efter en också. Men inget att hjälpt. Som jag ser det finns det nu bara tre alternativ kvar CPU, RAM eller chassi.

Chassit är jag säker på är rätt monterat. Så då blir ju frågan, kan en Ryzen CPU, i detta fallet 2600X, verkligen ge i från sig eller tvinga moderkortet till att göra detta ljudet? Eller kan RAM orsaka detta? Har aldrig varit mer om konstiga ljud från CPU eller RAM så detta förbryllar mig!

Två andra möjliga alternativ skulle möjligen vara fel på eluttaget, sladd eller mjukvara. Men har provat olika uttag och sladdar.

RAM har jag förvisso plågat med kraftig overclockning och tajta timings, men har provat stock-inställningarna med och samma ljud.

Finns det något snille på RYZEN cpuer som vet något om de kan orsaka sprakande ljud eller engelska termer Squeal/buzzing. Coil whine kan ju inte en CPU orsaka men kanske något annat ljud?

har du bytt kabeln mellan dator och nätagg vägg ska det stå naturligtvis? testa det, det kan spraka och låta skumt om kontakten inte är riktigt bra. (sett det på flera datorer) sedan vet jag det varit konstiga ljud när jorden spökat detta har avhjälpts med stora ferritkärnor på kabel mellan dator och uttag

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är också inne på att det kommer från strömförsörjningen. Det elektriska oljudet brukar komma från switchningen från DC-DC-omvandlarna. Av att döma från din felbeskrivning pratar vi om moderkortets spänningsomvandlare till processorn.

Vilket moderkort har du @mikaelekvall?

Gissar även jag att i detta fallet är detta problemet. Googla på moderkortet om andra haft haft problem med coil whine, om det visar resultat så vet man ganska säkert var problemet är. Ibland kan det hjälpa t.ex. att ändra i vissa moderkortsinställningar också men som sagt börja med att googla om nån annan har haft samma problem med det moderkortet.

EDIT: här är ett exempel och där fanns det även lite tips på saker som går att ändra dess karaktär litegrann såsom t.ex. spread spectrum eller Digi+ VRM inställningarna om det råkar vara ASUS kort osv https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8suzmk/highend_am4_moth...

Tyvärr är det just oftast ASUS moderkorten med deras digitala VRMs som brukar dyka upp i google sökningarna men säkert finns det andra tillverkare som lider av samma bekymmer också. Jag hade även en gång problem med detta i ett ASUS moderkort, sen det har jag inte köpt några fler ASUS moderkort.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Gissar även jag att i detta fallet är detta problemet. Googla på moderkortet om andra haft haft problem med coil whine, om det visar resultat så vet man ganska säkert var problemet är. Ibland kan det hjälpa t.ex. att ändra i vissa moderkortsinställningar också men som sagt börja med att googla om nån annan har haft samma problem med det moderkortet.

EDIT: här är ett exempel och där fanns det även lite tips på saker som går att ändra dess karaktär litegrann såsom t.ex. spread spectrum eller Digi+ VRM inställningarna om det råkar vara ASUS kort osv https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8suzmk/highend_am4_moth...

Tyvärr är det just oftast ASUS moderkorten med deras digitala VRMs som brukar dyka upp i google sökningarna men säkert finns det andra tillverkare som lider av samma bekymmer också. Jag hade även en gång problem med detta i ett ASUS moderkort, sen det har jag inte köpt några fler ASUS moderkort.

Tack. Men jag har bytt till MSI b450 gaming pro carbon AC. Men felet bestod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

@Nimin: Något skumt magnetfält eller jorfel mellan GPU / Skärm / I/O? Vet att gamla CRT skärmar kan ge i från sig dessa ljud. Intressant eftersom det uppstår med spelande.

Kan vara chassit. Har sätt chassin som vibrerat "så lite" att dom ger högfrekventa ljud. Lägger man en fast hand på så tystnar det. Vanligaste orsaker är att fötter eller golv inte är plant nog.

Någon störning gentemot Wi-Fi / annat trådlöst / mobiltelefon / nätverk?
Har haft en bärbar där ramminnet fick tusentals fel i memtest86, men bara när en nätverkskabel var inkopplad spelade ingen roll vilken kabel eller om den var inkopplad i andra änden eller inte.

Som @aragon sa, kanske en kabel i datorn som exempelvis SATA eller ström till disk. Har varit med om kablar som i ena riktningen verkar ge skumma fel och när man vänder på dom försvinner felet. eller en kontakt som sitter väldigt bra i en disk men uselt i en annan. Kanske power till GPU.

Eftersom det är spel som verkar vara problemet, prova grafikkortet i en annan slot, kanske är chassit som orsakar något med en buktning/snedhet som gör att kortet inte faller 100% in?

Prova att vända bildkabeln mellan dator och skärm också.

Vad händer vid andra stresstester?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

När jag jobbade som servicetekniker (mellan 99-06) så har jag faktiskt bytt ett par, kanske tre, CPU pga just högfrekvent tjut vid belastning.

Vet än idag inte vad felet var, men det åtgärdades vid byte av CPU.
Hjälpte inte med att endast rengöra och applicera ny kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

har du bytt kabeln mellan dator och nätagg? testa det, det kan spraka och låta skumt om kontakten inte är riktigt bra. (sett det på flera datorer) sedan vet jag det varit konstiga ljud när jorden spökat detta har avhjälpts med stora ferritkärnor på kabel mellan dator och uttag

Hej, nej men felet uppstod ungefär när jag flyttade till ett nytt hus. Så skall prova att flytta upp datorn från källaren och fimpa förlängningssladden. Långskott men värt ett försök.

Skrivet av OldComputer:

@mikaelekvall: Något skumt magnetfält eller jorfel mellan GPU / Skärm / I/O? Vet att gamla CRT skärmar kan ge i från sig dessa ljud. Intressant eftersom det uppstår med spelande.

Kan vara chassit. Har sätt chassin som vibrerat "så lite" att dom ger högfrekventa ljud. Lägger man en fast hand på så tystnar det. Vanligaste orsaker är att fötter eller golv inte är plant nog.

Någon störning gentemot Wi-Fi / annat trådlöst / mobiltelefon / nätverk?
Har haft en bärbar där ramminnet fick tusentals fel i memtest86, men bara när en nätverkskabel var inkopplad spelade ingen roll vilken kabel eller om den var inkopplad i andra änden eller inte.

Som @aragon sa, kanske en kabel i datorn som exempelvis SATA eller ström till disk. Har varit med om kablar som i ena riktningen verkar ge skumma fel och när man vänder på dom försvinner felet. eller en kontakt som sitter väldigt bra i en disk men uselt i en annan. Kanske power till GPU.

Eftersom det är spel som verkar vara problemet, prova grafikkortet i en annan slot, kanske är chassit som orsakar något med en buktning/snedhet som gör att kortet inte faller 100% in?

Prova att vända bildkabeln mellan dator och skärm också.

Vad händer vid andra stresstester?

Möjligen jordfel som jag tyvärr inte kan så mycket om. Har provat olika bildskärmssladdar både HDMI och Dp. Har ju bytt moderkort så därmed också provat olika PCI-express slots. Inga ljud i AIDA64 men ljud i Timespy och ATItool.

Skrivet av Otori:

När jag jobbade som servicetekniker (mellan 99-06) så har jag faktiskt bytt ett par, kanske tre, CPU pga just högfrekvent tjut vid belastning.

Vet än idag inte vad felet var, men det åtgärdades vid byte av CPU.
Hjälpte inte med att endast rengöra och applicera ny kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag har också läst att det kan inträffa men att det är jävulskt sällsynt. Det är ju inga coils inblandade då så det är inte coil whine på cpun i så fall utan något jävla elfelsljud Teknikens värld.

Tack som fan för att ni hjälper mig komma på fler grejer att felsöka!

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

@Nimin , Kan ju vara värt om du har andra Ram stickor att byta dom alternativt att ta ut en i taget om du inte redan gjort.
Sedan skulle jag om du orkar ta ut allting och lägga på något icke ledande(T.ex kartong) och köra testet utan för chassit.
Men jag antar att whinet var kvar när du stannade alla fläktar, har roligt nog en fläkt som när den går på låg var så coilwhinear den.

Annars kan det ju vara som andra nämnt en dålig kabel, kanske byta 24 pin eller 8/12 pin för cpu, om du har möjlighet(Ta bara inte kablar från en annan PSU då dom kan ha olika speccs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

@The_Donut:

Tack för ditt svar och dina förslag. Jag har inga LED-strips. Har dock RGB i fläktarna men har som sagt provat att koppla ur varje fläkt. Har provat att koppla koppla ur mina SSD:s en efter en också. Fläktkontrollern sitter i mitt fall i frontpanelen och den har jag som sagt provat att byta.

Drivrutiner är det som möjligen skulle kunna vara orsaken men vet inte riktigt vilken i så fall så då blir det nog en ren installation av Windows, vilket jag helst vill undvika. Men jag har noterat att vissa overlays kan eskalera eller helt ta bort ljudet. Exempelvis kan missljudet försvinna om jag höjer och sänker ljudet i min Logitech Overlay, samma sak kan andra Overlays påverka, Shadowplay exempelvis.

Det som gör mig konfunderad är att det faktiskt låter lite som coil whine, men då borde ju byte av PSU, GPU och Moderkort inneburit någon förändring vilket det inte gjorde. Visst kan man ha coilwhine även i de komponenter jag bytte till men då borde åtminstone ljudet ändrat karaktär något eftersom coil whine sällan låter exakt lika dant enligt min erfarenhet.

har du AMD chipset drivers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

@mikaelekvall , Kan ju vara värt om du har andra Ram stickor att byta dom alternativt att ta ut en i taget om du inte redan gjort.
Sedan skulle jag om du orkar ta ut allting och lägga på något icke ledande(T.ex kartong) och köra testet utan för chassit.
Men jag antar att whinet var kvar när du stannade alla fläktar, har roligt nog en fläkt som när den går på låg var så coilwhinear den.

Annars kan det ju vara som andra nämnt en dålig kabel, kanske byta 24 pin eller 8/12 pin för cpu, om du har möjlighet(Ta bara inte kablar från en annan PSU då dom kan ha olika speccs)

Har provat två olika PSU (med olika kablar) så det tror jag inte är felet. Och där med också olika pins både 24 och 8. Ska prova ram stickorna en och en, har tyvärr inte några andra att prova med.

Skrivet av Buulaa:

har du AMD chipset drivers?

Ja det har jag

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Har provat två olika PSU (med olika kablar) så det tror jag inte är felet. Och där med också olika pins både 24 och 8. Ska prova ram stickorna en och en, har tyvärr inte några andra att prova med.

Ja det har jag

Råkar det vara et x570 kort kan det vara värt om fläkten tagit stryk under flytt?

Permalänk
Medlem

Moderkortet är MSI B450 GAMING PRO CARBON AC enligt TS signatur.
Så inget X570. I mina ögon låter detta som solklart VRM coil whine. Detta har jag hört på mitt X570 moderkort vid belastning och i mina ögon är det i princip det enda som kan göra ett sånt här ljud i och med att du uteslutit grafikkort osv.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

@Nimin: dator och vägg skulle det stå naturligtvis, felet har då varit isoleringen som blockat stiftet aningen i 220v kablen (aparat kablen)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Nimin
Du kan leta upp ljudkällan på samma sätt som bilmekaniker i alla år letat knackningar.
Deras standardverktyg är en skruvmejsel där skaftet/handtaget hålls mot örat och spetsen sätts mot/i kontakt till den misstänkta ljudkällan.

Men byt ut skruvmejslen mot något icke ledande såsom plaststav eller sticknål i trä.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det hör ju till att man informerar om man lyckats lösa felet.
I mitt fall tror jag att felet är hittat och åtgärder. MSI Afterburner pressade mina kort aningens för mycket, vilket tvingade fram whine i datorn oavsett vilket grafikkort jag stoppade in. MSI tyckte att mitt 2070 advanced skulle boosta till 2100 mhz, vilket var något för mycket, 2050 mhz i boost och ljudet är borta. Men fortfarande är jag beredd att påstå att ljudet som tvingades fram inte kom från GPU och från Moderkortet.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Det hör ju till att man informerar om man lyckats lösa felet.
I mitt fall tror jag att felet är hittat och åtgärder. MSI Afterburner pressade mina kort aningens för mycket, vilket tvingade fram whine i datorn oavsett vilket grafikkort jag stoppade in. MSI tyckte att mitt 2070 advanced skulle boosta till 2100 mhz, vilket var något för mycket, 2050 mhz i boost och ljudet är borta. Men fortfarande är jag beredd att påstå att ljudet som tvingades fram inte kom från GPU och från Moderkortet.

Gott du fick till ett fix.

Tror även att du har rätt i att ljudet kommer ifrån moderkortet.

https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/c2twrw/bought_a_...

Fixet på Reddit var en nyare bios.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!