Detektera krossat fönster?

Permalänk
Medlem

Detektera krossat fönster?

Finns det någon billig sensor som kan detektera krossade fönster? Jag gissar att Aqara door/window sensor inte klarar av det, men att Aqara vibration sensor skulle klara av det. Dock funderar jag på om vibrationssensorn också riskerar att ge falsklarm, till exempel om det blåser mycket.

Permalänk
Rekordmedlem

Man brukar använda akustiska sensorer som lyssnar efter krossljudet i stället för att känna av vibrationerna, huruvida du tycker att de är billiga eller inte vet jag inte men fungerar gör de.
Sök efter akustisk glaskrossdetektor så hittar du dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

eftersom du nämnder Aqara så antar jag att du letar efter en glaskross sensor för Zigbee?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag har endast ZigBee grejer just nu, men kan tänka mig att utöka till andra protokoll. Så har du förslag på Z-wavesensorer så hör jag gärna det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Av rens lump läste jag diskussion om samma sak på Hubitats forum (hubben jag kör). Där landar de i att Aqara-sensorn fungerar utmärkt för syftet.
https://community.hubitat.com/t/glass-break/7401/11

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

@emilakered: Pratar de om två olika i ämnet, Xiaomin reagerar väl inte på ljud?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av teachingbirds:

@emilakered: Pratar de om två olika i ämnet, Xiaomin reagerar väl inte på ljud?

Ja, den som reagerar på ljud verkar vara "GoControl Smart Glass Break Detector". Eländigt med dessa trådade forumstrukturer ibland.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S