Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Menyval i TV:n har försvunnit sedan uppdatering

Permalänk
Medlem

Menyval i TV:n har försvunnit sedan uppdatering

Tjena!

Tjejen har en billig Andersson-TV som har fungerat godtyckligt för hennes behov. Men sedan några veckor har wifi:et börjat svaja. Så jag skulle in och rota lite i inställningarna, men system/installations-menyn är helt försvunnen. En firmware-uppdatering gjordes för ett par månader sedan, via den menyn, och troligtvis är det sedan dess den är försvunnen. Finns numera bara val för bild och ljud. Återställning går inte heller att göra då det ska ske via omnämnda meny.

Undrar om någon varit med om något liknande och om det finns någon lösning? Typ om det går att göra någon hard reset eller liknande kanske, om det kan hjälpa. Finns inget sådant omnämnt i manualen i alla fall. Netonnet har ingen specifik produktsupport och kunde inget säga utan hänvisar till lagershopen, som säkert inte heller kan göra något. Känns bisarrt att behöva skicka in den på service ett par veckor pga. ett sådant här fel, så jag tänkte fråga här först.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

@Gardell:

Finns ingen anledning att lägga tid och energi på något sådant, köp en Chromecast eller Apple TV så får du en mycket bättre upplevelse!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Gardell:

Finns ingen anledning att lägga tid och energi på något sådant, köp en Chromecast eller Apple TV så får du en mycket bättre upplevelse!

Det finns redan en Chromecast också. Men åtkomst till en sådan viktig meny känns vitalt. Det finns ju inte så värdefulla smart-funktioner precis, men man vill ju kunna vidhålla funktionaliteten i framtiden om man vill ha kanaler direkt i tv:n osv osv. Och så är ju t.ex. Netflix smidigt att ha direkt i TV:n istället för via Chromecast. Fungerar även bättre gentemot tv:ns uppdateringsfrekvens, filmer hackar via Chromecast som inte ställer om sig (24hz/60hz).

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Går det inte att flasha om den via usb minne t.ex?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Det finns redan en Chromecast också. Men åtkomst till en sådan viktig meny känns vitalt. Det finns ju inte så värdefulla smart-funktioner precis, men man vill ju kunna vidhålla funktionaliteten i framtiden om man vill ha kanaler direkt i tv:n osv osv. Och så är ju t.ex. Netflix smidigt att ha direkt i TV:n istället för via Chromecast. Fungerar även bättre gentemot tv:ns uppdateringsfrekvens, filmer hackar via Chromecast som inte ställer om sig (24hz/60hz).

Absolut att det kan vara smidigt, men den TVn har ingen som helst kvalitet vilket kan göra att Netflix kan sluta fungera imorgon. Om det "hackar" via Chromecast är det förmodligen bildinställningar som spökar så se till att bildförbättrings-funktionerna är avstängda

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Går det inte att flasha om den via usb minne t.ex?

Det skulle det kanske kunna göra, men jag har inte hittat om hur - troligtvis via systemmenyn. Står inget i manualen.

Skrivet av joeldeluxe:

Absolut att det kan vara smidigt, men den TVn har ingen som helst kvalitet vilket kan göra att Netflix kan sluta fungera imorgon. Om det "hackar" via Chromecast är det förmodligen bildinställningar som spökar så se till att bildförbättrings-funktionerna är avstängda

Nej, så kan det vara. Liksom allt annat. Inga bildförbättringsfunktioner är aktiverade, såklart. Men Chromecast gen 1 & 2 är väl låsta till 60Hz såvitt jag vet? Så 24p-material kommer aldrig flyta eftersom det inte går jämnt ut. Jag har gen 1 (eftersom den inte används så mycket då jag har annat) och där vet jag att det är så, tjejen har gen 2 och jag har bara antagit att det är samma där.

Hur som helst! Jag fick ordning på det. Provade att dra ur sladden en stund. När jag sedan startade upp "smart-portalen" så fick jag acceptera ett nytt avtal för att få använda det, sedan var all funktionalitet tillbaka. Förut kom man nämligen åt installations/systemmenyn enbart via smart-portalen, ett val som inte fanns efter uppdateringen. Men nu är det tillbaka igen, så det måste blivit någon låsning där efter uppdateringen som nollställdes efter en riktig omstart av systemet. Väldigt skumt att man måste in i den där portalen för att komma åt generella tv-inställningar, men så är det en billig tv också..

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX