Permalänk

Macbook Air 13 - ersättare?

Min gamla Macbook Air 13 håller på att ge upp och jag vill därför köpa en ny Windows laptop med följande liknande egenskaper eller bättre än Macbook Air:
-lätt <1.4kg
-väldigt bra batteritid >10h webbsurf @ 300nits
-helt tyst vid normal webbsurf och lågt fläktljud vid tillfälliga belastningstoppar
-bra, mjukt tangentbord
-väldigt bra trackpad
-16:10-skärm eller 3:2 (ej 16:9), > 300nits

Den skall i stort sett bara användas för webbsurf, men
Dessutom skall den klara att ha igång Ubuntu virtuellt via Virtualbox utan lagg och fortfarande klara >8h webbsurf.

Den skall vara bestyckad med 16GB RAM och 512GB SSD. Budget så billig som möjligt men <20000kr

Vilken datormodell och vilken processor tror ni fixar detta?
Tittar man på Intels nya 10e generationens processorer så finns både 10nm (ex. i5-1035G5 8901passmark, i7-1065G7 10577passmark) eller 14nm+++ (ex. i5-10210U 8450passmark, i7-10510U 10577passmark). Se tidigare tråd
(Min Macbook Air har en i5-4250U-processor 1.3GHz 3373passmark)

PS. Jag köpte en Lenovo Yoga C740 på mellandagsrean men skall lämna tillbaks den pga att
-tangentbord inte var bra (för hårdtryckt och missar att registrera tangentryck ibland)
-8GB var för lite
-bara 8.5h batteritid vid webbsurf @300nits.
-dåligt med 16:9-skärm
-behöver inte 2i1 funktionerna
Annars var datorn rätt ok. DS.

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en Dell XPS 13 men läste att nyare generation kommer ha 16:10 skärm så det kanske kan vara något? Jag var i lite samma sits och för mig stod det mellan XPS och Lenovo Carbon X1, kommer dock ej ihåg specs på den.

Permalänk
Medlem

Titta på en företagsmaskin, där får du ofta bättre garantier, en pro licens samt mindre crapware.
Väljer du inte touchskärm så får du ofta en matt bildyta som inte reflekterar allt du har i rummet.

Du kommer ALDRIG hitta en så bra trackpad på en PC laptop som du är van vid på macen, det är bara att acceptera. Men dom har blivit mkt bättre och är inte så långt ifrån som man kan tro.

Kolla Dell Lattitude, deras 7000 serie finns i olika storlekar och ibland till bra priser (kolla Dustin).

Permalänk

Hur kommer det sig att du byter med tanke på att det låter som att du beskriver just en Macbook?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 utan tvekan!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Hur kommer det sig att du byter med tanke på att det låter som att du beskriver just en Macbook?

Han faller på tangentbordet och priset.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Instämmer i ovan feedback kring Apples Trackpads! Helt överlägsna och motiverar ensamt prisskillnaden mot PC, inte ens nära är någon tillverkare (tyvärr).

Har en PC-jobbdator som är dockad 99% av tiden men ska man väl köra den som laptop är den i princip helt oanvändbar i jämförelse.

Permalänk
Medlem

@edson: MacOS har ju dock närmast det motsatta problemet: scrollen på externa möss suger på MacOS, om det inte rör sig om Magic Mouse. Helt hopplöst att få till det bra. Programmet SmoothScroll hjälper en del, men det är fortfarande ett meck (använd en extern mus med exempelvis Photoshop så får du se).

Håller dock med om trackpaden.

Visa signatur

---